Opvliegers gaan door merg en been.

Warmteopwelling, nachtzweten, hitteaanvallen, vapeurs.
Opvliegers zijn er in soorten en maten
Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 54

Opvliegers gaan door merg en been.

Bericht door Max » zo 15 jan 2017 14:11

Hallo dames,

Al 7 jaar heb ik opvliegers en die gingen van kwaad tot erger.
De laatste jaren natte nachtpon aan in bed en hoofd onder de kraan ook voor het naar bed gaan.
Dus ik haat de zomers en word al gestrest door als het maart wordt.

Op t.v. zie ik elke waaier of propeller die in beeld komt, zoveel inpact heeft het gehad.
ik droom er alleen nog niet over.

Heb nu het gevoel dat ik dat niet meer trek, als ik een opvlieger krijg, verkrampt alles en krijg een fikse huilbui er achteraan.
Het trekt het laatste beetje energie uit me weg. De enorme hitte overdag is wel verdwenen maar in de avond komt die weer.

Wie heeft er nog een idee wat daaraan te doen, ik weet het echt niet meer, ze hebben me gesloopt.
Wie herkent dit ook? En houdt het uiteindelijk een keer op?

Max.

Bootje1968
Berichten van Bootje1968
Onderwerpen van Bootje1968
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Re: Opvliegers gaan door merg en been.

Bericht door Bootje1968 » ma 16 jan 2017 17:44

Hoi

Ik herken hier heel veel van. Zelf ben ik onder behandeling met acupunctuur en moet zeggen ze zijn een stuk minder geworden en kan er nu mee dealen. Misschien kun je hier wat mee. Ook vooral geen hete dingen eten maar vooral groene groenten.

Sterkte groet, Astrid

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » di 17 jan 2017 11:13

Hallo Astrid

Ik ben niet in staat om ergens heen te gaan op het moment.
Qua eten eet ik zeker geen hete dingen heb ik nooit gedaan.
Heb zelfs cola laten staan en maar 2 koppen koffie per dag maar die krengen blijven maar komen.
Na 7 jaar moet dat toch een keer gaan liggen, wanneer houdt het op?

Wel heel erg bedankt voor je reactie:)

Groetjes Max.

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 59

Bericht door Roseline » di 17 jan 2017 12:56

Hallo Max,

Ik heb net dezelfde opvliegers en kan ook nergens heen gaan op het moment. Ik heb alle mogelijke natuurlijke middelen geprobeerd en niets hielp. Ik ben nu zes jaar postmeno. Ik voel minuten op voorhand dat er eentje komt en dan sta ik van kop tot teen nat in het zweet. Ik heb nu ook uitslag onder mijn oksels van het vele transpireren. Gisteren heb ik tien opvliegers tijdens de dag gehad en dan 's nachts nog een viertal. Het gevoel dat je gaat flauwvallen vind ik verschrikkelijk.

Ik heb een tijd oestrogeen pleisters gebruikt en dat hielp voor de opvliegers, maar ik had er veel bijwerkingen van waaronder nog ergere angstgevoelens. Ik dacht dat ik gek werd. Nu heb ik ook nog angstgevoelens, maar dan vooral 's morgens. Ik verdraag geen AD en zal de rit dus moeten uitzitten, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Ik voel me zo slecht in mijn vel en die opvliegers weerhouden mij om alleen naar buiten te gaan.
Ik weet heel goed wat je doormaakt en wens je heel veel sterkte.

Roseline

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » di 17 jan 2017 15:07

Hallo Roseline,

Ook ik heb een aantal middelen gebruikt tegen de opvliegers van de drogist die hielpen ook niet werd er nog meer moe van dan ik al was, dus gestaakt weer.
Wat een ellende he die vreselijke opvliegers net of ik van mijn stokje gaat.
Ze zijn in de loop van de jaren steeds erger geworden, in het begin waren ze goed te doen, tot die algehele hitte kwam opzetten de hele dag plus opvliegers erover heen.

Ik lees dat jij kan zweten, dat doet mijn lichaam niet, het zou iets schelen dan raak ik meer warmte kwijt, nu is het pappen en nathouden.

Ook ik voel ze van tevoren aankomen, een naar en nerveus gevoel in de onderbuik en maag wat zich daarna uit in een huilbui vaak en dan een beetje warmte en alle energie is weggetrokken die ik nog had, ook mijn hoofd doet mee.

Oh ja, sinds juni 2014 ben ik in de post.
Daarna een burn-out en de geestelijke overgang begon.
Ik heb ze overdag en soms niet te herkennen tot de warmte aankomt en vooral als ik naar bed ga komen ze achter elkaar.

Ik durf ook niet aan de hormonen bang dat het nog erger wordt en dan het stoppen wat gebeurt er dan?
Heb ook verschillende antidepressiva gebruikt maar de enige die een beetje werkt is mirtazapine en ben daar toch weer mee begonnen nu 5 weken, even kijken wat het doet.

Dankjewel voor je reactie en de moeite die je neemt om toch in deze kl***ten periode te antwoorden, kost veel energie.
Ook bedankt voor de herkenning.
Heb gelukkig een man (Steve) ;) die het probeert te begrijpen en veel op het internet aan het zoeken is voor mij.

Jij ook veel sterkte.

groetjes Max.

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 58

Bericht door Janet » di 17 jan 2017 15:36

Hoi Max,

Ook ik heb heb hier al 5 jaar last van, geen gewone last: het beheerst mijn leven. Ik ben zo blij dat ik lees dat je uitlegt dat het samengaat met onrust. Bij mij begint elke opvlieger daarmee vanuit de maagstreek, verkramp dan en pas dan de hittegolf door mijn lijf. Het voelt als een tsunami door mijn lijf en dit varieert van een paar minuten tot uren. Dan is het weer wachten op de volgende golf. Ik kan het niet voorkomen of beheersen, het lichaam regeert. Het gaat ook altijd gepaard met duizeligheid, gevoel van flauwvallen of wegvallen. Pas op het moment dat de hitte komt opzetten trekken de andere klachten weer weg. Hoe vaak ik niet gehoord heb dat het tussen de oren zit.... De eerste post jaren waren een hel, nu accepteer ik het beter maar het maakt het niet minder makkelijk. Ik weiger medicatie of hormonen, laat mijn proces haar gang gaan maar ben serieus uitgeput na zoveel jaar en snak naar evenwicht en energie.

Sterkte voor jou en alle andere met deze heljaren
Gr Janet

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » di 17 jan 2017 16:22

Hallo Janet,

Zoals je zegt, het beheerst mijn hele leven.
Ook dat verkrampen heb ik en precies als jij daarna de warmte.
En die onrust klopt ook precies zoals jij die omschrijft, niet te harden en geen idee waar het vandaan komt en of ik daar iets mee moet zoals vaak beschreven staat. Ik zou niet weten wat daar de bedoeling van is maar dat heb ik met die hele overgang trouwens.

Ik kan het ook niet beheersen, zoals jij zegt, het lichaam gaat haar gang.
Ook hier een heel naar gevoel in mijn hoofd en heel erg warrig.
Ook bij mij trekt het nare gevoel weg als ik wat warmte voel opkomen en dan weet ik vaak dat het een opvlieger was.
Er staat wel een stukje over soorten opvliegers
Nu die heb ik allemaal.
Ook ik heb alle stickers al opgeplakt gekregen en uiteindelijk weet men het niet meer maar dat wordt dan niet gezegd (bang voor eigen ondeskundigheid want dit soort symptomen staan niet in het DSM 4 boek van de psychiatrie en zelf nadenken hebben ze volgens mij niet geleerd). Sorry voor mijn cynisme.

Bedankt voor je reactie Janet en de herkenning, dan weet ik dat ik hier niet alleen mee zit te klooien en overleven.
Ook jij sterkte en maar weer hopen dat het ooit beter wordt ook al vind ik dat verschrikkelijk moeilijk.

Groetjes Max.

Ben vorige week uit mijn hol gekropen met alle kracht naar een oude buurvrouw in de buurt die mij nog kende van vroeger.
Ook zij heeft veel last gehad en kende nog twee vrouwen die ook zoiets hadden meegemaakt en er nog middenin zitten.
Dan lijkt het allemaal toch echter en ben blij dat ik daar even ben geweest.

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline

Bericht door Roseline » wo 18 jan 2017 11:19

Hallo Max en Janet,

Het beheerst inderdaad mijn hele leven. Niemand kan begrijpen wat ik voel en het is iedere dag overleven. Hebben jullie ook last van piekeren en doemdenken.

Ik zou naar de tandarts moeten gaan, omdat ik een heel klein gaatje heb in een kies, maar ik kan dit dus niet. Ik kan onmogelijk in de tandartsstoel met een opvlieger zitten en die angstgevoelens. Stel je voor dat er dan nog iemand zit te peuteren in je mond. En op de duur wordt dit ook een obsessie. Dus iedere dag hoop ik dan maar dat ik geen pijn zal krijgen. Ik probeer die gedachte te doorbreken en doe nu mindfulness meditatie, maar dat lukt ook niet altijd even goed.

Ik heb ook een paar psychiaters gezien, maar die weten helemaal niets over de overgang. Ze keken mij aan net of ik van een andere planeet kwam. AD voorschrijven en in therapie gaan. Ik ben helemaal mijn vertrouwen kwijt in de reguliere medische wereld door verschillende nare ervaringen.

Max, ik vind het heel moedig van jou om toch tot bij je buurvrouw te gaan. Herkenning is heel belangrijk voor ons.

Warme groet,
Roseline

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » wo 18 jan 2017 11:55

Hallo Roseline,

Ja ook piekeren en doemdenken en de zin van het leven ontbreekt op dit moment.
Ook omdat ik geen einde zie van de donkere tunnel.
De meeste dingen kan ik niet meer momenteel, de overgang heeft me uitgeput.

Was vroeger altijd bezig in huis en de tuin voor onderhoud en deed het schilderwerk.
Dat wil ik allemaal niet meer omdat ik er het nut niet meer van in zie althans niet op die perfectionistische manier.
Als het ooit beter zal gaan doe ik het maar zo zo.
Wat ik wel fijn vind is wandelen of fietsen in de bossen en ik hoop echt dat dat weer kan, is belangrijker dan al dat onderhoud.

Ja, ook ik ben al een jaar niet bij de tandarts geweest, durf ook niet met dat lijf van mij dat niet meer wil.
Heb ook een psychiater gezien die niets van de overgang af wist.
Heb in het begin gezegd dat ik in de overgang was en dat het toen allemaal begon maar ze walste erover heen.
De laatste keer zei ze mw. bent U misschien in de overgang?
Ik wilde haar slaan maar had de kracht niet:)
Ben 51 en dan vragen of je in de overgang bent en het ook al tig keer heb aangegeven.

Ook ik ben het vertrouwen kwijt in de reguliere geneeskunde, had er al geen hoge pet van op.
En die buurvrouw was gemakkelijk om heen te gaan, kwam haar wel eens tegen buiten en ze kende mijn probleem, had het haar verteld. Ze nodigde me iedere keer uit om eens langs te komen en die mensen zijn erg toegankelijk.

Groetjes Max.

Nog een vraag over de helse opvliegers.
Hoe kan het nu dat bij de ene vrouw de opvliegers even duren of een paar jaar?
En bij de andere 7 jaar of langer?

Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Conny1966 » wo 18 jan 2017 12:52

Hallo Max,

Nou ja zeg schandalig die psychiater, heeft dus gewoon totaal niet geluisterd. Ze moet zich schamen.
Ik kan me voorstellen dat je haar wel kon slaan ( nou heb ik sinds ik in de overgang zit wel vaker de neiging iemand te slaan die iets verkeerds tegen me zegt maar dit terzijde :D )
Ik ben drie jaar geleden wel eens bij de psycholoog geweest, een hele aardige man, nam ook direct van me aan dat mijn klachten van de overgang konden zijn, maar gaf toe daar eigenlijk geen verstand van te hebben. Na drie sessies hebben we dan ook maar besloten ermee te stoppen, schoot totaal niet op.
Heb ook al twee keer ad aangeboden gekregen maar nooit mee begonnen.

Het is inderdaad fijn om met iemand te kunnen praten die hetzelfde doormaakt of heeft doorgemaakt, anders kunnen mensen het niet echt begrijpen hoe zwaar het werkelijk is. Dan krijg ik van die goedbedoelde adviezen je moet er lekker op uut gaan, afleiding zoeken. Nogal lekker als ik rillend en met zweet in mijn handen op de bank zit, bang dat mijn laatste uur is geslagen.

Sterkte er mee, ook met je heftige opvliegers, zweetaanvallen, weet helaas ook niet wat je eraan zou kunnen doen.
Heb het zelf alleen soms in de ochtend bij het wakker worden, maar niet zo heftig.

Groetjes Conny

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 53

Bericht door Ellenoor » do 19 jan 2017 14:56

Ha Max

Ik zie soms nog wel dames van 85 met een opvlieger, maar niet meer in hevige mate.
Of de oestrogeen daling ooit in balans is of op is kan ik je niet vertellen.
Ik vraag weleens aan zo'n dametje van 85, wat deed u vroeger als u opvliegers had en last.
Ja kind zegt ze dan, ik was 42 toen ik mijn kind kreeg en met 45 zat ik in de overgang.
Ik ging naar de dokter en kreeg hormonen voorgeschreven.
Als ik dan in de badkamer kijk, op het planchet bij de spiegel zie ik dat ze het nog krijgt, in de vorm van hormoonzalf.
Kom je in zo een kamer, en vertellen ze me dat ze zo rot zijn, zo zegt ze het echt, :cry: der eigen naar voelen, weet ik wel waardoor dat komt.
Ook bij oude dametjes word het nog steeds voorgeschreven door de heren en dames medici.

Nou bedankt Mevrouw voor het advies, ik krijg liever een dosis geluk hormonen. :)
Max weet niet of je wat aan mijn verhaaltje hebt.
Sterkte weer voor jou en ons allen.

Groeten Ellenoor

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » do 19 jan 2017 15:44

Ellenoor schreef:
do 19 jan 2017 14:56
Ook bij oude dametjes word het nog steeds voorgeschreven door de heren en dames medici.
Ja Ellenoor.

Ik heb al zo vaak gehoord van 70+ vrouwen dat ze niet meer van de hormonen af kunnen komen. Als ze tijdens hun overgang jarenlang hormonen gebruikt hoefde en kon hun lichaam niet zelf de verandering leren maken. Door te lang doorgaan daarmee lukt dat achteraf dan niet ook niet meer. Dat is ze vooraf nooit verteld, en wordt nog steeds niet verteld. Het zou heel wreed zijn deze vrouwen dan, als ze met de gevolgen geconfronteerd worden, maar niets meer te geven.
In het voorschrijfgedrag gaat het al veel eerder mis. Met idd alle gezondheidsrisico's die het gevolg ervan kunnen zijn.

Anette

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline

Bericht door Roseline » vr 20 jan 2017 14:14

Max,

Ik zou ook zo graag weten hoelang die heftige opvliegers nog gaan duren. Hoe gaat het nu bij jou met de angstgevoelens ? Ik heb ze vooral 's morgens, maar de rest van de dag blijf ik toch met onrust zitten. Een heel zenuwachtig gevoel.

Ik hoop dat je je beter zult voelen met de AD.

Groetjes
Roseline

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » vr 20 jan 2017 14:56

Hallo Roseline,

De angstgevoelens waren vorig jaar wat minder en nu in alle hevigheid terug en de opvliegers zijn ook heviger, waarschijnlijk een samenhang daarmee?
Durf eigenlijk niet meer naar buiten en helemaal niet alleen.
Door de AD sta ik overdag wat steviger in mijn schoenen maar in de avond word ik ontzettend moe.
Ik weet soms ook niet meer wat te doen met die AD.

Ook nu overdag veel spanning en onrust net als jij. Wat een ellende he!
Ik probeer nog 2 weken door te gaan met de AD en daarna maar weer zien.
Heb sinds september ook veel spiertrekkingen erbij gekregen.

Het is echt leven per dag, minuut, seconde.

Groetjes Max.

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline

Bericht door Roseline » vr 20 jan 2017 15:32

Hallo Max,

Ik heb in het verleden verschillende AD geprobeerd, maar ik had er teveel bijwerkingen van en dacht dat ik helemaal gek werd. Ik verdraag ze echt niet. Ik durf ook niet meer alleen naar buiten en zelfs als ik met mijn man naar buiten ga, dan is het vaak nog een hele opgave. We rijden dan gewoon een beetje rond opdat ik toch iets van de buitenwereld zou zien.

Je hebt het goed verwoord : het is echt leven per dag, minuut, seconde.

Bij mij is het ook allemaal begonnen in de premenopauze, maar geen enkele arts die de link legde. Nu vind je veel informatie op internet, maar in het jaar 2000 was dit niet zo. Ik had toen allerlei klachten. Onregelmatige menstruatie, veel bloedingen en toen hebben ze de baarmoeder weggenomen, terwijl dit allemaal te maken had met de premenopauze.
In 2011 ben ik oestrogeenpleisters gaan gebruiken tegen de opvliegers.

Al jaren heb ik dus geen leven en ik zie ook het licht niet aan het einde van de tunnel.

Doe ook de groetjes aan je man. Ik vind het bijzonder lief van hem dat hij zich zo inzet om een oplossing te vinden.

Roseline

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » vr 20 jan 2017 16:51

Hallo Roseline,

Jij ook al. Dat waren waarschijnlijk ssri's denk ik.
Daar heb ik er ook een paar van geprobeerd, nou ik steeg op niet normaal meer. Kan er dus ook niet tegen.
Is ook nog een bloedonderzoek geweest om te kijken of ik enzym miste in de lever maar dat is kwijtgeraakt, dus hebben ze het maar zo gelaten.

Ook ik hang vaak aan de arm van mijn man, hij spoort me wel aan om even een klein ommetje te maken, net ook even gedaan.

Met die bloedingen en stolsels ben ik eigenlijk dankzij deze site nooit naar de huisarts geweest. Als ik het niet gelezen had hier dan was ik me dood geschrokken. In juni 2014 was mijn laatste menstruatie. Eigenlijk hadden ze jou baarmoeder toch kunnen laten zitten.

De opvliegers heb ik al sinds 2009 of 2010 maar die waren toen nog niet zo heftig en goed te verdragen maar werden steeds zwaarder net als bij jou.
Het put je werkelijk helemaal uit.
Nu heb ik het overdag ook vaak koud dat is al heel lang geleden en komen die zware opvliegers in de avond, kan dan haast de trap niet meer op om naar bed te gaan.
Heb ook jaren last gehad van mijn maag in de premenopauze, dat is nu wel over.

Hier is leven ook ver te zoeken en in de morgen ook veel huilbuien trouwens vandaag de hele dag al en dat kan morgen ook weer anders zijn.
Ik word van hot naar haar geslingerd en weet nooit waar ik aan toe ben.
Durf bijna niet meer op te staan 's morgens, opzien tegen de dag.

Jij hebt ook geluk met die man van jou, is fijn zoveel begrip en meedenken.
Ik heb hem de groeten gedaan hoor:) Ben zo blij met hem in deze rottijd.

Groetjes Max.

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline

Bericht door Roseline » vr 20 jan 2017 17:26

Hallo Max,

Het waren inderdaad ssri's. Mijn huisarts durft zelfs niet meer voorschrijven omdat ik op alles heel heftig reageer.

En ja, ze hadden mijn baarmoeder kunnen laten zitten, want geen enkele gynaecoloog vond iets abnormaals. Ik wist toen niet beter.

Ik heb het tussen de opvliegers door ook soms heel koud. Ik heb ze dag en nacht. Verder heb ik dat verdrietige gevoel, maar de tranen komen niet. Soms zo ik graag eens kunnen huilen omdat het misschien oplucht.

Je hebt toch de moed gehad om even naar buiten gaan. Iedere kleine stap is een overwinning. Ik ken het gevoel bij het opstaan ook, want dan denk ik hoe erg zal het vandaag weer worden.

Groetjes
Roseline

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » vr 20 jan 2017 18:09

Hallo Roseline,

Dat dacht ik al van die AD. Van ssri's ga je eerst de lucht en daarna zou het moeten zakken en dat deed het bij mij ook niet, ik ging sky high.
Artsen weten nog zo weinig van de overgang en daarom loop je ook steeds tegen een muur op.
Voor dat hele gedonder met die overgang had ik deze dingen allemaal niet, beetje hypochondrisch en heel fijn gevoelig, dat wel.

Die koude herken ik nu ook, die was er vorig voorjaar nog niet. Het is allemaal wel in beweging en ik ga er maar van uit dat dat een goed teken is.
Ik had ze ook dag en nacht, ze zijn verschoven en door de AD slaap ik er nu doorheen.

Dat verdriet herken ik ook sinds vorig jaar, kon ook moeilijk of niet huilen, nu is het net een waterval, zoveel tranen, heb in mijn leven nog nooit zoveel gehuild. Waar het allemaal vandaag komt is me een raadsel.
Moet wel zeggen dat het niet oplucht is mijn gevoel.
Misschien komt dat bij jou ook nog, dat je wel kunt huilen.

Soms denk ik dat ik niets meer kan niet eens meer lopen en klopt wat je zegt, het geeft weer iets vertrouwen als het wel gaat.

Groetjes Max.

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » za 21 jan 2017 12:47

Hallo Roseline,

Ook slecht.
Moe moe en nog eens moe, zit nog steeds op de bank om de moed op te brengen om mijn tanden te poetsen.
Heb veel koude opvliegers.
Ik geloof dat ik maar in bed blijf tot die hele overgang over is, heeft toch geen zin om op te staan.

Groetjes Max.

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline

Bericht door Roseline » vr 27 jan 2017 12:11

Hallo Max,

Hoe gaat het nu met jou en de heftige opvliegers. Ik weet dat het gemakkelijker gezegd dan gedaan is, maar probeer er geen belang aan te hechten aan wat die huisarts heeft gezegd. Ik heb het keer op keer meegemaakt dat artsen en psychiaters helemaal niet op de hoogte zijn van de klachten van de overgang. Zelfs mijn endocrinoloog beweerde dat de oestrogeenpleisters geen angstgevoelens konden veroorzaken. Ik ben dan eens de bijsluiter gaan lezen en ja hoor als bijwerkingen stond er : angsten.

Ik ben ook het vertrouwen in mijn lichaam kwijt, maar ik probeer moed te putten uit iedere kleine overwinning. 's morgens heb ik nog veel onrust en kan ik moeilijk op gang geraken. Soms blijft de onrust de hele dag aanwezig, maar de heftige angstgevoelens zijn tenminste verminderd.

Ik hoop dat je vandaag een betere dag hebt.

Groetjes
Roseline

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » vr 27 jan 2017 12:31

Hallo Roseline,

De opvliegers heb ik als ik opsta maar dan in koude vorm. Door de AD komen ze er anders uit dan daarvoor en soms herken ik ze helemaal niet, voelt heel naar.
Tegen de namiddag heb ik er minder en tegen de avond krijg ik het weer warm en komen ze weer, kan er de klok bijna op gelijk zetten. Dan word ik ook erg moe.

De psychiater waar ik heen moest (was in verband met de AD) wist er ook weinig van, die vroeg de laatste keer of ik al in de overgang was, terwijl ik dik de leeftijd heb en het telkens heb aangegeven. Die luisterde niet eens.
Hoe kan iemand nu zeggen dat het geen angst oplevert als het in de bijsluiter staat?
Vrouwen hebben het toch gerapporteerd.
Onbegrijpelijk.

Ik heb hetzelfde iedere morgen en vaak ook de rest van de dag.
Vind het heel fijn voor je dat de angstgevoelens zijn verminderd, die zijn verschrikkelijk.
Hoop dat het zich doorzet.
Roseline, hoe lang heb jij die verrekte opvliegers al?
Ik bedoel dan niet de warmteopwelling want die ken ik ook maar die verschrikkelijke opvliegers met al die nare gevoelens.

Groetjes Max.

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline

Bericht door Roseline » vr 27 jan 2017 15:52

Hallo Max,

Ik heb ze vanaf de postmeno in 2011, maar heb dan de hormoonpleisters gebruikt. Omdat ik ook een schildklierziekte heb, dacht de endocrinoloog dat mijn klachten hierdoor kwamen en niet van de overgang. Ik heb tot 2015 die pleisters gebruikt, totdat ik op zoek ging op internet naar ervaringen van vrouwen met die pleisters. Het was nogal een "eyeopener" te lezen dat er heel veel vrouwen zich ziek voelen en angstgevoelens hebben met hormoontherapie. En toen ben ik eens gaan kijken in de bijsluiter naar de bijwerkingen. Ik heb ze dan afgebouwd en kreeg één maand na het stoppen met de oestrogeenpleisters terug heftige opvliegers.

Het is dus in mijn geval helemaal juist dat je de overgang hiermee niet kan overslaan.
Ik heb die heftige opvliegers nu dus al weer twee jaar.

Ik heb een vriendin die tien jaar lang hormoontherapie heeft gehad, maar voor gezondheidsredenen moest ze hiermee stoppen.
Bij haar kwamen ook alle klachten terug.

Ik weet ook wat je bedoelt dat je de opvliegers soms niet herkent. Soms krijg ik het gevoel dat er eentje op komst is, maar die dan niet doorzet. En omdat dit gepaard gaat met angstgevoelens dan ben ik bang dat deze weer terug beginnen.

Het niet weten hoelang dit nog zo gaat duren vind ik heel moeilijk om mee om te gaan.

Groetjes
Roseline

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » vr 27 jan 2017 16:10

Hallo Roseline,

Och ja, was het even vergeten dat je het al had benoemd, 2011.
Dat hoofd van mij is vaak een warboel.

Bij jou kwamen dus ook de opvliegers weer heftig terug.
Ik heb het dan niet over een beetje warmte zonder angst en nare gevoelens want die heb ik ook jaren gehad.
En dus ook bij jouw vriendin kwamen ze terug.
Heb het al zo vaak gelezen hier dat de ellende weer begint na het stoppen.
Maar ook reacties dat het wel terug komt maar in mindere mate.
Ik sta op de drempel om het te proberen maar door al die verhalen, ook nu weer van jou dat ze toch terugkomen, twijfel ik zo wat te doen.

Het gaat me dan om even een rustpauze te hebben en die angst en dat nare gevoel niet meer te hebben een tijdje maar dat is ook geen garantie geloof ik.
Er zijn weer mensen, mijn vader, die een beetje aan het pushen is om toch hormonen te gaan gebruiken omdat hij mij moeilijk zo kan zien.
Ik begrijp het wel en is ook goed bedoeld maar hij weet er te weinig van en alles van internet is onzin en gelooft hij niet.

Het niet doorzetten van een vlieger herken ik ook, gaat ook gepaard met angst vaak.

Wisten we maar hoe lang het nog ging duren die ellende en net als jij vind ik het ook erg moeilijk om er mee om te gaan of ondergaan.

Dank je wel voor je antwoord.

Groetjes Max.

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline

Bericht door Roseline » do 02 feb 2017 13:49

Hallo Max,

Bij mij gaat het al wat beter met de angstgevoelens, maar de onrust is er toch nog. Ik heb weer net een opvlieger achter de rug en het duurt dan een hele tijd voordat ik mij een beetje beter in mijn vel voel.

Heb je al baat met de AD. Het is nu toch al een zestal weken dat je ze neemt, denk ik.

Ik wilde toch even weten hoe het nu met je gaat.

Groetjes,
Roseline

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » vr 03 feb 2017 10:07

Hallo Roseline,

Wat fijn dat het met je angstgevoelens minder wordt.
Daar word je toch ook helemaal gestoord van.
Bij mij zijn ze nog volop aanwezig vooral in de morgen en in de avond doodmoe.

Het is nu 8 weken dat ik ze gebruik maar het wordt niet beter, heb het gevoel dat het alleen maar slechter gaat.
Heel erg opgefokt en trillen en het werkt behoorlijk op mijn zenuwen, allemaal spiertrekkingen word er moedeloos van.
Heb besloten een kwart te minderen vanavond.

In 2015 heeft het gewerkt maar nu niet meer lijkt het wel.
Ik moet toch iets proberen dus dan maar een kwart eraf en kijken wat dat doet.
Dan werkt het niet meer als AD maar sedeert alleen.

Iig fijn dat het met jou wat beter gaat:)

Groetjes Max.

Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Hannah1 » vr 19 mei 2017 16:14

Hoi Max en Roseline,

Ik kom ook weer eens een berichtje schrijven. Hoe gaat het met nu met jullie? Ik hoop wat rustiger!
Bij mij is het ook weer helemaal beurt. Veel angstgevoelens en enorm nachtzweten, trillen op de benen, onrust in lijf. Door onrust moet ik naar buiten en wandelen om te ontladen lijkt wel. Jullie hebben het over angst en opvliegers samen, zouden mijn angstaanvallen ook een soort opvliegers zijn vraag ik me nu af? Ik heb dan geen zweten of zo, wel trillerig, hoe is dat bij jullie? Ik weet wel dat het mijn gedachten ook zijn die angst voor de angst creëren. En het nog te veel willen wat niet gaat speelt ook een rol.
Voor de angst heb ik nu een goede cbd-olie besteld waar goede ervaringen mee zijn. Misschien dat dat de dag wat draaglijker maakt.
Hoop van jullie te horen.

groetjes, Hanneke

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline

Bericht door Roseline » ma 22 mei 2017 16:24

Hoi Hanneke,

Een paar minuten voordat ik een opvlieger krijg beginnen de onrustgevoelens en het gevoel van onwel te worden en dan volgt de uitbarsting waarbij ik helemaal nat in het zweet sta. Ik heb nu ook huiduitslag onder en tussen mijn borsten door het vele zweten. Ik heb er 10 a 12 tijdens de dag en dan ook nog eens 4 a 5 's nachts.

Opvliegers zijn dan weer voor iedereen verschillend. Het kan dus zijn dat het bij jou opvliegers zonder zweten zijn.

Ik vraag me af hoelang dit nog gaat duren. Er lijkt maar geen einde aan te komen en de hitte die er dit weekend aankomt is voor mij een ramp.

Groetjes, Roseline

Vf
Berichten van Vf
Onderwerpen van Vf
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Vf » di 30 mei 2017 15:27

Hi Hanneke

Ik vraag mij dat ook al een tijd af. Ik dacht altijd dat opvliegers een hitte aanval zijn maar merk steeds vaker dat er een angstgedachte opkomt en dat golft het van uit mijn maag omhoog. Tintelend hoofd en rillingen. Dit kan soms een poos aanhouden. Ik kan heel rustig in mijn hoofd blijven maar ik vind het een nare sensatie. Ik voel mij dan ook naar. Het kan ook zo een poos over zijn en dan denk ik altijd oh de rest van de dag blijft het zo (nou niet dus) heb jij ook dat je als de storm weer wat gaat liggen je vreselijk moet geeuwen en het zo koud hebt?
Ik kan mij bijvoorbeeld druk om iets maken en als ik het ga doen is er niets aan de hand. Dan maak ik mij vervolgens weer ergens anders druk om. Ik merk dat het niets uitmaakt wat ik denk of doe het overspoeld mij. Het zijn golven maar als er eenmaal 1 begint heb ik er wel vaak een serie achter elkaar.

Ik hoop wat ervaringen te kunnen uitwisselen over opvliegers, ik merk zelf dat ik onzeker wordt als ik lees dat opvliegers hitte aanvallen zijn, ik denk al gauw zie je nou wel er is psychisch iets met je. Ik ervaar iets heel anders.

Groetjes Jackelien

Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Hannah1 » di 06 jun 2017 16:39

hallo Jackelien en Roseline,

Bedankt voor jullie reactie. Ja het blijft een rare gewaarwording die angst met opvliegers. Ik heb er nu 2 weken zowaar geen last van gehad, wel van nachtzweten. Ik voel wel een onbestemd, nerveus gevoel in mijn maag weer vandaag, maar er komt geen opvlieger/getintel of sidder in lijf van want ben helder in mijn hoofd en heb niet iets om me druk over te maken of dat ik ergens heen moet waar ik tegen opzie. En inderdaad Jackelien ik krijg ook geen hitte na zo'n sidder, wel vaak koud erna, dus vraag me dan ook af of het wel een opvlieger is.
Zijn er meer mensen die dit zo ervaren?

groeten, Hanneke

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht