Slecht slapen

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Krista
Berichten van Krista
Onderwerpen van Krista
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd NU: 60

Slecht slapen

Bericht door Krista » wo 05 jan 2005 07:30

goede morgen allemaal.

Ik heb hier al eerder geschreven onder het kopje somber. Ik ben nu niet echt meer somber maar heb soms het idee om stapelgek te worden. Met name in de ochtend. Ik slaap verschrikkelijk slecht en ben ieder uur wel wakker zweten zweten en nog eens zweten ook ben ik dan misselijk.
Ik ben bang dat ik plotseling ga gillen of zo. Ook overdag heb ik van die zweetaanvallen.
Kan alsjeblieft hier iemand op reageren.
een wanhopige .

Christa

Coby47
Berichten van Coby47
Onderwerpen van Coby47
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Re: Slecht slapen

Bericht door Coby47 » wo 05 jan 2005 10:56

Hoi Christa,

Ik heb gelukkig (nog) geen nachtelijke zweetaanvallen, maar ik ben wel 's nachts heel vaak en lang wakker, met inderdaad als resultaat dat ik doodmoe bent Daar word ik echt gek van.
Even lekker gillen zonder dat ik daar iemand kwaad mee doe en daarna even op de bank liggen, middagslaapje. dan kan ik mijn moeheid een beetje de baas.

groetjes, Coby ;)

Krista
Berichten van Krista
Onderwerpen van Krista

Bericht door Krista » wo 05 jan 2005 13:48

hoi Coby

Het enge is bij mij ook dat mijn hart de hele dag zo riedelt dat had ik voorheen alleen maar als ik ongesteld moest worden maar nu heb ik al bijna 2 maanden overgeslagen, maar het riedelen blijft. Het gekke is dat ik 's morgens niet heel moe ben en dat het vaak ook wel weer een beetje beter gaat (met het idee om te gaan gillen of gek te worden) een kennisje van mij is opgenomen in een inrichting ik ben dus bang dat dat mij ook gaat overkomen. Ook slik ik al jaren antidepressivum. Het ging altijd heel erg goed maar nu heb ik dus het idee dat ik weer helemaal terug bij af ben. Komt dit nu omdat ik met de overgang bezig ben of zou het mogelijk kunnen zijn, dat de AD zijn werk niet meer doet.
Het is al met al best wel een warrig verhaal geworden, maar zo voel ik het nu.

groetjes Christa

Coby47
Berichten van Coby47
Onderwerpen van Coby47
Menopauzejaar:

Bericht door Coby47 » wo 05 jan 2005 19:04

Hoi Christa,

nee joh, natuurlijk word je niet opgenomen!! Wat bij een kennis gebeurt hoeft toch niet bij jou te gebeuren?

Ik denk zelf eerder dat het toch aan de overgang ligt, vooral omdat je het ook hebt over die hartklachten.
Naar is dat he? Zelf heb ik niet die overslagen, maar meer heel erg bonken af en toe zeker als ik 's avonds lekker rustig in bed lig begint het opeens. Ik heb er bètablokkers voor gekregen, maar daar krijg je het weer benauwd van, het is maar net wat je "prettiger" vindt volgens m'n huisarts..... lekker mannetje wel!

Ik heb altijd moeten lachen om de uitdrukking "de donkere dagen rond Kerst" maar eigenlijk is het wel zo, toch? Het is 's morgens donker als ik naar mijn werk ga en 's middags als ik thuiskom ook al weer. Ik mis de zon, daar kan ik best een beetje somber van worden of warrig.

Groetjes, Coby

Bertje
Berichten van Bertje
Onderwerpen van Bertje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Bertje » do 06 jan 2005 09:28

Hallo dames,

In januari 2003 ben ik me bewust geworden van de overgang door mijn onrustig gevoel.
Ik had al wel meerder zweetaanvallen gehad maar alleen 's nachts maar ik dacht nooit aan de overgang. Ik lag te baden in mijn bed maar was ook heel onrustig en dacht dat het daardoor kwam.
In die periode dat de onrust in mijn lijf zat voelde ik me als een tijdbom zo erg was het, ik begon ook heel veel te dromen. Mijn hele leven is naar voor gekomen en heb ik begrepen.
Dus ik denk heus wel dat die onrust dat slecht slapen er allemaal bij hoort.
Ik dacht niet ik word gek, maar ik ben gek.
Ik heb veel minder last van die lichamelijke klachten. Ik herkende ze wel maar dat gevoel van binnen is veel erger.
We zijn nu 2005. Ik was het verlopen jaar af en toe nog ongesteld en nu zou ik iets van spotting hebben misschien maar meer niet. Alhoewel ik momenteel in een zeer moeilijke familiale sfeer zit voel ik me geestelijk veel evenwichtiger.
Ik ben wel erg gevoelig en zoek tederheid die ik enorm mis. Soms ga ik al wenend slapen en sta ik al wenend op. Maar ik weet dat alles voorbij zal gaan

Bertje

Krista
Berichten van Krista
Onderwerpen van Krista

Bericht door Krista » vr 31 mar 2006 06:48

Goedemorgen dames.

Ik heb de laatste tijd wel erg veel te vragen he. Soms gaat het tijden goed en zo is het helemaal weer mis. Hebben jullie ook wel eens het gevoel dat je hartstikke knettergek wordt?

Ik sta vaak al beroerd en piekerend op en ben dan echt heel somber vaak verbeterd dat wel in de loop van de dag hoor.
Hoop dat ik hier niet de enige in ben.

Ik hoor graag van jullie.
groet Christa

Kathinka
Berichten van Kathinka
Onderwerpen van Kathinka
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 67

Bericht door Kathinka » vr 31 mar 2006 12:36

Hallo Christa en andere dames,

Dat piekeren herken ik heel goed. Inderdaad is het 's morgens het ergst. Ik ben best tevreden met mijn leven, maar het is aan zoveel veranderingen onderhevig. Ik denk vaak:"Hoe zal mijn leven er over 10 jaar uitzien?". Ik kan me nu niet goed voorstellen, dat het er dan nog allemaal zo leuk uitziet voor mij. Ik zal dan 63 zijn. Waarschijnlijk niet meer werken, alleen nog kunnen dansen op een laag pitje. Misschien kan ik alles dan alleen nog maar doen op een laag pitje. Of helemaal niet meer. Ik ben op het moment niet goed in staat om te denken: "wie dan leeft, die dan zorgt". Over alle mogelijke dingen blijf ik malen. Ik blijf vaak hangen in dezelfde gedachten. Zelfs dezelfde zinnen malen door mijn hoofd, waardoor ik ook het gevoel heb gek te worden.
Gelukkig heb ik dit bij periodes, vooral wanneer ik moe ben en dingen niet zo lekker lopen. Daar blijf ik dan ook zo over piekeren.
Ik krijg m'n hoofd dan moeilijk leeg.

Op dit forum staat hierover veel te lezen, dus heel herkenbaar allemaal.

Groet
Kathinka

Marja11
Berichten van Marja11
Onderwerpen van Marja11
Menopauzejaar:

Bericht door Marja11 » vr 31 mar 2006 12:54

Hoi Christa

Ik herken dat gevoel ook hoor, heb wat keren gedacht dat ik hulp moest zoeken maar durf die stap niet te doen. Mijn hoofd loopt ook over, soms kan ik niet eens een normaal antwoord geven online aan mensen omdat er zo veel in mijn hoofd zit op dat moment, dan zeg ik het er maar even bij.

Ik herken zoveel van wat vrouwen zeggen die in de overgang zitten dat het me toch een gerust gevoel geeft, ik ben niet alleen wat die gevoelens betreft. Juist als ik twijfel of het door de overgang komt, als ik alle verhalen lees dan denk ik , ja, daar komt het door, ik ben niet gek aan het worden!

groetjes
Marja

Marloes
Berichten van Marloes
Onderwerpen van Marloes
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Marloes » vr 31 mar 2006 15:51

Hallo Marja, Kathinka en Christa
en anderen natuurlijk ;)

Dit is heel erg herkenbaar. Ook dat vaak dezelfde dingen maar blijven ronddraaien in je hoofd. En het gevoel dat je nog een keer gek wordt.
Ik heb op een gegeven moment wel hulp gezocht. Maar dat is een teleurstelling geworden. In het begin ging het nog wel, kon ik door die therapie mijn gedachten nog wel veranderen, maar later kwam het toch weer terug. Dat kwam omdat de hulpverlening vooral een beroep deed om mijn redeneringsvermogen. En ik kon de overgang nou eenmaal niet wegredeneren. Die moest juist kunnen gebeuren, meende ik. En dat strookte helaas niet met de invalshoek van de hulpverlening.

Ik heb toen het roer voor mezelf omgegooid. Opeens kwam denk ik, mijn eigenwijsheid van vroeger als kind weer naar boven :lol: die mijn moeder vroeger zo lastig vond :lol: :lol:
Het waren mijn eigen gedachten die omhoog kwamen. Mijn eigen intuïtie of innerlijk zal ik maar zeggen. Dat kon toch niet verkeerd zijn?

Ik ben toen opgehouden met proberen iedere keer die gedachten weg te krijgen. Ik ben er meer naar gaan kijken.
Ik bedoel, ben gaan kijken, zit er soms een boodschap achter.
Kan het moeilijk uitleggen, maar ik kwam erachter dat het meestal ging om de dingen dingen die veranderden.
Of om dingen die ik nog steeds deed en waarvan ik me nog niet bewust was dat ik ze niet meer wilde of niet meer kon. En dat ook niet meer hoefde te verwachten van mezelf.

Vaak had ik dan achteraf ook zoiets van 'Oh, daarom kwam die en die gedachte toen dus steeds bij me op'
Het was alleen balen dat het kwartje altijd pas achteraf viel. Gevoel gek te worden was dus ook niet zomaar weg.
Maar ik werd er wel minder bang voor. Het wende, zal ik maar zeggen, kreeg wat meer vertrouwen weer dat ik toch echt wel goed in mekaar zat. Alleen in dit geval niet een prettig wennen.

Heb best lange tijd gehad dat dit bijna aan een stuk door gebeurde. Ook kleine irritaties konden me dan al in dat gevoel gooien en die gedachtes onder mijn aandacht brengen.
In die tijd ben ik ook eigenlijk het meest veranderd. Ik zeg altijd liever 'gegroeid' want je wordt niet echt iemand anders natuurlijk.

Groetjes
Marloes

Arda
Berichten van Arda
Onderwerpen van Arda
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Arda » wo 05 apr 2006 16:06

Hallo allemaal

Ik kom even meekijken en meelezen bij jullie.
Ik ben een nieuweling, heb net ook al op het andere forum gereageerd.
Herken zoveel in alle verhalen, het is niet fijn maar toch is dat fijn.

En Rina ook ik heb PND gehad en ook bij mij zijn de hormonen al 25 jaar een grote spelbreker.
En dan denk je heel optimistisch dat dan de overgang wel gladjes zal verlopen :lol:
Niet dus, soms ben ik zo boos om ??? dat ik ook werkelijk mensen lelijk te woord sta en zo ben ik helemaal niet. Het kan ook niet, mijn werk bestaat uit mensen te woord staan!
En soms zo verdrietig om??? dat ik gewoon met dikke tranen zit :(
Ja ik heb het druk, wie niet? Ik werk fulltime, moet ook als je alleen staat, ik heb een ziekelijke moeder, ach wie heeft dit allemaal niet?

Wat zal ik vreselijk blij zijn als dit achter de rug is!
Binnen een paar weken word ik oma als alles goed gaat, dan hoop ik toch een blije oma te zijn hoor.

Maar we gaan door en ook deze periode zal ooit overgaan,

sterkte en groetjes allemaal

Arda

Rennie
Berichten van Rennie
Onderwerpen van Rennie
Menopauzejaar: 2003
Leeftijd NU: 71

Bericht door Rennie » za 08 apr 2006 15:48

Hallo Christa

Ik zal mij eerst even aan je voorstellen ik heet Rennie en ben 57 jaar.
Ik heb ook dat idee dat ik gek word maar er zijn ook tijden dat ik mij hartstikke goed voel :) zo als de laatste 3 maanden ging het heel goed met mij.
Maar nu de afgelopen 3 weken zie ik het weer helemaal niet zitten :cry:
Ik doe niks en ben vreselijk moe en ben onzeker, maar we zijn gelukkig niet de enigste en daar hou ik maar aan vast en dat het eens wel eens over zal gaan. Dan de herkenning doet je ook goed.

Ik wens je het beste en misschien tot mails :?:

Rennie

Sophia
Berichten van Sophia
Onderwerpen van Sophia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Sophia » wo 24 mei 2006 11:44

Hoi dames,

Op dit moment denk ik niet dat ik gek word, ik denk dat ik het al ben.
Allerlei lichamelijk kwalen (al 3 maanden om de haverklap ongesteld) en een puberende zoon waar ik niet zo goed mee om kan gaan.
Voor de ongesteldheid slik ik medicijnen (Provera) en dit heeft als bijwerking neerslachtigheid, dus het is niet eens verwonderlijk. Als het niet helpt, dan volgt er -net als vorig jaar- weer een operatie en misschien op korte termijn een baarmoederverwijdering. Ik weet niet eens of dit gaat gebeuren maar ik kan me hier nu al druk om maken.
Heel erg uit mijn humeur en er komt helemaal niets uit handen, ik sleep me iedere keer weer naar mijn werk maar waarom eigenlijk?

Alleen om me te bewijzen, kijk eens, ik heb overgangsklachten en ga gewoon door met werken!!
Gelukkig heb ik nu een paar dagen vrij maar in plaats van leuke dingen te doen, hang ik de hele dag met een gezicht als een oorwurm op de bank. Leuk voor mijn man en zoon, ik voel me vreselijk schuldig en weet even niet meer hoe het verder moet.
In ieder geval bedankt dat jullie de moeite nemen om deze klaagzang te lezen.

Groet
Sophia

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht