Opvliegers, vapeurs, flashes, vapeurs, opvliegers

Warmteopwelling, nachtzweten, hitteaanvallen, vapeurs.
Opvliegers zijn er in soorten en maten
Tine64
Berichten van Tine64
Onderwerpen van Tine64
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Opvliegers, vapeurs, flashes, vapeurs, opvliegers

Bericht door Tine64 » vr 13 sep 2013 16:32

Hallo,

Ook ik ben sinds enkele jaren een regelmatige bezoeker van dit forum. Ik zit al een tijdje in de overgang, alle klachten die ik hier lees, daar herken ik mezelf min of meer in.
Maar de laatste maanden heb ik ongelooflijk veel last van opvliegers (vapeurs). Met een gemiddelde van vijftig per dag wat ik best veel vind. Ook 's nachts houden ze me uit mijn slaap, om drie uur word ik elke nacht wakker en is het gedaan met slapen tot zes uur 's morgens. Dan val ik terug even in slaap. En overdag heb ik er dus ongelooflijk veel last van. Ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden met al de goede raad die ik hier, maar ook van anderen hoor.
Veel bewegen, proberen stress te vermijden, minder koffie en alcohol drinken, gebruik van een homeopathisch middel, polsen en nek afkoelen met koude doek, fris water drinken... Maar niets helpt. Soms ben ik enkele weken opvlieger vrij :)). Maar dit maal zit ik toch al twee maanden aan dit hoge dagelijkse gemiddelde.
Ik zweet me dan te pletter, binnen de tien seconden voel ik me oververhit, ook 's nachts word ik drijfnat wakker waarna ik dan een half uur lig te rillen.
Ik sport regelmatig, maar ook dan loop ik erbij als een vuurrode tomaat en loopt het water tot in mijn schoenen, de opvliegers blijven komen.
Ik wilde de hele overgang op een natuurlijke manier laten gebeuren, maar nu zit ik toch een beetje in zak en as. Ik heb veel zin om een afspraak te maken bij de gyn om te beginnen met HST. Ze stelt dit zelf al twee jaar voor maar tot nu toe heb ik geweigerd.
Ook mijn kinderen en man hebben genoeg van mijn gezeur over die verdomde opvliegers. Wat ik best wel kan begrijpen.
Weet iemand nog een andere manier om deze periode door te komen waardoor die opvliegers kunnen verminderen. Ik hoop van harte dat dit toch wel de ergste periode is die ik ga meemaken.

Ik las vandaag hier op het forum ook het verhaal van niet meer menstrueren maar toch nog de cyclus in je lijf voelen, dat heb ik ook heel sterk. Bijna een jaar nu. Ik voel hoe de eierstokken nog de moeite doen, maar niet meer kunnen, de emotionele rollercoaster die maandelijks nog terugkomt, stijve spieren en gewrichten, de dagen dat ik de kasten doorzoek naar iets zoets.... Maar een aantal klachten die ik vroeger had voor de overgang zijn verdwenen :)) (migraine, pijnlijke borsten, overreageren...), dus daar trek ik me aan op en het idee dat de klachten die ik nu heb dus ook wel minderen en hopelijk helemaal verdwijnen.
En voor al de dames die af en toe in een dipje (of lange zware dip ) zitten. Het gaat over, ik heb hele zwarte periodes gehad over een lange periode en die zijn sinds een aantal maanden verdwenen, ik zit goed in mijn velletje, doe de dingen die ik graag doe, probeer het hoofd koel te houden (letterlijk en figuurlijk :) ).
En dit zonder medicatie, behalve een pilletje 's morgens tegen de hoge bloeddruk (ook door de overgang zei mijn HA) en dit ws voor de rest van mijn leven.
Voila, dit is zo een beetje mijn verhaal.
Al die nog een tip heeft om die vervelende opvliegers te lijf te gaan, ze zijn meer dan welkom, want die HST daar wil ik echt nog niet aan.

Tine

Fieneke
Berichten van Fieneke
Onderwerpen van Fieneke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Re: Opvliegers, vapeurs, flashes, vapeurs, opvliegers

Bericht door Fieneke » za 14 sep 2013 09:31

Hallo Tine,

Wat jij schrijft heb ik dus ook. Het is al weer maanden mis. Daarvoor een tijdje praktisch opvlieger vrij geweest.
Ook de spieren gewrichtspijn was nagenoeg weg om in alle hevigheid weer terug te komen.
Ook de vermoeidheid is in alle hevigheid weer terug.
Dan de hang naar zoet. Ook dat is bij mij het geval.

Maar daar heb ik nu eindelijk iets voor gevonden waardoor de hang naar zoet minder is geworden.
Minder maar nog niet weg. Ik eet nu brood van teffmeel en ik merk duidelijk verschil tussen brood van teffmeel en gewoon brood.

Ik merk dat ik na twee boterhammen vol zit en dat gedurende veel langere tijd dan gewoon brood. Dat vind ik een rustig gevoel. Het is duur brood, maar omdat ik er maar twee plakjes van eet maakt het voor mij niks uit in prijs. Dat andere brood at ik soms wel verdeeld over de dag 8 boterhammen.

Nu het kouder is geworden is het wat minder erg bij mij met de opvliegers. Het is nog steeds aan de gang, maar niet zo vreselijk heftig als dat het warm weer is,

Omdat ik medicijnen slik word mijn suikerspiegel regelmatig gecontroleerd.
En steeds als ik veel zoet had ingenomen merkte ik dat de vermoeidheid vele malen erger was. Ook was dan de suikerspiegel veel te hoog. Namelijk 6.9 en dat is nog op het nippertje om niet de diagnose diabetisch te krijgen. Ik ben zo geschrokken dat ik daarna teffbrood ben gaan proberen en dat voelt beter.

Geen of bijna geen zoet betekent wel minder vermoeid, maar dat het helemaal weg is kan ik niet beweren. Maar wel duidelijk minder.
Maar het heeft bij mij geen invloed dat ik minder en minder hevig opvliegers krijg.
Die blijven, ook al neem ik praktisch geen suiker meer (ik doe stevia in de thee en koffie) Minder warm weer helpt bij mij weer wel.

Ik vrees dat ik weer de periode zal moeten afwachten, waarbij ik weer voor een tijdje praktisch opvlieger vrij bent. Ik merk dat ik dan extra geniet van dat feit.

Ik ben alleenstaand dus kan ik de voordeur open zetten en de ramen, zodat het flink koel blijft in huis. Dan heb ik laagjes aan. Voor mij is dat wat aangenamer, maar ik kan me voorstellen als je rekening hebt te houden met huisgenoten dat dat geen goede optie is, tenzij ze even weg zijn.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en sterkte.

Fieneke

Gerrie
Berichten van Gerrie
Onderwerpen van Gerrie
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 69

Bericht door Gerrie » zo 15 sep 2013 00:01

Hallo dames

Voor de nachten raad ik een waterbed aan : die kun je op een koude stand zetten.
Ik was toen opvliegervrij...en sliep weer heerlijk.
Overdag was het af te zwakken door een ventilator voor mijn neus te zetten of de thermostaat op 17 graden.
Een vriendin van mij ging elke morgen voor haar werk een half uurtje zwemmen. Dat werkte bij haar weer goed.
Maar 50 per dag is wel erg veel....is dat per 24 uur of per dag?
Gek genoeg had ik er weer minder last van bij warm weer...

Groet, Bep

Tine64
Berichten van Tine64
Onderwerpen van Tine64
Menopauzejaar:

Bericht door Tine64 » ma 16 sep 2013 13:35

Hoi dames,

Dank je wel voor de tips, uitproberen kan zeker geen kwaad.
Ja, het aantal opvliegers dag en nacht ligt echt ontzettend hoog. Liters water zweet ik elke dag uit. Daarom ook dat ik hoop dat dit de heftigste periode is, die er kan komen.
Een waterbed is helaas geen optie, mijn partner ligt dan te bevriezen, vrees ik!
Die laagjes draag ik elke dag, dat vind ik best handig. En bij mij waren de opvliegers tijdens die warme periode ook minder. Maar ik vermoed niet dat dit iets met de buitentemperatuur te maken had.
De laatste week heb ik ook last van droge ogen, 's morgens als ik opsta, duurt het eventjes voor ik weer klaar zie.
Als ik een een halfuurtje geen opvlieger heb, ben ik al reuzeblij.
Het vervelende is dat ik sindsdien elke nacht enkele uren wakker lig, telkens tussen drie en vijf uur. 's Morgens voel ik me dan niet zo fris en monter. Ik zou zo graag eens enkele nachten willen doorslapen.
Nu ja, we gaan maar dapper verder, een andere oplossing is er niet.

Tine

Gerrie
Berichten van Gerrie
Onderwerpen van Gerrie
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 69

Bericht door Gerrie » do 10 okt 2013 22:03

Hoi Tine,

Wij hadden/hebben een eigen matras: dus mijn man heeft zijn eigen pocketvering, maar dat was een keuze, en ik sliep echt opvliegervrij :D
Die opvlieger hebben waarschijnlijk wel met de buitentemperatuur te maken, omdat je thermostaat dan minder hoeft te verwisselen van koud naar warm (ik kan het niet anders uitleggen), maar zoiets vertelde mij een organisch chemicus, die toch wel erg veel verstand behoren te hebben van de chemische samenstelling van een lichaam :D .

Ik vond het onlogisch klinken, dat wel omdat ik bij lagere temperatuur. in de herfst en winter weer weinig last ervan heb.
Overigens zijn ze in de loop der jaren wel stukken milder geworden gelukkig.

Groet, Bep

Jazz
Berichten van Jazz
Onderwerpen van Jazz
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Jazz » vr 11 okt 2013 12:50

Hallo Tine,

Ik kan je een tip geven, die bij mij wel degelijk verschil maakt. Wanneer ik geen vlees of vis eet, zijn de opvliegers beduidend minder!! Ik weet natuurlijk niet of het bij jou werkt, maar het is het proberen waard. Ik voelde na een paar dagen duidelijk verschil.

Groetjes, Jazz

Everina
Berichten van Everina
Onderwerpen van Everina
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Everina » ma 14 okt 2013 17:25

hoi Tine,

Fijn om te weten dat het over gaat.......maar hoelang nog?
De eerste jaren waren gewoon onregelmatig, 's nachts wakker en heet......daarna prikkelbaar en spierpijnen en gewrichtspijnen.
Nu na een baarmoederverwijdering voel ik mijn cyclus nog en kan ondanks de antidepressiva en een oestrogene pleister functioneren, maar daar is ook alles mee gezegd.
Ik ben nu al 6 jaar bezig.
Heb gehoord dat het wel 10 jaar kan duren!!!
Wie is ook al zolang onderweg??
Wie herkent dat het laatste gedeelte het zwaarste is??
Want zo ervaar ik het namelijk.
Hoor graag reacties,

Groet
Everina

Tine64
Berichten van Tine64
Onderwerpen van Tine64
Menopauzejaar:

Bericht door Tine64 » di 15 okt 2013 10:28

Dag dames,

Een kleine update, ik ben sinds enkele dagen bijna opvliegervrij :D !!
Ik heb vannacht zelfs met een trui aan geslapen omdat ik het koud had, ik had nooit gedacht dat dat nog kon gebeuren. Geen enkele opvlieger. Ik neem sinds een kleine week een homeopathisch middel, maar op zulk een korte tijd dit resultaat krijgen, kan daar niet alleen van zijn.
Maar nu zit ik dus sinds een week met zeer pijnlijke, stijve spieren en gewrichten, 's morgens duurt het een paar uur vooraleer ik in mijn dagelijks ritme val (meestal pas 's middags). Ik werk mijn spieren en gewrichten wel wat los met rekoefeningen en dat heeft een beetje effect.
Wanneer ik 's avonds een training heb of een match speel, voel ik me de volgende ochtend door een betonmolen gehaald!!
Ik hoop dat dit ook weer van tijdelijke duur is, (ik heb het in het verleden al vaker gehad) en daarna ws weer die opvliegers zeker ;) ;). Ach ja, ik ben nog wel voor een paar jaar zoet, ik begin het meer en meer te aanvaarden.
En om positief te eindigen, die vervelende moodswings heb ik al een hele tijd niet meer, af en toe nog eens een dipje, maar bijlange niet meer zo erg als een paar jaar geleden!!! Dus eerlijk waar, ik voel me op dit moment goed in me velletje.
Voor iedereen die het zwaar heeft, kop op, er komen ook mooie dagen, momenten!!

groetjes, Tine

Ah ja, en overmorgen een bezoekje aan de gyn. Benieuwd wat zij zegt.

Lieke
Berichten van Lieke
Onderwerpen van Lieke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Lieke » di 15 okt 2013 12:03

Tine64 schreef:
di 15 okt 2013 10:28
Een kleine update, ik ben sinds enkele dagen bijna opvliegervrij
Oh Tine,

Als dat maar geen voorbode is van een menstruatie die aanstaande is.
Zo ben ik ook nog verschillende keren verrast, nadat ik dacht dat het wel voort weg zou blijven kreeg ik toch nog zo'n toegift.

Lieke

Annabel71
Berichten van Annabel71
Onderwerpen van Annabel71
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Annabel71 » di 14 aug 2018 09:20

Hallo dames,

Ik heb al heel wat rare klachten de afgelopen jaren, maar een opvlieger met hitte en zweten ken ik niet tot op heden. Wel heb ik af en toe het gevoel van een soort van kortsluiting in mijn hoofd met vage misselijkheid daarna. Ik heb dan het gevoel van eventjes wegvallen, en er trekt een naar gevoel door mijn lijf, maar vooral in mijn hoofd. Is dit nou ook een vorm van opvliegers? Verder is mijn menstruatie nu al maanden weg en de spier en gewrichtspijnen plagen me behoorlijk. Ook is mijn zicht de laatste paar jaar slechter geworden. Ben wel benieuwd of er meer vrouwen zijn met deze rare sensaties!

Groetjes Annabel.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht