Zo moe

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Corriebos
Berichten van Corriebos
Onderwerpen van Corriebos
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Zo moe

Bericht door Corriebos »

Hallo dames

Met de meeste lichamelijke en geestelijke klachten kan ik inmiddels goed omgaan, maar een klacht die blijft is vermoeidheid. Dit is niet verwonderlijk aangezien ik effectief maar 4 uur per nacht slaap. Het inslapen is geen probleem maar de tweede helft geeft steevast gedonder. Vaak wakker worden, weer moeilijk slaap vatten en ik wordt dan gek van de flushes. Ik kan s nachts dan ook echt woedend worden omdat ik zo graag wil slapen, wat maar niet lukt. Pilletjes, druppels, vitaminen, ik heb echt alles geprobeerd. Heb kort slaappilletjes gehad van de huisarts maar aangezien ik hier eerder al slechte ervaring mee had (mijn moeder was verslaafd aan die dingen, met bijwerkingen) ging ik door het dak toen ik ook diezelfde bijwerkingen ervaarde.

Als ik google op 'slaapproblemen overgang', stuit ik ook op een pagina over lichttherapie. Ik herken mijn probleem duidelijk in de klachtenomschrijving op deze internetsite. Mijn huisarts staat positief tegen lichttherapie bij slaapproblemen. Hij heeft de website en studies over dit onderwerp bekeken en volgens hem is het een plausibel verhaal. Ook met het bedrijf gebeld en zij gaven aan dat zij zeer goede ervaringen hebben (maar dit zou ik dan ook zeggen als ik hun was). Het komt wel allemaal betrouwbaar over, ze bieden me zelfs een tevredenheidsgarantie, en heb vanochtend dan ook een lamp besteld. Dus morgen hoop ik hiermee aan de slag te kunnen.

Mijn vragen:
1) Hebben hier meer vrouwen ervaring met lichttherapie tegen de slaapproblemen?
2) Wat was het effect?
3) Ik moet de lamp een kwartiertje in de ochtend gebruiken of een kwartiertje in de avond. Wat is jullie ervaring? In ochtend of avond?
4) wordt ik ook bruin van deze lamp?
5) hoe lang duurde het voordat jullie effect hadden met lichttherapie?
6) Is het echt niet schadelijk voor de ogen? (aangezien het licht op de ogen moet vallen)?

Ik hoor het graag. Ik vind nieuwe dingen altijd een beetje spannend en wordt dan ook graag gesteund door ervaringen.
Uiteraard zal ik later verslag doen van de resultaten.

Groetjes
Corrie

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 63

Re: Zo moe

Bericht door Dorothea »

Hallo Corrie,

Ik heb zelfs zo'n lichtlamp aangeschaft, maar bij mij hielp het niet hoor!, dus spaar je het geld maar uit, het ligt aan de hormonen en zolang die niet in balans zijn, heb je dat dus, ik dus al 8 1/2 jaar.

ik gebruik soms wel slaapmiddelen hoor, anders red ik het gewoon niet.

Dit is mijn ervaring, maar vaak willen mensen toch uit eigen ervaring dingen uitproberen, die tijd van alles uitproberen en ondertussen kapitalen uitgegeven heb ik ook gehad, ik weet nu beter, niets helpt, ja misschien hormonen, maar die neem ik niet.

Succes met je beslissing,
Dorothea

Corriebos
Berichten van Corriebos
Onderwerpen van Corriebos
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Corriebos »

Hallo dames

Ik heb de lamp binnen en de handleiding geven eigenlijk al antwoord op mijn vragen. Vanavond ga ik hem gebruiken.

Dorothea: mijn arts gaf aan dat het licht juist je hormoonhuishouding stabiliseert. ook je slaaphormoonhuishouding is verstoord en de lamp moet er voor zorgen dat je s avonds juist voldoende slaaphormoon aanmaakt zodat je makkelijk kan inslapen maar vooral doorslapen. Nu was het niet genoeg om de gehele nacht goed door te komen.

Jammer dat het bij jou niet heeft geholpen. Ik weet ook nog niet wat het bij doet. Er is niets wat bij iedereen perfect helpt. Ik geef er geen kapitalen aan uit hoor. Ook niet aan deze lamp. Er zit een tevredenheidsgarantie op dus ik kan hem terugsturen als het niet werkt. Dit vind ik wel een fijne gedachte.

Corrie

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Lunar »

Hoi Corrie,

Ik bezit al jaren een lichtlamp en gebruik die vooral in de winter tegen mijn winterblues.
Ik gebruik hem zelf niet voor slaapproblemen.

In deze tijd van het jaar bereik je hetzelfde effect op redelijk lichte dag half uurtje zitten buiten ..fietsen..lopen.
Ben benieuwd ! Succes

Groet
Luna

Riky
Berichten van Riky
Onderwerpen van Riky
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Bericht door Riky »

Hoi dames,

Ik heb ook zo'n lamp. Als je last hebt van winterdips door de donkerte dan kan het zonder al teveel inspanning wel effect hebben. Een half uurtje ervoor gaan zitten en je hebt de benodigde hoeveelheid licht binnen.

Om er slecht het inslapen mee te behandelen is een heel ander verhaal. Dat is niet alleen een kwestie van half uur per dag voor die lamp en dan slaap je 's avonds op normale tijd in. Zo werkt dat niet.
Daar hoort een heel programma bij van een week, waarmee je eerst je ritme weer 'goed' zet.
En ik kan je vertellen dat is een zware week, waarin je eerst volledig ontregeld raakt en waarin je buiten dat programma niet teveel op je nek moet krijgen.
Na zo'n week, heeft normaal gesproken je ritme weer 'normale' tijden. Wil je dat vanaf dan zo houden dan zul je de discipline moeten kunnen opbrengen niet meer van die tijden af te wijken. Als je die discipline hebt, dan kan het.
Maar een feestje tot 2 uur 's nacht, of sowieso een paar mindere nachten, of een paar avonden wakker liggen door een tegenslag, en je ritme gaat weer op de loop en ben je weer terug bij af.

Het klinkt mooi, maar onderliggende evt. oorzaken worden er evenmin mee weggenomen.
De aanmaak van het hormoon melatonine stopt als je tijdens zo'n week, na opstaan voor die lamp zit.
De hormoonschommelingen van de overgang, de balans tussen oestrogeen en progesteron heeft er geen boodschap aan.

Je bent door de overgang meestal op andere vlakken ook al van slag, dus het zal voor de meesten niet zo simpel zijn als het lijkt. En ik denk vooral moeilijk voor mensen bij wie de gedachten, in bed liggend, nog even doormalen waardoor het weer gemakkelijk kan verschuiven.

Riky

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht