Slapeloosheid / Opzien tegen weer een slechte nacht

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Iris69
Berichten van Iris69
Onderwerpen van Iris69
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Slapeloosheid / Opzien tegen weer een slechte nacht

Bericht door Iris69 » do 25 jun 2015 17:14

Hallo Allemaal,

Energie heb ik sinds ik schildklierpatiënt ben (sinds 2001) al een heel stuk minder dan ervoor maar tegenwoordig is het wel heel veel minder!
Ben de hele dag door moe en fuloos. Zelfs zo moe dat ik met regelmaat een powernap moet doen tussen de middag. Dan red ik het weer tot een uurtje of 20.00 in de avond. Vaak val ik dan alweer in slaap op de bank. Dit laatste heb ik al aardig wat jaren (het vroeg op de bank in slaap vallen) dus dat stuk is misschien wel van de schildklier.

De laatste weken kan ik niet meer doorslapen ondanks dat ik erg moe ben. Om 4 uur 's-nachts ben ik gewoon weer wakker! Als ik mazzel heb val ik wel weer in slaap voor een uurtje of zo maar dan ben ik toch echt klaarwakker! :shock: En de rest van de dag loop ik futloos rond en probeer me aan te zetten om maar iets in huis te doen. Dit is maar een van de dingen die ik de laatste maanden steeds meer opmerk van mezelf..pfff.. :roll:

Iris

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd: 53

Re: Slapeloosheid / Opzien tegen weer een slechte nacht

Bericht door Max » za 15 aug 2015 15:41

Hallo dames,

Ik heb ook even een vraag over die onvoorstelbare moeheid.
Vorig jaar mei heb ik een burn-out gehad en ben als de dood dat ik dat weer krijg.
Op zich kan dat niet omdat ik me behoorlijk rustig houd en bijna nergens heen ga.
Ook thuis doe ik weinig.

Is het goed om dan toch b.v. 's avonds als het niet zo warm meer is te gaan fietsen een klein stukje of wandelen?
Weet niet zo goed wat te doen op het moment.
Kan iemand mij iets aanreiken?

Alvast bedankt.
Groet Max.

Lieke
Berichten van Lieke
Onderwerpen van Lieke
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Lieke » za 15 aug 2015 17:10

Max schreef:
za 15 aug 2015 15:41
Is het goed om dan toch b.v. 's avonds als het niet zo warm meer is te gaan fietsen een klein stukje of wandelen?
Weet niet zo goed wat te doen op het moment.
Kan iemand mij iets aanreiken?
Hoi Max,

Ik denk dat je alleen voor zelf kunt bepalen of het voor jou goed is of niet.
Veel mensen ervaren het als ontspannend of kijken er zelfs naar uit.
Fietsen vond ik altijd leuk, maar in deze tijd vergroot het met periodes de de stress op en die blijft me dan ook de volgende dag nog achtervolgen.
Er komt vast wel weer een tijd dat ik het weer wel goed of prettig ga vinden, maar nu doe ik er mezelf geen plezier mee.

Lieke

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » za 15 aug 2015 17:40

Hallo Lieke,

Ik vind het zo moeilijk om dat te bepalen, gaat het niet dan is het weer een tegenslag nadat ik alles weer had opgebouwd.
Vind het erg lastig.
Wat jij met fietsen hebt heb ik nu met wandelen, dus misschien dan toch proberen kleine stukjes te fietsen.
En wat je zegt, er komt een tijd dat het wel weer gaat (hoop ik), dat je zelfs zonder er over na te denken die dingen doet, laat het WAAR zijn.

Ik ga het nog bekijken wat te doen, erg bedankt voor jullie antwoord dames.

Vr. groet Max.

Emby
Berichten van Emby
Onderwerpen van Emby
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Emby » za 15 aug 2015 19:15

Hallo allemaal,

Ook ik ben altijd heel moe, mede door schildklier, maar ga iedere dag 'n uur wandelen. Ik loop dan zo'n 6 km. Het schijnt heel goed tegen botontkalking te werken en door iedere dag buiten te zijn (door weer en wind) krijg je ook genoeg vitamine D. Ook word er meer serotonine aangemaakt als je beweegt. Aangezien ik nog last heb van paniek neem ik altijd de fiets aan de hand (steuntje in de rug, dan ben ik lekker snel thuis als het me teveel wordt). Thuisgekomen ben ik meestal uitgeput.

Eerlijk gezegd denk ik dat regelmatig bewegen (niet te fanatiek) goed is tegen een burn-out. Je raakt spanning kwijt. Half uur per dag schijnt al genoeg te zijn.

Groet Emby

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » za 15 aug 2015 20:04

Hoi Emby,

Ja weet ik, dat heb ik vorig jaar ook gedaan, langzaam opgebouwd, tot hele wandelingen daarna.
Maar nu heb ik geen burn-out. Ik ben in de overgang.

Het is echt even de tol van de overgang nu.

Vr. groet Max.

Iris69
Berichten van Iris69
Onderwerpen van Iris69
Menopauzejaar:

Bericht door Iris69 » ma 28 dec 2015 04:31

Hoi,

Ik heb gisteren een berichtje geschreven over hartkloppingen. Nu wil ik hier ook een soortgelijk bericht plaatsen en dan met de vraag aan mensen die al langer met de overgang bezig zijn. Die herkennen misschien een patroon.
Mijn vraag is of de slapeloosheid die ik nu heb en ook veel lees, gaat dat met ups en downs dus heb je na een periode van (zeer) slecht slapen (dagen, weken, maanden) ook weer een periode waarin dat weer (tijdelijk waarschijnlijk) beter gaat?
Of blijft het jaren zo dat elke nacht een gevecht is om door te komen?

Groetjes, Iris

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door SusanL » ma 28 dec 2015 09:10

Dag Iris

Mijn ervaring is dat de hele overgang met horten en stoten gaat. Heel veel verschijnselen zijn terug te voeren op hormoonspiegels die steeds veranderen vandaar. (om pas later in de overgang weer enigszins te stabiliseren)

Zo'n periode van slecht slapen kan lang duren, maar het kan ook ineens weer beter gaan.
Mij hielp het er geen gevecht meer van te maken (van de overgang op zich, maar ook van de nachten). Ik nam de nacht op een gegeven moment zoals die kwam. De hele nacht gaan liggen denken ik moet slapen ik moet slapen of waarom slaap ik nou niet of oh als ik vanavond maar kan slapen gaf veel te veel onrust en wanhoop.
Er op deze manier mee omgaan hielp mij meer: Ok, ik lig wakker, maar mijn lichaam rust in elk geval. Gewoon stil liggen, handen op mijn buik voor een goede buikademhaling tegen de hartkloppingen en niet te veel woelen en draaien.
En voelde ik toch teveel onrust om rustig te blijven liggen ging ik er ook weleens uit om de was te vouwen of wat dan ook voor stompzinnige bezigheid. Of gewoon in bed wat lezen hielp me ook wel de nacht door. De nacht als gevecht zien werkte sowieso averechts.

In de overgang moet je echt af van de gedachte dat je 8 uur per nacht moet slapen van 23 tot 7. Soms kunnen powernapjes overdag helpen of tijdelijk een heel ander slaappatroon: ik heb wel tijden gekend dat ik van 20.00 tot 4.00 sliep bijvoorbeeld, ik noem maar wat.

Een beetje uitvogelen waar jij enigszins gebaat bij bent en stoppen met vechten!

groetjes Susan

PS tegenwoordig heb ik weer een redelijk 'normaal' ( maar nogmaals wat is normaal? ;) ) slaappatroon dus het blijft niet altijd zo dat 'nooit meer slapen??' zoals in de titel van je schrijven is mijn ervaring, al zijn er nog steeds wel nachten dat ik een uurtje wakker ben en dan weer in slaap val. So be it, ik maak er geen probleem meer van.

Ingie1
Berichten van Ingie1
Onderwerpen van Ingie1
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Ingie1 » ma 28 dec 2015 10:20

Beste Iris,

Ik ondervind op dit moment precies hetzelfde. Ik heb met regelmaat periodes dat ik slecht of gewoon niet slaap. Zonder aanleiding of misschien onbewust lig ik uren wakker. En wat ik vooral vervelend vind is dat ik ook elk uur naar de wc moet en dan niet voor een paar druppeltjes maar echt een grote plas moet doen. Ik vraag me af waar al dat vocht dan toch vandaan komt?
De ene keer val ik wel ik slaap om na een half uur wakker te schieten en niet meer in slaap te komen. De andere keer word ik wakker met een bonkend hart en snelle hartslag die me de rest van de nacht wakker houdt. En zoals afgelopen nacht, kan ik ook gewoon wakker liggen zonder aanwijsbare reden. En hoe langer het duurt hoe meer spanning ik opbouw ondanks dat ik probeer te ontspannen. Op die momenten helpt ook geen enkel hulpmiddeltje. Melatonine, wat normaal wel helpt, doet niks, Valdispert nacht helpt wel om rust in mn hoofd te krijgen maar ik slaap er niet van in. Ontspanningsoefeningen, bachbloesems het doet allemaal niks. Zo ook weer afgelopen nacht....
Soms zie ik het verband wel met de maandelijkse cyclus, in de week van eisprong of ongesteld worden is de kans op slecht slapen altijd groter bij mij.

Ik heb al veel gelezen hier en het is echt een forum van herkenning. Als ik het weer even niet zie zitten dan kom ik hier om ervaringen te lezen en dan weet ik weer dat ik niet alleen ben. Ik kan soms heel jaloers zijn op vrouwen die zeggen dat ze nergens last van hebben of hebben gehad. Terwijl ik van het ene verschijnsel in het andere rol... Goed om te weten dat er hier altijd een uitlaatklep is en je een hart onder de riem gestoken krijgt.

groetjes
Ingrid

Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 54

Bericht door Mymi » di 29 dec 2015 15:38

Hallo dames,

Ik slaap eigenlijk al mijn hele leven slecht maar sinds de overgang lijkt het nog wel weer erger te worden door de klachten die ik er bij heb gekregen zoals nu dan op dit moment duizeligheid en steeds wakker worden omdat ik geen lucht krijg, heel eng. Voorheen had ik last van opvliegers en hartkloppingen die me wakker hielden naar dat gaat nu beter, weinig last.
Maar zo is er dus altijd wel een lichamelijke klacht die mij wakker houdt, heel vermoeiend, ik kom tegenwoordig de dag haast niet door zo moe ben ik.
Ik hoop echt dat er een tijd komt dat het beter gaat.

Groet Mymi

Carola51
Berichten van Carola51
Onderwerpen van Carola51
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Carola51 » di 29 dec 2015 16:49

Hoi Iris,

Hier hetzelfde verhaal. Twee, drie keer per nacht wakker, eruit om te plassen. Als ik geluk heb slaap ik redelijk snel weer in. Vaak ook niet, dan lig ik 1-2 uur wakker, of erger nog, slaap helemaal niet meer. Dan weer piekeren. Gelukkig kan ik zo nu en dan mijn toevlucht nemen tot een half slaappilletje.
Maar ik probeer er geen drama van te maken. Werk gelukkig halve dagen anders zou ik het niet volhouden denk ik.

groet
Carola

Iris69
Berichten van Iris69
Onderwerpen van Iris69
Menopauzejaar:

Bericht door Iris69 » vr 26 feb 2016 22:34

Hoi,

Ik weet dat vele van jullie ook met regelmaat slecht slapen. Ik ben er sinds december ook eentje van. Ik weet dat je je er niet zo druk om zou moeten maken en het "gewoon" op je af moet laten komen maar toch.. elke avond weer zie ik op om naar bed te gaan ook al ben ik moe. Ik ben dan al van te voren wat angstig want grote kans dat het weer een gebroken nacht wordt met hopelijk toch nog vier uur slaap.

Zien jullie ook zo op tegen de nacht waarvan je weet dat je weer niet even lekker kan doorslapen? En indien niet.. Hoe pak je dat aan?

Groetjes, Iris

Sandra66
Berichten van Sandra66
Onderwerpen van Sandra66
Menopauzejaar:

Bericht door Sandra66 » vr 26 feb 2016 23:19

Hoi Iris,

Dit is voor mij zo herkenbaar helaas!
In slaap al jaren niet goed, maar de laatste 2,5 jaar heb ik nachten gehad waarin ik welgeteld 2 uur slaap had. Ook ik kreeg te maken dat ik er tegenop zag om naar bed te gaan en mezelf hevig verzette tegen het niet slapen! Zelfs oxazepam hielp daar niet bij... Vorig jaar was ik helemaal op van het niet slapen en heb me ziek gemeld. M'n baan ben ik daardoor kwijtgeraakt...nu ik niet hoef te werken is het slechte slapen wel wat beter te aanvaarden.
Jouw vraag was, hoe dit aan te pakken? Helaas heb ik daar ook geen pasklaar antwoord op (was dat maar waar)...het enige is het te ondergaan.
Moet zeggen dat ik er nu wel weer wat betere nachten bij heb zitten, maar het blijft een ramp die overgang.
Hoop dat je toch hieraan wat hebt!

Gr Sandra

Iris69
Berichten van Iris69
Onderwerpen van Iris69
Menopauzejaar:

Bericht door Iris69 » za 27 feb 2016 08:02

Sandra,

Bedankt voor je reactie!
Ik vind het tegen de nacht opzien bijna net zo erg als het niet slapen. (Dat zal uiteraard ook niet meehelpen voor een goede/betere nachtrust :S )
Ik hoopte dat ik hier mensen zou kunnen vinden die al veel langer dan ik last hebben van slecht slapen en dat zij misschien er niet meer zo tegenop zien, een soort berusting erin hebben gevonden. Van hen zou ik graag willen weten hoe zij die berusting erin hebben gevonden of ontstaat dat misschien vanzelf na zoveel slechte nachten?

Groetjes,
Iris

Beth72
Berichten van Beth72
Onderwerpen van Beth72
Menopauzejaar:
Leeftijd: 46

Bericht door Beth72 » za 27 feb 2016 09:43

Hallo

Ook bij mij is het slapen veranderd. Word vaak wakker en moet dan plassen, zeker 2 keer per nacht. Slaap dan vaak wel weer na half uurtje. Maar mijn grote verandering is het moment van wakker worden 's morgens. Vaak met een bons en dan ook onrust. Uitslapen of lekker lang liggen is er al een poos niet meer bij. Duurt echt even totdat mijn lichaam opgestart is. Dan ook veel angstiger en moedeloos.
Ik slaap soms overdag wat bij, val ook vaak in slaap op de bank 's avonds. Voelt dan zo lekker :-)

Beth

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Bericht door Lia » za 27 feb 2016 11:04

Iris69 schreef:
za 27 feb 2016 08:02
hoe zij die berusting erin hebben gevonden of ontstaat dat misschien vanzelf na zoveel slechte nachten?
Hallo Iris,

Ja die ontstond eigenlijk vanzelf. De andere kant van niet kunnen slapen was dat het 's nachts heerlijk rustig was. Geen telefoon, niemand die iets van me wilde of nodig had. Heerlijk vond ik die stilte.
Mijn omgeving vond mijn ritme 'niet verstandig', dat kreeg ik wel geregeld te voelen. Mij beviel het beter dan elke avond op een volgens hun aanvaardbare tijd naar bed gaan, want dat gaf mij ook heel erg opzien tegen de nacht.
Dus ben ik het anders gaan doen en gebruik gaan maken van de stilte die de nacht biedt.
Mensen die veel nachtdiensten werken, slapen ook op andere tijden. Gek genoeg wordt dat heel normaal gevonden, is het geen probleem.

Lia

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:

Bericht door SusanL » za 27 feb 2016 13:23

Dag Iris

Ik zie dat ik eerder al eens antwoord op je vraag heb gegeven. ;)
En ja de berusting komt vanzelf als je er voor open staat.

Groetjes Susan

Vanda63
Berichten van Vanda63
Onderwerpen van Vanda63
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Vanda63 » ma 04 apr 2016 12:44

Hallo dames,

zo! ben dus niet de enige die niet slaapt. Mijn bed was mij altijd heilig, al ben ik een lichte slaper... maar tegenwoordig met die hevige hartkloppingen en gejaagd gevoel is het een ramp. 5x per nacht moeten plassen, van de ene zij op de andere...vreselijk. Gelukkig neem ik altijd op vakantie in Frankrijk die slaappilletjes die je daar bij iedere apotheek kan krijgen mee. Ik sta mezelf toe om tenminste 1 a 2 x per week beter te kunnen slapen door die pilletjes. Redt ik het toch weer overdag...gaap!

Groet, Marjon

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht