Slecht slapen en andere ongemakken

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Gootje
Berichten van Gootje
Onderwerpen van Gootje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Slecht slapen en andere ongemakken

Bericht door Gootje » do 23 jul 2015 08:38

Hallo Dames,

Ik ben al 5 jaar aan sukkelen met de overgang.
In het begin daar van had ik onregelmatige menstruaties met pijnlijke gewrichten en opvliegers.
Nu 5 jaar verder word het wat stabieler dacht ik :S maar niks hoor!
Slaap weer 2 weken slecht elke nacht word ik om 3 of 4 wakker en kan dan niet meer inslapen. Of ik ben tot 3 uur nachts klaar wakker en val dan pas in slaap, en dan weer een hazenslaapje van 4 uurtjes.
Dan weer nacht zweten erbij en dan nog niet te spreken over mijn pijnlijke gewrichten, daarbij is mijn zin in seks helemaal verdwenen :?: .
Waar ik normaal nooit last van heb gehad, is dit normaal??
Mijn menstruatie heb ik bijna een jaar niet meer, krijg wel maandelijks last van de eisprong net als vroeger alleen menstrueer ik niet meer, heb ook weleens goeie periodes en voel ik me top, maar dat is dan maar een weekje en dan begint de ellende weer :|

Zijn er nog meer vrouwen die hier last van hebben met name dat slechte slapen??

Groetjes, gootje

Chrissie
Berichten van Chrissie
Onderwerpen van Chrissie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Re: Slecht slapen en andere ongemakken

Bericht door Chrissie » do 23 jul 2015 18:11

Hoi Gootje,

Ik slaap ook al jaren slecht.

Ik geloof dat ik de 4 a 5 uur per nacht nog niet eens haal. Ik drijf uit mijn bed, ga dan weer beneden een kopje thee, melk of water drinken dan strompel ik weer naar boven als een oude hobbezak, klim het bed in en dan hoop ik uit alle macht dat ik nog een half uurtje kan slapen. Meestal lukt dat niet en ga ik maar strijken of een boek lezen. Een mens moet toch wat.

Ik probeer 's middags na mijn werk een dutje te doen anders houd ik het niet vol. Ik heb de laatste tijd totaal geen energie meer. Zou zo graag langer willen slapen maar ja...het is niet anders helaas.

Wens je heel veel sterkte toe Gootje

Gr. Chrissie

Abigail
Berichten van Abigail
Onderwerpen van Abigail
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Abigail » vr 24 jul 2015 15:19

Hallo Gootje,

Bij mij is het slapen ook bagger. Ik lig vaak tot een uur of 3 wakker en val dan in een onrustige slaap tot de wekker om 7 uur gaat. Niet handig met een fulltime baan. (Minder gaan werken is geen optie; ik heb geen vaste partner, woon alleen en mijn hypotheek moet ook betaald worden. :S ) Af en toe heb ik een paar (hooguit 3) relatief goede nachten achter elkaar; dan slaap ik ongeveer 5 a  6 uur. In het weekend probeer ik wat bij te tanken maar dan moet ik weer uitkijken dat ik de dag en nacht niet ga omdraaien. Daarmee zou ik alleen maar verder achterop raken.

Ik heb mijn koffieconsumptie al beperkt tot 2 a  3 kopjes in de ochtend. Later op de dag drink ik niets meer waar cafeïne of theïne in zit. Ook met alcohol ben ik zeer matig. Doordeweeks drink ik sowieso 's avonds niet en in een heel weekend drink ik hooguit 2 a  3 glaasjes wijn. Er zijn echter ook heel veel weekends waarin ik geen alcohol drink. Kan niet zeggen dat dit alles het slapen merkbaar positief beïnvloed heeft maar goed, ik houd dit toch maar vol.

Wat de andere ongemakken betreft: mijn Mirena spiraal is 22 mei jl. na 5 jaar verwijderd. In die tijd ben ik niet of nauwelijks ongesteld geweest. Sinds de verwijdering van het spiraal ben ik ook nog niet / niet meer ongesteld geweest. (Wel had ik een paar weken geleden het gevoel dat m'n lijf ongesteld wilde worden maar dat dit ei-technisch niet meer mogelijk was.) Ik hoop dat dat zo blijft. Bij vlagen heb ik heel veel last van opvliegers, waarna het ook zomaar weer een week rustig kan zijn. Mijn gewrichtspijnen vallen op dit moment erg mee. Ik heb af en toe wel flink last van stemmingswisselingen. Dan moet ik echt uitkijken dat ik de mensen om me heen niet lukraak, en onverdiend, ga uitfoeteren. Op mijn werk zeg ik ook weleens, met enig relativeringsvermogen en humor, tegen mijn - veelal mannelijke - collega's dat ze me even met rust moeten laten "omdat het weer zover is". Daar is nog begrip voor ook. :) En trouwens... als ze het niet begrijpen is dat hun probleem!

Mijn zin in seks is niet verdwenen. Ik zou bijna zeggen: 'helaas niet'. Ik heb weliswaar 2 minnaars maar die zie ik niet zo vaak. Ik heb veel behoefte aan intimiteit (wat voor mij meer is dan seks alleen) en vind het bij tijd en wijle knap frustrerend dat daar momenteel maar zo weinig sprake van is, dat ik maar zo weinig aangeraakt word.

Ik heb een paar zware jaren achter de rug. De hoofdoorzaak was dat er te veel verdrietigs gebeurde in te korte tijd. Ik kon dat allemaal niet verwerken. In hoeverre de overgang mijn gevoelens en emoties verergerd heeft kan ik niet goed inschatten. (Ik heb het er weleens met mijn huisarts over gehad maar die wuifde dat weg.) Ik heb een tijdje erg veel weerstand gevoeld tegen al die vervelende overgangsklachten van de laatste maanden. Ik wilde me eindelijk weleens weer goed voelen en was boos en verongelijkt omdat me dat blijkbaar niet gegund was.
Inmiddels kan ik er wat anders naar kijken: die verschijnselen zijn er nu eenmaal en ik kan dat maar beter accepteren. Met enige regelmaat doe ik een mindfulness-oefening en mediteer ik. Dat helpt mij om a.h.w. "door de klachten heen te ademen" en me te realiseren dat ik die klachten weliswaar heb, dat ik er ook best van mag balen, maar dat ik niet die klachten ben en dat ze ook weer voorbijgaan. (Ik kan het niet zo goed anders uitleggen, sorry als het misschien wat onduidelijk c.q. zweverig klinkt.)

Sterkte met alles!
Abigail

AnkHeeren
Berichten van AnkHeeren
Onderwerpen van AnkHeeren
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door AnkHeeren » ma 03 aug 2015 15:31

Hallo,

Ik heb ook een probleem met slecht slapen. Ik wordt bijna elke nacht vaak wakker. Soms elk uur, soms om de 2 uur. De laatste dagen word ik wakker om 1 uur, om 3 uur, om 4 uur, om vervolgens daarna elk half uur weer wakker te worden.
En weet je wat zo vreemd is, onlangs 3 weken op vakantie geweest, in Frankrijk, en 3 weken prima geslapen, terwijl het heel erg warm was.
Thuis gekomen, heb ik de eerste nacht nog redelijk geslapen, en daarna weer hetzelfde patroon als voor de vakantie. Je gaat je dan afvragen waarom slaap ik dan op vakantie wel goed, en thuis niet. Al van alles geprobeerd.
Ik menstrueer al 1,5 jaar niet meer, en had gehoopt dat tijdens de vakantie het slecht slapen patroon misschien doorbroken zou worden, en ik weer redelijk zou kunnen slapen. Helaas is dit niet het geval.
Ik las dat het 2 tot 3 jaar kan duren voordat je lichaam is gewend aan de nieuwe hormoonbalans. Ik heb dus nog wel even te gaan. Hopelijk gaat het daarna beter met slapen. Ik word hier heel erg moe van.

Ank

Luna66
Berichten van Luna66
Onderwerpen van Luna66
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Luna66 » zo 27 sep 2015 17:07

Hallo dames

Ik slaap de laatste week heel slecht koud als ik bed ga maar later weer warm en dan weer koud duurt lang voor ik in slaap ben gevallen. Als ik ga liggen voel ik overal pijntjes waardoor ik niet meer weet hoe ik moet liggen op me rug op me zij en weer terug!
Als ik een dag veel heb gedaan lijkt het wel of me lichaam dagen nodig heeft om weer tot rust te komen!
Door de pijntjes slaap ik denk ook slecht, heeft iemand hier ervaring mee, en wat doen jullie eraan?

Luna

Gootje
Berichten van Gootje
Onderwerpen van Gootje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Gootje » zo 27 sep 2015 21:54

Hoi Luna,

Als je het koud hebt lekker douchen voor dat je naar bed gaat ...is ook heerlijk voor de gewrichten en dan neem je eventueel een pijnstiller en dan gaat het slapen beter.
Zelf doe ik dit ook niet altijd maar als het echt niet kan of je hebt teveel slaap tekort dan kun je dit overwegen.
Ik heb een dagboekje en schrijf dan op hoe ik de dag ben doorgekomen en de klachten die ik dan heb of niet heb, zo krijg je een beetje een overzicht, en kan je terug kijken waar door je de eventuele klachten weer hebt.

Groet Gootje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht