Niet meer slapen!

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Anna62
Berichten van Anna62
Onderwerpen van Anna62
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Niet meer slapen!

Bericht door Anna62 » do 29 jan 2015 20:11

Hallo allemaal,

Ik ben zo reuze benieuwd of iemand zich in mijn verhaal herkent of tips heeft.
Sinds vorig jaar mei heb ik eens in de week een slapeloze nacht, met slapeloos bedoel ik dan ook echt: ik slaap helemaal NIET. Heb toen een slaapkalender bijgehouden om erachter te komen wat er aan de hand kon zijn. Hier is niets uitgekomen.
Sinds de tweede week van december is het in een keer omgeslagen naar helemaal niet meer slapen. Wist niet wat me overkwam, heb dit vier nachten en dagen volgehouden en ben toen ten einde raad naar de huisarts gegaan. Was een echt zombie geworden. Sindsdien heb ik slaappillen gekregen en tot op de dag van vandaag is dit patroon nog steeds gaande. Ik neem 3 dagen een slaappil en een paar dagen niet, om verslaving tegen te gaan (dit in overleg met de huisarts natuurlijk). De dagen dat ik geen slaappil neem slaap ik nog steeds helemaal niet. Werk hierbij 4 dagen per week, dus jullie kunnen je voorstellen dat dit inmiddels door iedereen te zien is en nog erger, mijn functioneren is slecht geworden. Naast mijn lichamelijke klachten uiteraard.

Dat ik in de overgang zit weet ik wel zeker omdat ik sinds september niet meer menstrueer. Toch is mijn huisarts van mening dat het niet aan de overgang ligt omdat ik geen last heb van nachtzweten. Gelukkig ga ik niet liggen piekeren omdat dat geen zin heeft, dus ik geef me over en zie wel. Inmiddels ben ik aangemeld bij een slaapcentrum. Ik ben alles aan het uitzoeken, dus ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.

Anna

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Re: Niet meer slapen!

Bericht door Lunar » vr 30 jan 2015 08:48

Hoi Anna,

dat is zeker heftig! zelf ook al 3 jaar slaapproblemen maar niet op die manier. wat mij opvalt is weer die naïeve huisarts reactie.
als je geen last hebt van nachtzweten' dan heeft het niet met de overgang
te maken??' raar! tuurlijk als je je bed wel uitdrijft : krijg je slaapprobleem
maar vlg mij kan dat zonder te zweten ook echt wel.
jaren geleden voordat bij mij de eerste tekenen (of: waren ze dat al..?) begon
lag ik de dagen voorafgaand aan de menstruatieweek wakker : let wel zowel met als zonder anticonceptiepil. ook rond de eisprong kwam geen zweetdruppel aan te pas maar was zeker hormonaal gestuurd.
Nu heb ik al twee jaar onderbroken nachten en gebruik ik oxazepam (wat dus nog wel helpt) niet goed: maar houd het anders niet vol.
mijn hele weerstand gaat anders zo naar beneden. alle klachten weer erger dan.
ik moet wat dus. zeer benieuwd naar die slaapkliniek!

groet
Luna

Carola51
Berichten van Carola51
Onderwerpen van Carola51
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Carola51 » vr 30 jan 2015 21:04

Hallo Anna,

Ik heb ook aantoonbaar slaapklachten sinds ik in de overgang zit, met name of slecht inslapen (2 uur wakker liggen) of 3 keer per nacht wakker. Ik hoor deze klacht ook van andere vrouwen.
En inderdaad, huisartsen weten schrikbarend weinig van de overgang, ze werken met medische standaarden waarin iedere aandoening gelabeld wordt met een rijtje symptomen. Bij de overgang horen volgens de artsen zweten, opvliegers, menstruatieklachten en dan heb je t wel zo'n beetje gehad. Dus neem zo'n opmerking van een arts niet al te serieus. Ga in ieder geval, als dat mogelijk is, naar een vrouwelijke arts die zelf de overgang al achter de rug heeft :)
Goed dat je niet piekert, dan gaat het van kwaad tot erger. Af en toe een slaappilletje kan nu geen kwaad als je daardoor kunt blijven functioneren! Doe ik zelf dus ook al een aantal jaren, heb wel steeds verder afgebouwd maar kan - helaas - nog steeds niet zonder. Ik maak me daar ook niet meer druk om...

Vertrouw erop dat er ook weer betere tijden komen, ik althans kan echt een soort golfbeweging ontdekken bij mijzelf van weken erg slecht slapen tot dan toch weer beter en zelfs soms goed slapen.

Sterkte!
Carola

Anna62
Berichten van Anna62
Onderwerpen van Anna62
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Anna62 » za 31 jan 2015 15:29

Hallo Luna en Carola,

Dank voor jullie reactie en steun.
Zodra ik nieuws heb laat ik het weten.
Ook jullie heel veel toi toi toi gewenst.

Gr. Anna

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht