Even een steuntje in de rug nodig

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Vie18
Berichten van Vie18
Onderwerpen van Vie18
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Even een steuntje in de rug nodig

Bericht door Vie18 »

Hallo,

ik ben nieuw hier, na al een hele tijd te hebben meegelezen. Ik ben 50 en sinds een jaar heb ik heftige overgangsklachten. Naast de overgang heb ik een vervelende chronische ziekte waardoor ik altijd moe ben. Ook heb ik veel angsten. Een tijd geleden ben ik aan de pil gegaan omdat ik maar bleef bloeden en niet sliep. Door de pil hield dit gelukkig op. Wel kreeg ik er een hoop andere klachten voor terug. (overprikkelt zijn, veel angst) Na overleg ben ik gestart met een andere pil. Hoewel ik me mentaal en lichamelijk wat beter lijk te voelen, slaap ik opeens een stuk slechter tot niet. Ik heb hartkloppingen, moet veel plassen en slaap in etappes. Vannacht was dat 4 uur max. Ik wordt hier zo wanhopig van. En zelfs down. Ik ben al zo moe van alles en dit kan er eigenlijk echt niet bij.......
Ik weet dat als ik naar de huisarts ga, hij over AD gaat beginnen. Daar ben ik doodsbang voor. Terug naar mijn oude pil maakt dat ik weer een batterij oude klachten krijg die ik ook niet wil. Ik neem af en toe een oxazepam als ik wakker wordt maar ook dat lijkt niet te helpen als ik in zo een fase zit laten we hopen dat het een fase is)
Wat ik eigenlijk nodig heb van jullie is relativering, herkenning, dat je echt niet over de kop gaat van slecht slapen, eigenlijk een steuntje in de rug :roll: ......

Jullie ook sterkte,
Vie

Bellie
Berichten van Bellie
Onderwerpen van Bellie
Menopauzejaar:

Re: Even een steuntje in de rug nodig

Bericht door Bellie »

Hoi Vie,

Ik slaap sinds een paar maanden ook super slecht. Eerst viel ik meteen als een blok in slaap om om half 5 wakker te worden met gierende zenuwen door mijn lijf. De laatste 2 weken lukt het mij helemaal haast niet om echt goed te slapen. Ik kom gewoonweg niet in slaap. Elke keer als ik bijna in slaap val krijg ik opeens een bepaald gevoel waardoor ik weer meteen alert ben. Helaas heb ik besloten om temazepam te nemen want ik trok het niet meer. Maar na 3 of 4 uur slaap werd ik weer wakker, meestal door een opvlieger. Met 2,5 mg Oxazepam op dat moment er achter aan doezel ik nog wel wat in tot de ochtend. Het nadeel hieraan is natuurlijk de verslaving kans en de ontzettende sufheid in de ochtend. Ik ga straks Nytol goede nachtrust kopen. Dat is op natuurlijke basis en dat is ook voor het doorslapen. Tema en Melatonine zijn met voor het inslapen.
Verder gebruik ik sinds vorige week Bachbloesem menopauze. Ik kan nog niet zeggen dat het werkt want daar is het nog te vroeg voor. Je kan ook Bach mixen laten maken die echt specifiek voor jouw klachten zijn. Ik heb Bach rescue bij de Kruidvat gekocht en dat helpt echt bij de onrust. Dat merk ik echt. De spray is met alcohol en de druppels zonder. Dus hopelijk helpt de menopauze mix ook binnenkort. Ik wil je niks opdringen hoor. Een ieder moet voor zichzelf weten wat ze prettig vindt. Maar proberen is de moeite waard. De één zweert bij natuurlijke producten en de ander wil er niks van weten. Maar met zulke nachten ben ik wel een persoontje die het e.e.a. wel wil proberen.

En of de één of andere reden lukt het mij wel om overdag mijn dingen te doen, wel met pauzes. Om 16.00 uur kak ik altijd in en neem dan echt even mijn rust. Doe rustig aan in ieder geval want ik heb gemerkt dat blijven doorgaan alleen maar voor mij averechts werkt.

Sterkte!

Groetjes,
Bellie

Vie18
Berichten van Vie18
Onderwerpen van Vie18
Menopauzejaar:

Bericht door Vie18 »

Dank je wel voor je reactie.

Fijn! Het geeft me al moed als ik lees dat er meer mensen worstelen met hetzelfde probleem. Al gun ik je dat natuurlijk niet. Ik heb ook al een hele batterij natuurlijke middelen geprobeerd. Deep Sleep hielp bij mij erg goed, maar nu opeens niet meer. Passiebloem, Valdispert etc etc.
Op een gegeven moment ging het ook wel tussen mijn oren zitten. "als ik maar slaap", waardoor ik natuurlijk niet slaap. Lastig hé?
Nu neem ik een deep sleep, een paracetamol voor de pijn van mijn ziekte en als het dan nog niet wil een halve oxa.
Ben wel benieuwd wat er bij jou helpt straks.
Ik merk ook dat ik het idee los moet laten dat ik een aantal uren "moet" slapen. Als ik overdag veel rust neem trek ik het ook wel, maar ik blijf het echt een aanslag vinden op mijn lijf en hoofd.
Vannacht heb ik van schrik 7 uur geslapen. Lekker hoor. Wens jou (ook) een goede nachtrust en sterkte toe!

Groetjes
Vie.

Bellie
Berichten van Bellie
Onderwerpen van Bellie
Menopauzejaar:

Bericht door Bellie »

Dank je en jij natuurlijk hopelijk weer een goede nacht.

Vanavond ga ik dat Nytol proberen. Het is gebaseerd op valeriaan, melisse, hop en nog iets. De Tema wil ik vannacht laten liggen want ondanks de Tema maar 2 uurtjes geslapen en verder niet. De hele dag een wrak geweest mede doordat dat spul niet zijn werk heeft gedaan. Verder heb ik slaap oefeningen gedownload in de hoop wat rustiger te worden. Want inderdaad wat jij zegt; hoe meer we er mee bezig zijn, hoe minder het lukt. Ook een tip was de wekker omdraaien. Elke keer kijk ik op dat kreng en ook dat werkt tegen. Ben benieuwd vannacht!

Bellie

Vie18
Berichten van Vie18
Onderwerpen van Vie18
Menopauzejaar:

Bericht door Vie18 »

Hallo

En hoe is het gegaan? Hier helaas slecht. Viel rustig in slaap maar om half 4 klaar wakker. In de ochtend nog een uurtje ingedommeld. Maakt 5 uur totaal. Niet eens zo slecht maar ik trek het niet. Voel me uitgeput en huil nu alleen maar. Bah ik haat die overgang echt.
Ben al zo veel kwijt nu. Mijn werk, sociale leven, contacten, leuke dingen. Voel me zo moedeloos. Is het goede woord in dit geval.....heb niet eens opvliegers als ik wakker wordt. Moet plassen en ben dan heel helder en wakker. Hopen maar dat ik de dag een beetje redelijk door kom. Sterkte voor alle andere worstelende vrouwen.

Groetjes Vie.

Bellie
Berichten van Bellie
Onderwerpen van Bellie
Menopauzejaar:

Bericht door Bellie »

Hallo

Ik ben pas om half 4 in slaap gevallen tot half 7. That's it. En dat alleen maar door de oxazepam die ik maar ten einde raad toen in nam. Daarvoor rustig in bed gelegen hoor maar elke keer als ik slaap zak word ik klaarwakker. En net als jij; plassen klaar wakker. Of kriebel aan de neus, klaarwakker. Geluidje buiten, klaarwakker. Ik trek het ook niet meer. Ben helemaal kapot.
De afgelopen 2 nachten totaal 5 uur geslapen. Als ik overdag ff probeer te slapen heb ik precies hetzelfde. Ik kom gewoon niet in slaap.

Bellie

Vie18
Berichten van Vie18
Onderwerpen van Vie18
Menopauzejaar:

Bericht door Vie18 »

Hallo

Dat heb ik ook. Overdag lukt het me ook niet. Wat een gedoe he? In voorgaande berichten over niet slapen lees ik steeds je erbij neer leggen. Maar juist dat is zo moeilijk. Blijf er toch mee bezig. Misschien zijn er nog anderen met tips? Helpt ad? Ook daar lees ik tegenstrijdige berichten over. Jij in ieder geval ook veel sterkte vandaag.

Groetjes Vie.

Bellie
Berichten van Bellie
Onderwerpen van Bellie
Menopauzejaar:

Bericht door Bellie »

Hallo

AD werkt pas na 4 weken en is ontzettend moeilijk om mee te stoppen. En of het helpt tegen slapeloosheid? Ik vind het een te grote gok om er aan te beginnen.

Bellie

Vie18
Berichten van Vie18
Onderwerpen van Vie18
Menopauzejaar:

Bericht door Vie18 »

Hallo

Ik ook en ik ben er bang voor. Omdat ik ook veel angsten heb beginnen de huisarts en mijn therapie er wel over. Vannacht tot 3.30 geslapen. Toen een halve oxa en weer tot 7 uur. Nu voel ik me als of ik met een knuppel op mijn kop ben geslagen. Wordt dan ook altijd angstiger. Hoop dat het bij jou een beetje goed is gegaan.

Sterkte
Groetjes Vie.

Bellie
Berichten van Bellie
Onderwerpen van Bellie
Menopauzejaar:

Bericht door Bellie »

(Goede)morgen,

Helaas, van half 3 tot half 5 geslapen... Wederom dus maar 2 uurtjes. 1 ding ben ik achter gekomen; ik slik oxazepam nu sinds 1 mei. Ik heb 6 x 2,5 mg genomen over 24 uur want anders loop ik erbij zoals jij je nu voelt. De onrust werd minder maar mijn slapen ook. Kwam niet meer in slaap en daarom gaf de huisarts Temazepam erbij. Daarmee sliep ik 3 uur diep maar dan ook weer wakker daarna. 2,5 mg oxa er achteraan en dan ging het wel nog met 2 uurtjes lichte slaap. Maar omdat de onrust overdag zo goed als weg was naam ik geen oxa meer overdag, alleen die 2,5 in de nacht. Nu heb ik gisteren een heel rapport gelezen waar in stond dat al die pammen ervoor zorgen dat je REM slaap en diepe slaap wegblijven. Je krijgt een niet natuurlijke slaap en voor de rest alleen lichte slaap ervoor terug. Bij mij viel het kwartje! Want sinds twee weken slaap ik slecht! In dat rapport stond ook dat veel te vaak wordt gedacht door artsen dat pammetjes gerust 2 weken gebruikt kunnen worden zonder verslavingskans. Niet dus! Kan wel degelijk. En omdat ik sowieso snel heftig reageer op medicijnen is dit dus bij mij het geval. En omdat ik dus vrij snel ben gaan minderen met de oxa, heb ik waarschijnlijk ontwenningsverschijnselen. Die zijn namelijk volgens dat rapport: niet in slaap kunnen komen, schokjes in hoofd, geluiden horen die er niet zijn en alertheid. Precies waar ik last van heb. Ik kan mij wel voor mijn kop slaan dat ik het 3 weken geslikt heb, met Tema er nog overheen en dat ik zo abrupt ermee gestopt ben. Maar wist ik veel. Je valt van de regen in de drup op deze manier. Hoe doorbreek ik de slapeloosheid? Door slaappillen zegt de huisarts. Sterkere dan de Tema. Ja dag!!! Maar wat dan?
Ik keek op een verslavingssite, benzosdebaas, en daar zag je precies deze klachten. Ook door te snel af bouwen.
Tuurlijk is onze slaap minder door de overgang maar van mij is het meer. Dus kijk maar uit met de oxa.

Groetjes,
Bellie

Vie18
Berichten van Vie18
Onderwerpen van Vie18
Menopauzejaar:

Bericht door Vie18 »

Hallo

Ik slik het al langer. 2x 2.5 mg overdag en dan zo nodig een halve in de nacht. Vind het soms een keuze tussen functionerend of niet. Ik heb ooit een onderzoek gehad waaruit bleek dat ik niet in een diepe slaap kom. Nu met de wisseling van hormonen is het helemaal een gedoe. Van de week heb ik een gesprek met de arts. Zal het ook voorleggen. Ik heb eerder in mijn leven een langere periode oxa gebruikt. En toen afgebouwd met hulp van homeopathische middelen. Moeilijk kiezen uit 2 kwaden, redelijk slapen of niet functioneren.
Wat ga jij nu doen? Nog iets anders proberen?

Sterkte, Vie.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht