Gigantische Slaap problemen

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Bootje1968
Berichten van Bootje1968
Onderwerpen van Bootje1968
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Gigantische Slaap problemen

Bericht door Bootje1968 » ma 06 mar 2017 16:48

Hallo dames

Ik weet niet meer wat slapen is slaap al 6 nachten niet... Slaappillen van dokter werken op een gegeven moment ook niet meer. Ben echt de wanhoop nabij... heb al het advies op gevolgd. Geen tv laptop of telefoon na 7 uur in de avond. Maak mij zelf klaar voor bed als ik dan moe word dat ik meteen kan gaan. Drink geen koffie of thee meer in de avond. Eet niks zoets. Eet op tijd en ga zo maar door. Iemand nog hele goede tips? Voordat ik aan de antidepressiva raak voor het slapen. Ik hoor ze graag.

Astrid

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Re: Gigantische Slaap problemen

Bericht door Lia » ma 06 mar 2017 17:05

Hallo Astrid

Nee, die trucjes werken niet als je bioritme onder invloed van de veranderende hormonen van slag is. Net zo min als medicijnen voor mij een oplossing waren.
De enige remedie die voor mij uiteindelijk bleek te werken om aan rusturen te komen, was om mijn veranderende bioritme te volgen.
Was best wel heftig om af te stappen van de gedachte dat ik op de geëigende tijden hoorde te slapen.
Tot iemand tegen me zei: Als mensen nachtdiensten werken wordt het toch ook heel normaal gevonden dat ze op andere tijden slapen. Dan zegt ook niemand dat dat fout is.
Ik dacht, da's waar dan vindt iedereen het heel normaal en begrijpt iedereen dat je op andere tijden slaapt. Niemand die dan een punt van maakt van iemands slappatroon.

Nou ja, ideaal was het niet, het leverde meer afkeuring dan begrip op, maar het was wat het was en waar ik het mee moest doen.
Ik kwam er wel achter dat het niet zozeer was dat ik niet kon slapen, maar dat mijn bioritme in die jaren niet het geijkte patroon had. Toen ik dat eenmaal ging volgen bleek dat ik toen in die tijd gewoon een ander, wel redelijk stabiel, slaappatroon had. Het ging fout als ik me er niet aan hield.
Als ik het wel volgde was ik wel redelijk uitgerust op de dag en had ik geen slaapprobleem.
Alleen mijn tijden lagen wat anders

Lia

Helena
Berichten van Helena
Onderwerpen van Helena
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Helena » ma 06 mar 2017 17:53

Hallo

Dat is heel vervelend, heb zelf een periode ook niet geslapen! Slaap nog steeds niet zoals het moet zijn maar ik slaap nu tenminste in en slaap meer uren dan destijds toen ik amper 4 uur slaap haalde of helemaal niet sliep. Overdag kon ik ook niet slapen overigens.
Ik had toen 's nachts ook angstaanvallen, naast alle andere klachten en omdat ik ook gewicht verloor en andere dingen zoals door mn linkerbeen zakken, ben ik toch maar naar de huisarts gegaan na maanden slecht geslapen te hebben. Bij mij hielp slaappil wel want ik sliep zo tenminste in. Met slaappillen ben ik toen wel door de ergste periode geholpen. Deed erg lang over 1 doosje overigens maar ik had er wel wat aan omdat je dan ook wat rust hebt, want dan weet je dat je af en toe zo'n slaappil kan nemen.
Die natuurlijke middelen hielpen me echt niet toen overigens.
Slaap je helemaal niet in of slaap je wel in maar word je weer wakker en kan je dan niet meer slapen? Of slaap je dus ook helemaal niet?

Sterkte !
Helena

Bootje1968
Berichten van Bootje1968
Menopauzejaar:

Bericht door Bootje1968 » ma 06 mar 2017 17:56

Hoi bedankt voor je reactie.

Overdag kan ik nu niet mij ogen open houden.. maar als ik dan naar bed ga is het klaar...
Hoe weet je of je bioritme van slag is? Als je niet slaapt? Ik kan als ik werk niet rusten dat moet dan daarna... en vaak lukt mij dat dan ook niet...
Zucht wordt er wanhopig van... nu van dokter antidepressiva gehad om te slapen.. Ja dat wil ik eigenlijk niet.
Ben meer van de natuurlijke weg...

Heb slaappilletjes zolpidem gehad een aantal weken en viel met een half pilletje in slaap maar niet langer als 4 a 5 uur. heb ze niet elke dag in genomen... alleen wanneer ik dacht nu heb ik er 1 nodig... maar nu al 6 dagen niet geslapen. Kan de slaap niet vaten.. heb 1 pil genomen afgelopen vrijdag... deed niks... Helaas.

Groetjes, Astrid

Helena
Berichten van Helena
Onderwerpen van Helena
Menopauzejaar:

Bericht door Helena » di 07 mar 2017 13:30

Hoi Astrid,

Ik weet niet of niet kunnen slapen tijdens de overgang met veranderend bioritme te maken heeft. Bij mij geloof ik niet... kon overdag immers ook niet slapen. Maar ik ga wel later slapen en blijf 's ochtends langer in bed liggen (als dat mogelijk is). Maar dat heb ik al een aantal jaren.

Je zou kunnen vragen aan de huisarts of hij nog een ander slaapmiddel zou kunnen voorschrijven?
Maar misschien weten anderen hier meer over. Of je zou het toch zonder een middel/medicijn moeten proberen. Denk inderdaad dat wat je allemaal al geprobeerd hebt weinig helpt. Wandelen in de buitenlucht misschien wel?
Misschien na het eten of zo? (als je overdag geen tijd hebt)... ?

Sterkte, Helena

Iris69
Berichten van Iris69
Onderwerpen van Iris69
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door Iris69 » do 09 mar 2017 11:41

Hoi Astrid,

Ik vind het raar dat een arts antidepressiva voorschrijft voor slaapproblemen! Ik vind sowieso dat artsen bij vrouwen van boven de 40 al snel met die rommel aankomen! :x Als je een hele tijd slaapmiddelen hebt gebruikt, dan maakt je lichaam een tijdje geen melatonine zelf meer aan of heel weinig.
En dan duurt het lang voordat je lichaam dat weer gaat maken en in de overgang kan dat misschien nog wel langer duren.

Een aantal maanden geleden was er bij Radar een stuk over inname van Melatonine en dat ze ook heel eenvoudig kunnen onderzoeken waar jou piek ligt en daarop je melatonine inname kunnen aanpassen. (even kijken bij Radar uitzending gemist) Ik zelf ga binnen kort ook zo'n onderzoek aanvragen want ik heb ook zelf het idee dat mijn bioritme ook verstoord is geraakt door de overgang.

Misschien een tip om dit eerst te laten onderzoeken voor je aan de antidepressiva gaat beginnen waarvan ik verwacht dat die je niet het gewenste resultaat zullen geven.
Natuurlijk wordt je moedeloos en somber als je al zo'n tijd rot of niet slaapt maar dat maakt je niet meteen depressief! :roll:

Zoals iemand anders ook al zei. Probeer (op de dagen dat het gaat) je ritme aan te passen aan je lichaam. Als je dan overdag moet gaan slapen..so what?
Als je daar weer wat energie van krijgt... ;)

Sterkte meid en ik leef met je mee. Hopelijk komt er snel een oplossing zodat je in ieder geval een aantal uren per nacht kan slapen!

Groetjes, Iris

Riky
Berichten van Riky
Onderwerpen van Riky
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Riky » do 09 mar 2017 14:28

Hoi dames,

Meer naar je eigen ritme luisteren, lijkt mij ook een goed idee.
Waarom zou je je eigen natuurlijke ritme in deze periode van het overgangsproces, met onderzoeken, middelen, methoden kunstmatig in een ander patroon gaan persen.
Dat kan maar mij is gebleken dat het geen stand houdt. De overgang blijft toch zijn eigen weer zoeken en zijn eigen patronen. Bij het minste of geringste draaide het toch weer terug in het door mijn overgang veranderde ritme. Toenemende frustratie en stress als gevolg.
Ik heb het een paar keer geprobeerd, het kan, werkt eventjes, maar het houdt geen stand.
Je kunt het natuurlijke verloop van je overgang op allerlei manier proberen tegen te werken, maar die blijft terug komen.

@Helena
Het is inderdaad maar de vraag of je van een verstoring mag spreken. Onregelmatigheden door de hormonen zullen er altijd wel inzitten, maar ik vermoed dat er dikwijls meer aan de hand is dan dat.
Als avondmens volgende ik in mijn jongere jaren van vóór de overgang het gangbare patroon. Het is gebaseerd op werktijden, schooltijden e.d.
Als avondmens was dat niet mijn natuurlijke bioritme. Ik voelde me dus ook vaak niet uitgerust als ik op mijn werk verscheen, ook al had ik voldoende uren geslapen. Het niet kunnen volgen van mijn eigen ritme, ging ten koste van de kwaliteit van mijn slaap.
Ik hield het toen vol omdat ik toen nog de flexibiliteit en kracht had te kunnen voldoen aan het gewenste slaappatroon.

Toen de overgang zich voltrok, had ik niet meer die kracht om daaraan te voldoen.
Na een tijd van heel weinig kunnen slapen, wakker schrikken, vaak wakker worden, nachtbraken, noem het allemaal maar op...... Schoof mijn slaappatroon steeds meer richting mijn eigen bioritme.
Sinds ik dat aanhoudt slaap ik beter. Al voelde het in het begin heel 'illegaal' en kon ik nog niet afstappen van het idee dat ik "normale" tijden hoorde te slapen

Het eerste wat het slaapcentrum zei was ook: Je hoeft niet volgens dat gewenste patroon te slapen. Iedereen heeft zijn eigen bioritme, dat is niet voor iedereen hetzelfde.
Als jouw patroon je goed genoeg bevalt dan hoef je niet te veranderen, wil je het toch dan betekent veranderen dat het zwaar zal zijn om vol te houden en stress en frustratie kan geven.
Ik was eigenwijs, wilde het niet geloven en probeerde het toch.
Ze hadden gelijk, ik was beter af mijn eigen ritme van het moment te volgen. Wat niet wegneemt dat ook daarin de hormoonschommelingen in die jaren wel merkbaar waren en het soms op en af ging.

Mijn hormoonschommelingen zijn inmiddels stukken rustiger. Maar ik blijf wel vasthouden aan mijn eigen natuurlijke avondmensen patroon.
Zo gauw ik me toch weer probeer te persen in gewenste patronen, slaat mijn systeem op tilt en veroorzaak ik weer slaapproblemen.
Merk wel bij leeftijdgenoten dat veel meer vrouwen dat zo doen, maar het liever niet aan de grote klok hangen, want de weerstand van de omgeving is nogal altijd groot.
Nu na jaren beginnen ze enigszins te accepteren dat ik bij voorkeur 's morgens geen afspraken met ze maak, en dat mijn 'fittere' uren later op de dag liggen.

Riky

Helena
Berichten van Helena
Onderwerpen van Helena
Menopauzejaar:

Bericht door Helena » za 11 mar 2017 18:43

Dank voor je reactie Riky!

Denk ook dat mensen hun eigen bioritme beter zouden moeten volgen. Als dat mogelijk is, want als je moet werken, studeren, school gaan enz dan is dat lastig met de huidige tijdstippen dat je dan verwacht wordt ergens te zijn. Ik snap wat je bedoelt!

Wat ik ook bedoelde te zeggen is dat als je dus helemaal niet kan slapen (wat ik ook een periode gehad heb, en zie wat Bo schrijft) waar heeft dat dan mee te maken? Hormonen in combinatie met niet je bioritme volgen? Maar je zou toch zeggen dat als je al dagen niet echt slaapt dat je dan op een gegeven moment wel in moet slapen? Iets ontbreekt er dan, wat ervoor zorgt dat je niet in kan slapen. Heb gehoord dat een tekort aan serotonine ook een rol speelt.

Als je dan ook nog angstgevoelens/paniek hebt zijn de nachten helemaal een hel. Daarom was ik blij dat ik tijdelijk slaaptabletten kreeg van de huisarts. Heb maar 1 pakje opgemaakt. Daarna niet meer gebruikt alhoewel ik het nog wel een tijd nodig had... maar wilde dat ook niet meer innemen en langzamerhand ging het beter met slapen. Nu val ik tenminste weer in slaap. Wordt nog wel vaak wakker. Maar ben al blij dat ik beter slaap.

Ben benieuwd hoe het met Bo gaat wat slapen betreft.

Helena

Bootje1968
Berichten van Bootje1968
Menopauzejaar:

Bericht door Bootje1968 » ma 20 mar 2017 19:16

Hi

Bedankt voor jullie berichten. Ik ben zeker niet depressief hoor.. ik ben daarom ook niet gestart met die pilletjes van de dokter. Ik ga daar niks mee opschieten. Het schijnt wrl zo te zijn dat dit vaker wordt voorgeschreven ook tegen andere klachten. Maar voor mij voelde het niet goed om ze te nemen. Ik ben bezig met acupunctuur en daar heb ik voor nu gelukkig baat bij. Ik slaap redelijk nu. En hoop dat het zo even blijft. Ik was na 7 nachten niet slapen echt helemaal van de wereld. Maar ik ben er weer gelukkig. Ik probeer mij ook aan een bepaald schema te houden zoals na 7.30 geen telefoon meer en een stukje lezen en beetje tv kijken maar geen spannende dingen. Heb nu twee weken geen slaap pil aangeraakt...

Groetjes, Astrid

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht