Als ik niet in slaap kom dan aanvaard ik dat tegenwoordig

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Yules
Berichten van Yules
Onderwerpen van Yules
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Als ik niet in slaap kom dan aanvaard ik dat tegenwoordig

Bericht door Yules »

Beste vrouwen

Hier een ex lorazepam gebruiker en ik heb het dan nog niet eens erg lang genomen!
De ontwenningsverschijnselen zijn verschrikkelijk!
Ze rommelen met je hersenen dat het geen weerga kent.
Ik trek het mij nu zelfs niet meer aan dat ik wakker lig s nachts, omdat ik weet dat dat vergif uit mijn systeem is.
Ik gebruik Sleepyl en dat werkt redelijk goed.
En als ik niet in slaap kom dan aanvaard ik dat tegenwoordig.
Ik doe wel wat oefeningen en soms helpen die....ééntje daarvan is een O vormen in je gedachten ....gewoon niks denken alleen maar O (nul of Oo) kan je zelf kiezen.
Als jullie er mee stoppen met de benzodiazepines doe het dan traag (taperen) ga niet cold turkey zoals ik want ik flipte! Natuurlijk zijn er mensen die er minder gevoelig voor zijn.
Moest je last hebben mag je me altijd een berichtje sturen....ik denk dat ik op alle vragen bijna kan antwoorden.

Yules

Bellie
Berichten van Bellie
Onderwerpen van Bellie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Re: Als ik niet in slaap kom dan aanvaard ik dat tegenwoordig

Bericht door Bellie »

Hoi Yules!

Ik ben dus zo goed als cold turkey gegaan. Van 15 mg de hele dag naar 2,5 mg in de nacht. En inderdaad, ik reageer heel gevoelig op zulke medicijnen. Ik gebruikte het net 14 dagen die troep! Nooit verwacht dat ik zou reageren als een verslaafde met afkicken. Door de overgang ben ik mijn vertrouwen in mijzelf al kwijt en nu dit dus ook nog. Want wie zegt dat ik toch weer uit mijzelf ga slapen na het afbouwen? En wat moet ik met de onrust en zenuwen die door mijn lijf gieren door de overgang als ik geen oxa meer mag? Ik weet het niet meer.

(Vie) Ik heb zojuist contact gehad met de HAP, was gelukkig een huisarts uit mijn woonplaats en die ik dus ken, hij raadt aan om vanavond een Tema en vannacht een Oxa te nemen als ik wakker wordt in de nacht. Dit om toch even wat slaap te kunnen pakken.
Cold turkey doorgaan en nog een nacht zonder slaap trek ik niet meer. Morgen ga ik overleggen met mijn eigen huisarts over afbouwen. Ik begreep dat dat moet met Diazepam.

Yules Heb jij tijdens het afkicken ook gehad dat je gewoon niet in slaap kwam? Mijn hersens blijven maar aan. Ik val bijna in slaap en dan WAKKER!!! En vannacht overal prikkelingen in mijn armen en voeten. Wat een hel. En als je nu wakker ligt, is dat dan door de overgang?

Bellie
Yules
Berichten van Yules
Onderwerpen van Yules
Menopauzejaar:

Bericht door Yules »

Hey Bellie,

goedenacht eerder...
Net opgestaan om 2 Sleepyl tabletjes in te nemen. Ook weer aanvankelijk in slaap gevallen maar na een uurtje terug wakker, ik denk door een nachtmerrie.
Eerst ff zeggen dat de prikkels die je voelt wegens afkick gebruikelijk zijn.
Bij mij waren er nog andere ontwenningsverschijnselen zoals: gezwollen ogen, uitvalverschijnselen, realiteitszin problemen. Het ergste waren de 'waves' zoals dat genoemd wordt. Dat is een mist in je hoofd die erg naar en beangstigd aanvoelt., en bij mij maanden geduurd heeft.
Ik wil je niet bang maken ...het gaat bij iedereen anders én het gaat ook OVER....altijd!
Benzodiazepines nemen je centrale zenuwstelsel over en knoeien met je GABA ...gaba zorgt ervoor dat de indrukken van buitenaf gefilterd worden. Benzo's nemen die taak volledig over en je natuurlijke GABA valt om zeggens in slaap. Als je stopt met benzo's moeten die terug actief worden om álles te regelen in je lichaam...en dat kan even duren.Vandaar dat je allerlei rare dingen kan ervaren.
Taperen is daarom belangrijk.
Hoe je dat doet moet jezelf wat aanvoelen.

Als je dokter zegt van terug dat spul te nemen, doe er dan al een kwartje vanaf en zie hoe dat gaat.Is het teveel dan schaaf je een streepje van een pilletje af zodat je een streepje van 1 cm ziet op het schuurpapier. Dat kan je een week doen en dan een streepje van 2 cm enz...
Het is belangrijk om erg gezond te eten en magnesium te nemen.
Veel water drinken helpt om het gif af te breken.

Nu sowieso merk ik wanneer ik gezond eet en geen suikers eet, ik veel beter slaap.
Vanavond gezondigd met taart en hop...wakker!
Voor veel meer info kan je surfen naar benzobuddies daar kom je vele verhalen tegen....positieve verhalen hoor!
Maar je bent altijd en elke dag welkom om me alles te vragen waar je mee zit tijdens je afbouw.
Oh ja mijn dokter zei me dat die dingen helemaal niet zo verslavend werken .... tja.... blijkbaar krijgen ze daar subsidies voor onder de vorm van snoepreisjes etc...van de fabrikant.

Yules
Vie18
Berichten van Vie18
Onderwerpen van Vie18
Menopauzejaar:

Bericht door Vie18 »

Hoi dames,

natuurlijk hebben jullie helemaal gelijk. Ik he eerder afgebouwd na een langere periode oxa. Ik deed er steeds een piep klein stukje vanaf en gebruikte tijdelijk avena sativa druppels. Zo ging het goed. Deze week heb ik verschillende gesprekken met artsen. Gooi het dan in de groep. En heb de voorraad druppels alweer gehaald. Schijnt ook te werken bij het slapen.
Sterkte Bellie en dank je Yules.

Groetjes Vie
Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 55

Bericht door Mymi »

Hoi dames,

Hier ook een hele slechte slaapster, ik word er hopeloos van.
Wij zijn met Hemelvaart 4 dagen weg geweest en ja dan lig je al in een ander bed wat niet fijn is, ik lig het liefst in mijn eigen bed,en dan begint het het meteen al, niet slapen dus.
Ik ben redelijk bekend met wat ik wel en niet moet doen, inderdaad zoetigheid is ook niet goed dus dat probeer ik te beperken.
Ik neem iedere avond magnesium en soms ook paracetamol erbij.
Ik heb slaappilletjes maar die neem ik bijna nooit in, het zijn pillen van 7,5 mg en als ik neem neem ik een halve, wat dus amper helpt, een hele wil ik niet want dan ben ik overdag heel suf.
Ik heb vanmiddag dokter gebeld of ik pillen van 10 mg kan krijgen zodat ik af en toe een halve kan nemen want ik trek het niet meer, ik ben altijd moe, doodmoe.
Een paar weken geleden voelde ik me geestelijk ook heel slecht, ik kreeg toen van de huisarts oxazepam en moest voor ik naar bed ging een halve nemen, nou dat heb ik gedaan, nooit meer hoor, ik was een zombie overdag. Ik word morgen terug gebeld door huisarts en heb dan een telefonisch consult.

Groetjes Mymi
Yules
Berichten van Yules
Onderwerpen van Yules
Menopauzejaar:

Bericht door Yules »

Hey Mymi

Goed van je dat je die pammetjes niet neemt!
Ik begrijp die dokters gewoonweg niet!
Ik weet niet of je overdag moet werken buitenshuis?
Mijn oplossing (min of meer) blijft toch wel goed op je voeding letten.
Niet te laat eten en als je wil snacken s avonds dan doe ik dat met fruit of een paar soepstengels of speltkoekje (of 3 :lol: ) geplette avocado erbij en het is feest :D
Banaan helpt ook om slaperig te worden...
Elke dag op hetzelfde uur naar bed...willen of niet :cry:
Weekje volhouden en zien wat het geeft....
Ik hoop voor jou en alle slapeloze zombie vrouwen hier oprecht dat het lukt!
Ik heb vandaag trouwens nieuwe matras opgelegd...ben benieuwd X

Yules
Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi

Bericht door Mymi »

Hoi Yules,

Bedankt voor je tips ! Dat van die banaan wist ik, neem ik inderdaad ook iedere avond.
Verder ga ik inderdaad weer proberen om geen zoetigheid meer te nemen, in de avond deed ik dat al niet, overdag een beetje maar vandaag nog geen zoetigheid genomen.
wij hebben een eigen bedrijf en ik doe de administratie, ik heb het geluk dat ik mijn kantoor aan huis heb dus ik hoef de deur niet uit en hoef ook niet heel vroeg op te staan gelukkig, dat scheelt.
Op dinsdag pas ik op mijn kleinzoon altijd, erg leuk maar einde van de dag ben ik kapot, gelukkig doet hij nog een dutje in de middag dus dan sluit ik ook altijd even mijn ogen.
Wat goed dat je een nieuw matras hebt, een goed matras is ook heel belangrijk, ben benieuwd of het jou gaat helpen, ik hoop het voor je.
Nou...voor over een paar uurtjes... ik zou zeggen..slaap lekker !! :D

Groetjes Mymi
Bellie
Berichten van Bellie
Onderwerpen van Bellie
Menopauzejaar:

Bericht door Bellie »

Hallo,

Vanmiddag is het crisisteam, zoals dat zo mooi ​heet​, van de GGZ gekomen na dringend verzoek van de huisarts. Het niet slapen blijkt bij mij niet te komen door het stoppen met de oxa maar omdat ik zwaar overspannen ben en daardoor is mijn zenuwstelsel helemaal over de rooie. Door de oxa kreeg het eindelijk wat rust en toen ik weer in 1x stopte schrok zeg maar mijn brein en reageerde nog meer overactief.

Ik ben al jaren over mijn grenzen heen. Elke keer als er privé wat gebeurd was kreeg ik niet de tijd om het te verwerken want dan kwam er iets anders op mijn pad. Tevens versterkt de overgang de stress en visa versa. Ik zit nu continue in een sneltrein zeg maar. Dus op het moment dat ik rust pak of wil slapen blijft mijn zenuwstelsel maar actief met alle gevolgen van dien. De psychiater wilde mij op een hoge dosering Oxa zetten voor 4 weken maar mijn kop rustig te krijgen maar dat heb ik geweigerd. Hij wilde mij op 50 mg per dag zetten. Ja dag, ik ben al suf als ik in de nacht 2,5 mg slik. En dan weet ik zeker dat ik nog maanden bezig ben met afbouwen.

Nu heb ik een anti psychose middel, in lage dosering, om mijn hoofd rustig te krijgen.Het is niet verslavend,  dus dat scheelt. Daarmee verwacht hij dat als mijn zenuwstelsel rustig is ik ook weer de slaap te pakken kan krijgen. Tevens is het middel suf makend en dat helpt misschien ook voor de nacht. En of de onrust, zenuwen en slapeloosheid toch door de overgang komen, ik weet het niet. Komen we niet achter ook lijkt mij. Het kip of het ei verhaal. Rust in mijn kop en daardoor in mijn lijf zal misschien ook wel de overgangsklachten minderen. Daar hoop ik maar op. En tja dit is wederom medicatie maar ik trek dit echt niet meer om het op eigen kracht te doen. Hopelijk helpt het mij.

Bellie
Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi

Bericht door Mymi »

Hoi Bellie,

Wat naar voor je allemaal, heb echt met je te doen.
Hoe ben je de nacht door gekomen, heeft het psychose middel je wat laten slapen ?
Ik hoop het voor je.

Groet,
Mymi
Yules
Berichten van Yules
Onderwerpen van Yules
Menopauzejaar:

Bericht door Yules »

Goedemorgen Mymi

De matras doet wonderen :D! (Zal maar hout vasthouden)
Heb ook al wel 2 dagen mijn eigen raad opgevolgd door s avonds licht te eten ...quinoa met groentjes en kip...en maar 1 snoepje s avonds.
Dus is het de matras of het eten of het feit dat ik de 4 voorgaande nachten amper geslapen heb.... :lol: ?!
Hoe gaat het met jou ondertussen?

Yules
Vie18
Berichten van Vie18
Onderwerpen van Vie18
Menopauzejaar:

Bericht door Vie18 »

Hoi Bellie,

veel sterkte gewenst! En de andere dames ook natuurlijk.

groetjes, Vie
Bellie
Berichten van Bellie
Onderwerpen van Bellie
Menopauzejaar:

Bericht door Bellie »

Hoi iedereen!

Dat anti-psychose middel heeft niks gedaan. Tot half 4 zo stoned als een garnaal wakker gelegen. Toen heb ik maar een beetje oxa genomen en daarna 3 uur geslapen. Gisteren de hele dag out geweest van dat medicijn. De GGZ wilde dat ik gisteravond de dosis verdubbelde om te kijken of het slapen wel zou lukken. Ja dag!!!! Ik kom gisteren overdag al niks, laat staan als ik het zou verdubbelen. Dat vind ik het niet waard. Eigenwijs als ik ben dus niet gedaan. Ik heb begin van de avond 2,5 mg oxa genomen om onbewuste spanning weg te nemen voor de nacht. Toen ik naar bed ging nog 10 mg Tema. Dames, ik weet dat ik mijn lampje uit deed en mijn hoofd op het kussen neerlegde en that's it. Ik heb 8 uur geslapen. Ik merk nu overdag dat ik nog steeds last heb van dat medicijn van de GGZ. Dus ik denk dat het een combi is geweest van dat en de Tema. Maar maakt niet uit, ik heb geslapen!

Bellie
Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi

Bericht door Mymi »

Hoi Yules,

Wat goed dat je geslapen hebt, zou mooi zijn als het echt door het matras komt en doordat je geen zoet eet.
Ik heb helaas bijna de hele nacht niet geslapen en oorzaak was ook wel mijn man die zo lag te snurken :roll:
Wij hebben nog een bed in de andere kamer staan maar geen fijn matras ligt daar op, hoewel het wel een nieuwe is, ik denk dat ik een harder matras nodig heb dus als het zo blijft koop ik ook een nieuw matras :D
Ik heb ook van de week mijn huisarts nog gesproken over het slechte slapen en ze heeft me nu een slaapmiddel voorgeschreven die ik kan halveren naar 5 mg. Ik had pillen van 7,5 mg maar daar wil ik geen hele van nemen en een halve daarvan is net weer te weinig. We zullen het zien.

Bellie,

Wat fijn dat je vannacht wel geslapen hebt en goed dat je zelf aangeeft wat goed voor je is om in te nemen.
en wat niet. Ik hoop dat het vanavond ook weer lukt voor je om te slapen.
Sterkte ermee !

Groetjes Mymi
Bellie
Berichten van Bellie
Onderwerpen van Bellie
Menopauzejaar:

Bericht door Bellie »

Hoi Mymi,

Dank je! Dat van je man herken ik. Die van mij snurkt ook zo erg. Ik ben er van overtuigd dat het oa de reden is waarom ik nu zo slecht slaap. Steeds als ik bijna slaap krijg ik een schokje in mijn hoofd. Het voelt alsof mijn geest aan wil geven dat het gevaarlijk is om te gaan slapen. 2 weken terug sliep ik diep. Ik had toen totaal geen last van slapeloosheid. Maar steeds schrok ik wakker van zijn gesnurk. En de volgende nacht ook. Allebei de nachten geen oog dicht gedaan. Het lijkt net of mijn geest nu steeds verwacht dat ik elk moment wakker kan schrikken. Ik vind het wel heel toevallig dat daarna het slapen fout ging. Ja ik ben gigantisch gestrest door problemen in de afgelopen 2 jaar. Maar dit leek de druppel. Mijn stress niveau is zo hoog dat ik ook vermoed dat cortisol de serotonine heeft verlaagd. Dus geen melatonine aanmaak. In de overgang is dat al sowieso minder.
In ieder geval heb ik sinds vorige week mijn man de zolder opgestuurd voor de nacht.

Bellie
Yules
Berichten van Yules
Onderwerpen van Yules
Menopauzejaar:

Bericht door Yules »

Hey Mymi en Bellie

Hier zijn we weer 03.40 uur ...gedaan met slaapjes doen :roll:
Ik klink als een plaat die blijft hangen maar ik heb het mezelf wel wat aangedaan...pizza gegeten en nu maagpijn, dus slapen lukt niet echt.
En ik heb ook een snurkend exemplaar naast me liggen!
Maar daar heb ik al jaren oordopjes voor...het is wax....heerlijk stil ...nu ja stil is veel gezegd omdat ik ook al jaren een suis in mijn hoofd heb. Gek genoeg vind ik dat minder erg dan dat gesnurk.
Bellie ik vraag me af of het dan geen idee is om melatonine in te nemen ? Dat is in elk geval minder drastisch/gevaarlijk dan die chemische pillen. Ik ken natuurlijk je situatie niet en ik wil ook zeker niet de dingen ontkrachten.
Maar er is hulp die je kan inroepen om je stress of burn-out of verdriet aan te pakken zonder middelen die je systeem verdoven of vertroebelen. Ook al lijkt dat hopeloos voor je op dit moment in je leven. Ik voel met je mee....en hoop dat je iemand hebt waar je goed mee kan praten.

Yules
Bellie
Berichten van Bellie
Onderwerpen van Bellie
Menopauzejaar:

Bericht door Bellie »

Hoi Yules,

Rot dat je slecht geslapen hebt zeg. Wat oordopjes betreft; ik zou ze bijna mijn hersenpan in kunnen drukken en hij komt er nog doorheen met zijn gesnurk.
Ik ben het met je eens over de medicijnen. Daarom was ik er al eerder mee gestopt. Ik heb al valdispert, nytol goede nachtrust en melatonine geprobeerd maar dat hielp echt niet. Morgen ga ik naar psychosomatisch fysiotherapeut die mij gaat helpen met de stress en slaapproblemen o.a. door ontspanningsoefeningen. Ik wil nu gewoon een paar goede nachten pakken en dan afbouwen met de middelen om daarna over te gaan op de natuurlijke.

Jij zei eerder dat die schokjes in mijn hoofd echt afkickverschijnselen zijn van toen ik vorige week stopte. Het valt mij inderdaad op dat ik nu ze weer neem het niet meer heb. Maar aan de andere kant sliep ik ook al slecht met de oxa en tema. Dus deze 2 nachten zijn wel een wonder. Maar in ieder geval ga ik sowieso heel langzaam afbouwen. Eerst even weer wat vertrouwen kweken.

Bellie
Bellie
Berichten van Bellie
Onderwerpen van Bellie
Menopauzejaar:

Bericht door Bellie »

Hoi Yules,

Kan jij mij vertellen hoor ik de oxa en tema moet afbouwen? Je vertelde eerder van een streepje op schuurpapier en de 2e week een langer streepje.
Maar ik gebruik al zulke kleine stukjes (3 keer per 24 uur 2,5 mg) per keer dat ik dan niks overhoud. Ik ben begonnen op 1 mei met 15 mg oxa totaal op een dag en toen in 1x naar 5 mg gegaan. En dat ging dus super fout. Hele nachten niet kunnen slapen door brain zapps.
Ik heb geen idee hoe ik moet afbouwen en mijn huisarts ook niet. Die zegt dat met mijn hoeveelheid het niet kan dat ik ontwenningsverschijnselen heb.
De Tema gebruik ik nu zo'n 16 dagen, 10 mg. Af en toe heb ik die niet genomen om het te proberen met een natuurlijk middel, maar vanwege de verschijnselen van het minderen van de oxa werkte dat niet.
Hopelijk kan jij mij wat vertellen.

Groetjes,
Bellie
Yules
Berichten van Yules
Onderwerpen van Yules
Menopauzejaar:

Bericht door Yules »

Hey Bellie

Het eerste dat ik wil meegeven is dat afbouwen zeer persoonlijk is omdat iedereen uniek is. Er is dus geen algemene regel om te taperen.
Het is vooral zaak om zelf goed aan te voelen hoe het werkt bij jou.
Wat ik zeker wil voorstellen is om ofwel de tema ofwel de oxa af te bouwen, dus niet beiden tegelijk.
Ook nog erg erg belangrijk is je mindset....je kan van je lichaam niet verwachten dat het in 123 klaar is.
Het is een lang proces, dus geduld is eigenlijk de eerste vereiste ;)
En ja ...dan toch met de schuurpapier. Je neemt best erg fijn papier
Stel je begint op 1 juni.
Je knipt zorgvuldig stukjes van 1 cm...of je tekent ruitjes op het papier.
Je neemt jouw dagelijkse dosis en schraapt een zichtbaar lijntje af...En dan wacht je een paar dagen af hoe dit voelt.
Ben je ok...daarmee wil ik zeggen, heb je geen realiteitsverlies, brainfog, elektrische schokjes, of hallucinante ervaringen dan kan je ruitjes van 2 cm maken.
Maar geef jezelf de tijd, het gaat er in feite om om je GABA terug te activeren, en daar heeft je centrale zenuwstelsel even werk mee.
Ook al voel je je niet helemaal lekker, probeer dan toch even vol te houden, of je moest het echt niet kunnen harden.
Ga je van 1 cm naar 2 en blijkt dat teveel te zijn neem dan 1.5 cm, en wacht weer even tot je lichaam is bijgebeend.
Wat je dokter zegt dat het niet verslavend is is pure waanzin!
Je hebt steeds meer nodig om hetzelfde effect te verkrijgen óf je voelt je zo miserabel zonder dat je er toch maar ééntje neemt. Maar na jaren moet je al een hoop nemen om je niet meer miserabel te voelen...En neem je het al lang niet meer om je initiële doel...een keertje goed slapen....want die trein is allang vertrokken.
Enfin...Ik ben er van overtuigd dat het je gaat lukken, echt waar. Het is niet onoverkomelijk, en je wordt echt weer beter!
Ik kan je sterk aanraden om er veel over te lezen.
(Dit schrijf ik bewust fout) op joetjoep kan je ook véél leren, onder de titel benzo withdrawl.
Ik wens je oprecht veel moed wilskracht en optimisme toe.
Er is ook een Nederlands forum over benzodiazepines.

Yules
Liet
Berichten van Liet
Onderwerpen van Liet
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd: 57

Bericht door Liet »

Hallo Bellie , Yules en andere dames

Hoe gaat het nu met jullie ? Nog steeds slaapproblemen ? Was gewoon nieuwsgierig hoe dat nu bij jullie gaat en wat jullie er nu voor gebruiken ?
Zelf slaap ik de laatste tijd redelijk maar bijna nooit 1 hele nacht door. Wanneer ik slecht geslapen heb en dus moe ben is de suis in mn hoofd ook weer veel erger terwijl het op uitgeruste dagen eigenlijk heel goed ; veel energie en minder suis .
Vind niet zo heel erg als ik eens een nacht niet of nauwelijks slaap maar wanneer ik de volgende dag moet werken trek ik dat bijna niet :(
Benieuwd hoe met jullie gaat.

Groeten Liet
Linda1970
Berichten van Linda1970
Onderwerpen van Linda1970
Menopauzejaar:

Bericht door Linda1970 »

Hallo dames, hier ook een slechte slaper, ik heb zo met jullie te doen. Weet precies hoe het is. Als ik 2 nachten per maand doorslaap is het veel. Al een paar jaar. Vaak rond 3 uur wakker worden met een schok. Angst en onrust in de ochtenden. Opvliegers (sinds kort). Nare gedachten. Enge dromen.

Ik werk parttime en soms ga ik nu maar overdag wat slapen. Er valt niet tegen te vechten.

Ik focus zoveel mogelijk op ontspanning en rust. Medicijnen wil ik niet. Dus wel, wandelen, luieren (als het kan), meer Nee zeggen, massage, fysio, geen cafeïne, minder suiker, gezond eten, magnesiumcitraat, mediteren (you tube: commit happiness), regelmaat(!), knuffelen, soms valeriaan, soms cbd druppels. Melatonine zijn ook weer hormonen, dus pas daar mee op.

Ons zenuwstelsel staat onder druk door de overgang, dus dwingt ons meer rust te nemen. Een stapje terug te doen. Opnieuw balans te vinden. MenoPAUZE.

Sterkte allemaal.
Linda. (7 jaar in de overgang, laatste menstruatie 3 mnd geleden)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht