Wakker schrikken als je net slaapt

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Mieke05
Berichten van Mieke05
Onderwerpen van Mieke05
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd nu: 54

Wakker schrikken als je net slaapt

Bericht door Mieke05 » ma 05 nov 2012 13:56

Hallo,

Ik heb sinds een jaar of 3 een enkele keer per maand het volgende:

Ik slaap dan net, wat er dan precies gebeurd weet ik niet, maar ik schrik wakker omdat het net lijkt of ik dood ga. Klinkt waarschijnlijk stom, maar dan zit ik dus rechtop in bed en gaat mijn hart flink tekeer.
Meestal ben ik zo moe dat ik eigenlijk meteen weer in slaap val, dan herinner ik het me 's morgens nog wel. Maar de laatste keer vond ik het zo eng dat ik er niet meer van durfde te slapen.

Zelf heb ik het idee dat ik het vooral heb tegen de tijd dat ik ongesteld ga worden, maar zeker weet ik het niet omdat ik niet meer regelmatig menstrueer.
Ik heb het alleen als ik net slaap en verder in mijn slaap niet meer. Komt het iemand bekend voor of ben ik de enige die dit heeft?

groetjes Mieke

Chanel76
Berichten van Chanel76
Onderwerpen van Chanel76
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 57

Re: Wakker schrikken als je net slaapt

Bericht door Chanel76 » ma 05 nov 2012 14:58

Hoi Mieke

Je verhaal komt mij heel bekend voor, ik zou dit zelf geschreven kunnen hebben.
Ik heb dit ook zelf wel eens op het forum geplaatst, weet alleen niet meer onder welk kopje.
Het is een hele aparte ervaring het is net of ik vergeet adem te halen waardoor ik overeind vlieg in het bed en daarbij gaat mijn hart als een gek tekeer.
Soms heb ik dit meerdere malen achter elkaar. Je bent dus niet de enige, sterkte meid ;)

Groet,Lydia

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd nu: 55

Bericht door Desi » ma 05 nov 2012 15:01

Hallo Mieke en Lydia,

Ik herken dit ook. Heb het ook af en toe en soms wat vaker. Heel eng en verontrustend.
En inderdaad net of ik 'vergeet' adem te halen of het gewoon niet meer kan en dan dat jachtige hart erachter aan...
Ik word er altijd heel bang van!

groetjes,
Desi

Vrouwtje36
Berichten van Vrouwtje36
Onderwerpen van Vrouwtje36
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 42

Bericht door Vrouwtje36 » ma 05 nov 2012 15:04

Hallo Mieke,

Sluit me aan bij Lydia, alsof ik het zelf geschreven heb. precies hetzelfde gevoel alsof er iets met mijn ademhaling is geweest, maar ik kan er ook niet echt uitkomen wat het geweest is. Mijn ademhaling is gewoon goed. Mijn partner schrikt zich ook helemaal rot. Soms knijp ik hem in een soort reflex of zo.
Sterkte ermee.

Gr
vrouwtje

Mieke05
Berichten van Mieke05
Onderwerpen van Mieke05
Menopauzejaar: 2015

Bericht door Mieke05 » di 06 nov 2012 13:29

Hallo,

Dank jullie voor jullie reacties, toch fijn te weten dat ik niet de enige ben die hier last van heeft. Geeft weer moed.

groetjes Mieke

Roelanda
Berichten van Roelanda
Onderwerpen van Roelanda
Menopauzejaar:

Bericht door Roelanda » wo 07 nov 2012 11:50

Hallo dames,

ik denk dat het zeer zeker een overgangsklacht is...
Ik heb het ook ongeveer een half jaar..en soms wel een paar x in de week...soms ook weken niet
Dat wakker schrikken is iets anders..je kan het niet vertellen wat er precies gebeurd,mijn hart gaat dan ook als een dolle tekeer...
Ik heb dit met regelmaat. Afgelopen zaterdag nacht schrok ik me ook de het weet niet wat, dacht ook, wat gebeurt er.. Het is net of mijn adem stokt, en dat ik geen adem krijg.
Een dag later werd ik weer lichtjes ongesteld, wat ook wel een dikke 9 maand uitgebleven was.

Maar ik heb geregeld, wanneer ik tegen de slaap aanhang/net slaap, dat ik wakker schrik, met het gevoel dat ik dus geen adem haal of zo... en overslaand hartritme als een gek.

Hoe rustiger je blijft...hoe beter..dat is mijn ervaring in de jaren...relativeren,en denken,het gaat wel weer over..heel veel vrouwen hebben er last van..we lezen het hier,dus dat sterkt ons wel...Maar dat het een akelig gevoel is, zonder twijfel.

Roelanda.

Rian
Berichten van Rian
Onderwerpen van Rian
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 63

Bericht door Rian » wo 07 nov 2012 12:44

Hai Roelanda,

Ja dat wakker schrikken net op het moment dat je normaal gesproken zou inslapen, ja dat is echt de overgang.

Wakker schrikken heb ik in verschillende periodes van de overgang met tijden meegemaakt.
Ook plotseling tussendoor wakker worden, of 's ochtends a la minute klaar en klaar wakker zijn en meteen al activiteit willen.
Het was mijn biologische klok die niet zo soepel werkte samen met mijn systeem dat door de hormoonschommelingen kwetsbaarder was

Dat wakker schrikken bij inslapen en 's ochtends, de hormonen die moeten omschakelen van activiteit naar rust en tegen de ochtend weer andersom.
Het is overgang, ze zijn van slag en volgen niet meer het oude patroon.
Zo keek ik er naar.
Zo raakte ik ermee vertrouwd en was er voor mij geen reden meer om zo bang te zijn. Prettig is dat geschok en geschrik van en door die hormonen nooit, ook overdag niet, maar angst daaraan geven hoefde ik zo niet meer, dat vrat energie en dat vond ik zonde.
De schrik-schok bleef natuurlijk, want dat doen die hormonen maar bang nee....... na een paar keer niet meer. Wel een gevoel van akelige onrust, maar dat is heel normaal na een schrikreactie. Net als het normaal dat is je ademhaling reageert bij een schrikreactie.

In elk boek wat je leest staat: "... zijn adem stokte en zijn hart ging tekeer" als ze een schrikreactie beschrijven.

Rian

Merel
Berichten van Merel
Onderwerpen van Merel
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 61

Bericht door Merel » wo 07 nov 2012 12:53

Rian schreef:
wo 07 nov 2012 12:44
de hormonen die moeten omschakelen van activiteit naar rust en tegen de ochtend weer andersom.
Het is overgang, ze zijn van slag en volgen niet meer het oude patroon.
Zo keek ik er naar.
Ha Rian,

Nou je het zegt....... zie ik opeens dat ik dit overdag ook vaak voel.
Ben ik in huis bezig geweest en paf ik ff een momentje rust op de bank, kan ik er donder op zeggen dat er zo gauw ik goed en wel lig, bijvoorbeeld opvliegers voorbij komen. Krijg ik het opeens heel heet of soms juist onbehaaglijk koud.

Andersom, als ik aan de gang ga 's morgens, of na een uurtje rust of relatief rustige bezigheid, en bijvoorbeeld ga stofzuigen, zijn de opvliegers er zo gauw die stofzuiger beweegt.

Nee ik laat me niet bang door de angst van anderen :evil: :evil:

Merel

Roelanda
Berichten van Roelanda
Onderwerpen van Roelanda
Menopauzejaar:

Bericht door Roelanda » wo 07 nov 2012 14:54

Hallo dames..

Het is fijn te lezen, dat heel veel vrouwen hetzelfde hebben, en het zo voelen.. ik word er ook niet meer bang van hoor.. alleen het is een onprettig gevoel.. hetzelfde met je hart... een cardioloog kan je vertellen, van niks aan de hand.. negeer het ... en leef je leven, maar ze hebben makkelijk praten, ze voelen het zelf niet, en als je niet weet hoe het aanvoelt, kan je niet begrijpen hoe het is.. en wij weten allemaal hoe het is..

We moeten er mee leren leven, anders gaan heel veel mooie jaren verloren dames... echt toch ..onze kinderen die groter zijn.. misschien kleinkinderen ...daar moeten we toch van genieten kunnen!!!

Gr
Roelanda

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht