Heftige en enge dromen

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Anitab
Berichten van Anitab
Onderwerpen van Anitab
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Heftige en enge dromen

Bericht door Anitab » za 22 jun 2013 16:05

Hoi allemaal,

Even een vraagje, wie droomt er ook heftig en eng en is dit een overgangsverschijnsel?
Heb altijd al wel gedroomd maar de laatste tijd steeds intenser en ook voor mij erg eng. Droom haast altijd dat ik niets meer kan zien, probeer dan mijn ogen steeds verder open te doen maar het helpt niet.
Verder worden de dromen ook steeds warriger; bij het wakker worden weet ik nog precies wat ik gedroomd heb, het slaat alleen nergens op.
Meestal (95%) zijn het ook erg enge, bedreigende dromen, wordt haast altijd wakker met een opgejaagd en angstig gevoel gepaard met hartkloppingen.
Zijn er nog meer vrouwen die die kennen?
Ben niet echt een doetje maar iedere keer weer blind worden is behoorlijk heftig.

Groeten,
Anita

Marnie
Berichten van Marnie
Onderwerpen van Marnie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Re: Heftige en enge dromen

Bericht door Marnie » do 27 jun 2013 16:58

Hoi Anita,

naar voor je, en vervelend wakker worden. Komt mij bekend voor, ik droom ook de gekste dingen, wat bij mij terugkeert is dat ik trappen op moet klimmen die dan zomaar ophouden voordat je boven bent. Ik moet dan een stukje lucht overbruggen. En dat durf ik dan niet...... En dan inderdaad bang wakker worden. Gelukkig is het dan maar een droom geweest.....

sterkte er mee,
Marnie

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Lunar » vr 28 jun 2013 10:36

Hallo Anita,

dat herken ik zeker. enge en heftige dromen waar ik helemaal een rotgevoel van heb. zou het worstelen (letterlijk) tot uiting komen in een droom.
achtervolging? in jouw geval "blind worden" of wat dan ook?
rare is idd dat ik deze dromen goed herinner wat ik nooit had...
droomde
weinig vroeger en ook geen dingen die ik kon onthouden.

groet
luna

Anitab
Berichten van Anitab
Onderwerpen van Anitab
Menopauzejaar:

Bericht door Anitab » vr 28 jun 2013 12:53

Hoi Marnie en Luna,

Blij (in ieder geval voor mij) te horen dat er meer vrouwen zo raar dromen.
Misschien heb je wel gelijk Luna, komt een deel van de worsteling/geestelijke overgang in de slaap.
Alles wordt dan toch iets anders verwerkt dan overdag.
Bedankt voor jullie reactie en sterkte.
Droom maar lekker............... :roll:

Groeten,
Anita

Florence58
Berichten van Florence58
Onderwerpen van Florence58
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Bericht door Florence58 » vr 28 jun 2013 14:19

Hoi Anita,

Ik heb ook een periode hele heftige nare dromen gehad, waarbij ik erg onrustig was een zwetend wakker werd.
De laatste tij gaat het iets beter.
Het is erg belangrijk dat je een goede nachtrust krijgt. Het is maar een idee en ik weet niet of jij dit überhaupt wel wil.
Maar zou een homeopathische arts niet iets voor je kunnen betekenen?
Misschien beschikt hij over een natuurlijk middel, waardoor je s'nachts beter tot rust komt en je meer kunt ontspannen.

Probeer die dromen niet al te serieus te nemen en probeer er om te lachen, want als je bang bent dat ze terug komen, als je gaat slapen, dan zul je zien dat je weer naar droomt.
Succes en sterkte toegewenst.

Florence

Anitab
Berichten van Anitab
Onderwerpen van Anitab
Menopauzejaar:

Bericht door Anitab » vr 28 jun 2013 16:03

Hoi Florence,

Heb het al bij een homeopaat geprobeerd, werd wel wat rustiger maar de dromen bleven hetzelfde.
Soms gebeurt het zelfs dat ik wakker wordt midden in zo'n nare droom en dan maar eerst even opsta om wat te drinken, maar als ik dan weer ga liggen slapen gaat de droom verder waar ik eerst wakker werd.
Net tv met reclame onderbreking in de film.
Gelukkig kan ik het wel relativeren, vooral de maffe dromen.
Vertel ze wel eens aan mijn man en die vraagt zich iedere keer weer af hoe ik de onzin allemaal bij elkaar krijg (ik trouwens ook).
In deze periodes probeer ik (als mogelijk) overdag nog wel een beetje slaap in de halen anders ben ik een dweil aan het einde van de week.
Misschien moet ik ze eens op gaan schrijven en uitgeven in boekvorm; wordt ik de nieuwe Roald Dahl :lol:
Toch bedankt voor de tips.

Groeten,
Anita

Lieke
Berichten van Lieke
Onderwerpen van Lieke
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Lieke » vr 28 jun 2013 16:20

Hoi Anita,

Dat dromen hoort ook echt bij de overgang.
Ik herinner me inderdaad die schijnbaar 'rare' dromen, die ontzettend realistisch waren.
Ook al zou het in de praktijk niet kunnen, ze waren levensecht.
Niet altijd prettig om te hebben of om mee wakker te worden.
Ik ben er op een gegeven moment anders naar gaan kijken. Ze meer als metaforen gaan zien van wat me diep in mijn hart bezig hield.
Wat me diep in mijn hart bezighield, of hetgeen zich in mijn dagelijks leven bezighield, zette ik naast de droom.
Ik moet zeggen dat ik zo toch wel antwoorden heb gevonden op vragen die me bezighielden, of ze brachten vragen aan het licht waarvan ik me nog niet bewust was geweest.

Hoewel het vaak geen fijne dromen waren, werden ze zo vaak een mooi hulpmiddel. Er bleek meestal wel iets in te zitten waar ik wat aan had.
Dat ik er onrustig wakker van werd, vond ik toen lang zo erg niet meer.

Lieke

Anitab
Berichten van Anitab
Onderwerpen van Anitab
Menopauzejaar:

Bericht door Anitab » vr 28 jun 2013 18:32

Hoi Lieke,

Goede tip, dank je wel.
Misschien is het een idee om het eerst op te schrijven voor mezelf en dan eens te kijken of ik er net als jij iets uit kan halen.
Als ik ze zo vertel aan mijn man lijkt het helemaal nergens over te gaan, maar heb ook niet echt geprobeerd ze aan iets te relateren.
Ga het toch maar proberen.

Bedankt en groeten,
Anita

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht