Zweet handen en voeten / Zweet handen en voeten

Warmteopwelling, nachtzweten, hitteaanvallen, vapeurs.
Opvliegers zijn er in soorten en maten
Tanja46
Berichten van Tanja46
Onderwerpen van Tanja46
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Zweet handen en voeten / Zweet handen en voeten

Bericht door Tanja46 » za 15 sep 2018 09:53

Hallo allemaal,

Sinds ik op dit forum zit heb ik al heel wat hulp gehad en ik ben ook gegroeid. Een tijd is het goed gegaan en had ik mijn angst onder controle.
Nou heb ik toch weer een brandende vraag. Zijn er hier ook vrouwen die erge last hebben van alleen klamme handen en voeten. Voor de rest heb ik weinig symptomen op het moment dat ik dat krijg. Soms een druk op de borst, maar dat is niet altijd zo.

Groet
Tanja

Tanja46
Berichten van Tanja46
Onderwerpen van Tanja46
Menopauzejaar:

Re: Zweet handen en voeten / Zweet handen en voeten

Bericht door Tanja46 » vr 28 sep 2018 17:42

Hallo dames,

Op het moment zit ik steeds te denken: zal ik wel schrijven, zal ik niet schrijven, zal ik wel schrijven, zal ik niet schrijven en ook: zal ik naar de dokter gaan of zal ik niet gaan enz enz.
Toch maar even van me af schrijven en daarna even kijken of ik de dokter toch even op bel of niet.

Ik heb vreselijke zweet handen en voeten en heb het idee dat ik een rood hoofd krijg, maar dat heb ik niet.
Ik heb bloeddrukverlagers, maar mijn bloeddruk is toch een beetje hoog op het moment. Niet veel te hoog hoor. Ik loop op blote voeten door het huis en net ging ik bijna onderuit, zo nat zijn mijn voeten, bah.

Mijn man komt net thuis en ik heb gevraagd of hij even mee naar boven wil gaan omdat ik mezelf wil douchen. Hij komt er dan even bij staan ter afleiding. Toen ik onder de douche stond kreeg ik een vreselijke huilbui en heb mijn man vertelt hoe slecht ik me voel en me een wrak voel. Er zijn mensen ernstig ziek en ik (hopelijk) niet en toch voel ik me alsof het ieder moment met me gedaan is.

Onder de douche uit gekomen en gelijk weer verder gaan schrijven. Ik ben wat tot rust gekomen, maar als je boe tegen me zegt dan barst ik gelijk uit in huilen. De zweet handen en voeten blijven.

Voordat ik ging schrijven heb ik een oxazepam en een borrel gepakt. Ik weet het dat is niet goed, maar was hopeloos op zoek naar rust in mijn lichaam.
Ik zal even opnoemen waar ik de laatste dagen last van heb gehad.

Spontane bloedneus 1 x
Puisten komen opzetten
Hele erge tintelingen in mijn onderarmen
Sinds gisteren:
Met tijd en wijle onrust in mijn lichaam, gejaagd en trillen
Zweet handen en voeten
Heb 5 keer ontlasting gehad en vandaag al drie keer dus moet duidelijk vaker naar het toilet
Net onder de (opvlieger) wat ik ook kreeg:
Het gevoel dat mijn linker onderarm en been afgeknepen werd, niet in ernstige mate
sneller tintelingen in de vingers dan anders
Het gevoel van stijfe gewrichten in mijn vingers
Vanmorgen deed mijn hele buik en maag pijn, maar een half uurtje of zo
Soms een vlaag van misselijkheid

Ik denk dat ik niks ben vergeten en ondertussen dat ik dit zit te schrijven voel ik de rust in mijn lichaam terug komen. De zweet handen en voeten blijven.
Heb ik net een paniekaanval gehad door de hormonen? Hebben ze een wedstrijdje gedaan wie er het snelst door mijn lichaam heen kon razen. Ik weet het niet.

Zo, ondertussen toch naar de dokter geweest. Weer een geruststellend gesprek gehad.
Bij de dokter begon ik vreselijk te trillen en nou heb ik het heel erg koud.

Ik ben rond twee uur begonnen met schrijven dus dit is allemaal in een paar uur gebeurt. ik voel me nou wel een stuk rustiger.
Mijn vraag is: herken iemand dit en zijn dit nou mijn opvlieger. Ik heb het idee dat mijn menstruatie er ook aan zit te komen.

Tanja

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » ma 01 okt 2018 09:29

Hoi Tanja,

Hormonen hebben invloed op alle processen in je lijf.
Ben je hormoongevoel (dus reageert je lijf op de geringste niveauverschillen), dan heb je helaas veel klachten tijdens de overgang.

Ik heb allerlei kwalen en kwaaltjes gehad en nog steeds wel, maar nu mijn menstruaties langer wegblijven en ik vaker een menstruatie oversla heb ik veel minder overgangsklachten. Zolang de menstruatie wegblijft gaat het goed. Dat geeft toch wel aan dat het allemaal hormoon-gestuurde ellende was. Want ellendig is het. Bij tijden heb ik het gevoel gehad dat mijn laatste uur was geslagen; zo beroerd. Dat bracht dan ook flinke paniekgevoelens en dat resulteerde dan weer in onzekerheid en angst om dingen te doen.

Langzaam, heel langzaam durf ik te hopen dat het betert en komt het vertrouwen in mijn lijf weer terug. Ik gun het alle vrouwen hier; de overtuiging dat wat je allemaal voelt door de hormonen komt en de wetenschap dat het uiteindelijk betert. Dan nog moet je er uiteraard doorheen, maar wordt het misschien iets draaglijker; wordt het een minder oplossingsgericht proces, zodat er meer rust komt. En die rust is dan weer goed voor de hormoonbalans ;) .

V.w.b. je klacht zweetvoeten en handen. Ik heb een korte periode gehad dat ik bij vlagen zweetvoeten had; een soort opvliegers van mijn voeten. Maar misschien is het ook wel een bijwerking van de bloeddrukverlagende medicatie?

Groetjes en sterkte,
Claire

Tanja46
Berichten van Tanja46
Onderwerpen van Tanja46
Menopauzejaar:

Bericht door Tanja46 » ma 01 okt 2018 21:53

Hoi Claire,

Wat je schrijft is allemaal waar.
Als ik naar mezelf kijk een jaar geleden dan ben ik ook echt wel rustiger geworden in dit hele proces. Waar ik soms moedeloos van word, is dat ik net aan het ene gewend ben en dan krijg ik weer andere dingen erbij. Dan komt er weer die twijfel al kan ik er op het moment al veel beter mee omgaan.
Waar ik eerst bijna wekelijks bij de dokter zat, zie ik hem nou bijna niet meer en toch....... ergens 2 a 3 keer in de maand, gebeurt er iets in mijn lichaam waar ik geen controle over heb. Ik krijg dan een soort paniek en mijn lichaam word zo zwak en de adrenaline giert door mijn lichaam heen. Daar moet ik nog mee om leren gaan het is zo heftig en dan is het fijn dat je op dit forum van je af kan schrijven en daar ben ik ook heel erg blij mee.

Tanja

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht