Vele opvliegers per dag na gestopt te zijn met hormonen

Warmteopwelling, nachtzweten, hitteaanvallen, vapeurs.
Opvliegers zijn er in soorten en maten
Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 55

Vele opvliegers per dag na gestopt te zijn met hormonen

Bericht door Annita » zo 03 jul 2016 17:37

Hallo dames

ik gebruik nu geen hormonen meer. Ik heb 8 mnd gebruikt en in verschillende dosis. Maar ik ging terug hevig vloeien dus in 1 x gestopt.
Ik heb van de huisarts clonidine gehad voor de opvliegers

het is alweer een tijd geleden dat ik hier iets heb geschreven. Ik ben nu 5 jaar bezig met een hevige overgang. En nu ineens kan ik er niet meer tegen, ik heb elk uur een opvlieger sinds 5 jaar ook. Nu de laatste tijd zijn t weer echt regelmatig nare sensaties die ik krijg..
Ik voel een druk in mn hoofd en dan gaat alles tintelen en mn benen worden slap en mn hoofd heel vaag en wil dan maar 1 ding en dat is thuis zijn.
Mijn vraag is zijn er meer die zulke opvliegers zo ervaren en ook zo veel opvliegers hebben.. want ik word er moedeloos van.... en wat doen jullie eraan?..

Groet Annita

Linda62
Berichten van Linda62
Onderwerpen van Linda62
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Re: Vele opvliegers per dag na gestopt te zijn met hormonen

Bericht door Linda62 » zo 03 jul 2016 18:50

Hallo

Ik herken dit helemaal, op het moment weer elk half uur een opvlieger, zweten trillerig, zware benen, een gevoel alsof ik de wereld van veraf hoor en dit is dan alleen lichamelijk.
Geestelijk in een stemming dat ik iedereen die wat tegen me zegt wel in de sloot wil gooien, zeer zwaarmoedig, moedeloos, huilerig, zelfmedelijden en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ben het zo zat!

Linda

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita

Bericht door Annita » zo 03 jul 2016 19:27

linda vreselijk he.

Hoelang heb jij hier al last van want ik kan er niet meer mee omgaan en inderdaad mijn humeur is vreselijk.

Annita

Linda62
Berichten van Linda62
Onderwerpen van Linda62
Menopauzejaar:

Bericht door Linda62 » zo 03 jul 2016 19:50

Hallo

Ongeveer met mijn 50e, ben nu 54 maar het is gelukkig niet altijd, ik heb er weken bij dat ik me goed voel. Maar de laatste maand lijkt het niet te verdwijnen, ik ben nog geen dag zonder klachten geweest. Ik ben ook nog steeds ongesteld, niet iedere maand maar dan heb ik wel die verschijnselen. Ik heb in ieder geval het gevoel dat de hormonen door mijn lijf razen.
Maar weet je Annita, we kunnen elkaar steunen op dit forum en we komen er wel doorheen. Hou vol meid, je staat niet alleen, dat idee alleen al doet een hoop goed.

Linda

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door SusanL » ma 04 jul 2016 01:33

Dag Annita

Ik heb ook last van opvliegers. Werd er net wakker van een. En nu heb ik het koud. Dekbed eraf, dekbed erop. Vermoeiend.

Groetjes Susan

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby
Leeftijd NU: 62

Bericht door Gaby » ma 04 jul 2016 11:03

Goedemorgen dames,

Ik herken dit nare gevoel voor een opvlieger.
Bij mij uit zich dit in benauwdheid, maar ook in een moeilijk te omschrijven gevoel wat vanuit mijn kruis omhoog trekt.
Het is alsof alles even samentrekt en er een angst ontstaat, niet echt ergens voor, maar gewoon een angstgevoel.
Ik heb hier ook al jaren last van, soms even een tijd wat minder, maar dan keert het gewoon weer terug.
Ik ben ook zo langzamerhand erg moe van dat hele ''overgangscircus''.
Heb nu ook weer meer last van mijn ademhaling, alsof ik niet goed kan inademen, dat had ik een tijd geleden ook een periode, maar is ook weer veel minder geweest. Het lijkt ook wel alsof dat op de een of andere manier samenhangt met opvliegers die al of niet doorzetten.
Herkent iemand dat? Ook gauw benauwd en buiten adem zijn?
Ik hoor het graag!
Fijne dag verder.

Groetjes van Gaby.

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 58

Bericht door Janet » ma 04 jul 2016 11:44

Hoi Gaby,

Dat gevoel voordat de opvlieger uitbreekt heb ik ook zo erg! Kun je haast niet uitleggen en is heel vervelend, dit kan wel een half uur duren, meerdere keren per dag. Ik ben het ook allemaal zo zat en wil weer eens zonder gewoon kunnen leven.

Sterkte ermee,
gr Janet

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:

Bericht door Lia » ma 04 jul 2016 12:29

Gaby schreef:
ma 04 jul 2016 11:03
Het is alsof alles even samentrekt en er een angst ontstaat, niet echt ergens voor, maar gewoon een angstgevoel.
Hallo Gaby,

Bij opvliegers zijn de hormonen aan het werk, maken een omslag. Ze zetten het zenuwstelsel aan het werk. En dat is wat je eigenlijk voelt, die overactivitieit van het zenuwstelsel op dat moment.
Ik herken heel goed dat gevoel. Persoonlijk wil ik er niet de lading "angst" aan hangen, maar kijk er naar als een gevoel dat hoort bij verandering. In het beging vroeg ik me af 'waar ben ik dan bang voor' en vroeg ik me af of er psychisch iets mis was. Ik was bezig er iets van te maken wat het niet was.

Sinds ik weet dat het bij zo'n opvlieger niet meer is dan de overactiviteit van het zenuwstelsel pakt het me niet meer en heb ik het niet meer nodig het als angst te benoemen.
Het bleef wel een vervelend gevoel, maar de lading ging er zo eraf. Zo gauw de opvlieger afgezakt is blijft het gevoel ook niet hangen in mijn hoofd en kan ik opgelucht denken: Mooi zo, kom maar met die opvliegers, mijn overgang gaat lekker voort en mijn lijf doet het prima.

Lia

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby

Bericht door Gaby » di 05 jul 2016 09:05

Goedemorgen dames,

Dank voor jullie antwoorden!

Lia, mooi wat je schrijft en ja uiteindelijk is angst ook gewoon een sensatie waar je een label op plakt.
Het helpt inderdaad wel om het geen angst te noemen, maar gewoon iets wat het lichaam aan het doen is en waar je toeschouwer van kan zijn.
Overigens is het ook wel eens andersom, dat er eerst een zorgelijke gedachte is, er is soms niet veel voor nodig, en hoepla daar komt een opvlieger, alsof het lichaam een klein belastend iets al moeilijk aankan, en de zenuwen en soort van op hol raken........

Marg, je bedoelde het natuurlijk goed, maar het is niet erg geruststellend om dit te gaan vergelijken met een eventueel herseninfarct, als iemand toch al zo angstig is! Wij vrouwen hebben al zoveel te verstouwen in de overgang dat het niet echt prettig is om iemand onnodig ongerust te gaan maken, want zo kan zo'n onbedoelde opmerking wel werken, althans bij mij.

Hoe dan ook iedereen een hele fijne dag gewenst!

Groetjes van Gaby.

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017

Bericht door Lee64 » di 05 jul 2016 09:25

Goedemorgen

Volop opvliegers hier ook nu. Ik vergelijk het maar een beetje met de weeën die ik ooit had: ze komen op en trekken ook weer weg. En elke wee of opvlieger die geweest is komt nooit meer terug.
Op naar de laatste! (Zei zij stoer :( )

Vr gr lee

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita

Bericht door Annita » di 12 jul 2016 15:40

Hallo dames.

Wat ik mijzelf afvraag hoeveel opvliegers de meeste hebben per dag? Ikzelf word nl onderhand beetje gek van de hoeveelheid. Ik heb al 5 jaar sowieso elk uur n opvlieger waar ik regelmatig ook erg naar van word, maar de laatste dagen komen ze ook regelmatig om t half uur. Ik snap er niks meer van ik dacht altijd dat je in de postmenopauze met alles ging minderen qua klachten.
Ben nu 5 jr in de postmeno en de klachten blijven toenemen vooral opvliegers. Ben langzaamaan uitgeput. Heb veel supplementen gehad en ook half jr hormonen maar dan kreeg ik andere klachten erbij. Nu enkel nog famosan totaal en magnesium en vit d en c.

Annita

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:

Bericht door Pee » di 12 jul 2016 17:18

Hallo Annita,

Ik heb er iets van ieder uur 1. Ik ben nog niet helemaal post, al wel 33 weken zonder menstruatie!!!
Tis wat he die overgang?

Groet Petry

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita

Bericht door Annita » di 12 jul 2016 18:02

Hey Petry,

ja inderdaad dus jij ook al ieder uur. Ik word er toch knettergek van he en dat al 5 jaar. bah bah

Annita

Maddy
Berichten van Maddy
Onderwerpen van Maddy
Menopauzejaar: 2007

Bericht door Maddy » ma 18 jul 2016 00:38

Hallo Annita

Ik zat 5 jaar geleden nog flink in de overgang.
Nu ben ik sinds een half jaar bijna zonder klachten. Af en toe nog een opvlieger, vooral met warm weer.
Heb ook veel meer energie en zelfvertrouwen en kan alles weer aan.
Het voelt alsof ik na 10 jaar mijn leven weer terug heb.
Ik geniet van alle kleine dingen en loop iedere week 50km (met mijn hond)
Kinderen zijn de deur uit en ik geniet van een schoon huis en de rust
Heb na de overgang al zoveel geluksmomenten gehad
Niet meer zo opgejaagd, weer lekker slapen, geen extreme opvliegers meer.
Weer lekker een vest aantrekken, en vooral goed voor mezelf zorgen
Dus dame(s) in de overgang er komen betere tijden na alle ellende.
Houd moed!!!!!

Maddy

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita

Bericht door Annita » ma 18 jul 2016 16:53

Hallo

Dit vind ik echt heel fijn om te horen. Ik was al bang dat t zo zou blijven, ik ben er zo moe van..
Nu al 5 jr in de postmenopauze en nog steeds elk uur opvliegers..10 jaar bij jou Maddy..pfff.
Maar echt geniet jij maar heerlijk dik verdiend!

groet, Annita

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita

Bericht door Annita » zo 24 jul 2016 15:50

Hallo dames

op deze zonnige zondag. Ik schrijf t weer maar even van mij af want nu al 5 lange jaren in de postmenopauze en de opvliegers worden i.p.v. minder steeds heftiger en zoveel..
Hoe zit dat bij degene die ook al in de postmenopauze zit.?

groet, Annita

Marjan56
Berichten van Marjan56
Onderwerpen van Marjan56
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Marjan56 » zo 24 jul 2016 17:50

Hoi Annita,

Ik zit bijna 2 jaar in de postmenopauze en mijn opvliegers zijn ook erger geworden in de postmenopauze. Ik heb het vooral als ik iets geestelijk inspannend moet doen en als ik iets niet leuk vind of als iemand maar doorgaat met dingen te vertellen die me niet zo interesseren. Dan begin ik vreselijk te zweten. Vroeger dacht ik gewoon: oor in, oor uit, maar dat kan ik dus niet meer. Wel moet ik erbij vertellen dat ik ook een burn-out/ bijnieruitputting heb en dus niet weet wanneer het overgang of de burn-out is.
Heel veel sterkte ook.

Marjan

Annita
Berichten van Annita
Onderwerpen van Annita

Bericht door Annita » wo 27 jul 2016 13:13

Ok Marjan..

dit klinkt mij bekend in de oren..ik heb nl exact t zelfde.
Ik hoef nog maar ergens aan te denken of t zweet loopt naast m'n gezicht.
Ik vin zelf deze periode het ergst..dank voor je reactie.

groet, Annita.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht