Slapen en stress

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 57

Slapen en stress

Bericht door Ilse61 » ma 21 okt 2013 09:53

Beste lotgenoten,

Ik ben 52 en mijn menstruatie is flink aan het rommelen. Soms ben ik 3 weken achtereen ongesteld en nu gaat er iets langer tussen zitten voordat ik het weer word. Maar het allerergste is de stress die de overgang blijkbaar met zich meeneemt. In mijn oren bromt, gonst en suist het van jewelste. Het lijkt wel of de buren altijd de stereo hard aan hebben met de basboxen op z'n donkerst, zo hard gonst het en als ik dan ga vragen of ze wat zachter mogen, dan hebben ze ze niet eens aan.

Ik slaap vreselijk slecht. Ik voel de stress door mijn lijf lopen en omdat ik stijf gespannen sta, houdt dat mij wakker (tezamen met de opvliegers). Soms slaap ik maar 1 a 2 uur per nacht. Ik heb me er al eens ziek voor gemeld een dag, maar dat wordt me niet in dank afgenomen. Toch vraag ik me af hoe je nog kunt functioneren als je maar zo weinig slaapt en wanneer je de overspannenheid inglijdt. Herkent iemand dat? En, zijn er trucjes om beter te kunnen slapen, zonder aan de medicijnen te gaan?

Verder heb ik vele klachten die ik hier ook op de site lees, maar vooral de geestelijke klachten vind ik, samen met het slechte slapen en de stressgevoelens nog het ergst.

Wat doen jullie eraan? Enne... gaat het ooit weer over? Ik ben nu 10 jaar bezig met de overgang en het wordt alleen maar erger met de klachten.

Hartelijke groetjes,
Ilse61

Grietje58
Berichten van Grietje58
Onderwerpen van Grietje58
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 60

Re: Slapen en stress

Bericht door Grietje58 » ma 21 okt 2013 11:56

Hoi,

Je behoort bij het clubje van diegenen die herkenning zoeken en dat vind je hier echt wel.

Ik ben nu ook in die fase dat gaan slapen voor mij niet meer leuk is. Wat gaat de nacht brengen? Lig ik weer uren wakker of slaap ik even om dan weer nerveus wakker te worden en dit tot 's morgens.
Het maakt dat de dag erop je beroerd blijft voelen. Blijf nadenken, want er zal toch wel iets grondigs mis zijn met mij.

Gevoelig zijn aan alles en nog wat, er moet nog maar iemand naar me wijzen en ik voel me gelijk verdrietig en naar. Jonge mensen die vroeg sterven, dierenmishandeling of dierenleed, ik slorp het allemaal op. Zo unfair en dan voel ik me ook lang ongelukkig hierdoor. Confrontatie met mijn eigen sterven, ontzettend bang hierdoor en al die lichamelijk kwalen verergeren het dan nog.

Het hart dat hapert en af en toe rommelt, de darmen die soms bij het minste heftig reageren.
De maag die niet echt goed verteerd soms ach heb ik er echt genoeg van!!

Ik zit nu al 2 jaar in de overgang en vraag me af hoelang dit nog gaat duren want ik mis mijn eigen zelf.

Dus denk maar niet dat je alleen bent maar je voelt het wel 'alleen', hier soms wat verhaal komen halen, helpt je te aanvaarden dat je samen met ons wel iets heel speciaals doormaakt.

Sterkte
Greetz
Ingrid

Nellie
Berichten van Nellie
Onderwerpen van Nellie
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 48

Bericht door Nellie » ma 21 okt 2013 14:34

Hoi Ilse,

Heel herkenbaar dat nachtelijke radbraken. Heb afgelopen nachten 4 uurtjes geslapen. Dat is nog veel als ik jou zo lees ;)

Ik weet dat ik moe ben, maar kan het door de gejaagdheid niet meer voelen. Heb al een aantal weken stress gehad over gezondheid. Kan stress maar moeilijk meer verwerken. Heb zulke spierklachten dat ik niet veel kan doen (niet perse overgang) en daardoor raak ik spanning helemaal niet goed kwijt. 'Tired but wired' lig ik dan in mijn bed. Heel raar, want wel heel rustige diepe buikademhaling maar ondertussen giert het door mijn lijf. Hartslag continue hoog, dag en nacht. Soms bonkend, soms overslaan, maar iig te hoog. Dat komt en gaat in vlagen/perioden.

De eerste en misschien enige echte tip is vooral aanvaarden. Als ik me er druk over maak wordt het alleen maar erger. Nu sta ik maar gewoon op en ga iets doen. Jammer dan.
Wat mij ook helpt is kruiden voor zenuwgestel en hart, dat haalt iig de scherpe kanten ervan af. Voorgeschreven door alt. arts.

En geen films meer kijken of wat ook, of spannende boeken voor het slapen. Gewoon ff rustig zitten, glaasje thee, ademhalingsoefeningen/mindfullness en in bed gaan liggen. Die oefeningen helpen me om enigszins rust te vinden, ook als mijn lijf dat niet geheel of geheel niet kan vinden. Beter dan nog wat peace of mind vinden temidden van het hormoongeweld, dan dat ook mijn kop nog op hol slaat. Dat gebeurt al vaak genoeg helaas. ;)

Ik ben met je eens dat die stress enzo het ergste is. Heb liever ergens pijn dan die opgefoktheid, niet slapen en dat gedoe met het hart. Soms net het gevoel alsof ik met mijn vingers in het stopcontact zit. Vreselijk.

Groetjes,
Nellie

Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:

Bericht door Ilse61 » ma 21 okt 2013 17:19

Dank jullie wel, Nellie en Ingrid.

Wat herkenbaar allemaal. Wat moet je als vrouw toch veel doorstaan zonder dat je er ook maar enig invloed op hebt.
Nellie, dat wat jij schrijft over het hart dat herken ik ook. Vooral die overslagen. Doodeng zijn ze.
We zullen erdoorheen moeten bijten. Vandaag had ik gelukkig alweer wat bloedverlies na 45 dagen. Daar was ik heel blij om, want dat haalt de druk weer een beetje van de ketel.
Hopelijk duurt het niet weer drie weken en kan ik eens een nachtje slapen nu.

Veel sterkte,
Ilse

Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:

Re: Stressgevoelens etc, wanneer stopt het?

Bericht door Ilse61 » zo 21 sep 2014 14:11

Hallo lotgenoten,

Ik ben nu een jaar verder en nog steeds kamp ik met die vreselijke stressgevoelens. Alsof ik de hele dag opgefokt ben, alsof ik vlak voor een zware tandartsingreep sta en daarbij veel teveel koffie heb gedronken. Ik kan erg weinig stress meer aan en ik vraag me af hoe lang een lichaam dat kan opvangen. Het lijkt ook wel erger te worden. Voor het eerst heb ik afgelopen maand eens een menstruatie overgeslagen, maar vraag niet hoe, het is een geknok om mijn hoofd boven de modderpoel van stress, een te snel slaand hart, hartoverslagen, piekeren, slecht slapen, vermoeidheid, vreselijk oorsuizen en gonzen, slecht/soms wazig zien en spierpijnen uit te houden. Herkennen jullie dit?

Hoe komen jullie de dag door? Ervaren anderen ook dat de stressgevoelens in de ochtend bij het ontwaken het ergst zijn?

Sinds een paar maanden ben ik door reorganisatie mijn baan kwijt. Op mijn leeftijd een nieuwe baan vinden lijkt een onmogelijkheid. De uitkeringsinstantie hijgt in mijn nek en ik ben minimaal zo'n 40 uur per week zoet met zoeken naar nieuwe banen en sollicitatiebrieven schrijven, met steeds nul op rekest. Hoe gaat dit aflopen, durf ik wel eens voorzichtig te denken...
Daarnaast vraag ik me af of ik het kan opbrengen om, op de manier waarop ik me nu voel, bij een nieuwe werkgever te beginnen. En dat terwijl ik altijd zo enthousiast en vol energie heb gezeten.

Wel heb ik sinds een tijdje een spijkermatje (dit is een matje met een soort kleine bloemetjes met scherpe puntjes) en ga daar iedere dag 20 minuten op liggen. In de avond zet ik mijn blote voeten er 20 minuten op en wonder boven wonder mag ik zeggen dat ik er stukken beter door slaap. Mijn voeten worden er ook heerlijk warm van. Ik ontspan erdoor. Als ik op het matje ga liggen, volgt de ontspanning snel. Die 20 minuten zijn verkwikkend.

Groetjes,
Ilse

Lorie3
Berichten van Lorie3
Onderwerpen van Lorie3
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd nu: 53

Bericht door Lorie3 » zo 21 sep 2014 15:23

Hallo Ilse,

Hier ook hetzelfde hoor, hoe kan het lichaam dit volhouden, heb ik me ook vaak afgevraagd.
Soms gaat het iets beter, het wisselt per dag.
En de ochtenden zijn inderdaad het ergst, lees je veel hier op het forum.
Dan staat mijn lichaam na het opstaan stijf van de spanning en alles wat dat met zich mee brengt zoals jij ook benoemd, hoe later het wordt hoe beter.

Mijn laatste menstruatie was in juni, niet veel en daarvoor ook maanden ertussen en ook niet veel meer.
Ik denk hoe dichter bij de menopauze hoe erger de klachten i.v.m. de hormoondaling en schommeling.

De dag door komen is ook wisselend, de ene keer beter dan de andere keer.
Vandaag zit ik alleen maar op mijn kont, na gisteren iets over mijn grens te zijn gegaan.
Het lijkt meer op hoofd boven water houden en of overleven op sommige momenten, veel meer zit er niet in.

Mijn baan heb ik opgezegd, door het getrek van de instanties en allerlei dingen waar ik aan moest voldoen, trok ik het niet meer.
Partner is ook werkloos, dus allemaal heel onzeker maar dacht in dit geval, laat me nu de kop niet meer gek maken, ik was op.
Ik probeer het los te laten en kijken hoe het verder loopt.
We leven nog van het spaargeld, dus even geen druk van instanties nu.
Werken gaat gewoon niet.

Ik weet niet of je iets kan met mijn verhaal maar herkenning is er zeker.
Veel sterkte Ilse.

Groet Max.

Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 51

Bericht door Hannah1 » zo 21 sep 2014 15:31

Hoi Ilse,

Die stressgevoelens heb ik ook zo sterk. Keel zit dicht, knoop in maag, stressgevoel, hartkloppingen bij tijd en wijle, soms fluittoon in m'n oor, gespannen spieren, pijnlijke rug en schouder, slecht slapen, geluidgevoelig, vooral vroeg wakker en dan begint het. De ochtenden heb ik het ook het sterkst, vaak krijg ik er een huilbui van...zo moe van dat continue nerveuze gestreste gevoel.

Ik probeer ademhalingsoefeningen en therapie om me rustiger te maken. Kreeg laatst een kleurboek voor volwassenen, dat kleuren geeft ook best rust. Soms wat in de tuin doen en iedere dag wandelen helpt mij ook aardig. En vooral geen verplichtingen.
Ben ook sinds kort m'n baan kwijt wegens reorganisatie en heb me al ziek gemeld bij de uitkeringsinstantie.... ik trek echt geen nieuwe stressfactoren meer. Het is al een hele kunst mezelf op de been te houden, laat staan dat ik er bij moet werken, heb al een burnout door al dit soort klachten de afgelopen jaren. Toen ik nog werkte gierde het helemaal door m'n lijf.
Dat spijkermatje heb ik trouwens ook, dat is een idee om je voeten er op te zetten :) want door dat vele in m'n hoofd zitten heb ik koude voeten vaak.
En soms als ik me te onrustig, gestrest voel neem ik een halve oxa. Weet ook niet of dit allemaal zo bevorderlijk is voor ons lijf die stress, lijkt me niet. Ondervang wel wat met extra voedingssupplementen aangezien stress vitaminen en mineralen afbreekt waardoor immuunsysteem zwakker wordt.
Mss niet veel nieuws voor je, maar zo probeer ik de dagen door te komen en leren met de gevoelens om te gaan....wat dus heel vaak niet lukt nog.
Sterkte ook.

Groetjes Hannah

Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:

Bericht door Ilse61 » zo 21 sep 2014 16:08

@ Max
Wat dapper van jou om je baan op te zeggen en te kiezen voor jezelf en je gezondheid. Ik heb daar een grote bewondering voor, zeker als je man ook zonder baan zit! Ik ben dus niet de enige, of een aansteller dat ik niet meer weet of ik een andere baan nog wel aan kan. Bedankt voor jouw openhartigheid. Wat rot dat je je zo voelt, maar jij gaat met jouw stroming mee en dat is niet alleen knap, maar ook erg dapper. Hou vol Max.

@ Hannah
Ik heb dat ook, dat gevoelig zijn voor geluid. Ik kan soms niets meer hebben, als mijn man niest, dan krimp ik bijna ineen. Het schijnt ook bij het oorsuizen te horen (ik heb al 30 jaar ernstige tinnitus en dat is verergerd sinds de hormoonoorlog).
Ik heb me niet ziek gemeld bij de uitkeringsinstantie. Ik heb begrepen dat je ziek melden als je een WW uitkering krijgt ook weer allerlei artsbezoeken en verplichtingen met zich meeneemt. Ik probeer het uit te zingen en sterk te zijn en bedenk me (lees: ik hoop) dat een nieuwe baan ook weer nieuwe energie met zich mee kan nemen.
Bedankt voor jouw tips. We proberen van alles en alles zal best een beetje helpen. Het lijkt wel of we de tijd uit moeten zingen. Wandelen helpt mij overigens ook erg goed. En ja, probeer dat spijkermatje eens voor je voeten vanavond, je zult merken dat je na 15 minuten al lekker warme voeten krijgt en die hou je ook heel lang warm. Wel met blote voeten doen en even door de prikkels heen bijten. Goed idee om zo ook het piekeren uit je hoofd te krijgen. Misschien iets voor in de nacht als piekerjan weer genadeloos toeslaat.

Ook voor jullie veel sterkte en dank voor jullie reacties
Ilse

Bloesems
Berichten van Bloesems
Onderwerpen van Bloesems
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 54

Bericht door Bloesems » zo 21 sep 2014 16:48

Hallo iedereen,

als ik jullie verhalen zo lees denk ik, maar alle dat is precies hetzelfde wat ik meemaak.
Geen stress meer verdragen, ik heb er al genoeg van gehad en mijn grootste probleem,
mijn hartkloppingen. Mijn hartslag is veel te snel en soms kan ik zo gespannen zijn dat het zelfs pijn doet.. heb al cardiogram laten nemen maar stress is de enige oorzaak...
en idd maar hoe beperk je stress in deze huidige maatschappij waar alles sneller, beter en vlugger moet gaan... waar geen tijd meer is voor een goed gesprek, alhoewel ik meer en meer mensen ontmoet die wakker komen en die zeggen dit tempo kan ik niet langer volhouden, waarom en voor wie doen wij dit hier alles ?? die jachtige maatschappij maakt ontzettend veel slachtoffers zonder dat de mensen het zelf zien...
De hoogstgevoeligste mensen zoals ik waarvan alles wat ik hoor heel diep en hard binnenkomt zien het meeste af. Soms kan ik me redden met mindful maar soms lukt ook dat niet... Hooggevoelig zijn en in de premenopauze zijn meer moet je niet hebben om hartkloppingen te krijgen en slechte nachten te hebben...
ook met kruiden probeer ik de scherpste kanten er van af te nemen maar dan nog blijft het soms heel moeilijk...
Ik denk als ik die moeilijke periode doorkom ik mss achteraf nog bewuster ga leven en mss nog rijker zijn qua levenservaring en dankbaarheid.
momenteel ben ik er nog niet zo veel mee want zit er nog volop in..
maar ik probeer positief te zijn en te aanvaarden, hoe moeilijk het soms is

Graag had ik nog eventjes geweten hoe zo een spijkermatje juist noemt en waar je het kan bestellen ?
dank

grjts
Natalie

Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:

Bericht door Ilse61 » zo 21 sep 2014 17:02

Beste Natalie,

Google even op flowee spijkermat en je weet alles.

Ik heb onlangs ook het boek, Het nieuwe nietsdoen van Gerhard Hormann gelezen en dat heeft mij ook wat rust gebracht. Ik ben het met je eens dat je als jongere al sterk in je schoenen moet staan om de druk en hectiek van deze maatschappij bij te houden. Hoe moet dat dan met ons? We worden de les gelezen door jongeren die ons van alles opdringen en niet beseffen dat we al een heel leven achter ons hebben liggen en als dat zwaar geweest is, daarvan ook in de overgang de wrange vruchten moeten plukken.

Maar ik heb ook gelezen dat wij veranderen in de overgang en beter voor onszelf gaan zorgen. Ze zeggen dat al die nare gevoelens weer overgaan en we wijze vrouwen worden en daar kijk ik dan maar naar uit. Ze zeggen dat er weer rust komt na de overgang.

Probeer je een beetje af te sluiten voor negatieve invloeden van buitenaf terwijl je op je spijkermatje uitrust.

Succes,
Ilse

Lorie3
Berichten van Lorie3
Onderwerpen van Lorie3

Bericht door Lorie3 » zo 21 sep 2014 19:24

Hoi dames,

De klachten komen bijna allemaal overeen en ik vind dat we sterk zijn om dit allemaal te moeten ondergaan en steeds weer de hoop en het vertrouwen vinden om door te gaan.

Wil ook nog even een aanvulling doen n.a.v. jullie reacties.
Ook ik wandel en het doet me goed en dan vooral in de avond als het donker is.
En de voedingssupplementen gebruik ik ook om de reden die Hannah aangeeft. En meer fruit gaan eten wat ineens gebeurde.
Flitsende lichten van de t.v. zijn ook funest en geluid wat jullie ook aangeven.
1 Oor doet het niet goed meer en eigenlijk vind ik dat helemaal niet erg er is al zoveel lawaai. Ben nog achter een gehoorapparaatje aan geweest maar heb het terug gebracht:) Laat maar.
Ook wat jij zegt Ilse, het niesen van je man, in elkaar krimpen:)
Het is 1 gevoelige bende en dat was het al voor de overgang.

Bloesems die hartkloppingen e.d. komen mij ook onderhand de strot uit, heb ze al zolang en ben er nooit mee naar een arts geweest.
Maar elke dag raak.
Wat je zegt over de maatschappij, daar kunnen wij toch momenteel en misschien wel nooit meer in meedraaien op de manier zoals het nu met ons gaat.
Het is fijn om te lezen dat steeds meer mensen dat beseffen en dat het nergens toe leidt, het maakt mensen ziek.
Ook mensen die minder gevoelig zijn en niet in de overgang zitten.

Bloesems wat je als laatste zegt, bewuster leven e.d., waar nu al een begin mee is gemaakt is ook mijn gedachte.
Ik wil niet meer jakkeren en haasten maar alles in mijn eigen tempo.

Dank jullie wel.
Groet Max.

Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:

Bericht door Hannah1 » zo 21 sep 2014 19:50

Hallo allemaal,

Wat vind ik het fijn om jullie verhalen en ervaringen te lezen, voel me niet zo alleen hier in staan. Vandaag is het onrustige gevoel niet weggegaan, ondanks wandelen en hobbyen....zit volgens mij tegen een huilbui aan te hikken. Ja, hoogvoelig en pre-menopauze in deze maatschappij.... moeilijke combi..... ik neem zo weinig mogelijk deel aan het buiten gebeuren momenteel en het kost veel energie om de conditionering los te laten... proberen de adviezen naast me neer te leggen wanneer ik voel dat het niet bij me past, maar moeilijk, zo onzeker kan ik me voelen.... jullie kennen het helaas lees ik....

En Max, dat jakkeren heb ik ook gehad, deed het voorheen ook, maar ben me erg bewust nu dat dat en niet meer werkt en waarvoor zou je het doen? Nu leren in m'n eigen ritme te leven, zonder mezelf te veroordelen (conditionering!).
Bedankt allen voor het delen en veel sterkte!

Groet, Hannah

Flurry
Berichten van Flurry
Onderwerpen van Flurry
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 50

Bericht door Flurry » zo 21 sep 2014 20:19

Hallo dames,

Ja, dat jezelf veroordelen herken ik Hannah... Vooral als je met je verstand precies voelt hoe het eigenlijk is maar je gevoel de andere kant op gaat...

Onrust en een zwaar hoofd, vannacht weer veel dromen en veel wakker verwacht ik.

We zitten allen in hetzelfde schuitje...

Sterkte voor de komende week.

Groetjes,

Angelique

Bloesems
Berichten van Bloesems
Onderwerpen van Bloesems
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 54

Bericht door Bloesems » zo 21 sep 2014 20:52

Hallo iedereen

Bij mij zijn die, hartkloppingen zo een jaar of 6 geleden begonnen met het verliezen v mijn werk, alle ellende is toen begonnen.
Ik ga nt grg nr dokter, ik heb er een hekel aan, dus voor mijn hartkloppingen ben ik nooit nr cardioloog geweest omdat ik zelf voel dat het de stress is en de verkeerde manier v denken die, de kloppingen veroorzaken...
Soms denk ik mss toch best nr cardioloog gn maar ik ken mezelf ik zou zo nerveus zijn dus ja dan liever niet en verder doen zoals de voorbije jaren en hopen dat die hormonen ook vr iets tussen zitten en die dus na verloop van tijd gaan liggen en ik in rustiger vaarwater kom...

Ik wens iedereen een goede rustige week en aan iedreen dank om zo lief te zijn om hier zo spontaan te reageren, het doet iets met me... een warm gebaar in deze kille maatschappij

Grtjs
Natalie

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012

Bericht door Janet » zo 21 sep 2014 21:44

Hoi allemaal,

Of je nu pre of post bent maakt niet uit, ik bedoel, we zitten in hetzelfde schuitje, met
een hoeveelheid aan klachten die haast onmenselijk is voor ieder van ons. Wat ben ik blij dat ik zoveel herkenning vind bij jullie, ieders postje zou de mijne kunnen zijn.
Ik begrijp maar niet dat er vanuit medische hoek nog steeds geen onderzoek gedaan
wordt voor een juiste ondersteuning en verlichting, integendeel we worden nog steeds niet serieus genomen. Zoveel vrouwen, zoveel klachten en zoveel verloren jaren.
Houd de moed erin,

Janet

Flurry
Berichten van Flurry
Onderwerpen van Flurry
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 50

Bericht door Flurry » zo 21 sep 2014 21:55

Janet,

Ik denk dat als de man ook een overgang zou kennen vergelijkbaar met die van de vrouw, er al tig studies , onderzoeken en remedies zouden zijn gedaan /gevonden...

Het is oneerlijk verdeeld soms maar bewijst in ieder geval dat wij vrouwen wel degelijk allemaal sterk zijn, zelfs als we dat zelf niet geloven op dit moment...

Sterke, eensgezinde vrouwen! ( zelfs al liggen we voor Pampus in ons bed ;) )

Groetjes

Angelique

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Bericht door Lunar » ma 22 sep 2014 08:08

Hoi dames,

Ik heb elders op internet een oproepje gedaan naar ervaringen met spijkerbedje.
Heb er een aantal gehad.
Ik overdenk het nog even want ik heb al het nodige aangeschaft de laatste paar jaar..
Aan de andere kant : Als er iets zou zijn wat pijn verlicht en ontspanning geeft zonder dat ik meer pillen moet slikken: hou ik mee aanbevolen

Groet
Luna

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » ma 22 sep 2014 12:11

Lunar schreef:
ma 22 sep 2014 08:08
Aan de andere kant : Als er iets zou zijn wat pijn verlicht en ontspanning geeft zonder dat ik meer pillen moet slikken: hou ik mee aanbevolen
Hallo

Ik heb zelf heel veel baat bij yoga, zowel stressverlagend als pijnverlichtend.
En behalve helpen bij de overgang, is het vooral ook erg ontspannend en een heerlijk moment voor mezelf.

Er is zelfs hormoonyoga en wil je niet de deur uit dan kun je op internet zoeken om oefeningen te vinden of lessen te volgen zoals yogaonline.

Er is inderdaad geen medicijn voor de overgang maar het is dan ook een natuurlijk proces waar geen pillen voor zijn, wel kun je zelf een beetje invloed uitoefenen door voeding/leefstijl en vooral rust, tijd, aandacht voor jezelf en geduld.
Ik weet dat dit niet hoopgevend klinkt omdat het niet met een vingerknip op te lossen is en dit niet te verenigen is met onze maatschappij die vooral snel en gemakkelijk promoot en doet voorkomen of het leven maakbaar is.

groetjes
Gaea

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » ma 22 sep 2014 14:20

Hoi dames,

@gaea: Ja was ooit goed bekend met yoga, wil wel weer oppakken
Maar lukt nog niet erg. Pijnstillend is het nu niet. Wel druk met afemhalingsoefeningn
Ook yoga maar niet fysiek

Grootste probleem is mijn onrust. Dat zou niet echt een probleem zijn als ik de energie zou hebben die in iets om te zette.
Maar die heb ik dus niet.
Had slecht weekend..pijn in mijn rug enz, moeizaam ademen, darmen weer van slag en moe..bah

Ik kan dan me niet overgeven maar ga in het verzet door dingen thuis te doen.
Vanochtend dacht ik : Bekijk het nu maar: Zet een kopje thee en zet een filmpje op.. trachten tot rust te komen.
Half uur later: ik zit met een half oog op internet...sta op, ga op de bovenverdieping lopen zoeken naar een boek. .zie op die plank berg stof: Maak ik eerst schoon' oh ja! De was is klaar : Eerst ophangen'
Denk ik ineens: Wat is dit nou? Ik zou rustig op de bank. Thee, filmpje ..zucht
Poging twee volgt..ppffff..hoezo uitrusten ?
En ik snap niet waarom want voel me fysiek bagger dus waarrom kan ik
Zelfs dan niet uitrusten ?..
Zijn jullie hier nou beter in of?

Groet
Luna

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » ma 22 sep 2014 15:25

Ja Luna,

Dat herken ik wel :oops: ....ik moet mezelf af en toe dwingen om niet van alles te gaan doen terwijl ik juist wat rust ingepland had, maar het lukt nu toch beter dan vroeger ook omdat ik nu weet dat het haar vruchten afwerpt.

Het is nu zelfs zo dat hoe druk ik het ook heb, ik toch tijd vrij maak om toch even 1 of 2 yoga oefeningen te doen, ik denk maar zo: alle beetjes helpen, hoef niet zo nodig een heel programma af te werken...het gaat er bij mij om dat ik even de aandacht verleg en minder in mijn hoofd zit.

sterkte
Gaea

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » ma 22 sep 2014 16:23

Hai,

Ja minder in mijn hoofd zitten dat zou wat zijn.
Maar eerlijk gezegd moet ik onder ogen zien dat dat altijd erg mijn ding was. Geen goed ding.
Wat mij opvalt dat het tig x erger is als ik me niet lekker voel: ik bedoel grieperig etc..dan kan en kon ik ook altijd al nooit 'normaal ' mee dealen.
Volgens mij van huis uit meegekregen.. dom door doen.. alleen werkt het nu niet.
Yogaboeken zat nog hier, maar weer es inkijken.
Internet is ook wel een valstrik: Google is oneindig, ik kan me totaal verliezen..en lees ook regelmatig dingen die ik dus beter niet zou lezen..
Behalve hier dan natuurlijk :)

Groet
Luna

Lorie3
Berichten van Lorie3
Onderwerpen van Lorie3

Bericht door Lorie3 » ma 22 sep 2014 16:48

Hallo dames,

Luna komt me erg bekend voor.
Het altijd maar door gaan ondanks dat ik mij niet lekker voel of griep hebt.
Dat is ook de reden van mijn burn out nu waarschijnlijk, achteraf zo duidelijk.

Nu ik wat meer energie heb dan een paar maanden geleden toen kon ik helemaal niets.
Vanmiddag de keuken half gelapt en dat zou het zijn vandaag.
Kijk ik in de koelkast en denk die mag ook wel weer een keer ontdooit worden.
En ja hoor, voor de bijl, stekker eruit, laden eruit en lekken maar.
Onverbeterlijk soms.

En wat je zegt over internet, hier ook.
Heb nu met mezelf een deal gesloten dat ik ongeveer na 9 of 10 uur 's avonds de klapdoos dicht doe.
Ik ben weer films aan het kijken na die tijd.
En dan lekker verstand op nul en kijken.
Ook was ik een nieuwsfreak en heb alle pagina's uit mijn favorieten gedonderd en zo langzaam aan hoop ik op verbetering:)

Groet Max.

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » ma 22 sep 2014 16:53

Hallo dames,

Tja, ik weet eigenlijk ook niet anders dan dat ik altijd in mijn hoofd zat en zit.
Alleen kreeg ik er nu problemen door, eerder ook wel hoor maar mijn lichaam en geest waren blijkbaar toen wat flexibeler en kon het allemaal nog wel aan (met hangen en wurgen want een feest was het nooit).

Dat 'dom door doen' heeft mij genekt, dat wil dus niet meer.
Mijn lichaam gooit de handdoek domweg in de ring zodra ik over de grens ga en de ene keer is de grens hoger dan de andere keer.
Ik heb er ook nooit mee kunnen dealen (accepteren) wanneer ik een keer ziek was, nu ben ik al blij wanneer ik me goed voel.

En dat googelen is funest, weet ik alles van :( ....zocht de oplossing ook buiten mezelf tot ik erachter kwam dat ik het bij mezelf moest zoeken.

Groetjes
Gaea

Lorie3
Berichten van Lorie3
Onderwerpen van Lorie3

Bericht door Lorie3 » ma 22 sep 2014 18:52

Hallo dames,

Dat googelen op ziekten heb ik wel afgeleerd, als eerste kom je de ergste dingen tegen.
Maar dat heeft wel even geduurd.

En wat de laatste tijd ook wel is doorgedrongen dat het vooral ik zelf ben zoals Gaea ook al zegt die iets niet "goed" doet.
Heb nooit geweten dat het zoveel invloed had dat getuur op internet en dat het je geestelijk kan uitputten.

Kan er in de ochtend al naar uitkijken dat ik 's avonds languit op de bank een film ga kijken, we moeten ons hoofd leegmaken.

Groet Max.

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » ma 22 sep 2014 19:30

Hoi allen,

Ja dat klopt allemaal internet kan een uitputtingslag worden.. en ontspannen is een echte kunst weet ik inmiddels. Filmpje en rust 's avonds ook mijn favoriet.
Sinds ik zonder mijn baan ben vind ik het een stuk lastiger allemaal : Moet nu zelf mijn totale dag indelen. Soms een zegen maar ook wel een doelloos gat.
Bang voor voor apathie (denk dat ik dat nog vind van uitrusten) is groot. Zit mezelf gewoon in de weg.
Ben met ontspanningsoefeningen bezig maar als ik de truc ' niet binnen een week beheers raak ik al weer ontmoedigd.
Ik roep momenteel steeds 'ik heb er nieuw doel nodig..'
Tegelijk word ik al moe van de gedachte.

Groet
Luna

Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:

Bericht door Hannah1 » ma 22 sep 2014 19:56

Hoi allen,

Wat herkenbaar weer! Vooral dat in het hoofd zitten. Kreeg vandaag een zin voorgelegd waarbij me werd gevraagd wat ik bij die zin voelde. Nou, zat meteen in het hoofd voor een antwoord, had een hele zin paraat. Nee...wat voel je? ....voor gevoel is nl. 1 woord voldoende (blij, bang, boos oid). Met denken volgt vaak een zin.
Vond het wel een eye-opener weer.
Vandaag had ik even bezoek, komt er nog een onverwacht bezoek bij later.... pfff...merk dat dat al teveel is, ben nu constant aan het gapen om de stress te ontladen. Onaangekondigd bezoek heb ik het niet mee. Toch leidde het wel even af, niet constant bezig met m'n gevoelens dan. Herkenbaar?

Lees dat jullie filmpjes kijken voor ontspanning. Ik merk bij mezelf dat ik veel films al te veel impact vind hebben, krijg daar zelfs stress van :shock:. Een taal programma of iets met natuur lukt nog wel, verder staat het kastje uit.
Dat zelf mijn dag indelen, nog best een klus soms....en idd uitkijken dat ik dan niet teveel doe...alles met mate...maar ja, hiervoor was ik ook behoorlijk mateloos, niet voor niks een burnout.
Het is grenzen voelen en pas op de plaats leren maken bij ons allen lijkt het wel. Maar het hoofd wil zoveel....
Dank weer voor jullie openhartigheid, heerlijk om te lezen.

Groetjes, Hannah

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht