Onrustig wakker worden

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Danie1012
Berichten van Danie1012
Onderwerpen van Danie1012
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 49

Onrustig wakker worden

Bericht door Danie1012 » zo 25 dec 2016 06:37

Hallo dames,

het is weer zover. Werd vanmorgen weer eens wakker met een onrustig angstig gevoel. Ik ben al 30 jaar bekend met paniekaanvallen. Slik ook ad. Maar heb me al heel lang niet zo angstig gevoeld. Word dus wakker met angst. Ga me afvragen hoe dat komt. Voel pijn schouderblad. Wat benauwd. Denk he heb ik pas niet iets gelezen over hartproblemen bij vrouwen. Dat bij vrouwen het zich heel anders openbaart. Onrustig gevoel heb ik ook. Pijn schouderblad (en) heb ik ook. Benauwd heb ik ook. Tel daarbij de overgang en fors overgewicht bij op en ik krijg een gigantische paniekaanval. Ben dan zo erg bang en mijn gedachten gaan dan erg op de loop met mij. Bedankt dat ik mijn gedachten even heb mogen delen. Wens ieder fijne dagen.

Groetjes Danielle

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 47

Re: Onrustig wakker worden

Bericht door Mrsx » zo 25 dec 2016 08:22

Beste Danielle,

wat je overkomt is niet fijn... totaal niet. Als ik een ding heb geleerd is dat de overgang alles versterkt...

Mrsx

Diana119
Berichten van Diana119
Onderwerpen van Diana119
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 48

Bericht door Diana119 » zo 25 dec 2016 10:42

Hallo

Ik hereken jou klachten. Al dagen last van mijn linker schouderblad en benauwd. Loop de hele dag te zuchten naar lucht. In de borstkast voelt het zo raar (soort inwendig rillen) en veel huilen pfffffff. Deze dagen gaan ook echt aan mij voorbij hoor, ik heb er even geen zin in.
Geen bezoekjes afleggen en niets moeten.

Vind het natuurlijk heel vervelend voor jou en andere vrouwen die niet lekker in hun vel zitten maar ben ow zo blij dat ik niet de enige ben. Dat geeft mij best kracht.

Diana119

Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 51

Bericht door Conny1966 » zo 25 dec 2016 12:44

Hallo Danielle,

Heel erg herkenbaar die angst en de vaak daarbij horende paniek.
Ik heb er al drie jaar last van, moet wel zeggen dat ik met tussenpozen mezelf wel iets beter voel. Ik heb er al veel over gewchreven, en ben ook al voor allerlei lichamelijke klachten bang, heel erg bang geweest. Ik kan dan ook niet relativeren als ik er middenin zit. Als ik me dan weer rustiger voel denk ik wel eens waar ben ik mee bezig?
Maar ik denk dat de overgang alles enorm versterkt, je angsten, je ( negatieve) gedachten, het malen in je hoofd.
Als het gaat probeer ik vaak afleiding te zoeken, stukje lopen met de hond, of even een boodschapje, in de tuin werken, maar net waar ik zin in heb dan. Als het afleiding zoeken me echt niet lukt en ik blijft in mijn angst hangen neem ik wel eens een halve oxazepam, haalt de scherpe kantjes er wat af.
Ik wens je heel veel sterkt, en ook alle andere vrouwen die er zoveel last van hebben.

Fijne dagen, Conny

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 61

Re: Onrustig en nerveus wakker worden

Bericht door Lia » zo 25 dec 2016 14:58

Danie1012 schreef:
zo 25 dec 2016 06:37
Ga me afvragen hoe dat komt.
Hallo Danie,

Het antwoord op zo'n vraag kan inderdaad heel geruststellend werken. Het is is immers bepaald niet abnormaal dat je hormonen 's ochtends vroeg op zoek gaan naar de stand voor de dag. In de overgang wil dat nogal lastig verlopen en duurt het vaak tot veel later op de dag voor ze hun draai weer wat gevonden hebben.

Wat ik lees in je bericht is dat je die vraag op het moment dat je hem stelt, alweer direct in de steek laat.
Je zoekt niet meer naar een (enigszins verklarend en geruststellend) antwoord, maar in plaats daarvan focus je je gedachten sterk op allerlei mogelijk onheil.
En daar word je uiteraard niet rustiger van.
Het lijkt een gewoonte geworden van je systeem om op die manier op onaangenaam gevoel te reageren.

Je gedachten de vrije loop laten in het zoeken naar onheil, zal je nooit rustiger maken.

Ik denk dat alleen bewustwording van die ontwikkelde reactie daar iets aan kan omdraaien.
Samen met het besef dat het zenuwstelsel onder druk staat omdat het de hormonen in deze tijd veel meer moeite kost hun draai te vinden en we dat voelen in de vorm van pijntjes, ongemakken, onzekerheid of onrust bijvoorbeeld.

Lia

Danie1012
Berichten van Danie1012
Onderwerpen van Danie1012
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 49

Bericht door Danie1012 » zo 25 dec 2016 17:15

Bedankt voor jullie reacties.

Ben idd op een gegeven moment lekker gaan lezen. Was namelijk nog erg vroeg. Kan ook altijd even tegen mijn man aanpraten. Niet dat hij het echt begrijpt maar hij doet wel zijn best. Vind ik al fijn. En idd na tijdje werd ik rustiger en ging het weer. Gelukkig.

Danie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht