Verschil opvlieger of paniek

Warmteopwelling, nachtzweten, hitteaanvallen, vapeurs.
Opvliegers zijn er in soorten en maten
Beth72
Berichten van Beth72
Onderwerpen van Beth72
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Verschil opvlieger of paniek

Bericht door Beth72 » do 04 feb 2016 12:06

Hallo dames,

Wie kan mij zeggen wat het verschil is tussen Opvliegers en paniek...ik kan het vaak niet onderscheiden en krijg dan angst en paniek....momenteel ook ziek met koorts dus ik ben het allemaal even kwijt!
Ik ben nog maar net op het forum en heb ook fijne klachten die mij vooral geestelijk uit balans brengen. Het forum staat vol met dit soort klachten en ik heb veel aan de herkenning die ik terugvind. Maar ik heb ook behoefte aan positiviteit!! Wat gaat er wel goed en waar geniet men nog wel van, hoe klein ook. Of tips om me beter te voelen bijv. Ik ga zelf waarschijnlijk beginnen met het middel 'mood' van care for women. En ik vind heel positief dat ik veel bewuster geniet van goede momenten, momenten die eerder vanzelfsprekend waren en ongemerkt voorbij gingen. Hoe is dat bij anderen??

Beth

Moon1967
Berichten van Moon1967
Onderwerpen van Moon1967
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Re: Verschil opvlieger of paniek

Bericht door Moon1967 » do 04 feb 2016 12:24

Hoi Beth,

Ik ken dat gevoel (denk ik). Het begint in je maag/borstkas en dan ga je oppervlakkig ademen en dan wordt de bovenkant helemaal warm?

Groeten, Monique

LiesbethC47
Berichten van LiesbethC47
Onderwerpen van LiesbethC47
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door LiesbethC47 » do 04 feb 2016 12:28

Hallo Beth,

Zou graag een antwoord geven, doch weet het helaas ook niet. Weet wel dat als je ook nog eens ziek bent, ook mentaal de weerstand helemaal weg is. Advies: duik gewoon lekker onder de wol en ga slapen! Wat slaapt, dat lijdt niet.
Vechten heeft nu absoluut geen zin, probeer gewoon te accepteren dat je ziek bent en het nu vandaag even niet lukt. Sterkte en welterusten!

Liesbeth

Beth72
Berichten van Beth72
Onderwerpen van Beth72
Menopauzejaar:

Bericht door Beth72 » do 04 feb 2016 12:42

Hallo

Klopt krijg warm vanuit mijn maag en dan onzeker gevoel, vaak ook duizelig erbij! Blijf dan ook tijd klam en onzeker. Ik lig al 4 dagen in bed of bank, slaap inderdaad veel. Heb wat verhoging en om me heen is iedereen ziek.....maar toch denk ik steeds dat ik geestelijk een terugval heb i.p.v. gewoon ziek zijn! T lijkt allemaal zo op elkaar....fijn dat jullie zo snel reageren!!

Beth

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 58

Bericht door Janet » do 04 feb 2016 18:16

Hoi Beth,

Ik heb dat ook zo heftig, na 2,5 jaar weet ik nog steeds niet wat er eerder is, de kip of het ei.
Ik word dan eerst behoorlijk onrustig, daarna lijkt het of ik dan uitgeknepen wordt, dit gaat samen met nare gedachten.
Ook zijn er dan hartkloppingen, hoge ademhaling, duizeligheid en soms zelfs het gevoel dat ik wegval. Pas dan komt de warmte stuwing door mijn lichaam. Daarna is het over. Dit heb ik regelmatig op een dag, met name in de ochtend en avond/nacht. Het gekke is dat ik op die momenten nog steeds niet kan denken dat het maar een opvlieger is. De schrik is dan te groot. Je kunt het haast niet uitleggen.

Sterkte Janet

Beth72
Berichten van Beth72
Onderwerpen van Beth72
Menopauzejaar:

Bericht door Beth72 » do 04 feb 2016 18:28

Hallo

Inderdaad Janet, het is niet uit te leggen, echt een eng gevoel. Ik ken wel echte paniekaanvallen van lang geleden, maar dit is net iets anders denk ik. Ik hoop echt dat ik kan leren om er gemakkelijker mee om te gaan. Meestal heb ik 's morgens de meeste last. Ik menstrueer nog steeds maar kan geen lijn ontdekken op welk moment in de cyclus ik het meeste last heb. Heb wel pijnlijke eisprong laatste half jaar, bij echo vorige week bleek ik 4 rijpe eicellen te hebben!! Mijn lijf is behoorlijk aan het rommelen dus.

Groet Liesbeth

Beth72
Berichten van Beth72
Onderwerpen van Beth72
Menopauzejaar:

Bericht door Beth72 » za 06 feb 2016 13:09

Hallo

Ik heb dan ook de neiging om maar op de bank te blijven zitten maar daar word ik niks beter van merk ik. Ga dan piekeren en nog meer tegen alles opzien. Plan dus wel aantal kleine dingetjes op een dag. En ik heb mijn werk nog, dat kost me soms ook veel moeite, met die onrust in mijn lijf. Ik weet ook dat er goede periodes tussen zitten, dat sterkt me wel. En ik weet inmiddels dat het een naar gevoel is maar meer ook niet. Dat bedenk ik me altijd achteraf :-(

Beth

Anne64
Berichten van Anne64
Onderwerpen van Anne64
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Anne64 » zo 07 feb 2016 14:48

Hallo

Het verschil was bij mij het gevoel niets meer onder controle te hebben.
Veel innerlijke onrust.
Terwijl een opvlieger begon met je ongemakkelijk te voelen, niet weten wat er aan de hand is, en dan die warmte, vestje uit, vestje aan.

Ik ben er inmiddels ruim 2 jaar mee bezig en heb veel baat bij homeopathische druppels van Bach.
Ook ben ik onder behandeling bij een natuurarts.
Die kijkt gelijk waar je je lichaam mee kunt ondersteunen.
11 jaar geleden is mijn baarmoeder er uit gehaald, maar dat heb ik als positief ervaren.

Verder heb ik 6 Spaanse waaiers besteld, die heb ik overal neer gelegd, altijd binnen bereik :lol:
Geloof me op een gegeven moment was het bij mij zo erg dat ik vond dat ik maar dood moest omdat een stemmetje in mij tegen mij zei dat niets lukte en dat ik niets kon.
Daar ben ik vanaf gelukkig, kan soms nog wel een dip dag hebben, maar dat mag.
Ik werk fulltime, ben planner dus zit ook nog eens in een mannen wereld, heb een ventilator naast me staan, die geef ik geregeld een mep.

Wel ben ik sinds 4 maanden weer gaan sporten en anders gaan eten ( met tussendoortjes, want ik at te weinig), direct na mijn werk naar de sportschool, als ik de bank eenmaal gezien heb lukt het niet meer.
In het begin was het drama, kon echt niet mee komen, nu gaat het best goed.

Anne

Beth72
Berichten van Beth72
Onderwerpen van Beth72
Menopauzejaar:

Bericht door Beth72 » do 11 feb 2016 16:58

Hallo

Gister leuke ontspannen avond gehad en eenmaal in bed begon het te zoemen in mijn armen en benen. Warm koud enz. Ineens gigantisch rillen, steenkoud. Na 30 min weer rustiger. Geen transpiratie...is dit een Opvlieger? Moet dit weekend ongesteld worden voel ik aan mijn lijf...ik schrok er van vannacht, associeer het toch weer met paniek....

Beth

Luna0406
Berichten van Luna0406
Onderwerpen van Luna0406
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 54

Bericht door Luna0406 » vr 12 feb 2016 12:19

Hallo Beth

Ik had het vanmorgen ook, ik word dan wakker en dan begint de onrust al drink dan al geen koffie want dat maakt het nog erger.
Ik ben uit bed gestapt heb me aangekleed en gedacht dit is weer zo'n vervelende opvlieger met heel veel nervositeit.
Heb dan nog de hele dag last van duizeligheid. Maar wil dit toch onder controle zien te krijgen anders wordt mijn wereldje wel.heel erg klein.

Luna

Smokey
Berichten van Smokey
Onderwerpen van Smokey
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd

Bericht door Smokey » vr 12 feb 2016 21:58

Hallo allemaal.

Ik heb mij vandaag hier aan gemeld, en wat ben ik blij.
Ik zie reacties staan, en ik denk, zie je wel ik ben niet gek.
Wat jullie schrijven herken ik zo.zit hier nu gewoon te janken.
Ik heb last van opvliegers,maar ik weet niet wanneer ik nu een opvlieger heb of dat ik in paniek raak.
Ik zit al zowat 20 jaar in huis, omdat ik niet naar buiten durf, 6 jaar terug kreeg ik baarmoederkanker, en is me baarmoeder en lymfklieren verwijderd, sinds die tijd heb ik last van nachtelijk zweten, en opvlieger.
De dokter wil me niet helpen, maar me gynaecoloog wil me er pillen voor geven, ik word hier best onzeker van, en weet nu helemaal niet meer wat ik moet doen,.
En wie moet ik nu geloven, ik ben al onzeker, heb net 3 kuren van de dokter gehad voor blaasontsteking,
Nu heb ik nog pijn in me onderbuik, volgens de dokter is het napijn, word er een beetje hopeloos van.
Hoop dat jullie mijn verhaal een beetje snappen.
Zal hier zeker vaker zijn, en veel gaan lezen, misschien dat het dan bij mij wil doordringen, dat dit erbij hoort.

Groetjes Gea

Luna0406
Berichten van Luna0406
Onderwerpen van Luna0406
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 54

Bericht door Luna0406 » vr 12 feb 2016 22:19

Hallo allemaal

Ik heb mij ook vandaag hier aangemeld en ook al gereageerd.
Wou nog wel even kwijt dat het heel fijn is om zoveel herkenning te zien.
Dacht echt dat ik gek geworden was zoveel veranderingen , zowel lichamelijk als geestelijk.
Maar als ik dan deze verhalen lees weet ik dat ik er niet alleen voor sta.
Jammer dat er verder veel onbegrip bestaat voor de overgang en dan bedoel ik in mijn geval de huisarts.
Hij zou zich eens aan moeten melden voor dit forum en moeten lezen hoeveel vrouwen hiermee te maken hebben.
Maar samen staan we sterk en komen we deze periode ook weer door.

Luna

Smokey
Berichten van Smokey
Onderwerpen van Smokey

Bericht door Smokey » vr 12 feb 2016 22:39

Hoi luna

Dat zou idd een stuk makkelijker zijn.
Ik voel me zo onbegrepen, en een zeur, als ik bij de dokter kom.
Ben ook blij dat ik me hier aan gemeld heb.
Heb nu veel te lezen erover, en ik ben niet de enige.

Groetjes Gea

Beth72
Berichten van Beth72
Onderwerpen van Beth72
Menopauzejaar:

Bericht door Beth72 » vr 12 feb 2016 23:47

Hallo

Veel vrouwen met dezelfde onzekerheden lees ik! Een paniekaanval is een flinke adrenalinestoot, dat is een opvlieger ook. Ik kan het soms ook niet onderscheiden maar achteraf vaak wel. Bij een opvlieger hou ik mijn ademhaling rustiger en mijn hoofd helderder. Na een opvlieger zakken mijn klachten sneller dan na paniek. Maar kan wel 30 min duren hoor.
Ik heb van de psycholoog geleerd om ze echt te laten komen als ik voel dat het komt. Blijf erbij zitten en laat het gebeuren, mezelf moed insprekend...dit helpt soms, maar niet altijd. De laatste dagen meest last van licht gevoel in mijn hoofd, naar en onzeker gevoel. Fijn om hier te delen met jullie, steunt me echt.

Beth

Palma
Berichten van Palma
Onderwerpen van Palma
Menopauzejaar: 2003
Leeftijd NU: 71

Bericht door Palma » za 13 feb 2016 08:22

Goedemorgen Beth,

dank je voor je berichtje het was net wat ik nodig had. Heb ook steeds dat ik zo licht in mijn hoofd word met naar in mijn lijf, weer wat geleerd, het is een opvlieger ! Wat kun je je daar rot van zijn,

groeten Palma

Beth72
Berichten van Beth72
Onderwerpen van Beth72
Menopauzejaar:

Bericht door Beth72 » za 13 feb 2016 09:47

Hallo

Ik heb toch echt baat gehad bij de hulp van een psycholoog. Om te accepteren dat ik dit heb en er minder bang van te worden. Niet dat dit altijd lukt hoor! Het gaat er niet om of je paniek of opvlieger hebt maar hoe ik er mee omga.....gelukkig een psycholoog die de overgang serieus neemt!
Vandaag nieuwe dag! We zien hoe het gaat :-)

Beth

Smokey
Berichten van Smokey
Onderwerpen van Smokey

Bericht door Smokey » za 13 feb 2016 11:16

Hallo

Nu weet ik dus ook waar die duizeligheid elke keer weg komt.
Ben vanmorgen lachend het bed uitgekomen, Met de gedachte, Het ligt aan de overgang.
Wens jullie een fijne dag.

Gea

Beth72
Berichten van Beth72
Onderwerpen van Beth72
Menopauzejaar:

Bericht door Beth72 » zo 14 feb 2016 12:26

Hallo

Leuk dat er veel geschreven wordt hier! Gister had ik goede dag, vanmorgen toch meer last van dag lichte gevoel in mijn hoofd. Vind dat echt naar....gister ook ongesteld geworden. Maar door de mirena nauwelijks bloedverlies. Ben ook wat schrikkerig merk ik. Heb nu mijn hardloopkleren maar aangetrokken, Ff rondje hardlopen. Frisse neus halen!

Beth

Beth72
Berichten van Beth72
Onderwerpen van Beth72
Menopauzejaar:

Bericht door Beth72 » zo 14 feb 2016 22:29

Hallo dames

Het hardlopen was heerlijk. Ondanks de kou en sneeuw. Voel me dan echt altijd fitter. Loop sinds 5 maanden en met een opbouwschema begonnen. Moet mezelf soms echt flink motiveren om te gaan maar het is altijd fijn.
Verder vandaag hele koude momenten, en hele warme...Herkennen jullie dat wisselen ook zo?
Ook continu tintelingen in mijn benen .Soort zoemend gevoel.

Voor mij is bewegen , hardlopen heel helpend. Rustig aan opgebouwd m.b.v. schema. Minder tot geen koffie drinken en verder geleerd dat het onrustgevoel er gewoon is. Dat ik maar beter vriendjes mee kan worden i.p.v. het te veroordelen. Heel soms neem ik halve oxazepam. Het is en blijft een rotgevoel....

Beth

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht