De meeste hinder ondervind ik 's nachts

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Margo-2
Berichten van Margo-2
Onderwerpen van Margo-2
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

De meeste hinder ondervind ik 's nachts

Bericht door Margo-2 » ma 15 feb 2010 10:38

Hallo,

Ik ben nieuw hier.
Heb natuurlijk al best wel veel en vaak hier gelezen.
Het is altijd fijn met andere vrouwen te kunnen schrijven/praten over dingen zoals de overgang.

Ik ben 48, en straks in april wordt ik 49.
Nu sinds een half jaar denk ik.......weet ik wel zeker dat ik in de overgang of premenopauze zit...(je leest soms zoveel verschillende dingen)

Mijn moeder is al enige jaren niet meer bij ons, en dat valt soms erg zwaar, omdat ik nu niet meer kan vragen, he mam, hoe ging dat bij jou.

Ook vriendinnen, sommigen hebben nog helemaal nergens last van, en sommigen durven er niks over te zeggen, omdat sja, het toch iets is waar je niet zomaar over praat.
Vandaar eigenlijk mijn aanmelding hier, ik voel steeds sterker de behoefte om er gewoon over te praten / schrijven.

Ik merk dus aan mijn lichaam dat ik ook zover ben, een vrouw in de overgang.
Sinds een half jaar komt mijn menstruatie zeer onregelmatig, en soms weken/maanden helemaal niet, om dan weer terug te komen zoals ik het noem, in alle hevigheid.
Ook voel ik me overdag soms doodmoe, terwijl ik dan geen bal heb uitgevoerd.

Maar de meeste hinder ondervind ik toch 's nachts.
Ik wordt zeker 5 of 6 keer wakker dat ik mijn bed uit drijf.... zoals het wordt genoemd, badend in het zweet wakker worden.
Ook het inslapen wordt steeds moeilijker.
Mijn lijf gaat dan gewoon zijn eigen gang, en ik moet dan opstaan, en even wat drinken pakken of even naar de badkamer lopen.
Benen die soms bewogen moeten worden, ik schrijf echt moeten, want ik probeer wel eens helemaal stil te blijven liggen maar dat kan gewoon niet.

Kortom, de nachten breken me op, en soms zit ik doodmoe op de bank van hoe kom ik deze dag door.

Stemmingswisselingen heb ik niet, en ik beleef elke dag nog als een feestje.
Ook de overgang vind ik best boeiend, en ziet het als ouder en wijzer worden.

Mijn vraag is dan ook, hoe gaan jullie om met het nachtelijk zweten, en slecht in slaap kunnen komen?

Groetjes,
Margo

Majo
Berichten van Majo
Onderwerpen van Majo
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Re: De meeste hinder ondervind ik 's nachts

Bericht door Majo » wo 17 feb 2010 15:47

Hoi,

Ik heb het ook dat nachtelijke zweten, kleddernat ben ik dan.
Ben inmiddels bij de huisarts geweest, dit hoort er allemaal bij.
Ik ga 's nachts vaak even wat lezen of melk met honing drinken dat helpt wel. :)
Geen koffie 's avonds en rode wijn schijnt ook niet goed te zijn.
Verder sport ik heel veel dat scheelt ook. Verder gewoon mijn lichaam zijn gang laten gaan, EENS gaat het over! :(
Succes verder hoor!
Je bent niet de enigste. ;)

Majo

Margo-2
Berichten van Margo-2
Onderwerpen van Margo-2
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Margo-2 » wo 17 feb 2010 23:03

Dank je........

Vaak denk ik ook wel even....naar beneden en wat drinken of gewoon even op de bank zitten...
Wat dan ook eigenlijk best fijn is, alles is stil, die complete rust..........heerlijk...

En ach....soms denk ik wel eens, als dit alles is....ok dan nemen we het maar zo...

Thanks Marjo

Lianne
Berichten van Lianne
Onderwerpen van Lianne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Lianne » vr 19 feb 2010 13:41

Hallo vrouwen,

Eindelijk lees ik over die vreselijke zweetaanvallen, waar ik al wel jaren last van heb. Maar de laatste maanden is het bijna elke nacht weer zover. Wordt 2 tot 3 keer wakker en drijf m'n bed uit.
Heb ook altijd een handdoek naast m'n hoofdkussen liggen om me zelf droog te wrijven.
Daarbij komt ook nog eens dat ik dan zeer onaangenaam ruik... heeft iemand daar ook last van. Een paar jaar geleden zei de dokter ook dat het het erbij hoort. Maar zo lang...

En dan daarbij ook nog eens 2 tot 3 dromen per nacht....tja, ik moet het er mee doen.
Daarom is het belangrijk om goed voor mijzelf te zorgen.
Wat ik moeilijk vind dat ik in mijn omgeving er maar weinig over hoor. Mijn menstruatie gaat nog elke maand gewoon door. Soms ook om de 3 weken. Het is de natuur zeg ik maar steeds tegen mezelf.

En maak er iedere dag weer het beste van, er is zoveel om van te genieten. Ik ben een echt natuurmens, en daar put ik veel kracht en energie uit. En ik trek me wel terug en ga m'n eigen gangetje, dan heb ik er zo weinig mogelijk last van. Doen waar ik mezelf het lekkerst bij voel.

Ik hoop dat anderen er ook wat aan hebben. En stuur jullie een warme groet, en heel veel LICHT...

Lianne

Shivala
Berichten van Shivala
Onderwerpen van Shivala
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Shivala » vr 19 feb 2010 16:25

Dames,

De moed zinkt me in de schoenen zodra ik weer lees over vrouwen die op hun 51e nog steeds volop menstrueren. Ik ben 47 en ik heb er zo genoeg van, dat geklieder nu om de 3 weken! Hoop uit de grond van mijn hart dat mijn menstruatie eerder stopt!
Ben helemaal niet blij met "een nieuwe fase", weet niet eens wat erna komt. Lees zulke verschillende verhalen, de een voelt zich nog steeds verschrikkelijk maar er zijn ook anderen die zich wel beter voelen.
Duimen maar,

Groet
Shivala

Cee
Berichten van Cee
Onderwerpen van Cee
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Cee » za 20 feb 2010 11:46

Hallo,

Ik heb ook van die periodes waarin in 's nachts of vlak voor het inslaap vallen wakker word van zweetaanval of hartkloppingen. Omdat ik zo hondsmoe was, op advies van de huisarts af en toe slaappil genomen. Ik voelde me schuldig dat ik aan de pillen moest, maar uiteindelijk gaf het ook rust en merkte ik dat ik ze niet eens zo hard nodig had!

Ik slaap beter in als ik geen alcohol drink :cry: Jammer want dat vond ik toch lekker......
Komt wel weer, denk ik dan maar, m'n nachtrust is me momenteel meer waard.

Groeten, Pien

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht