Klachten bij stoppen van mijn slaapmedicatie

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Boltelaan
Berichten van Boltelaan
Onderwerpen van Boltelaan
Menopauzejaar:
Leeftijd: 65

Klachten bij stoppen van mijn slaapmedicatie

Bericht door Boltelaan »

Hallo allemaal,

Ik ben 62 jaar en heb enkele jaren geleden antidepressiva (mirtazapine 30 mg) gekregen om beter te kunnen slapen.

Dit heb ik geprobeerd af tebouwen, na zelf een schema te hebben gemaakt, af te bouwen in 42 dagen. Dit ging helemaal fout. Ik kreeg vreselijke ontwenningsverschijnselen en ben na twee weken weer begonnen met 15 mg. Toch wilde ik er graag vanaf en na verloop van tijd ben ik door middel van taperingstrips* gaan afbouwen van 15 mg naar 0 mg in 56 dagen. Na 8 weken waren de verschijnselen nog niet over en sta met grote tegenzin nu weer op 15 mg. Ik weet nu zeker dat de mirtazapine ook de overgangsklachten hebben onderdrukt. Heb nu de volgende klachten, nek en hoofdpijn, benauwdheid, veel onrust, angstig, me beroerd voelen in mijn hele lijf, misselijkheid en het gevoel griep te krijgen maar het niet te hebben. Zijn er meer vrouwen die hier last van hebben ? Ik zou het graag van jullie horen !

* het geleidelijk afbouwen d.m.v. een rol met zakjes waarin steeds minder van het medicijn inzit.

met vriendelijke groet, Nel

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Re: Klachten bij stoppen van mijn slaapmedicatie

Bericht door Madu »

Beste Nel,

Ik ben nog niet postmeno maar weet wel dat het afbouwen/stoppen met AD inderdaad kan zorgen dat de klachten die je had weer terugkomen. Tapering helpt om het wat meer geleidelijk te laten verlopen met zo min mogelijk klachten. Ik weet niet hoe snel je weer naar de 15 mg bent gegaan maar ik weet dat het bij mij altijd 5 a 6 weken kan duren voordat mijn lijf/geest het weer doet zonder die rommel. M.a.w., ondanks tapering heeft je lichaam en geest nog wel een tijdje nodig voordat je kunt zeggen hoe je je voelt zonder die troep. Als na die tijd de klachten niet minder worden of steeds erger dan zit er niets anders op dan inderdaad weer een beetje te nemen. Of dit overgang gerelateerd is weet ik niet.

Sterkte lijkt me lastig dit,
Madu

Boltelaan
Berichten van Boltelaan
Menopauzejaar:

Bericht door Boltelaan »

Beste Madu,

Bedankt voor je bericht. Ik zit nu weer zeven weken aan de ad ( 15 mg ) en heb het in drie weken weer opgebouwd. Heb de ad nooit gekregen voor depressiviteit maar voor het slechte slapen. Ik ben dan nu ook nog steeds woedend op de dokter die mij dat heeft voorgeschreven. Omdat ik veel overheersende klachten heb maak ik mij daar zorgen over. Wellicht speelt de overgang hier toch een grote rol. Altijd misselijk, hoofdpijn en mijn middenrif staat heel strak enz. Word er echt moedeloos van.
Heb jij ook veel klachten ?
Veel sterkte.

Groeten Nel.

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu »

Hoi Nel,

Ik heb heel veel klachten al jaren, helaas. Ik slik ook een lage dosis AD voor het slapen. Het vlakt tevens wat andere klachten af. Ik slaap er inmiddels na +/_5 maanden wel al weer wat minder goed op. Hoog niet op echter maar zoek een geschikt moment om af te bouwen en dan weer te starten. Dat schijnt nog weleens te helpen.

Je schrijft dat je het in 3 weken weer hebt opgebouwd. Ik was vooral nieuwsgierig naar de periode dat je dus niets slikte? Mijn voornemen is namelijk als ik afbouw en ik nog weer een tijd nog slechter slaap (zeer waarschijnlijk) dat ik dan op de ouderwetse manier (voor mij) dat ga overbruggen door met onderbrekingen slaapmedicatie te slikken. Het kan namelijk zoals ik schreef wel 5 a 6 weken duren voordat je lichaam gewend is zonder AD. Ik bedoel dus na het afbouwen 5 a 6 weken. Helemaal clean dus. Je lichaam heeft tijd nodig om te wennen. Na 5 a 6 weken is het wel zo ongeveer duidelijk of het zonder kan of niet.

Groetjes,
Madu

Boltelaan
Berichten van Boltelaan
Menopauzejaar:

Bericht door Boltelaan »

Hoi madu,

De periode voordat ik AD gebruikte had ik vage overgangsklachten maar vooral slecht slapen. Omdat ik na ongeveer twee jaar zoiets had van dat het niet meer zo veel deed, ben ik gaan afbouwen. Toen is alle ellende begonnen. Nu heb ik er zelfs slaapmedicatie bij want zonder slaap ik bijna niet. Voel me gevangen in m' n medicijnen. Heb er nu ook nog erge angst bij gekregen dat ik er nooit meer van af kom. Samen met mijn andere klachten is het lekker compleet! Ben altijd een vrolijk en positief mens geweest maar er is op het moment weinig van over. Wat een rot tijd die overgang! Hoop dat het met jou ook beter mag gaan.

Gr. Nel

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd: 63

Bericht door Gaby »

Beste Nel,

Ik heb ongeveer 6 jaar geleden ook mirtazapine gebruikt omdat ik niet kon slapen en daar ook angstig van werd en heel overprikkeld.
Eerst 15 mg toen een tijd 30 mg. Na anderhalf jaar ben ik het heel langzaam gaan afbouwen op een manier die ik zelf aandurfde en die voor mij werkte. Ik brak de pilletjes ook doormidden om een hele kleine verschuiving teweeg te brengen. Ik deed het om en om d.w.z. bijv. 2 keer 15 mg en dan 1x 7.5 mg en dat dan 3 dagen en dan verschoof ik het naar 1x 15 en dan 2x 7,5 en dat dan ook weer 3 dagen. Elke keer wanneer ik het veranderde sliep ik even niet, maar als ik doorging pakte mijn lichaam het toch na een paar dagen weer op. En het gekke was dat ik op een gegeven moment toen ik alleen nog maar op 7,5 mg zat ik beter begon te slapen! Dat gaf mij veel hoop. Nou ja het eind van het verhaal is dat ik er een jaar over heb gedaan en er nu al 5 jaar vanaf ben en weer veel beter slaap. Als er veel stress is slaap ik weer slecht maar dan weet ik dat mijn lichaam het wel weer oppakt. En ik ben zo blij dat ik van die pillen af ben. Ik kan helaas niet zeggen dat ik geen overgangsklachten meer heb, maar die waren er ook met die pillen.
Dus Nel doe het langzaam op een manier die je aankunt. Je kunt er beter langer over doen (het steeds kleine beetjes minderen geeft ook een goed gevoel) en dat je er echt vanaf komt dan sneller en steeds terugvallen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Sterkte! Gaby

Boltelaan
Berichten van Boltelaan
Menopauzejaar:

Bericht door Boltelaan »

Hoi Gaby,

Fijn dat je reageert op mijn berichtje ! Ik ben heel blij voor je dat je er al weer vijf jaar vanaf bent.
Gisteren bij een dokter geweest en eindelijk, eindelijk eens iemand waar ik wat aan heb en die precies begrijpt wat ik bedoel.
Ik ben al lange tijd ziek en deze dokter denkt dat het mede komt omdat ik opgebouwd, vervolgengs weer afgebouwd en weer opgebouwd heb enz. Mijn geest is volledig op hol geslagen en in de war ! De overgang kan zeker wel meespelen zegt hij maar niet zo heftig als ik mij nu voel.
Ook vertelde hij dat mirtazapine een smerig goedje is waar net zo moeilijk van af te komen is als heroine. Het gekke is dat mensen die verslaafd zijn aan heroine e.d. wel geholpen worden. Ik heb dus vreselijke angst om er nooit meer af te komen.
Het heeft mij goed gedaan om je verhaal te lezen en geeft mij zeker een steun in de rug.
Van deze dokter heb ik iets gekregen ( geen chemische rotzooi) waar mijn geest rustiger van wordt en als dat eenmaal zover is ga ik zeker het gevecht weer aan!

groeten Nel.

Bootje1968
Berichten van Bootje1968
Onderwerpen van Bootje1968
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Bootje1968 »

Hoi Nel

Wat heb je gehad voor goedje.

Dank je wel alvast.

Groet Astrid

Boltelaan
Berichten van Boltelaan
Menopauzejaar:

Bericht door Boltelaan »

Hoi Astrid,

De dokter waar ik ben geweest is huisarts maar ook homeopaat.
Heb al m'n klachten verteld en heb o.a middelen gekregen die bij mij passen.
Dat is voor iedereen persoonlijk. Ik wens je heel veel succes!

Groetjes Nel

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd: 56

Bericht door Babsi »

:!: Hoi,

Ik heb ook mirtazapine geslikt, 30 mg gedurende 1,5 jaar.
Ik heb 1 maand gedaan over het afbouwen. Het laatste stuk heb ik vloeibaar gedaan d.m.v. Remeron. Ik voelde me constant wel prima tijdens het afbouwen en toen ik nog maar 1,5 ml slikte, dacht ik wel te kunnen stoppen. Ik heb hele erge ontwenningsverschijnselen gehad. Voelde me echt ziek alsof ik griep had, hoofdpijn, rillerig, doodmoe, misselijk. Heb weken op bed gelegen. Na ongeveer 1 maand verdwenen deze klachten, alleen mijn slaap herstelde zich niet meer. Na 4 maanden slechts 3 uur slaap per nacht te hebben gehad, gooide ik de handdoek in de ring. Ik ben geen mirtazapine meer gaan slikken maar amitriptyline 10 mg. Voor de mirtazapine slikte ik dit ook i.v.m slecht slapen en chronische pijn.
Door amitriptyline slaap ik weer een stuk beter. Ik kan ook met amitriptyline veel makkelijker stoppen zonder al die klachten. Nu is 10 mg ook echt een hele lage dosering. 30 mg mirtazapine is geen lage dosering, max is volgens mij 45 mg.

Ik vind overigens 30 mg mirtazapine een forse dosis voor slecht slapen. Ik had een ernstige burn-out en was niet eens meer in staat om 2 meter te lopen, mijn hele lijf hield ermee op. Het middel heeft mij enorm goed geholpen. Mijn huisarts wilde mij in eerste instantie weer mirtazapine geven om te slapen maar dan hebben we het over 7,5 mg. Maar voor mij geen mirtazapine meer, het stoppen was zo vreselijk.

Probeer die zooi af te bouwen en kijk of je toe kunt met 10 mg amitriptyline. Echt, ik ben al een paar keer gestopt voor een periode en heb er geen ontwenningsverschijnselen van gehad. Als je amitriptyline gebruikt voor een depressie dan zit je al snel op doseringen van 150 tot 200 mg.
Dus 10 mg is heel weinig maar genoeg om te slapen. Er treedt ook geen gewenning op, ik slik dit middel al 8 jaar.
Ik zeg dit alleen in het geval je toch iets nodig hebt om te slapen.

Daarbij kun je amitriptyline vloeibaar krijgen en doseren met een spuitje. Dit is te krijgen onder de naam Remeron (oorspronkelijke naam van het middel). Dan kun je echt tot het minimale doseren. Het is inderdaad heel belangrijk om het langzaam te doen. Beter om er veel tijd voor uit te trekken. Telkens als je afbouwt en je merkt dat het op deze dosis gaat, blijf er dan nog een week of zo op zitten voordat je verder gaat met afbouwen.
Ik heb vd zomer wegens omstandigheden 3 weken een lage dosis oxazepam geslikt. Ik was er doodsbenauwd voor want als er iets verslavend is.
Ik mocht nog wel wat langer slikken maar na 3 weken ben ik gaan afbouwen en wat een klachten ik toen al kreeg zeg.! Ik heb er 7 weken over gedaan om af te bouwen. Maar heb toch doorgezet want wilde niet hetzelfde als met de mirtazapine. Het is wel allemaal goed gegaan gelukkig. Maar het is wel even door de zure appel heen bijten.

Het is allemaal rotzooi maar soms kan het niet anders. Ik ben wel blij dat deze medicijnen er zijn omdat ze me wel door een hele moeilijke periode hebben geholpen.

Ik denk zelf niet dat n AD overgangsverschijnselen tegenhoudt.

Ik wens je veel succes en sterkte.
Het gaat je zeker lukken dat afbouwen, vertrouw er maar op.

groetjes Babsi

Yay
Berichten van Yay
Onderwerpen van Yay
Menopauzejaar:

Bericht door Yay »

Hallo Boltelaan,

Ik heb uw verhaal gelezen. Ik herken het mislukte afbouwen, weer beginnen en nu langzaam(!) afbouwen! + overgangsverschijnselen.... Pfff
Hoe gaat het nu?

Groetjes, Yay

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Claire »

Hallo dames,

Jeetje, ik wist niet dat antidepressiva werden voorgeschreven bij slaapklachten. Ik heb zelf bij mijn HA weleens een recept meegekregen voor AD toen ik een dubbele stijve nek had. Ik heb het niet gehaald en dacht achteraf waar slaat dit op. Dat zei hij zelf trouwens ook toen hij het voorschreef, maar ik moest het toch maar nemen van hem... (?) Als ik jullie verhalen zo lees, is het maar goed dat ik het niet heb ingenomen. Wat erg dat jullie er zo mee worstelen.

Zelf heb ik periodes van maanden gehad dat ik slecht sliep. Om 3.00 uur klaarwakker, dan uit bed en niet meer slapen. Het is weer overgegaan. Vanzelf.

Hormoonschommelingen laten zich volgens mij niet sturen. Het is wat het is. Compleet met een heel scala aan klachten die wisselen of verdwijnen als mijn hormoonhuishouding weer anders is. Had ik medicatie genomen, had ik gedacht dat het daardoor was overgegaan. Daardoor had ik dan medicijnen blijven slikken en mijn lichaam nog meer onrust bezorgd. Nu weet ik dat mijn lijf zelf weer een balans vindt.

Claire

Boltelaan
Berichten van Boltelaan
Menopauzejaar:

Bericht door Boltelaan »

Hoi hoi,

Heb van de dokter amitriptyline erbij gekregen omdat het dan makkelijker is om de mirtazapine af te bouwen. Ik zit nu op op nog 1 mg. mirtazapine en moet nog nog 12 dagen om op nul te komen en dan maar eens kijken hoe het dan gaat met de vreselijke klachten die ik voorheen heb gehad. Als dat goed gaat moet ik de amitriptyline nog afbouwen maar dat ik volgens de dokter veel makkelijker. Op het moment heb ik weinig last van overgangsklachten maar dat komt waarschijnlijk door de amitriptyline die de overgangsklachten onderdrukt. Maar eens kijken als de afbouw gelukt is hoe mijn lichaam er op reageert en of er dan nog overgangsklachten zijn.

Groetjes Nel.

Muna68
Berichten van Muna68
Onderwerpen van Muna68
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Muna68 »

Dag Nel,

Heb je ooit overwogen om medicinale wiet-olie te gebruiken. Deze schijnt voor de klachten waar jij mee kampt ook werkzaam te zijn.
Hier zitten geen verslavende middelen in alleen maar heilzame natuurlijke werkzame stofjes. Je kunt er heel veel over vinden op het internet.
Blijf in jezelf geloven Nel. Succes!

Groet, Hestermaria

Janneke71
Berichten van Janneke71
Onderwerpen van Janneke71
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Janneke71 »

Nel,

Het advies voor afbouwen is om dit HEEL erg langzaam te doen. Bv iedere maand 10% van de hoeveelheid die je dan slikt, dan doe je er meer dan een jaar over en heb je de minste ontwenningsverschijnselen.
succes.

Janneke

Boltelaan
Berichten van Boltelaan
Menopauzejaar:

Bericht door Boltelaan »

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd maar hier dan een reactie.
Na weken mij heel rot gevoeld te hebben gaat het nu veel beter met mij. Van de psychiater van de GGZ instelling heb ik amitriptyline gekregen ter ondersteuning van de afbouw van mirtazapine. Van de mirtazapine ben ik nu 6 weken af en het gaat heel goed. Na een half jaar thuis gezeten te hebben ben ik eindelijk weer aan het werk. Over een maand ga ik afbouwen van de amitriptyline wat volgens de psychiater veel makkelijker is en hij zal mij daar ook in begeleiden.
Van overgangsklachten heb ik niet veel last meer op af en toe een dipje na.
Ik wens iedereen veel sterkte en ik hou jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet, Nel.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht