Lichtlamp

Kleding in laagjes, op je voeding letten, het zijn een paar dingen waarvan gezegd wordt dat je er soms overgangsklachten wat mee kunt verlichten
Lientje74
Berichten van Lientje74
Onderwerpen van Lientje74
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Lichtlamp

Bericht door Lientje74 » do 06 dec 2018 12:44

Beste dames,

Ik zit weleens op internet te zoeken. En kwam op een site van Psyq uit. Zij werken met lichttherapie. Het schijn te helpen bij PMS klachten.
En overgangsklachten. Nu heb ik de laatste tijd weer een aantal dagen heftige PMS klachten. De psychische klachten zijn dan mn zwaar.
Als ik op andere sites kijk die deze lampen verkopen voor thuis dan zou het ook bij overgangsklachten helpen en slaapproblemen.
Wie heeft er ervaring mee. Zou zo iets echt helpen? of is het zonde van je geld.
Zelf denk ik dat de klachten komen door de disbalans van de hormonen en dat zo'n lamp dat niet op kan lossen.
Maar misschien hebben dames er ervaring mee??

Groetjes Lientje

Riky
Berichten van Riky
Onderwerpen van Riky
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Re: Lichtlamp

Bericht door Riky » do 06 dec 2018 23:01

Hallo Lientje,

Ik had in mijn overgang nogal slaap problemen. Enerzijds was stond mijn biologische klok door de hormonen sowieso al onder druk, maar door de hormonen kon ik ook niet meer aan wat ik vroeger aankon.
Zo gauw er iets gebeurde of het nou met mezelf was, of met een van de kinderen kon ik daarvan wakker liggen en werd mijn dag- en nachtritme nog veel wankeler. Na zo'n periode lukte de ene keer het doorslapen niet meer, de andere keer het inslapen niet, het was altijd wat.
Mijn zoon,(die naast slaapproblemen heel erg veel andere klachten had...en die zijn er nu 4 jaar later nog altijd)) was destijds net in behandeling bij het slaapcentrum en beschikte over zo'n lamp.

Ik kon die lamp van hem lenen en we wisten hoe hem te gebruiken. Want de lamp zelf lost niks op, het is een hulpmiddel bij het uitvoeren van een programma dat erbij hoort. Het belangrijkste is het heel strikt uitvoeren daarvan.
En inderdaad dan kan het werken en kreeg ik een "normaal" dag en nachtritme terug.
Met andere overgangsklachten heb ik nooit gemerkt dat het iets deed. Stiekem had ik gehoopt dat ik me met die lamp ook minder somber zou voelen, maar helaas.

Het slapen kon ik ermee resetten. Ik dacht dat ik ei van Columbus gevonden had.
Maar interessanter werd al gauw de vraag, houdt dat ook stand? Vooraf zeggen ze bij het slaapcentrum zelf al, dat je je vanaf dan heel strikt aan de nieuw ingestelde bedtijd en opsta-tijd moet houden, omdat het anders weer van slag raakt.
En dat klopt. Zo gauw het een keer een avond later was geworden, door omstandigheden, of deden zich tegenslagen voor (en die blijven bij het leven horen) kwam er meteen de klad al weer in, waarna het effect in no time verdwenen was.
Ik steek die energie er niet meer in. Met de overgang in mijn lijf is er geregeld iets aan de hand en schiet ik er geen donder mee op.

Als je last hebt van alleen winterdips door de donkerte in de winter, kan zo'n lamp je ms effe een oppeppertje geven, omdat voldoende daglicht je melatonine-aanmaak stopt.
Mijn overgangshormonen hadden er niet veel boodschap aan.

Riky

Lientje74
Berichten van Lientje74
Onderwerpen van Lientje74
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Bericht door Lientje74 » vr 07 dec 2018 10:39

Hallo Riky,

Hartelijk bedankt voor je antwoord.
Wat ik eigenlijk al wel wist, bevestig jij. Hormonen in de overgang hebben er geen boodschap aan.
Daarom is het forum zo fijn hier. Want hier hoor ik van mensen hoe het werkelijk zit.
Bedrijven die zulke lampen verkopen, hebben er natuurlijk ook financieel belang bij.
Het lijkt dan zo mooi als ze beschrijven waar het allemaal voor kan helpen.

Groetjes Lientje

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 62

Bericht door Dorothea » vr 07 dec 2018 12:41

Hoi Lientje,

Nee, zo'n lamp heeft bij mij niet geholpen, zonde van het geld, kon hem gelukkig weer doorverkopen.

groetjes,
Dorothea

Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 66

Bericht door Jacobina » zo 09 dec 2018 18:37

Hoi,

Ik heb vorig jaar ook zo´n lamp aangeschaft, en heb het gevoel dat het ook niet helpt. Dus weer iets wat eigenlijk helemaal niet helpt. Ja wat helpt er nu eigenlijk wel aan die rotovergang?? We moeten het maar rustig over ons heen laten komen denk ik. Maar dat is soms erg moeilijk hoor. Jullie allemaal sterkte.

Jacobina

Plaats reactie