Ademhalingsmoeilijkheden en gestrest wakker worden

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Yoyo
Berichten van Yoyo
Onderwerpen van Yoyo
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Ademhalingsmoeilijkheden en gestrest wakker worden

Bericht door Yoyo » ma 04 aug 2014 12:29

Beste lotgenoten,

De laatste weken heb ik er bijna dagelijks last van :(
Gelukkig weet ik wat het is. Ik probeer rustig te blijven, maar krijg toch steeds ademhalingsmoeilijkheden. Voor het slapen gaan schiet ik er vaak weer in en ik word gestrest wakker. Gelukkig kan ik tussendoor wel slapen.
Wat ik al doe:
-mediteren dagelijks ( maar ik krijg regelmatig een aanval tijdens de wekelijkse les)
- goed eten, geen alcohol drinken
- veel sporten
- psycholoog gehad (cognitieve gedragstherapie heeft me geleerd dingen niet te vermijden, maar daardoor krijg ik wel steeds nieuwe aanvallen...)
Wie heeft er goede ervaringen ergens mee?

Ik heb het ook steeds vaker en langer benauwd. Tijdens het sporten (hardlopen, zwemmen en fietsen) heb ik juist minder last. Wat me soms helpt is een neus inhaler met menthol, geeft mij een vrij gevoel in de neusgaten.
En diepe buikademhaling geeft mij soms wat rust. Ik heb het vooral ook voor het slapen gaan en ik word gestrest wakker.

Yoyo

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd nu: 54

Re: Ademhalingsmoeilijkheden en gestrest wakker worden

Bericht door Lee64 » ma 04 aug 2014 16:07

Hoi Yoyo

Mijn tip: tijdens de overgang moet je juist wel dingen vermijden! Stress is desastreus in de overgang en leidt tot dat soort verschijnselen. Cognitieve gedragstherapie zou niet moeten mogen in de overgang.

vr gr lee

Godin
Berichten van Godin
Onderwerpen van Godin
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 55

Bericht door Godin » ma 04 aug 2014 17:29

halo dames

Is het gevoel zo sterk is, vermijd dan wel de plekken waar je het krijgt. Probeer na een tijdje rustig een plek uit je zal zien dan het dan minder wordt. Het is nu eenmaal de overgang je hormoontjes doen raar.

succes Godin

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Bericht door Lunar » ma 04 aug 2014 17:44

Hallo Yoyo,

ik heb goede ervaring met ademhalingsoefeningen en dan niet 'af en toe' maar iedere dag meerdere keren.
De bedoeling is de ademhaling niet alleen lager maar ook vooral in aantal te verminderen. zie boek 'verademing' daar staat een intensief 6 weeks programma in voor de echte doorzetter. loeizwaar qua tijdsinvestering
maar bleek voor mij de oplossing 20 jaar geleden al.
En nu tijdens alle overgangsklachten en stress is het weer van grote waarde.
natuurlijk naast alle goede dingen die je al doet.
vwb: vermijding : ja dat is tricky ! maar mijn tip daarin: duw jezelf soms met milde hand. dwz: niet: geen boodschappen doen, maar ga indien mogelijk op rustiger tijdstip enz. creatieve aanpassingen. etc etc.

Succes
groet
Luna

Lorie3
Berichten van Lorie3
Onderwerpen van Lorie3
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd nu: 53

Bericht door Lorie3 » ma 04 aug 2014 19:14

Hallo Yoyo,

De in de stress schieten herken ik wel, heb ze niet zo vaak maar ook weleens in winkels gehad bij het boodschappen doen.
Mijn man doet dat nu meestal.
Ook voor het slapen gaan word ik onrustiger.

Ik heb geen goede ervaring met de psycholoog en dat had te maken dat hij de overgang niet erkende met alle bijbehorende klachten zoals de onrust.
Heb de laatste sessies ook afgezegd.

Hoe ik ermee om ga:
Net als jij op mijn ademhaling letten.
Het over me heen laten komen (proberen).
En naar de winkel om b.v. 1 of 2 dingen te halen en als het echt niet gaat gewoon terug naar huis en meestal gaat het best goed.

Denk dat het over een paar jaar wel beter wordt en dat de hormonen de schuldige zijn.

Sterkte.
Groet Max.

Theresa
Berichten van Theresa
Onderwerpen van Theresa
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd nu: 59

Bericht door Theresa » do 07 aug 2014 10:02

Hallo

oh ik herken het wel wilde ook al niet meer boodschappen doen raakte compleet in de stress in de winkel en liet mijn boodschappen staan,vreselijk is dat.
Omdat ik vanuit huis werk gooi ik het op mijn werk maar goed is het eigenlijk niet.
Ik doe ontspanningsoefeningen en dan gaat het weer, slaap elke dag als ik heel erg moet ben een half uur, maar man oh man wat gaat het allemaal tegen mijn eigen ikke in.
Maar goed ik lees hier dat iedereen wel zoiets heeft en dan denk k maar weer ben niet de enige, ik voel het wel zo en denk dat ik de enige ben maar gelukkig is dat niet zo.

op naar een nieuwe dag met een grote lach :lol:

Theresa

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd nu: 59

Bericht door Wiske » ma 11 aug 2014 07:59

Dag dames,

Ook ik maak mezelf soms van alles wijs. Gisteren was weer zo een dag.
Mijn man verteld me gewoon dat hij tandpijn heeft en naar de tandarts moet.
En allerlei senario's vliegen door mijn hoofd.
Hij is een vitale 60 plusser en ben zo bang dat hem iets overkomt.

Heb er niet van geslapen.
Stel je voor zo iets onbenulligs als tandpijn en ik ben al helemaal overstuur.
Wat bij ernstigere aandoeningen? pfff :shock:

fijne dag iedereen
Wiske

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht