Slecht slapen, stressgevoelig, speed in de aderen

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Valerie
Berichten van Valerie
Onderwerpen van Valerie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Slecht slapen, stressgevoelig, speed in de aderen

Bericht door Valerie » zo 12 okt 2014 11:49

Hallo

Dank allemaal voor het delen van jullie ervaring. Het sleept me door een langdurige (10 jaar) en moeilijke overgang. Ik heb o.a. dezelfde klachten als boven getekend (slecht slapen, te vroeg wakker worden, oorsuizen 'het gonst in mijn hoofd', intolerantie voor stress, gevoel van speed in de aderen). Die laatste klacht hou ik enigszins onder controle door een hoge dosering (1000 mg per dag) magnesium in te nemen. Als ik het een dag niet doe, krijg ik de volle laag. Ik dacht: ik meld het maar effe. Niet dat het een panacee is, ik heb nog steeds vreselijke last van alles en slaap een gat in de dag, maar dat gevoel van speed in je aderen, dat was echt killing dus ben ik blij dat ik in ieder geval daarvoor iets gevonden heb.

Voor de rest doe ik alles wat jullie hierboven aanbevelen om te ontspannen.
Ik kan niet zeggen dat ik me toppie voel, maar als ik dat allemaal niet doe, ben ik een regelrechte wrak.
Ik lees hier al jaren, maar heb nooit eerder gereageerd.
Dank voor jullie steun in die moeilijke jaren!
Sterkte allemaal!

Valerie

Nellie
Berichten van Nellie
Onderwerpen van Nellie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Re: Slecht slapen, stressgevoelig, speed in de aderen

Bericht door Nellie » zo 12 okt 2014 12:37

Hallo Valerie,

Leuk dat je na zo veel jaren ook een bericht post.

Ik ben benieuwd: heb je in die 10 jaar continue dezelfde verschijnselen gehad? Of wisselde het per periode? Kan je het koppelen aan je cyclus (als je die nog hebt?)
Dank voor de magnesiumtip. Ik neem het al wel extra, maar lager gedoseerd.

Groet
Nellie

Valerie
Berichten van Valerie
Onderwerpen van Valerie
Menopauzejaar:

Bericht door Valerie » zo 12 okt 2014 15:48

Nellie schreef:
zo 12 okt 2014 12:37
Ik ben benieuwd: heb je in die 10 jaar continue dezelfde verschijnselen gehad?
Hallo Nellie,

ik heb effe zitten rekenen, het was meer 8 jaar dan 10. Begon op mn 42ste. Met die 'speed in mijn aderen". Heb ik jaren gehad, en dus ook die 'tired but wired' staat zoals jij dat treffend formuleert, en de slapeloosheid die erbij hoort. Ook dizziness soms als ik op straat liep (moest ik acuut gaan zitten), restless legs, krampen, HARTKLOPPINGEN (heel erg veel!) enz enz. Tot ik aan Mg dacht. Dat heeft een aantal van deze verschijnselen naar de geschiedenis verbannen: geen hartkloppingen meer, geen restless legs, krampen, minder slapeloos, en dus niet meer die speed in mijn bloed.
Maar nog steeds: dat gonzen/sissen in mijn hoofd, doodmoe na 12 u, niet meer de volle werkdag kunnen werken, geen gesprekken meer met vriendinnen (te inspannend dat luisteren), geen geestelijke inspanning meer kunnen verrichten. Ik noem het "cerebrale uitputting". Mijn sociale leven is naar het 0-punt gedaald.
Op het lichamelijke vlak krijg ik ook de volle laag: darmen zijn compleet in de war, winderigheid, pijn in gewrichten.
Een jaar of 5 geleden had ik ook afgrijselijke pijn in mijn botten, in mijn bovenbeen bot. Alsof die gebroken was. Ik was bang voor botkanker zo erg was dat. Maar ik las hier dat jullie dat ook hadden dus maakte me geen zorgen meer. Toen ben ik veel kalk gaan innemen, en ook dat ging weg. De gewrichtspijn is nu pas begonnen dit jaar.
Nellie schreef:
zo 12 okt 2014 12:37
Of wisselde het per periode? Kan je het koppelen aan je cyclus (als je die nog hebt?)
Ja absoluut. Ik menstrueer nog elke maand, maar met rare patronen erin (druppelend en dan opeens een enorme bloeding out of the blue, als een foetus van een halve kilo opeens).
Die relatie cyclus/klachten hou ik bij op een formulier.
Dat helpt mij inzien dat mijn klachten zeker hormoongerelateerd zijn. Er zijn patronen namelijk. Die geruststelling heb ik telkens weer nodig om me niet telkens weer af te vragen: "wat heb ik in godensnaam?"

Valerie

Nellie
Berichten van Nellie
Onderwerpen van Nellie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door Nellie » zo 12 okt 2014 16:34

Wat een idee Valerie,

om alles zo eens bij te houden! Ik heb dat met voeding ook eens gedaan, zo'n dagboek bijhouden. Zo kon ik precies zien of mijn aanname klopte dat ik voldoende binnenkreeg. Verbanden kun je zo goed zien.

Het ergste van alles vond ik idd de versnelde hartslag, het gejaagde gevoel, samen met het niet kunnen slapen. Heb het een half jaar heel erg gehad, nu is het al een tijd rustiger wat dat betreft. Soms komt het weer wat terug, maar niet meer in die mate gelukkig. Hopelijk blijft dat zo, want ik vond het echt de hel. Goed om te horen dat het jou ook beter gaat wat dat betreft.

Groetjes,
Nellie

Bloesems
Berichten van Bloesems
Onderwerpen van Bloesems
Menopauzejaar:

Bericht door Bloesems » di 21 okt 2014 11:47

Hallo Nellie

wat goed voor je dat je minder last hebt van versnelde hartslag en dat opgejaagde gevoel.
Ik ben nu 3 maand in premenopauze en ik voel dat het alleen verslecht i.p.v. beteren
ik ben in ziekteverlof nu omdat ik weinig sliep en ik bang was om naar een burn-out te gaan ...ik heb soms goede dagen en dan zeg ik tegen mezelf ik kan maar beter gaan werken ik ben niet ziek ...ik heb dat dus gisteren gedaan en deze nacht kwam ik wakker met de gedachte als ik moet gaan werken dan moet ik er voor zorgen dat ik zeker goed slaap anders...zo leg ik weer druk op mezelf en voel ik weer die hartspanning en komt het gejaagde gevoel terug...ik ga dan nog verder in mijn gedachte en zeg ik moet kn gaan werken anders kom ik in financiële problemen terecht en zo maak ik het nog erger ...
dus ik ben zeker dat angst de grote boosdoener is van die versnelde hartslag en opgejaagde gevoel + het feit van die hormonen zal er ook wel tussen zitten...
mag ik vragen of je iets genomen hebt om die hartslag beter te krijgen ?
dank u wel

groetjes, natalie

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 60

Bericht door Wiske » wo 29 okt 2014 08:54

Hoy dames,

Bedoelen jullie met dat oorsuizen het gedreun in je hoofd net of er een zware vrachtwagen voorbij rijdt?
Ik probeer maar te bedenken hoe het komt want ik kan er geen patroon in vinden.
Heeft het met de oren te maken, of met het hoofd, of met de bloedsomloop?
Ik weet het echt niet.
Soms is het er al van ' s morgens andere keren een hele dag niet

Bij bepaalde houdingen of het buigen en recht komen hoor ik dan weer mijn bloed gonzen in mijn oor. Dat is weer een ander geluidje.
Allemaal heel vervelend.

groetjes
Wiske

Nel52
Berichten van Nel52
Onderwerpen van Nel52
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Nel52 » wo 29 okt 2014 09:20

Goedemorgen Wiske,

Bij mij voelt het als of er constant een vliegtuig heel dichtbij overkomt,
Al weken uur in uur uit dit oorverdovende geweld in mijn hoofd en oren,
Vraag mij eigenlijk het zelfde af als jou Wiske, waar komt dit nu vandaan.
En idd bij bepaalde bewegingen voel ik het bloed door mijn oren suizen,

Word er helemaal crazy van, wil rust in mijn hoofd en oren ;-)

Sterkte,
Groetjes Nel

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd: 57

Bericht door Janet » wo 29 okt 2014 13:50

Hallo dames,

Bij mij is het elke dag tegen de avond tot in de nacht een bonken van de hartslag in mijn oren. Er zit wel een regelmatig ritme in maar het is erg luid, alsof de bassen van een autoradio buiten keihard staan. Ik kan het niet negeren vooral niet als ik ga liggen in bed en er geen omgevingsgeluiden meer zijn. Daarnaast heb ik veel oorsuizen, een hoge pieptoon. Ik weet niet of dit een overblijfsel is van de infectie op mijn evenwichtsorgaan vorig jaar of een verschijnsel van de overgang. Mijn ha weet het ook niet en haalt de schouders op. Het is heel lastig omdat ik blijf draaien met mijn hoofd om het maar niet te horen en er niet van kan slapen. Is dit misschien wat jullie ook bedoelen?

Groetjes Janet

Nel52
Berichten van Nel52
Onderwerpen van Nel52
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Nel52 » wo 29 okt 2014 15:00

Hallo Janet,

Ook dat bedoel ik, voel ook mijn hart kloppen in mijn oren en hoge fluittonen ervaar
Ik ook schud ook veel met mijn hoofd maar dat helpt niks het lijkt echt dat het dus
Ook in het hoofd zit vooral dat vliegtuig geweld.

Groetjes Nel 53

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 60

Bericht door Wiske » do 30 okt 2014 08:44

Goedemorgen dames,

Bij mij is dat oorsuizen alsof ik door felle wind loopt aan zee.
Vooral bij bukken en recht komen.
Ook soms met het draaien van het hoofd of zo maar.

En met dagen heel erg en andere dagen niet.
Soms word ik er bijna gek van.

groetjes
Wiske

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht