Slapeloosheid

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Stephanie49
Berichten van Stephanie49
Onderwerpen van Stephanie49
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Slapeloosheid

Bericht door Stephanie49 » zo 18 dec 2005 06:33

Beste vrouwen,

Het is half zes in de ochtend. Werd om vijf uur wakker, ben er maar uit gegaan. Klaarwakker!
Nooit problemen mee gehad. Als iemand kon slapen, was ik het wel.

Nu ga ik om ongeveer een uur slapen en word om drie uur wakker. Ik ga er dan uit, want ik vind het vies om zo bezweet in bed te liggen. Dekens eraf, lijk wel een gloeiend heet stoombad, dan ineens weer ijskoud, dekens weer over mij heen. Ik heb me nog nooit zo smerig gevoeld.

Als ik ga douchen, maak ik gelijk het hele huis wakker. Dus hup: eruit! Warme fleece aan (en uit) en naar beneden. Heb een tijd geschreven, maar daar heb ik nu genoeg van. Las ik altijd veel, nu dansen de lettertjes onrustig voor mijn ogen. Van TV krijg ik helemaal het heen en weer. Zap, zap, zit ik dan te hangen. Wie heeft dit ook en weet iets van een geruisloze tijdsbesteding zo 's nachts in je uppie? Mijn partner is er inmiddels wel aan gewend, slaapt lekker door. Geeft af en toe te kennen dat het wel een beetje eenzaam is zo.

Stephanie-49

Krista
Berichten van Krista
Onderwerpen van Krista
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd: 59

Re: Slapeloosheid

Bericht door Krista » zo 18 dec 2005 13:46

Hoi Stephanie

Ik herken het verschijnsel, ook ik ben na 3 uur slapen weer helemaal klaarwakker. Ik ga er dan ook uit en warm maar een beker melk. ook neem ik wel eens rode valeriaan. Het lijkt wel hoe drukker ik erover maak, hoe beroerder is het.

Groetjes
Christa

Stephanie49
Menopauzejaar:

Bericht door Stephanie49 » ma 19 dec 2005 13:07

Beste Christa

Heb toch maar even advies in gewonnen bij een bevriend arts.
Toch maar even wat slaappilletjes vragen bij de huisarts voor een paar dagen. Dat er in ieder geval nu een paar goed doorgeslapen nachten zijn.
Ik denk dat ik dat maar doe, want ik blijf maar doorgaan en doorgaan en zit overdag te knikkebollen., denk actief bezig te zijn, maar realiseer me dat er eigenlijk niets uit mijn handen komt.

Het is inderdaad zo dat je er niet teveel een drama van moet maken, want alleen al met het advies en de gedachte dat een slaappil echt geen ramp is en dat er iets aan te doen is, sliep ik vannacht in ieder geval vijf uur. Wel denk ik dat er veel vrouwen zo 's nachts op zitten en in die zin, lijkt het me toch wel belangrijk om op de site te bespreken. Wat verzinnen vrouwen erop? Het is voor mij een geruststellende gedachte, dat er wel meer vrouwen zo ''s nachts zich afvragen: tja...wat zal ik nu weer eens gaan doen. Een brief schrijven op de PC en aan het eind weer helemaal deleten? Omdat ik al weet: morgen denk ik: wat een onnozel gebazel, zeg! Ben ik even blij dat ik die niet heb verstuurd! Ik ken ook wel iemand die 's nachts haar ramen ging zemen. Kreeg ze het ineens te pakken en deed al haar ruiten. Kon ze geruisloos doen. Ik vond dat toen maar raar, want ik sliep toen 's nachts gewoon. Wie gaat nu 's nachts haar ramen zemen?
"Ga toch gewoon slapen, mens!", heb ik ooit gezegd.
Nou, zei ze, dan heb ik dat alvast maar gehad. Geen hond merkt het en val ik dan eindelijk in slaap, dan heb ik tenminste schone ruiten als ik wakker word. Ik doe dan mijn gordijnen open en denk: Kijk mijn ramen eens blinkend schoon wezen! Dat heb ik toch mooi even tussendoor gedaan voor mezelf!

Daar moet ik nu weleens aan denken. Wat geestig, eigenlijk. En wat maakt het nou uit wat je doet met die nachtelijke onrust.
Maar nogmaals: je moet toch minimaal een klein beetje uitgerust zijn om het grappig te vinden. De dramatiek groeit naarmate je steeds meer nachten van goede slaap mist.

Groet
Stephanie-49

PetraS
Berichten van PetraS
Onderwerpen van PetraS
Menopauzejaar:

Bericht door PetraS » ma 19 dec 2005 18:38

Hi Stephanie,

Heb toch wel een beetje geamuseerd de verhalen gelezen. Hier mijn ervaring: ook vaak een radeloze slapeloze.
Inderdaad, ik ga dan mijn bed uit en doe waar ik zin in heb. Ja, ook de ramen zemen, stoffen (maakt geen herrie), opruimen, deuren soppen, lezen, poes borstelen...
Het is belangrijk dat ik iets doet wat ik leuk vindt! Ik geniet (probeer) van de extra tijd.
Mijn ervaring is dat ik dan de volgende dag niet sikkeneurig bent, wel moe. Na een paar nachten spoken kukel ik om van de slaap en ben weer in een redelijk normaal slaapritme. Totdat de geschiedenis zich herhaalt.

Welterusten voor dadelijk.
Petra

Pukske
Berichten van Pukske
Onderwerpen van Pukske
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Pukske » ma 19 dec 2005 23:29

Hallo dames

Hebben jullie die slapeloosheid in een bepaalde periode of maakt dat niet uit? Ik bedoel als je het bekijkt vanuit de cyclus van je menstruatie?
Of is de menstruatie al helemaal over bij jullie?

Pukske

Stephanie49
Menopauzejaar:

Bericht door Stephanie49 » di 20 dec 2005 19:26

Beste vrouwen,

Ik ben 49 en al ongeveer anderhalf jaar niet meer ongesteld geweest.
Voor die tijd tot ongeveer 6 jaar terug miste ik weleens een keer een nacht zo eens een of twee keer per jaar. Maar de nacht erop sliep ik dan extra goed en haalde alles weer in.

Groet
Stephanie-49.

Renske
Berichten van Renske
Onderwerpen van Renske
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Bericht door Renske » di 20 dec 2005 22:12

Hallo dames,

Hier nog een dame met een slaapprobleem. Nooit gehad, ik sliep 8 a 9 uur per nacht. Ik ben 51 en sinds 6 maanden nu niet meer ongesteld geworden. Het begon 1 jr. geleden, was toen ook al een keer 7 maanden niet ongesteld geweest. Het is iedere nacht hetzelfde. 12.00 uur naar bed, half 2 wakker, eruit wat drinken, half 5 weer wakker, eruit en wat drinken en warm, warm, dan tot 8 uur en er maar uit, maar nooit meer uitgerust.

Ik zie ook nog geen verandering, het is elke nacht hetzelfde. Hoop dat het weer en keertje terugkomt dat ik weer een paar uren kan slapen. Overdag kan ik ook niet slapen, terwijl ik een jaar of 2 geleden iedere middag een uurtje kon slapen.

Allemaal ook veel sterkte, groeten Renske

Mick
Berichten van Mick
Onderwerpen van Mick
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Bericht door Mick » wo 21 dec 2005 07:15

Goede morgen dames,

Nou hier nog iemand die sinds de overgang niet meer goed slaapt.
Al een paar jaartjes dus.
Ik heb inslaapproblemen en doorslaapproblemen.
Eerst zeker anderhalf uur wakker en dan na twee uurtjes al weer wakker met opvlieger, dan weer uurtje slapen en weer wakker enz.
Overdag voel ik me gesloopt.
Af en toe lig ik ook een hele nacht wakker en slaap helemaal niet.
Jullie begrijpen zeker hoe ik me dan overdag voel.
Warme melk, homeopathische pilletjes enz al geprobeerd.
Het helpt allemaal niet.
groetjes Mick.

Stephanie49
Menopauzejaar:

Bericht door Stephanie49 » wo 21 dec 2005 09:02

Beste vrouwen,

Het doet mij enorm goed de reacties te lezen. Dus het is heel gewoon: wij slapen zo een uurtje en hierna gaan onze hersenen gewoon door met de dagelijkse gang van zaken. Gaan we er weer in, slapen even en hup weer eruit. Gewoon maar accepteren, inderdaad. Ga desnoods de asbak oppoetsen. Iets doen is wel belangrijk. Teveel denken is misschien geen goed idee. Want denken is nooit klaar en poetsen heeft een begin en een eind en een zichtbaar resultaat.
Ik heb vannacht heerlijk doorgeslapen. Geen opvliegers. Mijn wangen hebben weer even een gezonde kleur en voelen glad en zacht. Eindelijk goed uitgerust. Geen idee hoe dat nou weer komt. Maar ik geloof toch dat het niet van te voren te bepalen is en dat je er maar van uit moet gaan, dat je het ondanks een slaapgebrek toch weet te redden. en dat er weer een keer een goede nachtrust komt.
Is het me toch gelukt zonder slaappillen, dat kan altijd nog.

Ik wens iedereen een heerlijke nachtrust toe!

Stephanie-49

Stephanie49
Menopauzejaar:

Bericht door Stephanie49 » wo 21 dec 2005 12:34

Beste Mick.

Misschien helpt het idee toch een beetje, dat je niet de enige bent? Dat het niet gek is, dat het er kennelijk bijhoort allemaal. Dat als je 's nachts opzit, er misschien een paar huizen verderop ook iemand wakker zit, ook al weet je dat niet van mekaar. Nog iemand die melk staat te koken, of somber denkt: Hoe moet dat nou verder? Ik trek het niet langer...

Ik ben zelf niet zo'n poetser, maar het idee om iets te doen, vind ik helemaal geen gek idee. Kennelijk kan het nou eenmaal niet anders, je kan niet slapen, het gaat gewoon niet. Dus niet somber worden, maar inderdaad wat kleine klusjes gaan doen, zodat je alvast een beetje voorloopt op je schema.
Ik hoop dat je gauw een keer lekker kan slapen en uitrusten!

Stephanie-49

Mick
Berichten van Mick
Onderwerpen van Mick
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Bericht door Mick » do 22 dec 2005 23:04

Hallo Stephanie,

Wat een aardige reactie van je.
Dank je wel voor je stukje troost. Dat doet me goed.
Nou 's nachts ga ik geen klusjes doen, maar lees een poosje.
Dan zit ik in stilte in de bijkeuken de folders door te nemen en de krantjes, want voor een boek ben ik dan te suffig.
Na alle folders gezien te hebben stap ik dan weer in bed en...probeer het opnieuw.

groetjes
Mick.

YvonXX
Berichten van YvonXX
Onderwerpen van YvonXX
Menopauzejaar:

Bericht door YvonXX » za 24 dec 2005 19:21

Dag allemaal

Ik heb sinds kort ook last van slapeloosheid; word om de 2 uur wakker en moet dan vreselijk nodig plassen en lig ook te baden in het zweet. Kom na het plassen weer in een koud klam bed. Om ongeveer 6 uur/half 7 klaarwakker maar over dag ben ik uitgeput. Ik heb een behoorlijk pittige baan als maatschappelijk werker (4 dagen per week) en raak zo langzamerhand een beetje uitgeput en krijg daardoor ook weer allerlei klachten.

Ik probeer toch maar een beetje mijn oude slaapritme aan te houden maar makkelijk is het niet. Ik neem in ieder geval wel rust op de dagen dat ik niet werk maar je lijkt de verloren slaap nooit in te halen. Ik blijf doodmoe! Nou, sterkte allemaal.

Groetjes, YvonXX

Caroline777
Berichten van Caroline777
Onderwerpen van Caroline777
Menopauzejaar:

Bericht door Caroline777 » wo 11 jan 2006 04:13

Hallo allemaal,

Hier ook weer zo'n slapeloze. Het is nu 3 uur en ik heb nog geen oog dicht gedaan. Afgelopen nachten slecht geslapen door benauwdheid, warm (zweetaanval) en dan weer koud. Voortdurend het gevoel een prop in mijn keel te hebben die er niet uit wil. Het meest gestrest raak ik van die gebroken nachten raak ik omdat ik weet dat mijn 6-jarige dochtertje morgen gewoon naar school moet en ik er dus op tijd uitmoet morgenvroeg. Ik heb dit al vaker gehad en val dan zo tegen half 6 eens een keer in slaap. Voel me de dag erna dus een zombie. Overdag slapen kan ik inderdaad ook niet. Mensen, wat een ellende. Ik ga maar weer eens proberen te slapen. Hopelijk lukt het nu.

Caroline

PetraS
Berichten van PetraS
Onderwerpen van PetraS
Menopauzejaar:

Bericht door PetraS » wo 11 jan 2006 22:29

Hi Caroline,

Gebroken nachten, vertel mij wat! Hazenslaapjes, waarbij ik de meest idiote dromen produceer (wil je niet weten). Word vsteeds verward wakker om dan een half uurtje te slapen. Nee, geen benauwdheid, geen opvliegers, gewoon zo rusteloos als een...
En dan nog de hele dag werken. Raak uitgeput. Ik leef met je mee.

Welterusten voor dadelijk.
Petra

Bo42
Berichten van Bo42
Onderwerpen van Bo42
Menopauzejaar:

Bericht door Bo42 » do 12 jan 2006 14:31

Hallo allemaal

Hier nog zo n geval van niet of weinig slapen.
Er zijn zelfs nachten bij dat ik in het geheel niet slaap en dus meer als 24 uur wakker ben.
Wat daar wel prettig aan is, is dat ik de nacht daarna minstens 5 uur achtereen doorslaap.
Bij de nachten van de hazeslaapjes maak ik wat schoon, lees wat of doe een kruiswoord puzzel.
Omdat mijn huis dan al schoon is pak ik overdag hier en daar een half uurtje slaap.
Gellukkig heb ik ook nog me normalen dagen het wisselt elkaar een beetje af.
Een paar dagen op en dan weer eens een paar dagen af,hat lijkt een beetje op onregelmatige diensten bedenk ik dan maar.
Wat ik persoonlijk wel gemerkt heb is als ik me er teveel aan stoor,het slapen niet te goede komt.
Maar ik geef toe dat met voldoende rust de wereld een stuk mooier en gezelliger er uit zie!!

groetjes van Bo42

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht