Rare sensatie tijdens het slapen

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
An75
Berichten van An75
Onderwerpen van An75
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 43

Rare sensatie tijdens het slapen

Bericht door An75 » do 10 aug 2017 09:40

Beste allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Al bijna 2 jaar heb ik, volgens mij, last van vage overgangsklachten. Helaas niet de gebruikelijke
klachten, want dat zou het vaststellen van de overgang voor mij iets makkelijker maken. Mijn menstruatie komt op tijd, maar duurt wel steeds langer (bijna twee weken). Ik heb last van mijn ei sprong en daarnaast heb ik al bijna anderhalf jaar last van spiertrillingen (waarvoor ik al bij een neuroloog ben geweest, maar die kon er niets van maken). Af en toe heb ik een aantal weken achter elkaar last van vergeetachtigheid. Gelukkig vind ik dit allemaal terug op deze site, maar nu heb ik de laatste tijd ook steeds bij het in slaap vallen dat het lijkt of ik stik of vergeet te slikken. Ik ben nu ook al drie keer kokhalzend wakker geworden. Is er iemand die dit herkend? Ik word namelijk best onzeker van dit soort vage klachten. Daar komt bij dat ik ook nog best jong ben (41jaar) en zoals velen van ons door de verschillende artsen wordt weggestuurd met de boodschap, dit kan de overgang niet zijn, als ik er over begin.

An75

Jolande
Berichten van Jolande
Onderwerpen van Jolande
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 49

Re: Rare sensatie tijdens het slapen

Bericht door Jolande » do 10 aug 2017 09:54

Beste An75,

Ik herken je klachten hoor, heb ook al een aantal keren meegemaakt dat ik wakker schrok en het leek of ik vergeten was om adem te halen. Eerlijk gezegd dacht ik dat het kwam omdat ik op mijn rug lag, verkouden was en misschien wel snurkte ;).. zou het niet aan de overgang gekoppeld hebben tot ik hieronder jouw berichtje las. Misschien helpt het dat je niet de enige bent? Wat mij helpt om te ontspannen is dat ik 's avonds voor het naar bed gaan magnesium slik..
Sterkte en maak je niet te veel zorgen,

Jolande

An75
Berichten van An75
Onderwerpen van An75
Menopauzejaar:

Bericht door An75 » do 10 aug 2017 20:16

Beste Jolande,

Bedankt voor je reactie. Nu je het zegt, ik ben inderdaad ook verkouden geweest.

An75

Naatje72
Berichten van Naatje72
Onderwerpen van Naatje72
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 46

Bericht door Naatje72 » wo 21 mar 2018 21:53

Hoi An (en Jolande),

Ik heb van de week pas dit forum gevonden omdat ik aan het googlen was op o.a. mijn slaapproblemen en benauwdheid. Je bericht is al van een tijdje geleden dus ik weet niet of je er nog steeds af en toe last van hebt maar ik heb hetzelfde, nu sinds ongeveer 2 jaar (ik ben 45). Het lijkt af en toe of ik op het moment dat ik bijna in slaap val opeens niet meer inadem. Ik adem dan uit en daarna komt er niks, mijn ademhaling stopt gewoon. Hier schiet ik dan van overeind en dan moet ik echt naar lucht happen. Soms heb ik het ook snachts, dan schrik ik opeens wakker zonder lucht en duurt het even voor ik weer kan ademen. Echt heel erg eng. Daarbij heb ik soms ook dat ik heel erg begin te trillen, alsof ik het ijskoud heb. Alles schudt dan, heel raar. De huisarts had geen idee wat dat kon zijn..

Ik heb eens wat rondgekeken hier en wat een herkenning overal pfffff. Moeilijk kunnen slikken, brok in de keel, beklemmend gevoel, maagzuur, benauwd, paniekgevoel, raar hoofd, veel slijm en gevoel te kunnen stikken enz.. als dit echt met de overgang te maken heeft dan word ik daar echt niet vrolijk van bah.. stelt me wel (een heel klein beetje) gerust want het vertrouwen in m'n lichaam is echt voor een groot deel weg.

Mijn vriendinnen hebben hier allemaal nog geen last van dus ik kan er met niemand over praten (heb ook geen partner). Dus ik ben heel blij dat ik hier in elk geval bekende dingen lees. Maar wat voel ik me soms bang en verdrietig..

Naatje72

Jen75
Berichten van Jen75
Onderwerpen van Jen75
Menopauzejaar:

Bericht door Jen75 » do 24 mei 2018 00:52

Hallo

Ben blij dit forum ontdekt te hebben. Heb hier sinds een aantal welen ook zeer geregeld last van. Wordt er gek van.
KNO kan niks vinden en ik krijg een slaaponderzoek. Wel een halfjaar lange wachttijd. En binnenkort een longfunctietest ivm benauwdheid.
Buiten het wakker schrikken door ademnood tijdens in slaap vallen ook nek en schouderpijn.
Trouwens als ik eenmaal slaap heb ik nergens meer last van en slaap ik goed. Wel paar keer wakker om te plassen.
Maar echt alleen tijdens inslapen. Soms lijkt het alsof mijn keel dichtklapt. Dan weer dat ik geen lucht krijg omdat ik niet vanzelf ademhaal.
Wou dar iemand een gouden tip had.

Jen75

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht