Plots zeer slecht slapen

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Maryflair
Berichten van Maryflair
Onderwerpen van Maryflair
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 42

Plots zeer slecht slapen

Bericht door Maryflair » ma 01 feb 2016 15:32

Hallo

Ik slaap zeer slecht sinds paar weken. Ik ben 37 jaar en vroeg aan de huisarts of ik in de overgang kan zitten. Nee zei ze want je menstruatie is goed. En dit was ook niet te testen.

Ik heb de test gedaan en ik heb een zeer licht streepje. Een dikke week na de menstruatie. Op de test staat dat je het tijdens je cyclus moet doen.
Wat zegt dit nou?

Ik heb ernstige slaapklachten dus ik wil hier iets mee. Hoop dat iemand advies heeft. Ik lees dat hormonen schommelen dus dat het niks zegt klopt dit?

Maryflair

Josephine
Berichten van Josephine
Onderwerpen van Josephine
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Re: Plots zeer slecht slapen

Bericht door Josephine » wo 03 feb 2016 11:07

Hoi Maryflair,

Dat je nog gewoon menstrueert zegt niets, maar ja inderdaad krijg ik ook vaak die reacties van vrouwen zodra je iets zegt van kan het niet de overgang zijn dan zeggen ze als eerste ik menstrueer nog gewoon.
Maar de meesten op dit forum weten inmiddels dat je al tien jaar ervoor klachten kunt hebben.
Ik heb bij vlagen last van slapeloosheid ook wel als ik in bed teveel lig na te denken maar ook als ik dat niet doe soms periodes van niet kunnen inslapen of wel inslapen en dan vroeg wakker.
Meestal neem ik of een glas melk, of een valdispert of een paracetamol want die werkt bij mij als een slaaptablet als ik echt niet kan slapen. Nu gaat het weer goed. Ook niet teveel op de computer kijken voor het slapen gaan of ander beeldscherm met veel licht dan blijf je ook wakker is mijn ervaring.
Als je zo'n test doet en er verschijnt een licht streepje dan zegt dat dat je toch met de overgang bezig bent en dat je nog jong bent zegt niets, er zijn zat vrouwen die jong in de overgang zitten.
Ik zelf heb vanaf mijn 50e deze tests elk jaar gedaan en elke keer verscheen er een vaag licht streepje en soms helemaal niet maar nu op mijn 53e was er een duidelijke streep te zien. Het is een momentopname en je hormonen schommelen inderdaad continu maar het schijnt dat als je FSH waarde permanent is verhoogd het streepje steeds zichtbaar is volgens mij.
Sterkte met slapen en niet teveel piekeren.

Groetjes
Josephine

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » wo 03 feb 2016 14:58

Maryflair schreef:
ma 01 feb 2016 15:32
Ik heb de test gedaan en ik heb een zeer licht streepje. Een dikke week na de menstruatie. Op de test staat dat je het tijdens je cyclus moet doen.
Wat zegt dit nou?
Beste Maryflair,

Je bedoelt waarschijnlijk 'tijdens de menstruatie'. Dat zijn de dagen in je cyclus waarop het fsh op zijn laagst is. Daarna stijgt het weer.
Eenmaal verder in de overgang zal ook uiteindelijk tijdens de menstruatiedagen het fsh niet altijd meer even ver dalen als voor de overgang.

Anette

Maryflair
Berichten van Maryflair
Onderwerpen van Maryflair
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 42

Bericht door Maryflair » do 04 feb 2016 07:38

Hallo Anette,

Nee ik bedoel op dag 13 na de menstruatie. Dus vlak voor of tijdens eisprong.

Ik heb trouwens op dezelfde dag bloed geprikt.

Fsh was 4 lh was 9.......Ik ben nog net niet de kamer uitgetrapt Door mijn huisarts.

Dus.......Ik vind het wel gek dat de test een streep aangeeft en de bloed test niet. Hebben jullie een verklaring......Wat zo snelle wisseling lijkt mij sterk......

Maryflair

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » do 04 feb 2016 09:47

Beste Maryflair,

Vlak voor de eisprong is je fsh op zijn hoogst. Daarna daalt het weer en is op zijn laagst tijdens de menstruatie.

Volgens de de bijsluiters dient het als volgt te worden uitgevoerd:
De eerste test uitvoeren op dag 2 tot 7 van de cyclus. (waarbij dag 1 de eerste dag van de menstruatie is) De tweede test een week later.

Het zijn momentopnames. Een uur later kunnen je hormonen zomaar weer even andere waardes hebben en dan net weer een andere uitslag geven. Sowieso zullen ze in deze fase van de overgang nog geregeld de normale waardes hebben van voor de overgang.
Verschillende uitslagen in de beginfase van de overgang zijn eerder regel dan uitzondering.
De overgang is dan dikwijls nog niet aan te tonen. Je huisarts zei dat al.

Pas na de menopauze als je menstruatie definitief wegblijft is het fsh blijvend verhoogd.

Anette

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 64

Bericht door Ruchama » do 04 feb 2016 19:36

Maryflair,

ik zou mij niet blindstaren op die testen.
Ik heb uit eigen ervaring geleerd dat je er weinig of niets aan hebt. Vanaf de tweede helft van de 30 kun je zeker al in de premenopauze zijn maar je hormonen schommelen enorm, geen peil op te trekken.
Kijk naar je klachten, er staat genoeg over op deze website.
Bij vlagen slecht slapen valt daar ook onder. Maar ook andere klachten, zelf had ik het vaak in mijn rug en rommelende darmen, hartkloppingen. Deze klachten heb ik 6 jaar gehad en toen wilde ik ook wel een test, kwam 10 uit FSH, zou dus nog niet echt in de overgang zijn. Maar een paar maanden later stopte mijn menstruatie definitief en zat ik dus in de menopauze. Stomme test, vond ik, misleidend ook..............sterkte er mee.

Ruchama

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht