Slecht slapen / Nachtzweten

Warmteopwelling, nachtzweten, hitteaanvallen, vapeurs.
Opvliegers zijn er in soorten en maten
Iris09
Berichten van Iris09
Onderwerpen van Iris09
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Slecht slapen / Nachtzweten

Bericht door Iris09 » vr 16 mar 2012 12:04

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en kon uit de vele berichten over dit onderwerp niet goed wijs worden.
Mijn grootste probleem met de overgang is dat ik heel slecht slaap. Vanaf ca. 5.00 uur 's ochtends wordt ik wakker, heb het dan afwisselend veel te warm en dan weer veel te koud. Slaap onder een laken en een zomerdekentje en een dekbed dat ik afwisselend van me afgooi en weer op me moet trekken.
Doordat ik zo slecht slaap ben ik continu moe en functioneer in minder goed op mijn werk. Ik heb soms het gevoel dat ik tegen oververmoeidheid/overspannenheid aan zit, maar dat komt niet door mijn werk, maar door het slechte slapen.

Ingrid

Witje
Berichten van Witje
Onderwerpen van Witje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Re: Slecht slapen / Nachtzweten

Bericht door Witje » vr 16 mar 2012 15:51

Hallo Ingrid,

Ik ben ook met de jaren steeds lichter gaan slapen. En dan ook, net als jij, het probleem van de gebroken nachten.
Ik heb van alles uitgeprobeerd: slaapthee met valeriaan, klaprooscapsules, melatonine enz. Die middeltjes helpen prima bij het inslapen, maar mijn slaap werd er niet dieper van, en wanneer ik midden in de nacht wakker werd, dan had ik als vanouds moeite om weer in slaap te vallen.

Wat me trouwens wel hielp was het moment van inname van melatonine uitstellen tot het moment van ontwaken: een half uur na inname doezelde ik dan steevast weer in.
Ik heb daarvoor melatonine pilletjes met een hogere dosering: 5 mg. Deze kun je alleen op recept verkrijgen.

De huisarts heeft me ook een keertje oxazepam voorgeschreven, en dat deed in eerste instantie wonderen. Maar na verloop van tijd nam het effect ervan bij mij toch af, en, na een toch weer slapeloze nacht, had ik de dag erna juist heel veel last van dat medicijn: zwaar gevoel in mijn hoofd en heel duf. Ik vond het ook niet fijn om langdurig afhankelijk te zijn van dat slaap- paardenmiddel.

Ik denk dat het in ieder geval handig is als je langs je huisarts gaat. Misschien is er nog wat anders aan de hand en kan hij/zij dat verder onderzoeken en zo checken of je slapeloosheid puur te wijten is aan de overgang of dat er een andere oorzaak is.

Momenteel slik ik even niets. Ik gebruik nu ca. 2 maanden een apparaatje, dat elektromagnetische trillingen uitzendt, zou voor mij wel eens de oplossing kunnen zijn, want ik slaap al wekenlang weer ouderwets diep en door. Ik ga nu even afkloppen, want ik hoop dat het zo blijft :D

Groetjes,
Witje

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Lia » za 17 mar 2012 12:15

Beste Iris,

Zonde van je geld.
Jij wordt wakker van opvliegers en nachtzweten, niet omdat je melatonine nodig zou hebben.
Je slaapt immers wel gewoon in en door tot 's ochtends 5 uur.

Lia

Iris09
Berichten van Iris09
Onderwerpen van Iris09
Menopauzejaar:

Bericht door Iris09 » za 17 mar 2012 12:18

Ja, dat is waar. Heb je wellicht een andere tip of advies?

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:

Bericht door Lia » za 17 mar 2012 12:26

Hoi Iris,

Je rust op andere tijden nemen, is mij een heel goed alternatief gebleken.
Mijn nachten worden er niet langer van, maar mijn gezondheid en rust doet het wel heel goed.
Een paar uurtjes in de middag bijv. Dan wordt je daarna ook wakker waarschijnlijk van de warmte of kou, maar heb je wel wat extra uurtjes slaap gehad.

Lia

Iris09
Berichten van Iris09
Onderwerpen van Iris09
Menopauzejaar:

Bericht door Iris09 » za 17 mar 2012 12:31

Hallo

Hm, dat is voor mij lastig, omdat ik bijna fulltime werk. In de weekeinde doe ik dat wel, maar doordeweeks gaat dat echt niet. En daardoor voel ik me zo moe, ik kom doordeweeks echt slaap te kort. Ga ik eerder naar bed, dan wordt ik vaak nog vroeger 's nachts wakker, dus dat is ook geen oplossing.

Iris

Witje
Berichten van Witje
Onderwerpen van Witje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Witje » za 17 mar 2012 12:42

Hoi Iris,

Zo herkenbaar. Ik kan het me ook niet permitteren om door de week slecht te slapen. Op m'n werk kan ik me dan onvoldoende concentreren, en ben dan heel ongezellig tegen mijn gezinnetje. Door de week heb ik ook niet de mogelijkheid om overdag de schade in te halen.

Groetjes,
Witje

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:

Bericht door Lia » za 17 mar 2012 13:01

Iris09 schreef:
za 17 mar 2012 12:31
Hm, dat is voor mij lastig, omdat ik bijna fulltime werk.
Witje schreef:
za 17 mar 2012 12:42
Ik kan het me ook niet permitteren om door de week slecht te slapen. Op m'n werk kan ik me dan onvoldoende concentreren, en ben dan heel ongezellig
Hoi dames,

Ja dat is lastig. Ik weet er alles van.
Het valt niet mee om voor je eigen gezondheid te kiezen.
Als je wilt voorkomen dat je opgebrand raakt moet je hier zelf voor je rust zorgen, want krijgen doe je hem niet in onze samenleving. Die houdt geen rekening met de realiteit van het leven.

Lia

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht