Slecht slapen

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Liel
Berichten van Liel
Onderwerpen van Liel
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Slecht slapen

Bericht door Liel » wo 05 mar 2014 13:08

Hallo forum lezers,

Ik slaap al langere tijd erg slecht. Soms kan ik niet inslapen maar meestal is het het doorslapen en word ik na 3 -5 uur wakker, ook als ik niet last heb van nachtelijk zweten. En val dan niet meer in slaap, terwijl ik me moe voel. Ik kan dan erg gaan piekeren en me ook angstig gaan voelen. Ook moet ik de hele tijd plassen. Ik lees op deze site dat dit een bekend probleem is dat kan worden toegeschreven aan de overgang.

Zijn er vrouwen die dit herkennen en wil je met me delen hoe jij hiermee om bent gegaan.

Ik word er nogal moedeloos van omdat ik me erg moe ga voelen en dat i.c.m de andere klachten het leven nogal zwaar maakt.

Liel

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 64

Re: Slecht slapen

Bericht door Ruchama » wo 05 mar 2014 14:48

Hoi Liel,

ontspanningsoefeningen helpen mij soms als het me gelukt mij er voldoende op te concentreren. Of de zgn Bodyscan doen uit de Mindfulnesstraining. Wanneer het nog maar een uur of 2 is of ik behoef niet vroeg op dan kunnen een paar pilletjes Melatonine ook wel helpen.

Sterkte, het is idd heel slopend, Ruchama

Julia
Berichten van Julia
Onderwerpen van Julia
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd NU: 66

Bericht door Julia » di 18 mar 2014 12:05

Goedemiddag Liel

Heb je er dan ook een versnelde hartslag bij in die nachten dat je moeilijk kunt slapen?

Ik loop dan ook steeds naar het toilet, maar mijn hartslag is dan ook versneld. Ja proberen te ontspannen, maar.... dat lukt inderdaad niet altijd....

Afgelopen nacht was het bij mij ook weer raak...., ik neem dan een enkele keer wel eens een slaaptabletje (ongeveer 1x in de anderhalve week) , maar dat hielp vannacht ook niet, heb 1 uurtje geslapen en later nog wel wat gesluimerd misschien.

Maar ik voel me vandaag brak....pfff...

Vriendelijke groet, Julia

Peetrie54
Berichten van Peetrie54
Onderwerpen van Peetrie54
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Peetrie54 » di 18 mar 2014 22:06

Hallo Liel,

Ik herken de verschijnselen. Slecht slapen doe ik ook nog steeds regelmatig. Voorheen moest ik dan ook vaak naar de wc, soms drie, vier keer in een paar uur tijd. Piekeren, je druk maken over van alles, dat werkt allemaal op je blaas.
Ik lig nog vaak wakker en dan probeer ik ontspanningsoefeningen te doen, of naar rustige muziek te luisteren. Dat leidt af en vaak val ik dan vanzelf in slaap.
Als het echt helemaal niet wil lukken en ik moet de volgende ochtend werken, dan neem ik een halve slaaptablet. Dat werkt altijd, maar niet iets om vaak in te nemen.

Sterkte ermee,
Peetrie

Klavertje4
Berichten van Klavertje4
Onderwerpen van Klavertje4
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Klavertje4 » zo 06 apr 2014 13:07

Hallo allemaal,

Bij toeval dit forum gevonden, alle klachten heel herkenbaar ook ik slaap al een aantal weken slecht, word drijfnat wakker en pieker over van alles.. 's nachts is alles vele malen erger.
Ik voelde een hoop steun het gevoel niet alleen te zijn toen ik dit forum ontdekte!

Klavertje

Moederloos
Berichten van Moederloos
Onderwerpen van Moederloos
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Moederloos » di 08 apr 2014 09:28

Hallo dames

ik heb altijd al heel slecht geslapen. eigenlijk vanaf mijn geboorte al. maar de laatste jaren is het echt drama. Zo kan ik weken hele nachten wakker liggen, soms slaap ik 20 minuten en ben dan weer klaar wakker en soms val ik als een blok in slaap en kan niet wakker worden. Kortom.....hier is het ook drama

Moederloos

Jilli
Berichten van Jilli
Onderwerpen van Jilli
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Jilli » di 08 apr 2014 09:38

Hallo dames,

Ook ik kwam hier al 'surfend' terecht ; vanmorgen na een korte onderbroken nacht weer eens op zoek naar hulp en raad.
Soms kan ik ook moeilijk inslapen,maar vooral doorslapen lukt niet ; voor mij is het ook gemiddeld 3-5 uur per nacht.
Momenteel slik ik magnesium tabletten, 400 mg. Ik betwijfel of ik een magnesiumtekort heb, maar dit was een van de weinige dingen die overbleven - slaap pillen vind ik eng, want al na een paar keer gebruik verslavend (hoewel de huisarts ze gretig voorschreef) en van melatonine krijg ik nachtmerries ; bovendien slaap ik er geen minuut meer door.

Ontspannen is ook een van mijn opties, maar vooral door de hartkloppingen, die doorgaan onafhankelijk van rustig ademhalen, kan dit best lastig zijn.
Plassen doe ik ook veel 's nachts, hoewel niet in grote hoeveelheden. Maar zodra ik wakker word voel ik een druk op mijn blaas en dan moet ik gewoon gaan. Bovendien heb ik 's nachts vaak dorst, dus drink ik, maar dat leidt weer tot plassen, enz. enz.

Ik ben nogal 'geschrokken' van de leeftijd van de andere vrouwen die op dit topic gereageerd hebben. Ik sta pas aan het begin van de premenopauze (zeer onregelmatige menstruaties en andere hier herkenbare klachten) Ik hoop niet dat deze ellende tot diep in mijn 60e gaat duren :S

Maar het is 'goed' te weten dat ik niet alleen ben. Alle vrouwen veel sterkte tijdens de nacht.

Jilli

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 62

Bericht door Dorothea » di 08 apr 2014 10:05

Goedemorgen,

Jaja, dat slapen was bij mij een van de eerste symptomen dat er iets "mis" was met mij, zo'n 7 1/2 jaar geleden. Werd er aardig moedeloos van en angstig om te gaan slapen, want het gaat vast weer niet lukken.

nu gaat het af en toe wat beter, maar bij terugvallen, doet het niet slapen weer lekker mee, 10 x per nacht eruit/plassen, niet kunnen inslapen en vooral nooit meer doorslapen, of dit na de overgang overgaat??

en blijf dan maar eens op de been, na al die jaren.

Sterkte voor iedereen,

Dorothea.

Monique66
Berichten van Monique66
Onderwerpen van Monique66
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Monique66 » wo 09 apr 2014 13:04

Hoi lotgenoten

Ik slaap sinds een week of drie heel slecht. Ik slaap anderhalf uur en dan word ik weer wakker en moet ik naar toilet. Ook heb ik vaak dorst maar ik probeer niet te veel te drinken. Soms word ik heel beroerd wakker, soms begin ik te zweten als ik wakker lig.
Ik doe dan ook ontspanningsoefeningen. Dan val ik weer in slaap en als ik dan weer wakker word hoop ik iets langer geslapen te hebben. Maar helaas als ik dan op de klok kijk valt het altijd tegen.
Ik heb ook magnesium geprobeerd maar krijg daar spierkrampen van. Ook valeriaan en passiflora, warme melk en uiteindelijk oxazepam. Maar helaas niets helpt.
Soms denk ik dat ik iets ergs onder de leden heb. Of dt ik diabetes heb omdat Ik kom zo vaak moet plassen.
Vorige week met antidepressiva begonnen maar ik kreeg zeer heftige bijwerkingen dus weer gestopt. Nu weer een afspraak gemaakt bij een orthomoleculaire arts. Ik blijf zoeken.
Het is soms zo zwaar. Maar we hebben geen keuze.
Sterkte allemaal.

Groetjes Monique

Wilma56
Berichten van Wilma56
Onderwerpen van Wilma56
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Wilma56 » wo 09 apr 2014 21:01

Hallo dames,

Ik heb dat soms. Kan dan moeilijk in slaap komen. Lig maar te draaien en mijn nek gaat dan ook nog zeer doen en er gaan vooral allemaal gedachten door mijn hoofd. Om gek van te worden.
Gelukkig gaat het de laatste weken goed.
Val snel in slaap maar ben altijd 2 tot 3 keer wakker en 's morgens altijd erg vroeg wakker. Half 6 a 6 uur.
Kan niet meer uitslapen ook niet in het weekend.

Wilma

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 62

Bericht door Dorothea » do 10 apr 2014 08:52

Hallo Monique,

Soms helpt het om het zoeken te staken en je over te geven aan de overgang, ook dat is een heel proces.
Je kunt blijven zoeken naar middeltjes die misschien helpen, maar dan ben je een dief van je eigen portemonnee.
Helaas helpt niets, heb zelf ook ooit van alles nagerend en geprobeerd, laat mij je zeggen niets helpt tegen de schommelingen van hormonen, alleen hormonen slikken en dat wil ik niet, dus blijft er niets anders opzitten dan het uit te zitten.

Sterkte,

Dorothea.

Kaatje1969
Berichten van Kaatje1969
Onderwerpen van Kaatje1969
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Kaatje1969 » zo 15 mar 2015 22:12

Hallo allemaal,

ik ben nu 45 jaar, maar was al jaren in de pre overgang. Volgens mij ken ik nog veel vrouwen van dit forum van enige jaren geleden.
Ben er een aantal jaren tussen uit geweest en nog een laatste kans kindje gekregen, die is nu bijna 2 jaar oud.
Tijdens de zwangerschap kon ik mijn plas niet houden, maar dat is normaal, wat ik niet normaal vond is dat ik te pas en te onpas klaar kwam. Constant hoofdpijn en een naar en raar gevoel, ook waren mijn bloedplaatjes nooit goed.

Na de bevalling was het sukkelen, met opvliegers, maar ze vonden me te jong voor de overgang, dat terwijl ik maar 1 eierstok nog over heb. Na de bevalling van de jongste bleef ik maar bloeden en was totaal normaal volgens de artsen.

Ben nu bijna een jaar niet meer ongesteld geweest, wel drijf ik elke nacht mijn bed uit, kan mijn plas nog steeds niet houden en alles doet pijn aan me. Ben niet uit mijn bed te krijgen en elke dag is het doorslepen. Opvliegers heb ik momenteel niet, soms nog ene, maar daar kan ik mee leven. Slaap heel slecht en die dromen, pfff, echt niet normaal meer. Ik heb elke dag trek in tomaten, is net alsof ik terug zwanger ben. Dan elke dag die hoofdpijn er nog bij en als ik mijn kussen zie val ik in slaap!....

Kaatje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht