Onrustig wakker schrikken

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Hope12
Berichten van Hope12
Onderwerpen van Hope12
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Onrustig wakker schrikken

Bericht door Hope12 » do 27 mar 2014 08:59

Hoi meiden,

Hebben jullie dat ook dat je 's morgens wakker schrikt? Met een adrenaline stoot en onrustig, trillen als ik beneden ben?
Gaat pas beter na een kalmerings tabeltje, maar nog steeds niet hoe het zou moeten.....

Ook s,middags na een dutje heb ik dat, zo rot wakker worden, in de war.....
Trillen en van de leg..... Durf niet meer te gaan slapen, bang voor het wakker worden.

Zijn er anderen die dit ook hebben?
Afgelopen januari ben ik gestopt met de pil

Liv.

Nellie
Berichten van Nellie
Onderwerpen van Nellie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Re: Onrustig wakker schrikken

Bericht door Nellie » do 27 mar 2014 09:32

Hoi Liv,

Heb dat een periode heel erg gehad ja. Vooral hartjagen bij wakker worden (werd dan ook vroeg wakker, zo 5.00 , 5.30 uur of zo) en ook een tijd dat ik meteen naar toilet kon rennen, onrust, enorme gejaagdheid, nervositeit. Ik kon niet eens stilzitten, echt bizar. Afschuwelijk ook. Dat bracht de nodige angst en zo ging het cirkeltje rond. In de loop van de dag ging het beter. Ik werd ook altijd rot wakker na een dutje.

Geen reguliere medicatie. Wel kruiden. Dat hielp na een tijdje. Dat en echt op rem getrapt m.b.t. wat ik moest van mezelf, voor anderen zorgen (teveel verantwoordelijkheid overnemen ook), activiteiten, enz. Rust dus. Toekomen aan mezelf. Meditatie, ademhalingsoefeningen, alle beetjes helpen. Voor mij vooral de kunst om goed met angst om te gaan, vooral angst voor de angst. Daar fokte ik mezelf nog extra mee op. En soms nog wel hoor.

Nu is het al een paar maanden stuk beter. Merk dat mijn zenuwgestel nog wel bij het minst of geringste reageert en soms merk ik in de ochtend de nervositeit. En er zijn ook slechtere dagen. Maar goed, ik slaap tenminste weer en dat is voor mij heel belangrijk.

Sterkte jij!

Groetjes,
Nellie

Hope12
Berichten van Hope12
Onderwerpen van Hope12
Menopauzejaar:

Bericht door Hope12 » ma 14 jul 2014 08:47

Goedemorgen,

Staan jullie ook zo rot op?
Het eerste uur niet weten wie je bent, in de war?
Na een uurtje trekt dat weg, maar ben zo ontzettend moe.....

Mijn ogen worden zwaar en ik ga een beetje dubbelzien en zou het liefste weer mijn bed ingaan, enerzijds omdat ik moe ben en anderzijds om te ontsnappen aan hoe ik me voel.

Maar als ik dan wakker wordt ben ik weer zo verward, ook alsof ik met een adrenaline stoot wakker wordt, echt een rot gevoel.....

Weet me even geen raad met mezelf, loop de hele dag in een soort droom, alsof er iets mis is met mijn hersenen, moeite met nadenken en kijken......maar die alles overheersende vermoeidheid, alsof ik door mijn benen zak.

Liv.

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 60

Bericht door Wiske » ma 14 jul 2014 08:53

Morgend,

Ik laat de goede eraf hoor van de morgend. Ik heb weer dringend behoefte aan zon.
Dood en dood moe. Ik ben niet blij voor jou maar wel voor mezelf om dit berichtje te lezen.

Mijn armen en benen wegen een ton ik ben net totaal over de grens.
Weet echt niet wat er aan de hand is.

Ook weer zo depri als wat. pfff
Komt dit enkel door het sombere weer of wat??

Ik heb er zo genoeg van om bij het minste terug naar af te gaan en iedereen rondom mij een slecht gevoel te bezorgen.
Er wordt zo weinig nog gelachen of heb ik het mis?

Enfin
Toch een bemoedigende groet
Wiske

Godin
Berichten van Godin
Onderwerpen van Godin
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Godin » ma 14 jul 2014 11:16

Hallo allemaal

Keer op keer die vervelende rotte ochtenden.
Ik heb van de osteopaat de tip gekregen om te beginnen met appelmoes met kaneel, geen hele koude appelmoes, dus zet ik het 30 sec in de magnetron.n bij een depri gevoel prop ik lekker een stuk puur chocolade naar binnen, wel zonder suiker want sinds ik geen suiker meer neem voel ik mij een stuk beter.
Om een uur of 10 neem ik yoghurt,(Grieks) met bosbessen, havermout en een beetje honing en verder vaak vis tonijn of zalm op brood b.v.
Als ik mij niet aan die voedingstips houd ga ik weer terug naar af. Om drie uur neem ik een lekker kopje bouillon, maar dan wel zonder conserveermiddelen en smaakversterkers.
Ik merk echt verbetering, natuurlijk is het niet over, maar verbetering is al heel wat

Groetjes allemaal ga weer proberen te werken, ben al moe als ik er aan denk hahaha

Godin

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 60

Bericht door Wiske » ma 14 jul 2014 11:23

Hoy Godin

Inderdaad voeding heeft bij mij een sterkere invloed op mijn humeur.
Normaal let ik tegenwoordig goed op de verhoudingen veel verse groenten en fruit
Weinig suiker enz..

Gisteren een feestje gehad voor de kleindochter en een twee glaasjes alcohol en bbq en vandaag niks waard.

Dus toch echt van belang mijn voeding in het oog te houden in de overgang toch zeker bij mij want het beïnvloedt zeer sterk mijn humeur.

Bedankt voor het inzicht
Groetjes
Wiske

Elsje
Berichten van Elsje
Onderwerpen van Elsje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Elsje » ma 14 jul 2014 13:20

Hope12 schreef:
ma 14 jul 2014 08:47
maar die alles overheersende vermoeidheid, alsof ik door mijn benen zak.
Hallo Liv,

Ik vrees dat dat ook kan gebeuren. Als iemand niet naar zichzelf gaat luisteren en op dezelfde voet verder gaat dan zak je een keer door je basis.
Vermoeidheid is een teken dat je teveel van jezelf vergt. Een verschijnsel waar dit forum van overloopt.

De vraag of anderen dat ook hebben, ja das vragen naar de bekende weg.
Even rondlezen of even de zoekfunctie gebruiken op moeheid, vermoeidheid e.d. en je vindt denk ik wel duizenden berichten daarover. Die voor het overgrote deel dit verschijnsel alsmaar weer bevestigen, herkennen, erkennen.
Je zou er eens voor kunnen gaan zitten en dat gaan lezen.
Alleen al de tijd en de moeite nemen om eens 'ergens voor te gaan zitten" kan al zoveel rust geven.

Elsje

Marjolijn2
Berichten van Marjolijn2
Onderwerpen van Marjolijn2
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Marjolijn2 » ma 14 jul 2014 14:15

Hallo

Ja daar heb ik ook last van en dan ga ik even liggen ongeveer 10 minuten en daarna gaat het gelukkig weer een beetje beter.

Marjolijn

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 53

Bericht door Max » ma 14 jul 2014 15:37

Hope12 schreef:
ma 14 jul 2014 08:47
maar die alles overheersende vermoeidheid, alsof ik door mijn benen zak.
Hallo Liv,

Zeer herkenbaar die klachten in de ochtend tot voor 2 maanden geleden.
Ook een dutje doen in de middag bekwam niet goed en heb dat ook niet meer gedaan, had dezelfde uitwerking als bij jou.

Maar waar ik je even voor wil waarschuwen, ik ben door mijn hoeven gegaan door niet op tijd NEE te zeggen aan het getrek van de arboarts en de hele rataplan.
Ook door de vriendin van mijn vader, dat is een helleveeg, ging er al jaren met tegenzin naar toe voor mijn vader en dat alles bij elkaar brak me op.

Nu zit ik dus met een burn-out en de overgang erbij, kan je zeggen dat het in het begin de hel is geweest. Ga er vanuit dat het een jaar of twee gaat duren eer ik weer een beetje er bovenop ben.
Vandaar ook mijn leven als kluizenaar.

Ook ik voelde steeds die druk, weerzin, moeheid maar niet luisteren.
En nu zijn de rapen gaar en ben ik nog verder van huis.

Dus Liv, zoals Elsje ook al zei, luisteren naar je lichaam en neem de tijd te lezen op het forum.
Dit wil je niet, ook omdat je nog kinderen thuis hebt, dan wordt het nog moeilijker.
Alsjeblieft Liv, luister naar je lichaam en gevoel anders zak je echt door je benen.

Groet Max.

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017

Bericht door Lee64 » ma 14 jul 2014 15:58

Precies Elsje

En dan zou het zomaar kunnen dat tussen die duizenden berichten van herkenning, erkenning en bevestiging (van exact dezelfde verschijnselen die wij allemaal goed begrijpen omdat we ze allemaal zelf ervaren of ervaren hebben) een berichtje staat met een klein -al dan niet voorzichtig- spiegeltje erin of nog beter:
misschien heeft men geluk en komt men als men goed leest een bericht tegen met een geweldige metafoor erin over het opvangen van regenwater en het zelf bewateren van plantjes......plantjes die pas kunnen gaan groeien als ze na het alsmaar schreeuwen om water ook echt iets gaan doen met het opgevangen regenwater ......

vr gr lee

Ik wens mezelf en alle vrouwen hier heel oprecht veel regenwater en groei!

Elsje
Berichten van Elsje
Onderwerpen van Elsje
Menopauzejaar:

Bericht door Elsje » ma 14 jul 2014 16:38

Ja Lee

Die had ik ook gelezen. Een waardevolle metafoor als je het mij vraagt.
't Is ook gewoon zo. En volgens mij nog veel harder nodig in een veranderingsproces. De overgang is en was hard werken aan mezelf, en vooral IN mezelf.
Mezelf in de spiegel aankijken, mezelf onder ogen willen zien.
Mezelf leren kennen in al je verandering.
Als ik iemand niet wil leren kennen (mijzelf niet wilde leren kennen), zou ik er ook nooit achter komen hoe ik met haar (mijzelf) om kon/moest gaan. Dan zou alles vreemd en raar blijven.

Een ander zag soms helderder dan ik mijzelf kon zien. Daarvoor open staan en die confrontatie aangaan, daar heb ik veel van geleerd.
Nou ja, dat is ook wat jij steeds zegt wat zo waardevol is geweest. Die spiegel voor je neus geplant krijgen en dan de moed hebben erin te kijken. Best moeilijk al die emoties die je dan voelen kunt, maar je wordt er zeker niet zielig door.

Ik kan dat helemaal onderschrijven Lee.
Het is zonde om regenwater te verspillen. Niet teveel je tuintje verharden, want bij uitdroging verhardt het en loopt het water het riool in........ om maar aan te sluiten op de metafoor van eh..... ik weet zo niet wie het was. Maakt ook niet uit.

Elsje

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017

Bericht door Lee64 » ma 14 jul 2014 16:46

Hallo Elsje

Kan ik alleen maar weer bevestigen (over bevestiging gesproken ;) ) : het was/is soms verschrikkelijk moeilijk al die emoties en we balen allemaal als het regent maar zonder regen kunnen we niet! :)

Groetjes lee

en nu maar hopen dat niemand 'het harde werken in de overgang' vertaalt naar: schoppen onder de kont, toneelstukjes opvoeren, positief blijven, afleiding zoeken en maar doorgaan.....want dat wordt niet bedoeld!

Elsje
Berichten van Elsje
Onderwerpen van Elsje
Menopauzejaar:

Bericht door Elsje » ma 14 jul 2014 17:45

Nee Lee,

Dat is zeker niet wat ik bedoel. Dat vind ook veelal buiten jezelf plaats.

Ik bedoelde hard werken op een andere manier.
Herzien waar je tot nu toe in geloofde en wat je heeft gebracht waar je nu bent.

Ik bedoelde o.a. beginnen met:
Niet meer die schoppen onder de kont - je bent niet stout geweest
Niet meer toneelstukjes opvoeren - je kern is immers oprecht en mag ook worden opgevoerd
Niet meer geloven dat je altijd positief moet kunnen blijven - Het leven heeft nou eenmaal twee kanten en die kunnen alleen in balans zijn als de aandacht ervoor gelijk is verdeeld
Niet meer zo gericht zijn of zo streven naar afleiding zoeken - Je innerlijk heeft je nodig
Niet meer gewoon maar doorgaan - De hormonen nemen je toch mee naar een andere fase, dan kun je daar maar beter op afgestemd willen raken.

En dan maar sproeien met regenwater :mrgreen:

Maar dat hoef ik jou niet meer uit te leggen, dat weet ik zeker. Je hebt al ervaren en gevoeld wat het kan opleveren. :mrgreen: :mrgreen:

Elsje

Hope12
Berichten van Hope12
Onderwerpen van Hope12
Menopauzejaar:

Bericht door Hope12 » ma 14 jul 2014 19:43

Beste allemaal,

Dank jullie wel voor al jullie antwoorden en adviezen, en betrap mezelf erop dat ik weer in herhaling viel, ik besef me dat ik soms dingen dubbel vraag.....

Ik kan alleen maar zeggen dat het voortkomt uit angst, dat betekend niet dat ik jullie reactie,s niet lees en adviezen in de wind sla, echt niet.....
Ik stel het alleen maar op prijs, en ga daarbij niet voorbij aan het feit dat het voor ons allemaal een rot periode is......

Ik probeer ook rustig aan te doen, en mijn verstand te gebruiken maar heb een eigen zaak, dus dat gaat niet altijd.
Wil ook niet zielig overkomen maar sinds 2 jaar staat mijn leven op z,n kop, en wist ik niet wat me overkwam, dacht dt ik ernstig ziek was en werd voor mijn gevoel alleen maar zieker, besef me nu dat misschien mijn eigen gedachtes me alleen maar zieker maakte, omdat ik zo zeker wist dat er iets moest zijn, want dit was en ben ik niet.

Ben zojuist voor het eerst sinds 6 maanden ineens weer ongesteld geworden, rare gewaarwording......

Wil eigenlijk alleen maar zeggen dat ik jullie allemaal waardeer en respecteer al val ik soms in herhaling......

Liv.

Tenkleym
Berichten van Tenkleym
Onderwerpen van Tenkleym
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Tenkleym » ma 14 jul 2014 20:50

Beste Liv,

Ik zou je nog een gedachte mee willen geven;
" OMHUL JEZELF " .
Geef jezelf die luie stoel en kijk naar wat dit met je doet. Onderzoek wat jou helpt om in je eigen kracht te komen en naar jezelf te kunnen mogen kijken met zachtheid.

Mijzelf omhullen met deken, bank, thee+ lekkers en genieten van zweedse crimi(nu elke avond!), wanneer alle vermoedheid, weerstand, enz uit mijn hoofd en lijf wegebt.

Groet
Marijke

Godin
Berichten van Godin
Onderwerpen van Godin
Menopauzejaar:

Bericht door Godin » ma 14 jul 2014 21:49

Hoi Liv

Je mag van jezelf best moe zijn hoor, geef er lekker aan toe, overdag kan dat niet met een eigen bedrijf doe dus het in de avond. En laat het huishouden lekker voor wat et is, als je je straks beter voelt komt dat vanzelf wel weer. Nu moet je door je andere ik heen en probeer die te leren kennen.

Groetjes Godin

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht