Nauwelijks slapen

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Claudine
Berichten van Claudine
Onderwerpen van Claudine
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Nauwelijks slapen

Bericht door Claudine »

Hallo allemaal!

In december 2020 zijn mijn eierstokken verwijderd wegens het gen RAD51C dat ontdekt werd en verhoogde kans op eierstokkanker geeft. En sinds afgelopen januari slaap ik niet meer. Ik weet nu (ook dankzij deze site) dat het een hormonaal probleem is.
Ben bij Care for Women geweest, slik allerlei voedingssupplementen, let op voeding (suiker!) en het gebruik van cafeïne en alcohol.
Heb allerlei natuurlijke slaapmiddeltjes gebruikt (droomsap, valeriaan), doxylamine, maar zelfs de Oxazepam via de huisarts (neem ik 2x in de week om er niet verslaafd aan te raken) levert hooguit 5 uur slaap op.
Ik kom na lange tijd (1,5 uur) in slaap, slaap dan 2 uur, weer heel lang wakker, nog wat slaap (2 uur nauwelijks) en dat was het dan.
Dat is dan mét al die middeltjes. Zonder is nog dramatischer.
Dat ik nog functioneer is een wonder, alhoewel ik last heb van spierpijn en wandelen is moeilijk, laat staan wat sporten.
Wat nu? Toch maar weer raad vragen aan de huisarts. Door laten verwijzen naar een overgangs/menopauzepoli van een ziekenhuis? Heeft iemand daar ervaring mee?

Groeten van Claudine
Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 64

Re: Nauwelijks slapen

Bericht door Dorothea »

Hoi CLaudine,

Niet slapen is duidelijk een hormoon probleem.
De eerste tekenen dat er iets niet in orde was, toen was ik net 50 jaar geworden, was het niet slapen.

Je krijgt dan automatisch allerlei etiketten opgeplakt, van depressief zijn, tot allerlei andere stoornissen, terwijl het "gewoon" de hormonen waren, wat ik toen nog niet wist.

Inmiddels 14 jaar verder en nog steeds slaap problemen, soms zonder aanwijsbare reden, gaat het een weekje goed, maar er is geen peil op te trekken, soms val ik boem in slaap, om na een paar uur weer klaar wakker te worden, maar het kan ook zijn dat ik uren niet in slaap kan vallen, tot 's morgens vroeg heel vroeg wakker word.

Ik slik al jaren lorazepam, ook zo'n verslavende pil, helpt na al die jaren nog steeds, ben ooit op advies van de HA met 2 begonnen, zit nu op 1/2 en soms neem ik na zoveel uur nog één halve.

Het is eigenlijk kiezen uit 2 kwaden, want niet slapen word je ook niet vrolijk van, dus een moeilijke keuze.
Verder eet ik erg gezond, daar ligt het niet aan, kom ook veel buiten en ben sportief, ook daar zit het 'em niet in. Hoofd schuldige zijn schommelden hormonen.

Sterkte met je beslissing,

Dorothea.
Claudine
Berichten van Claudine
Onderwerpen van Claudine
Menopauzejaar:

Bericht door Claudine »

Hai Dorothea,

Dank je voor je (snelle!) antwoord. Erg te lezen dat je in het begin niet wist dat je slapeloosheid hormoon gerelateerd was!
Ik dacht voor mijzelf eerst even aan de narcose, vervolgens aan deze corona-tijd, maar al gauw vond ik uit dat het wel degelijk aan de (voor mij zeer plotselinge) overgang ligt. Ik ben 50, slikte tot aan de operatie de pil, dus hoopte dat ik al lang in de overgang was en geen/weinig last zou krijgen. Helaas.

Maar opvliegers, spierpijn, gewrichtspijn etc: allemaal te doorstaan (denk ik) áls ik maar kan slapen. Zeker nu ik lees dat het probleem met goed slapen bij jou al zo lang duurt!

Omdat ik in principe geen hormoontherapie wil, is behalve mijn nieuwe ‘levensstijl’ het gebruik van slaapmiddelen vrees ik de oplossing. Vrijdag ga ik naar de huisarts en zal ik vragen wat wijsheid is!

Nooit gedacht dat de overgang zo’n enorme impact zou hebben!
Bij jou al 14 jaar...

Groeten!
Claudine
Claudine
Berichten van Claudine
Onderwerpen van Claudine
Menopauzejaar:

Bericht door Claudine »

Mijn huisarts heeft me voor nood nog meer oxazepam voorgeschreven. Maar in principe ga ik 900 mg valeriaan gebruiken. Daar slaap ik niet goed door, maar in plaats van klaarwakker ‘s nachts te zijn, ben ik dan wel zo slaperig, dat ik in ieder geval in bed blijf liggen. En er overdag niet duf van ben.

Naar zo’n overgangspoli van een ziekenhuis kan altijd nog, als ik het na een poos niet meer zou zien zitten en meer nare verschijnselen zou krijgen.

Ik heb nog progesteroncrème geopperd, maar dat kende mijn huisarts eigenlijk niet. Dat ga ik dan maar niet proberen.

Groeten,
Claudine
Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd: 59

Bericht door Pee »

Hoi,

Ik ken het fenomeen ook, overgang en niet slapen. Je zit dan op de bank en denk, oh dadelijk lekker slapen, in bed hup wakker :?
Ook ik heb jaren slecht geslapen, nu gaat het beter, ben dan ook al ver in de overgang.
Zo eens in de week heb ik nog zo 'n nacht en dan probeer ik me er maar niet te druk over te maken. Morgen slaap ik weer goed, denk ik dan.
Ik heb ok wel eens slaappillen gehaald, omdat ik nachten niet verder dan 2 uur slaap kwam. En ik moest gewoon werk, full time.
Mocht het nu een paar dagen slecht zijn, vaak met volle maan, dan neem ik een paracetamol, daar wordt mijn hoofd rustig van.

Succes Petry
Claudine
Berichten van Claudine
Onderwerpen van Claudine
Menopauzejaar:

Bericht door Claudine »

Hai Petry!

Sorry voor de late reactie!
Na 5 nachten alleen valeriaan en nauwelijks 4 uur slaap per nacht, ging ik gisteren bijna van mijn stokje. Huishouden gaat net, klein stukje wandelen deed me de das om.
Vandaag na de oxazepam en zeker 7 uur slaap voel ik mij stukken beter! Ik weet nu echt niet meer wat te doen. Weer vannacht wakker liggen en morgen niets kunnen?
En dat terwijl ik me erbij neer had gelegd, zo van: op 4,5 uur slaap functioneer ik nog redelijk. Maar nu ben ik in een opstandige bui! Ik wil dat alles weer normaal is...
Zucht...
Blij dat het nu (eindelijk) bij jou beter gaat! Na jaren dus! Wow!

Groetjes,
Claudine
Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 56

Bericht door Mymi »

Hoi dames,

Ook ik slaap nauwelijks, ben helemaal kapot !
Voor de overgang sliep ik al slecht maar sinds de overgang is het alleen maar erger geworden.
Bij mij is het heel gek, ik heb niet het idee dat ik de hele nacht wakker lig, ik heb het idee dat de diepe slaap niet komt. Ik heb wel slaappillen van de huisarts die ik heel af en toe neem en dan neem ik maar een halve, ik slaap er wel op.
En iedere avond neem ik magnesium, wat ook ietwat ontspant en soms ook paracetamol erbij.
Ik word er ook radeloos van.
Mijn zus was vanochtend bij de acupuncturist, ik vroeg haar vraag of ze ook slapeloosheid behandeld, ze had het gevraagd en ze doet dat ook.
Heeft iemand daar ervaring mee, behandeling tegen slapeloosheid bij acupuncturist en hielp dat ?

Groetjes Mymi
Claudine
Berichten van Claudine
Onderwerpen van Claudine
Menopauzejaar:

Bericht door Claudine »

Hai Mymi!

Helaas heb ik geen ervaring met acupunctuur, maar ik zit er ook aan te denken om dat te proberen.
Ik had mijzelf beloofd om niet verder te zoeken, inmiddels toch weer cbd-druppels geprobeerd, maar nee hoor, heeft niet geholpen.
Sterkte en mocht je acupunctuur uit gaan proberen, dan hoor ik graag hoe het gaat!

Groetjes,
Claudine
Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd: 59

Bericht door Pee »

Hoi,

Ik heb wel eens acupunctuur gehad voor het slechte slapen, en dat hielp wel wat.
Een collega van mij vond het geweldig helpen, is per persoon weer anders.

Na uren draaien ga ik er uit en neem nog wat magnesium en een banaan.
Banaan schijnt ook iets in te zitten, ik slaap er van :-)

Groetjes Petry
Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 56

Bericht door Mymi »

Hoi Petry,

Ja ook dat neem ik iedere avond, een banaan en magnesium.
En nog een tip....Wat ook schijnt te helpen en bij mij werkt het, dadels, een uur voor je naar bed gaat 3 dadels eten.
Kan je gewoon bij supermarkt kopen.

Groetjes Mymi
Plaats reactie