Fragment uit mijn dagboek. 's Nachts wakker worden

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Nadeche
Berichten van Nadeche
Onderwerpen van Nadeche
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Fragment uit mijn dagboek. 's Nachts wakker worden

Bericht door Nadeche » za 18 apr 2015 00:47

Fragment dagboek Nadeche

Ik schiet wakker bezweet en met een bonzend hart, mijn man en mijn hondjes liggen tegen me aan, was vroeger fijn, nu niet meer pfff ik moet uit bed wat een hitte.

Ik zwaai mijn benen overboord en sta op, dat gebonk van mijn hart, ik sta te snel op en voel me duizelig en heb een raar zwaar hoofd, zwalkend en steunend op de trapleuning loop ik de trap af naar beneden. ik kijk meteen op de klok hoop dat het bijna ochtend is maar nee, tis kwart voor vier ik heb pas 4 uur slaap erop zitten.

Een glas water, ga zitten in mijn stoel, de stilte de ruimte het donker komen op me af, mijn gedachten nemen een spurt naar negatief zijn, ik zie alles aan me voorbij trekken, mijn jeugd, de opvoeding van mijn kinderen, mijn loopbaan, mijn relatie wat is er allemaal nog van over. Waarom heb ik met 1 van mijn 4 kinderen geen contact meer, waarom heb ik geen contact meer met werkgevers die mij zo goed vonden. Was ik wel zo goed eigenlijk, heb ik het allemaal verkeerd gezien en ben ik toch de loser die altijd al dacht te zijn. De fundering wordt onder mijn voeten weggehakt.

Ik voel dat ik steeds meer in de negatieve spiraal wordt getrokken, spreek mezelf toe, niet doen verzet je gedachten maar dat lukt niet. Mijn vingers gaan tintelen, mijn linkerarm doet zeer, ik weet het zeker ik ga zo meteen egt dood. Zie ik er wel netjes uit is alles opgeruimd, moet ik nog wat opschrijven voor mijn kinderen. Kon ik maar met iemand praten dat helpt vaak maar er is niemand wakker op dit tijdstip.

Ik probeer afleiding te zoeken maar ga steeds dieper, psychose weleens van gehoord, zou ik dat nu hebben wordt ik echt gek- En dan.... o ja ik ga eens even kijken op de website zouden meer vrouwen dit meemaken. Na een half uurtje veel berichten te hebben gelezen wordt ik rustiger....dankzij alle verhalen die jullie willen delen. Dan komt de opluchting, het moet toch wel echt de overgang zijn en ik ben niet de enige...dat sterkt mij enorm, na 2 uurtjes probeer ik weer even te slapen en hoop dat de volgende dag weer wat beter zal gaan-

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie bijdragen, daar hebben wij als overgangsters denk ik heel erg veel aan.

Groet, Nadeche

Ernarda
Berichten van Ernarda
Onderwerpen van Ernarda
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 64

Re: Fragment uit mijn dagboek. 's Nachts wakker worden

Bericht door Ernarda » za 18 apr 2015 10:27

Beste Nadeche,

Wat een herkenning allemaal. Ik heb ook jaren zo rondgezwalkt zonder te weten wat me mankeerde. Geloof nu echt dat de overgang zoveel ellende bij ons teweegbrengt. Jammer dat t nog steeds niet erkend en herkend wordt bij de hulpverleners.
Ik wens jou heel veel sterkte in de strijd .

Erna

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 60

Bericht door Wiske » ma 20 apr 2015 08:43

Dag Nadeche,

Als de paniek ' s nachts nog eens toeslaat denk dan maar aan al die honderduizenden vrouwen die dit ook meemaken of hebben meegemaakt.

De gedachte aan doodgaan overvalt mij ook geregeld terwijl er nog zo veel is waarvoor ik wil leven. En dat geeft paniekgevoelens.

Maar door al wat je voelt krijg je soms het idee dat het einde nabij is.

Veel begrip en sterkte
Wiske

Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd: 64

Bericht door Sunny » ma 20 apr 2015 11:41

Dag Nadeche,

Ik herken dit allemaal, ook ik hou een dagboek bij!
Het valt niet mee die "overgang" de een heeft er meer last van en de ander niet!
Ik heb er jaren mee gelopen, soms heftig en soms minder heftig...ik ben ook heel blij met
deze forum...wanneer ik me weer naar voel, en dat komt nog vaak voor, ga ik ook naar deze website.
Dan lees ik de verhalen die ik ook ervaar dan voel ik me een stuk rustiger.
De afgelopen weken waren stress weken geweest (fam. gedoe)...de overgang begon z'n parten te spelen, en m'n hyperventilatie ook.

De afgelopen weekend kon ik het rustig aan doen, alles van me afgegooid, dingen gedaan voor mezelf, wandelen boek lezen enz. enz. dat was heerlijk
ontspannen...en ik ga het ook aan mijn lichaam voelen (geen gejaagd gevoel hebben).
Nu lekker op m'n gemak wat lichte huishouden doen, komt het niet af, morgen nog een dag!
Ja wat wij overgangsters allemaal wel niet mee moeten maken vind ik gewoon verschrikkelijk!
Wens je heel veel sterkte en een ontspannende tijd toe!

Groet, Sonja

Nadeche
Berichten van Nadeche
Onderwerpen van Nadeche
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Nadeche » di 21 apr 2015 09:03

Beste Erna,

Bedankt voor je reactie, ik word ook zo boos dat niemand van de hulpverleners-artsen dit herkent.
Er zou veel meer aandacht voor moeten zijn. Voordat de overgang begon wist ik alleen dat je opvliegers zou krijgen en wat stemmingswisselingen, was dat het maar!

Ook alle andere dames bedankt voor jullie reacties! We modderen maar weer door in de hoop dat het snel over gaat.

Sterkte en groet voor jullie allemaal

Nadeche

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht