In slaap vallen is moeilijk

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Peetje74
Berichten van Peetje74
Onderwerpen van Peetje74
Menopauzejaar:
Leeftijd: 46

In slaap vallen is moeilijk

Bericht door Peetje74 »

Hallo dames

Ook in ben nieuw hier. Ik ben 45 en nu bijna een jaar niet meer ongesteld. Maar wel het ergste jaar tot nu toe. Toen ik nog menstrueerde was het lastigste het onregelmatige en vele bloedverlies en labiel zijn.
Nu heb ik vooral allerlei lichamelijke klachten (bijna alles wel wat hier op het forum genoemd wordt). Daar word ik erg onzeker en onrustig van.
Overdag gaat het allemaal wel door voldoende afleiding. Maar de avonden vind ik moeilijk en vooral het gaan slapen. In slaap vallen is moeilijk door verlaagde melatonine aanmaak maar ook door hartkloppingen, tintelingen etc. en bijbehorende zorgen.
Ik gun jullie al deze klachten niet maar vind het voor mezelf prettig te lezen dat ik niet de enige ben.

Peetje

Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 46

Re: In slaap vallen is moeilijk

Bericht door Dorien73 »

Hallo Peetje,

Welkom.
Heel herkenbaar allemaal. Ik ben een jaar ouder zo te zien aan het jaartal, en ben al 12 jaar post menopauzaal zoals dat heet.
Helaas nog steeds de klachten die je noemt. Vooral van het niet kunnen slapen veel last op het moment. En slaap ik net, dan schrik ik vaak wakker door een hartklopping of dat het net lijkt of m'n hartslag opeens stopt of super traag is. Daar krijg ik dan weer angst van en kan en durf dan niet meer te slapen terwijl ik zo ontzettend moe ben.

Dorien
Helena
Berichten van Helena
Onderwerpen van Helena
Menopauzejaar: 2013
Leeftijd: 60

Bericht door Helena »

Hallo Peetje,

Helaas herkenbaar. Heb een tijd lang ook niet kunnen inslapen. Hele nachten wakker liggen met angst- en paniekaanvallen gehad (en soms nog steeds). Heb vaak periodes dat ik slecht slaap. Nu bijvoorbeeld, lukt inslapen meestal wel maar word ik vaak wakker (door nachtzweten, of andere redenen). De ene keer slaap ik wel weer verder, de andere keer totaal niet. Dan slaap ik hoogstens 3 of 4 uur of minder.
Vannacht eindelijk eens goed geslapen.
Heb slaaptabletten voor noodgevallen.

Hoop dat jij wel weer slapen kunt! Niet kunnen inslapen is echt naar.

Helena
Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 55

Bericht door Mymi »

Hallo dames,

Ook ik slaap slecht, eigenlijk al heel lang.
Nu had ik laatst bij de drogist Nytcl gekocht en ik moet zeggen.... het hielp, maar wat een ellende...het zijn capsules,ik ben een uur bezig om die dingen weg te krijgen, nu lukt het me helemaal niet meer om ze door te slikken dus ik ben gestopt.
Heeft iemand een alternatief voor Nytcl wat ook helpt maar dan ik pilvorm?
Ik hoop op reacties

Groetjes Mymi
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht