Geen energie, dagelijkse dingen vallen me zwaar

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Moederloos
Berichten van Moederloos
Onderwerpen van Moederloos
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 47

Geen energie, dagelijkse dingen vallen me zwaar

Bericht door Moederloos » za 05 okt 2013 04:51

Hallo dames,

en daar zit ik weer. nacht zoveel dat ik weer wakker ben.

Ik val rond 23.30 in slaap en ben om 1.30 gewoon klaar wakker. Als ik weer in bed ga liggen val ik rond 7 uur smorgens weer in slaap tot 13 uur als ik geen wekker zet. Ik heb al van alles geprobeerd maar een normaal nachtritme heb ik al tijden niet meer. Maar nu is het wel weer extreem moet ik zeggen.

Doordat ik zo slecht slaap 's nachts val ik dus regelmatig na het avond eten in slaap op de bank. een uurtje ongeveer en dan ben ik weer klaar wakker. Ik heb geprobeerd wakker te blijven maar dit lukt me dan echt niet.

Mijn energie is op het moment ook helemaal niks. Ik zie dat er genoeg werk in huis te doen is bv maar ik kan mezelf er niet toe zetten om het ook te doen. De was hou ik netjes bij maar daar heb je ook alles mee gezegd op het moment.

Ook heb ik het 's nachts altijd warm. Het raam staat open op onze slaapkamer en nog vind ik het vies benauwd altijd.

Ik ben altijd wel een hele slechte slaper geweest hoor. Ik kan me herinneren dat ik vroeger van mijn moeder wel poeders kreeg om te slapen. Toen was ik een jaar of 5. maar de laatste tijd is het echt onwijs bagger.

Moederloos

Mamscara
Berichten van Mamscara
Onderwerpen van Mamscara
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 51

Re: Geen energie, dagelijkse dingen vallen me zwaar

Bericht door Mamscara » za 05 okt 2013 08:55

Hallo dames

Ik heb al langere tijd hetzelfde probleem. Gezien de kinderen kan ik overdag niet slapen. Ik ga rond 23 uur naar bed en ben soms voor 3 uur al weer wakker.
Als de kinderen wakker worden ben ik eigenlijk al helemaal op.

Mijn energie is op en bij mij blijft ook veel liggen.
Afspraken zeg ik regelmatig af omdat ik er geen energie voor heb.
Ik hoop dat het snel weer bijtrekt ;(

Mamscara

Moederloos
Berichten van Moederloos
Menopauzejaar:

Bericht door Moederloos » za 05 okt 2013 12:01

Hallo dames,

afspraken zeg ik ook regelmatig af. dat herken ik zeker wel. Als mijn jongste dochter naar school of stage is ga ik terug mijn bed in. Mijn oudste werkt veel savonds tot een uur of 1 en die slaapt gelukkig smorgens nog dus daarom kan ik dan ook nog even gaan liggen.
Maar het is niet leuk meer. Mijn hele leven is ontregeld zo. bah

Moederloos

Bloesems
Berichten van Bloesems
Onderwerpen van Bloesems
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 54

Bericht door Bloesems » za 05 okt 2013 15:06

Hallo dames,

deze week heb ik ook zo'n nacht of 2 rechtop in mijn bed gezeten... het ging gewoon niet... wati k er nog bij heb dan is vooral gejaagdheid, hartkloppingen en iets nieuws
ongelooflijk trillende benen...door massage probeer ik die dan stil te krijgen...
het was weer eens oorlog in mijn lijf...
Ervaren jullie ook dan die onrust 's nachts ?
Komt dat effectief door die overgang ?
Ik kan mij ontzettend slecht voelen en kan soms heel weinig verdragen van anderen
Ik moet mij dan zelf moed inspreken van ok het komt wel weer goe...
Ik vind het vreselijk dat ik mij soms zo ambetant kan voelen en dat ik daar al mijn energie moet insteken om mij moed in te spreken terwijl het leven voor sommigen er zo poepsimpel uit ziet
Ik hoop dat ik over een paar jaar mag zeggen dat het dus die hormonen waren en dat ik ervan af ben...ik denk dat ik dan een boek schrijf met alle ervaringen ...
t wordt zeker een dik boek :)

grtjs
Natalie

Moederloos
Berichten van Moederloos
Menopauzejaar:

Bericht door Moederloos » do 10 okt 2013 15:25

Hallo dames,

Het is alweer een tijdje goed raak hier. Ik slaap echt onwijs slecht.
Ik ga rond 22.30 jaar boven......val dan als een blok in slaap.......tot 02.00 uur (en daar kan ik de klok op gelijk zetten) en dan is het voorbij. Dan ben ik klaar wakker. Ik blijf natuurlijk gewoon liggen in bed maar in slaap vallen is er niet meer bij.
Soms ga ik daarom 's morgens als iedereen hier naar het werk is of naar school maar weer even liggen maar dan ben ik na 2 uur weer wakker.
Soms heb ik dagen dan ben ik echt kapot zo moe maar vandaag bv heb ik energie voor 10.

Verder heb ik het 's nachts altijd super warm. Geen opvlieger warm maar ik zweet dan gewoon echt over mijn hele lijf en vooral in de kruisstreek :oops: en in mijn nek.
Hoort dit er ook allemaal bij?

Moederloos

Mamscara
Berichten van Mamscara
Onderwerpen van Mamscara
Menopauzejaar:

Bericht door Mamscara » do 17 okt 2013 05:13

Hallo dames

Het is allemaal zo herkenbaar... :|
Ik word er alleen zo moedeloos van dat ik bijna niet slaap.
Het slaapgebrek breekt me behoorlijk op.

Mamscara

Grietje58
Berichten van Grietje58
Onderwerpen van Grietje58
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 60

Bericht door Grietje58 » vr 18 okt 2013 13:15

dames in nood,

Om maar te vertellen dat ik gisteren al voor het slapen gaan wist, dat het een slechte nacht ging worden. Ik was helemaal opgedraaid door onze plannen om terug te gaan verhuizen, ooit volgend jaar en kwamen de zorgen hierrond me opjagen.

Ganse nacht slapen/wakker enz en om 5u vanmorgen een hart dat op hol sloeg en van slapen was geen sprake meer. Iets genomen om het hart te kalmeren maar dan nog, daarna volgden de darmen die begonnen te rommelen. Veel plassen en beroerd voelen.

De moraal zat dus heel laag vanmorgen en de angst heel hoog want ik moet toch echt wel iets mankeren.

Het gaat dus heel erg op en af...de ene dag gaat het goed en je denkt..ha, ik ben er door tot het weer helemaal fout loopt.

De donkere gedachten wijt hij idd aan de menopauze...hoera!

Dus jullie zijn echt niet alleen.

Groetjes
Ingrid

Dinny
Berichten van Dinny
Onderwerpen van Dinny
Menopauzejaar:

Bericht door Dinny » za 19 okt 2013 11:57

Hallo ,

Ook s nachts veel klok gekeken de afgelopen week.
Standaard elke nacht wakker rond uur of 2:00
En dan is het wanneer ik de volgende dag vrij ben wat makkelijker bij neer leggen.
Hele week aan het werk en dan wordt ik boos als ik s nachts wakker lig, en dat schiet zo niet op.
Resultaat overdag zo duf als een konijn.

Erg vervelend....

Dinny

Moederloos
Berichten van Moederloos
Menopauzejaar:

Bericht door Moederloos » zo 27 jul 2014 14:09

Hallo dames

Vandaag is weer zo'n dag dat ik denk wat mankeer ik toch.

Vanmorgen heb ik al het glaswerk op de benedenverdieping aangepakt en de rest met een natte doek afgenomen. Daarna de stofzuiger door het huis gehaald en alles gedweild.

Niks bijzonders zou je denken. Nou ik ben Kapot! ongelofelijk.
Om over de spierpijn in mijn lijf nog maar te zwijgen.

Ik snap er helemaal niks van. Normaal deed ik dit zonder blikken of blozen en deed ik de boven verdiepingen er ook nog rustig even bij. Maar ik kan niet meer. Ik wil alleen maar slapen nu.

Wie herkend dit. Bah word er gek van.

Moederloos

Chrissie
Berichten van Chrissie
Onderwerpen van Chrissie
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 49

Bericht door Chrissie » zo 27 jul 2014 19:05

Hallo,

O ik herken het wel hoor.
Alles is mij tegenwoordig te veel. Denk ook wel dat het nu wat erger is vanwege het weer. Mijn lichaam geeft me gewoon een halt en dan stop ik. Het gaat niet meer.
Wat ik vroeger kon is passee...accepteren is het beste. Tegenwerken heeft geen zin dan wordt het allemaal maar erger. Althans dat heb ik gemerkt.
Dus....lekker slapen als je lichaam dat wil hoor.

Chrissie

Ria2
Berichten van Ria2
Onderwerpen van Ria2
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 46

Bericht door Ria2 » ma 28 jul 2014 23:21

Hoi Allemaal,

Ik heb (gelukkig bij tijden) ook zo'n last van behoorlijke vermoeidheid. Net liep ik de trap op naar onze jongens (op zolder) en dan zou je amper boven kunnen komen, zo moe voel ik me dan. Ik plof echt gelijk op een bed neer om bij te komen en daarna gaat het wel weer moet ik zeggen. Hoewel ik het wel helemaal zat ben op dit moment, dan voel ik me ook zo moe, niks aan, de hele avond komt er nauwelijks wat uit m'n handen.
Al slaap ik dan wel weer als een blok beton, dat is een voordeel vind ik zelf... :P

Op de fiets voel ik me af en toe ook echt zo'n oud mens... Tja, je wilt het niet, maar toch maar een beetje aan toegeven, ja! Of toch naar de huisarts om bloed te laten prikken, mijn ergste klachten zijn daardoor weggenomen, aangezien ik een erg laag vit. D gehalte in mijn bloed had. Ik dacht ook eerst dat het de overgang zou zijn, maar dat was niet helemaal waar...

Groetjes en sterkte van Ria

Jilli
Berichten van Jilli
Onderwerpen van Jilli
Menopauzejaar:

Bericht door Jilli » do 31 jul 2014 05:51

Hallo

Ik ben ook zo onvoorstelbaar moe, ik doe alles in fases : iets doen, even rusten, met moeite weer opstaan (voel me soms alsof ik een hijskraan nodig heb om me uit een stoel te krijgen)
Verschil met jullie is dat ik zwaar aan slapeloosheid lijdt, dus nam ik aan dat ik daardoor moe ben (uiteraard) maar jullie slapen wel goed en veel (zo te lezen) en zijn nog moe... :(

Jilli

Chrissie
Berichten van Chrissie
Onderwerpen van Chrissie
Menopauzejaar:

Bericht door Chrissie » do 31 jul 2014 18:05

Nou Jilli,

Ik slaap ook niet hoor. Inslapen lukt al niet en doorslapen al helemaal niet. Ik rust 's middags wel als dat lukt en heel af en toe vallen de ogen dicht maar om te zeggen dat ik slaap, nee...Daarom mijn doodvermoeidheid. Maar nogmaals, ik kan het tegenwerken, ik kan van alles proberen om maar te slapen, tot krampachtig pilletjes innemen of melk drinken of lauwe warme douches, maar bij mij werkt het averechts..
Ik doe niet eens meer moeite.
Wie weet slaap ik vanzelf weer een keer lekker in en door en zo niet...nou ja dan maar niet.

Niet opgeven, geef toe aan de vermoeidheid en probeer kalm te blijven. Dat is het beste advies wat ik kan geven en wat bij mij werkt. Begrijp ook wel dat het niet bij iedereen werkt.

Succes.
Chrissie

IngridV
Berichten van IngridV
Onderwerpen van IngridV
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 55

Bericht door IngridV » do 31 jul 2014 22:59

Hallo

Ik heb toevallig net mezelf ingelezen over magnesium in je voeding. Door een te kort aan magnesium in je voeding kan je ook heel moe zijn en pijnlijke gewrichten. Maar als je gezond eet, dan krijg je wel genoeg magnesium binnen.
Ik gebruik nu magnesiumolie voor mijn stijve en pijnlijke handen 's morgens. Nog niet zo lang, dus ik weet nog niet of het helpt. Maar ik las dat het wel zou helpen.
Hartelijke groet,

IngridV.

Jilli
Berichten van Jilli
Onderwerpen van Jilli
Menopauzejaar:

Bericht door Jilli » ma 04 aug 2014 06:52

Chrissie,

Kalm blijven is inderdaad het enige wat erop zit. Ook al denk ik overdag : als ik vannacht weer wakker word ga ik me er niet druk om maken maar gewoon ontspannen liggen ; in de nacht ga ik toch al snel liggen draaien van frustratie.
Daarom heb ik me nu tot de ouderwetse kruiswoordpuzzel gewend : het leidt de gedachten af en is ontspannend, en tegelijk ook slaapverwekkend, dus soms val ik na een puzzel weer in slaap.
(Helaas is mijn brein niet al te helder van vermoeidheid dus ik ben op zoek naar 1 ster puzzels :D )

Ingrid, ik heb een tijd magnesium pillen geslikt, maar ging er niet beter van slapen, en de spierpijn werd er ook niet minder van. Overigens eet ik supergezond dus ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik een tekort ergens van heb.
Laatst las ik weer iets over een magneet die je in je onderbroek moest stoppen tegen overgangsklachten.. :shock: maar ik heb nu al zoveel geld uitgegeven aan diverse pillen en andere dingen, dat ik de natuur maar gewoon op zijn beloop laat en zo geld bespaar.

Jilli

Chrissie
Berichten van Chrissie
Onderwerpen van Chrissie
Menopauzejaar:

Bericht door Chrissie » ma 04 aug 2014 19:10

Ingrid,

Ik heb ook een tijdje magnesium geslikt. Bij mij hielp het totaal niet. Ik hoop dat jij er meer baat bij heb. ;)

Jilli, magneet in je onderbroek? :shock: Moet toch allemaal niet gekker worden.. Ik koop voorlopig ook niets meer. Heb nog kasten vol staan met 'spul' wat zogenaamd moet helpen dus nee..ik stop er ook even mee.

Maar wat goed van je dat je aan het puzzelen bent geslagen. Is trouwens wel een ideetje zeg. Misschien dat ik dat ook eens ga doen. En ik snuffel zo nu en dan aan een lavendelgeurtje. Beetje lavendelolie op een doekje en daar word ik ook rustig van.

Ooit slapen we weer als roosjes hoor...Onze tijd komt echt weer ;)

Groetjes
Chrissie

Jolanda42
Berichten van Jolanda42
Onderwerpen van Jolanda42
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 46

Bericht door Jolanda42 » zo 17 aug 2014 19:22

Hallo

heel herkenbaar die moeheid
ik slaap slecht en soms goed maar ik blij moe
ik werk in de huishouding een ochtend 5 ochtenden per week, maar na elke ochtend ben ik kapot het liefst duik ik dan idd me bed in
geen energie ergens voor als me lijf er om vraagt ga ik slapen
ben blij te lezen dat ik niet de enige ben met deze klacht ...... hoe vervelend dit ook is

groetjes Jolanda

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Bericht door Gaea » di 23 sep 2014 18:33

Hallo dames,

Ik heb dat ook, soms tijden niet maar sinds 2 dagen dus wel weer.
Inderdaad net alsof de energiekraan dichtgedraaid wordt (mooie omschrijving trouwens).
Ben in de gelukkige omstandigheid dat ik er aan toe kan geven en na een powernap voel ik me weer goed en heb de hele dag er geen last meer van.

Groetjes
Gaea

Gippy
Berichten van Gippy
Onderwerpen van Gippy
Menopauzejaar: 2012

Bericht door Gippy » wo 24 sep 2014 01:14

Hallo dames

Ja herken het helemaal,
Voel het gewoon "indalen" en blijft soms weken hangen ....en plotseling is het weg.

Gippy

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd nu: 59

Bericht door Wiske » wo 24 sep 2014 08:05

Hallo dames,

Ik herken dit. Van de ene moment op de andere je duizend kilo voelen. Een loodzware vermoeidheid overvalt je.
Het blijft bij mij geen weken hangen maar ik kan er wel een paar dagen last van hebben.

Misschien nu wat meer met het najaar en je lichaam dat zich voorbereid op een winter.

Dat is geen fabeltje hoor. Je hoort overal de mensen klagen over vermoeidheid.
En met ouder worden heb je daar toch een beetje meer moeite mee.

Maar het is ook de overgang. Zoals ik al zei plots dood en dood vermoeid ik zou er van gaan huilen als ik dan denk dat ik ook maar iets moet doen.

Tja hoort erbij zeker

grt
Wiske

Roel
Berichten van Roel
Onderwerpen van Roel
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Bericht door Roel » do 25 sep 2014 09:40

Hai dames,

Ik wilde net dezelfde vraag hier gaan stellen! Zo moe nu, het is nog geen 10 uur in de ochtend, heb prima geslapen maar ben misselijk van moeheid. Het enige dat ik heb gedaan is zorgen dat iedereen met ontbijt in de maag de deur uit is en even een beetje opruimen. Nou, ik zou het liefst gaan slapen nu, niet normaal toch. Mij overvalt dit vaak om deze tijd in de ochtend en heb er daarna geen last meer van. Zo vervelend, ik voel me net een 80-jarige... hoewel mijn buurvrouw van 82 nu haar heg staat te snoeien...

Ik voel me prima als ik opsta om half 7 maar rond 10 uur stort ik echt in. Heb het ook niet altijd maar wel te vaak naar mn smaak... kan ook niet echt een patroon wat betreft cyclus ontdekken. IK ben net een tijdje op de bank gaan liggen en dat helpt gelukkig wel. Wat ik ook zo lastig vind, is dat ik me toch regelmatig afvraag of er niet iets ernstigs is dat ik maar afschuif op overgangsklachten...maar ja, ben ok niet echt iemand om nou naar de dokter te gaan hiermee. Hoop maar dat het over een jaar of 10 over is,haha!

Veel sterkte,
Roel

Moederloos
Berichten van Moederloos
Menopauzejaar:

Bericht door Moederloos » zo 05 okt 2014 11:03

Hallo

heel herkenbaar. ik kom soms van mijn werk (werk sinds kort 6 ochtenden in de week) en zit dan nog vol energie. dan bedenk ik me 's morgens wat ik allemaal ga doen in de middag. Het resultaat is 9 van de 10x dat ik 's middags een uurtje lig te slapen.
Ik moet dan echt een wekker zetten anders slaap ik tot de volgende morgen volgens mij. heeeeeel vervelend vind ik dat.

Moederloos

Fieneke
Berichten van Fieneke
Onderwerpen van Fieneke
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 64

Bericht door Fieneke » di 07 okt 2014 22:12

Hallo Dames,

Heel herkenbaar. Bij mij kan het weken aanhouden en dan weer verdwijnen. Het kan ook een aantal dagen zijn. Er is geen peil op te trekken.

Als ik die vermoeidheid voel zit ik de ganse tijd te denken dat ik plat wil liggen. Bij alles wat ik doe sleep ik me dan verder. Je kunt niet de hele dag op bed gaan liggen. Lijkt mij ook niet erg gezond. Maar zo voelt het wel.

Het valt me op dat dan de opvliegers ook weer hevig aanwezig zijn. En ik ben nu toch al zeven jaar verder nadat de overgang begon.

Volgens mij was dit probleem er niet in de Middeleeuwen. Vrouwen haalden de leeftijd vaak niet eens om in de overgang te komen.

Fieneke

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht