Slapeloosheid

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Anja01
Berichten van Anja01
Onderwerpen van Anja01
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Slapeloosheid

Bericht door Anja01 » ma 25 jul 2005 15:00

Hallo vrouwen,

Na een tijd weg te zijn geweest, meld ik me weer eens. Niet voor mezelf, maar voor mijn moeder.
Ze slaapt niet! En dan bedoel ik niet alleen slecht slapen, maar echt niet slapen. Soms zit er een nacht tussen dat het beter gaat. Ze heeft behoorlijk last val allerlei overgangsverschijnselen (lichamelijk en geestelijk( en fibromyalgie. Bij beide komen slaapproblemen voor. De ha heeft al van alles voorgeschreven, maar dat helpt dan 1 of 2 nachten en dan niet meer. Ze is aan haar eindje en weet niet meer wat ze doen moet. (Ik ook niet trouwens.)
Ik zou graag willen weten of 1 van jullie hier ervaring mee heeft.

Groetjes,
Anja

Gerda
Berichten van Gerda
Onderwerpen van Gerda
Menopauzejaar:

Re: Slapeloosheid

Bericht door Gerda » ma 25 jul 2005 23:43

Hallo Anja

Ik herken de slapeloosheid van je moeder. Ik ben er tenminste achter waarom ik 's nachts niet meer kan slapen. Ook ik ging naar de huisarts en heb werkelijk allerlei pillen, slaappillen, ontspanningspillen, melatonine en anti histaminica gehad die inderdaad drie keer werkte maar daarna niets meer. Noppa nada .. wakker lag ik!

Ik kan wel overdag slapen dan heb ik geen pilletje nodig, slaap ik zo in en door. Mijn huisarts vertelde mij dat mijn bioritme in de war is door de hormonen. Het enige wat werkt is dus luisteren ernaar en gewoon slapen (in mijn geval overdag) wanneer je lichaam dat aangeeft.

O ja .. deze mededeling kreeg ik ook nog .. als je niet kunt slapen .. ga er dan uit .. om bijv. je hobby uit te oefenen of je ramen te zemen :lol: enz. enz. .. anders levert het teveel stress op waardoor je adrenaline gehalte weer omhoog gaat en dan .. tja ben je nog verder van huis.

Dus Anja je moeder is niet de enige die het heeft.

Groet Gerda

Kathy2
Berichten van Kathy2
Onderwerpen van Kathy2
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Bericht door Kathy2 » di 26 jul 2005 08:09

Hallo Dames,

Nou ik kan jullie vertellen dat ik hier ook ontzettend mee kamp hoor.
Ik slaap zo ontzettend slecht, lig heel vaak wakker, zit veel in de kamer.
Overdag ben ik niet vooruit te branden omdat ik slaap tekort kom.
Tegen 5 uur in de middag val ik op de bank in slaap, ja omdat ik het dan niet meer volhoud.

De hele hormonenhuishouding is bij ons in de war. Ik word hier echt kriegelig van.

Dus Anja, ik weet heel goed hoe het is om niet te kunnen slapen.

Groetjes
Kathy

Alfa
Berichten van Alfa
Onderwerpen van Alfa
Menopauzejaar:
Leeftijd: 72

Bericht door Alfa » di 26 jul 2005 21:12

Anja,

Hier nog iemand met ervaring inzake slapeloosheid....
gemiddeld slaap ik 3+1/2 uur per nacht.... uitzonderlijk is dat 4 uur.
Nozinan als medicatie hielp me wel, maar dat is geen echt slaapmiddel ; geeft een reeks bijwerkingen.... en die wil ik niet verdragen voor 5 uur slapen.
Ik weet niet of jouw moeder nog buitenshuis werkt.... In dat geval is "niet slapen " ontzettend lastig.

Sedert ik niet meer buitenshuis werk, kan ik het "niet slapen" veel beter hanteren.
Ik vertel mezelf dat ik mij geen zorgen moet/mag maken omtrent die slapeloosheid.... dat ik rustig overdag een dutje mag doen (gebeurt slechts zelden)....
Als ik 20 minuten wakker lig en voel dat ik niet direct slaap vind.... of dat ik begin te piekeren, dan sta ik altijd op (= bijna elke nacht...) ...Ik kijk dan wat TV.... lees een boek.... los een puzzel op... ga internetten...

Het gebeurt dat ik dan na een uur weer in bed kruip om nog een tijdje te slapen.

Voor mezelf vind ik het belangrijk dat mijn slapeloosheid niet uitmondt in piekeren....

Sedert ik daar op let , slaap ik niet maar.... maar ben ik wel minder moe en suf overdag...

Veel succes
goede nachtrust aan alle "slechte slapers"

Alfa

Shiva
Berichten van Shiva
Onderwerpen van Shiva
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Shiva » di 02 aug 2005 11:17

hallo,

Ik ben nog niet zo lang in de overgang, maar het eerste symptoom waardoor ik merkte dat er iets mis was, is slapeloosheid.
Ben normaal gesproken een goeie slaper en als ik geen stress heb, slaap ik als een roos.

Ik word regelmatig midden in de nacht wakker en lig uren wakker en doe daarna alleen hazeslaapjes. Ik lig niet te piekeren en probeer wat ademhalingsoefeningen te doen, iets waarop ik me kan concentreren. Wat ook een trucje van mij is, mijn ogen open houden en richten op een bepaald punt. Mijn oogleden worden vanzelf zwaar en vallen dicht.
Hierdoor lukt het mij toch soms wel weer in slaap te vallen.

Een enkele keer neem ik Temazepam, maar hier slaap ik maar 3 uurtjes op. Toch lekker even weg te kunnen zakken.
Ik moet namelijk 32 uur werken dus ik wil enigszins uitgerust zijn. Lukt niet altijd en soms zit ik met hoofdpijn en een duffe kop op mijn werk brr.
In het weekend ga ik 's middags lekker op de bank met een boek en val
ik gegarandeerd in slaap. Ik kijk vaak uit naar het weekend wanneer ik een beetje bij kan komen.

sterkte,
Shiva

Anja01
Berichten van Anja01
Onderwerpen van Anja01
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Anja01 » di 16 aug 2005 14:10

Hallo vrouwen,

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal ze aan mijn moeder doorspelen, ze heeft er vast iets aan. Inmiddels gaat het gelukkig iets beter. Waarschijnlijk gaat het ook gewoon in fasen.
Zwemmen voor de fibro doet ze niet, ze kan nl. niet zwemmen. Maar ze probeert wel elke dag in beweging te zijn.

Groetjes,
Anja

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht