Gek word ik soms van mezelf

Warmteopwelling, nachtzweten, hitteaanvallen, vapeurs.
Opvliegers zijn er in soorten en maten
Jolly1
Berichten van Jolly1
Onderwerpen van Jolly1
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Gek word ik soms van mezelf

Bericht door Jolly1 » do 08 jul 2010 12:48

Hallo lezers,

Gek word ik soms van mezelf en heb het forum weer nodig om te lezen dat er niets met me aan de hand is.....(buiten de premenopauze dan)

Afgelopen dagen best wel last van rare klachten, of het door het warme weer komt weet ik niet maar het maakt me zo onzeker.

Soms weer zo last van moeie benen en de laatste dagen krijg ik af en toe kippenvel gevoel op het bovenste gedeelte van mijn lichaam....
Weten jullie of dit ook "opvliegers" kunnen zijn....momenteel heb ik niet zoveel last van warmte opvliegers.
Ook heb ik last van tintelingen in mijn handen ...net als toen ik zwanger was ik geloof dat ze dat toen carpaal tunnel syndroom noemde (kwam ook door de hormonen).

Nu ben ik weer zo onzeker ...ach de meesten kennen het gevoel wel.

Ik schrijf nu om weer herkenning te krijgen in mijn klachten, ik weet wel dat het door de overgang komt maar die onzekerheid overheerst weer eens dus mijn vraag herkennen jullie mijn klachten???

Groetjes, Jolly

Charamber
Berichten van Charamber
Onderwerpen van Charamber
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Re: Gek word ik soms van mezelf

Bericht door Charamber » do 08 jul 2010 16:45

Hoi Jolly,

Ik herken het zeker hoor, ik heb ook die tintelingen, ik noem het altijd kippenvel in mijn hoofd als het op mijn hoofd zit zeg maar. Die tintelingen in je handen heten inderdaad carpaal tunnelsyndroom, ik ben daar ooit aan geopereerd maar het schijnt zich weer te herstellen en inderdaad kun je daar door hormonen meer last van hebben, ik heb momenteel ook meer last. Ook de warmte werk daarin inderdaad niet zo mee hoor!! Ik ben zelf ook doodmoe, zit me de hele dag suf te zweten en maak me daar dan weer druk over omdat ik denk dat het afwijkt van de rest van nederland... ik ben niet alleen moe maar ook vermoeiend voor mezelf hoor!

Maar goed de herkenning is er hoor!

Hartelijke groetzels van Willemien :D

Jolly1
Berichten van Jolly1
Onderwerpen van Jolly1
Menopauzejaar:

Bericht door Jolly1 » do 08 jul 2010 22:52

Hai Willemien

Bedankt voor je reactie, had ik even nodig!
Stom he maar op een een of andere manier heb ik evengoed soms toch nog herkenning nodig....

En inderdaad door die stomme hormonen doe, denk en voel ik soms de raarste dingen :S
Ooit vertelde mijn chiropractor dat hormonen, als ze op een "piek" zijn zeg maar, kwaaltjes, gevoelens enz (kunnen) versterken....
Toen wist ik nog niet dat ik begonnen was met de premenopauze, maar hij had dus wel gelijk.

Zondag gaan we op vakantie en de afgelopen 2 jaren had ik juist op vakantie last van kwaaltjes ... misschien door de warmte of doordat ik dan rustig aan doe en meer mijn lichaam "voel"? Eigenlijk ben ik nu ook weer bang dat ik weer last krijg van die kwaaltjes, heel vervelend want ik verheug me er wel op alleen zit niet op die kwaaltjes te wachten!! Oke oke accepteren maar weet het pas sinds vorige zomer vakantie .... dus zit nog midden in de acceptatie. Dus als je tips hebt, ik sta er open voor!

Groetjes, Jolanda

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Gaea » vr 09 jul 2010 16:39

Hai Jolanda,

Ik heb ook veel meer klachten als ik op vakantie ben (warm land).
Het is zelfs zo gek dat ik de laatste 2 jaar elke keer bij de dokter terechtkom.
Heb jij ook dat je na de vakantie nog een periode van herstel nodig bent voordat je weer de 'oude' bent?

Ik vraag me ook af of het met vakantie te maken heeft of met de warmte daar....
Dit omdat ik nu ook last heb en ik vermoed dat dat ook met de warmte te maken heeft.

Groetjes
Gaea

Jojo
Berichten van Jojo
Onderwerpen van Jojo
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 66

Bericht door Jojo » vr 09 jul 2010 17:00

Hallo dames

ja herkenbaar, Ook ik heb dat rare kippenvel gevoel, tintelingen, heb ook meer hoofdpijn. En met de warmte is het veel erger weer, vreselijke onrust steek hier en daar en hup in de stress stand. Ook huil ik meer maar dat ziet niemand heb toch al tijden last van tranende ogen.
Gestoort word ik ervan,

sterkte,
Jojo

Jolly1
Berichten van Jolly1
Onderwerpen van Jolly1
Menopauzejaar:

Bericht door Jolly1 » vr 09 jul 2010 23:32

Hallo,

Ja zie je nou wel dat we niets engs hebben!!!!
Het is echt puur hormoon en dan nu ook nog de warmte...!!!
En ja ik moet inderdaad altijd weer van de vakantie bijkomen, ik dacht eigenlijk dat het door de reis kwam. Wij gaan altijd naar een warm land met de auto en onderweg begint het dan al met duizelig gevoel als ik uit de auto stap, alsof je van een boot komt.....En de rest volgt tijdens de vakantie!
Dit jaar gaan we voor het eerst met de caravan en we gaan eens rustig aan doen dus lekker een overnachting onderweg en hopen dat het dan allemaal mee valt.

Dat kippenvel gevoel had ik vandaag ook weer de hele dag, zelfs als ik iets emotioneels hoor krijg ik kippenvel en als ik er aan denk??? Ook herkenbaar? Gelukkig nu geen hoofdpijn maar meestal met de vakantie wel....Ik laat morgen mijn oren uitspuiten dat wil ook nog wel eens helpen tegen dat duizelige gevoel.
Wat ik vorig jaar eng vond was toen we een grot gingen bezoeken.... We moesten een paar trappen af en opeens leek het of mijn benen begonnen te trillen en alsof ze van elastiek waren...uiteraard gebeurde er niets. Daar komt nog bij dat mijn kinderen het eng vonden en ik ook opeens besefte oeps er is hier niet zo snel een uitgang en kreeg het daardoor ook erg benauwd.... Jeetje was blij dat we eruit waren, ennuh dit jaar maar geen grot bezoeken.
Vroeger was ik nooit zo bang had wel meer grotten gezien maar de laatste tijd, jeetje zeg begin steeds meer een watje te worden.

Groetjes weer!!
Jolly

Krista
Berichten van Krista
Onderwerpen van Krista
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd NU: 60

Bericht door Krista » za 10 jul 2010 08:54

Dag allemaal

Wat heerlijk om dit te lezen zeg (voor mij dan) ook ik heb al die enge dingen. Kom net van vakantie en heb me nog geen dag goed gevoeld. Op vakantie gaat het wel, ik moet dan wel alle zeilen bij zetten maar nu ik thuis ben hoeft dat niet meer.
Ook die warmte nekt me, ik doe dan ook helemaal niets. Voorheen vond ik het heerlijk om naar het strand te gaan maar daar durf ik nu niet eens meer heen.
Ik dacht eigenlijk dat ik er door was maar helaas.

Sterkte allemaal,
groetjes Christa

Zwijntje
Berichten van Zwijntje
Onderwerpen van Zwijntje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Zwijntje » zo 18 jul 2010 21:36

Hoi Christa,

In jouw stukje herken ik mezelf. Ik woon vlakbij het strand maar ga bijna nooit meer.
Het lijkt alsof ik met die warmte me extra spanningen geeft. Ik blijf net zo lief maar thuis want dan kan ik vluchten achter de ventilator.
Het zit me wel dwars dat ik niet meer zo lekker bruin word als vroeger, maar ja, alles gaat voorbij. Je levert steeds een stukje in he?
Soms ga ik wel een stukje fietsen met mooi weer. Ik heb een elektrische fiets. Die heb ik vorig jaar aangeschaft. Ik heb geen auto, dus is dit wel ideaal voor een vrouw in de overgang met veel opvliegers en moeie benen.

Wildzwijntje

Hanne
Berichten van Hanne
Onderwerpen van Hanne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Hanne » do 22 jul 2010 14:49

Hallo dames

Wat een herkenning weer dames. Ook ik kan het de laatste drie jaar in de vakantie prima bolwerken, maar daarna................ doodmoe en het lijkt wel of inspanningen tijdens de vakantie dubbel op tellen daarna omdat je tijdens de vakantie toch gezellig wil meedoen en geen spelbreker wil zijn.

Ook de duizeligheid herken ik goed. Ik dacht altijd dat het aan het reizen lag, maar nu heb ik het ook gewoon op mijn werk. Nu heb ik ook erg last van mijn schouders en ik heb van de chiropractor begrepen dat je dan zo verkrampt zit dat er zenuwen of bloedvaatjes bekneld zitten waardoor die duizeligheid ontstaat.

Maar het kan natuurlijk ook gewoon de overgang zijn. Ik merk ook wel dat zolang mijn menstruatie regelmatig is ik mezelf ook goed voel en op het moment is het weer onregelmatig en dan gieren de hormonen weer lekker door het lijf.

Ik probeer maar gewoon door te gaan en op zijn tijd wat rust te nemen. Het is tenslotte de overgang maar ;)

Hanne

Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd NU: 65

Bericht door Sunny » do 22 jul 2010 15:15

Hallo allemaal,

Hier is er nog zo eentje...allemaal zo herkenbaar, ja ik denk dat die tropische zomer er mee te maken heeft. Nu het wat koeler weer is, kreeg ik de terugslag door de afgelopen hitte. Vandaag kwam die vage klacht weer
mijn dag verpesten, ik werd er zo gek van, en zo moe van mezelf.
Het is een plotselinge moment dat ik dat krijg, en in de loop van de dag verdwijnt het.
Moet wel zeggen dat het niet meer zo heftig is als de jaren voorheen, dus het schijnt toch waar te zijn dat
naarmate je ouder word de klachten gaan minderen.
Nou dat zou heerlijk zijn, want ik heb echt van die akelige klachten gekend, en het was echt geen pretje hoor!
Allemaal heel veel sterkte!

Groeten Sonja

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Cornelie » do 22 jul 2010 17:46

Hallo allemaal,

Ook hier herkenning.
's Morgens opstaan met het gevoel de avond ervoor een liter wijn te hebben gedronken, de klachten zijn ernaar alleen de wijn heb ik niet gehad!
Duizelig onder de douche, misselijk, dat tintel gevoel in mijn hoofd ken ik ook (waarschijnlijk samentrekkende bloedvaatjes?) en zo moe.
Vannacht ook weer het bed uitgedreven door een zweetaanval en voor mij hoeven dit soort zomers ook helemaal niet meer.
De hitte maakt me ziek, ik kom tot niks meer en durf ook nergens meer heen omdat ik dan weer bang ben tussendoor te gaan vloeien of naar te gaan voelen.

Wat de vakanties betreft denk ik dat wij vrouwen ons toch nog teveel uitsloven om het anderen naar de zin te maken.
Man en kinderen gaan rustig zitten en moeders rent en draaft. De spanning om het maar gezellig te laten zijn voor iedereen kost zo ontzettend veel energie, je trekt het die periode dan wel maar eenmaal thuis komt de klap!
Ik wil op dit moment ook zeker niet meer in de zomer met vakantie, veel te heet en dus veel te vermoeiend. Wij beperken het nu tot 10 dagen weg in de Kerstvakantie op een plek die we al 20 jaar kennen en alleen daar kom ik tot rust.
Ik probeer echt langzaam aan wat meer bij mezelf te blijven en duidelijk te zijn in wat ik kan en niet kan en wat ik wil en niet wil.

Groetjes, Cornelie

Miep
Berichten van Miep
Onderwerpen van Miep
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Miep » di 27 jul 2010 18:09

Hallo dames,

Tintelingen over mijn hele lichaam tot in mijn haar toe, ontzettend moe zijn, eigenlijk ongelooflijk moe zodat ik echt moest slapen, durfde soms bijna niet van mijn stoel af te gaan, allemaal met vlagen de ene dag veel erger dan de andere dag .........
Nu vier jaar in de overgang wordt het beter heel langzaam ging het bergopwaarts, tot waar ik nu ben, alle klachten zijn nog 20 procent van wat het in het begin was ............. echt geloof me het komt goed.

In het begin zware menstruaties soms snel achter elkaar, nu zit ik in een fase dat er zes weken tussen zitten, en alleen nog wat bruine afscheiding komt ....... ik weet niet wat er nog komt maar heb zeker het gevoel dat ik langzaam de berg beklommen heb die ik te gaan had.
Ben nu vijf of zes jaar onderweg ............. heb tijden gehad dat ik dacht het hoeft voor mij niet meer, maar echt het komt goed, ik heb het op een natuurlijke manier doorstaan, geen pillen of iets alleen gezonde voeding en rust, veel rust en de tijd nemen voor mezelf .......
Ik heb nog dagen dat ik huil, boos ben, moe ben, maar zoveel minder dan eerst ik geloof echt dat ik nu af en toe zelfs weer echt kan lachen ...... dus het komt goed ............. vertrouw op jezelf en je gevoel..............

Sterkte voor allemaal, Miep

Josie
Berichten van Josie
Onderwerpen van Josie
Menopauzejaar:

Bericht door Josie » di 27 jul 2010 18:24

Hallo Miep,

Nou hopen maar dan dat het zo blijft als de menopauze zich echt gaat aandienen.
De overgang is natuurlijk nog lang niet voorbij als de menstruatie stopt.
Voor de medici begint de overgang dan pas.

En dat is mijn ervaring ook. Pas als de eierstokken niets meer voor elkaar krijgen blijven de hormonen defintief verlaagd. Een hele klus voor het zenuwstelsel.

Josee

Miep
Berichten van Miep
Onderwerpen van Miep
Menopauzejaar:

Bericht door Miep » di 27 jul 2010 20:08

Hallo dames,

Ik heb al zoveel door staan, dus hoop dat het na de echte menstruatie stop allemaal nog wat rustiger wordt, heb al heel veel aangepast, geen koffie, af en toe een trekje van een sigaret, 1 maal per week vlees biologisch, veel vette vis soorten, veel groenten, veel fruit, soja producten .......... veel kruidenthee soorten vooral groene thee, rust zover dat kan (ga rond negen uur slapen, was wel eens rond zeven uur) wandelen, ontspannen, zeggen wat me dwars zit ( psycholoog) hulp vragen als dat nodig is enz. enz.
Hoop maar dat het genoeg was, voel me langzaam beter worden met hier een daar nog een terug val.................

Opvliegers heb ik nog niet, alleen zweten s`nachts, ben soms nog wel heel erg bang, maar voel wel dat dat rond de menstruatie valt of net er tussenin ............
Kan niet beschrijven hoeveel ik heb doorstaan, het wordt rustiger.........

Miep

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » di 27 jul 2010 20:13

Hallo dames,

Toch lees je heel verschillende verhalen hierover.
De 'een heeft veel meer klachten in de premeno en een ander voelt minder in de premenopauze en krijgt veel klachten na de laatste menstruatie.
Of beide :(

Het is echt zoals ze zeggen: geen vrouw is gelijk en zeker niet wat overgangsklachten betreft.
Vindt ik soms ook wel moeilijk omdat een vast traject meer houvast geeft maar eigenlijk is het ook wel logisch: we zijn uniek :D .

Groetjes allemaal,
Gaea

Miep
Berichten van Miep
Onderwerpen van Miep
Menopauzejaar:

Bericht door Miep » di 27 jul 2010 20:49

Hallo,

Zoals jij het beschrijft ben ik het helemaal met je eens, de een heeft meer te "verwerken" dan een ander, anders geleefd dan een ander, hoe de gezinssituatie is speelt ook mee, wat je moeder had in de overgang, of je ziek bent voor je erin komt, hoe je dan in je velletje zit, er speelt zoveel mee, ieder mens is uniek en goed zoals hij of zij is ............. iedereen beleeft het anders............

Misschien speelt het ook mee of je je eraan over geeft, de emoties laat stromen om ze zo te verwerken ...... dat heb ik wel gedaan, als de emotie kwam er wat mee gedaan, ik ging jaren naar een klassiek homeopaat wat naar mijn gevoel heel erg veel deed ........ ieder kiest zo zijn weg ............ en we proberen er allemaal goed door te komen, dat is wat we allemaal graag willen toch? Gezond en gelukkig oud worden.......

Weet nog goed dat mijn zus overleed vorig jaar, ik heb me er echt aan over gegeven, het verdriet gevoeld en beleeft, en alles gedaan wat ik kon doen. Gedichten schrijven, muziek zoeken enz. enz. ik heb daar nooit spijt van gehad het heeft me goed gedaan het "echt te voelen, het verdriet " en kon het toen beter loslaten daarna. Het is een fase in je leven waarin je groeit van moeder naar "wijzere vrouw" denk ik wel eens.

Miep

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » di 27 jul 2010 21:59

Hallo Miep,

Het klopt, leven is niet altijd maar doorgaan maar ook stilstaan.
Stilstaan bij verdriet, stilstaan bij verandering.
Alleen zo kan je verder anders loop je op een gegeven moment vast.

Jammer dat onze maatschappij alleen maar ingesteld is op doorgaan want soms is stilstand vooruitgang....

Groetjes,
Gaea

Josie
Berichten van Josie
Onderwerpen van Josie
Menopauzejaar:

Bericht door Josie » di 27 jul 2010 22:16

Hallo dames,

Ook heel jammer dat er nog steeds wordt gewezen naar tussen de oren als iemand overgangsklachten heeft.
Alsof je niet goed genoeg met het leven kunt omgaan.
Jammer dat zo vaak niet begrepen wordt dat het de onbestendigheid van de hormonen is die het zenuwstelsel uit balans brengen en zorgen voor lichamelijke en geestelijke klachten.
Het zijn de hormonen die de verbindingen in je hersenen veranderen, niet de omstandigheden.

Ik begon 100% gezond, was een super positief mens en zelfbewust, had mijn leven in alle opzichten goed voor elkaar toen de overgang begon.
Mijn hormonen bleken er geen boodschap aan te hebben.

Josee

Miep
Berichten van Miep
Onderwerpen van Miep
Menopauzejaar:

Bericht door Miep » di 27 jul 2010 22:40

Hallo

Er wordt inderdaad vaak gezegd dat het "tussen de oren " zit, en daar zit ook iets maar dat is er bij ieder mens, het is heel normaal, het is ons denken dat ons wil vertellen dat we moeten luisteren, en moeten ervaren om te kunnen verwerken en te ervaren, om zo te kunnen groeien naar de tijd die komt, wat dat dan ook moge zijn ......... hopelijk tot we gelukkige, gezonde oude vrouwtjes en mannetjes zijn.

Ik heb het idee, dat de problemen in het begin van de periode de onverwerkte dingen zijn van de tijd dat we druk waren met onze kinderen en ons leven in die tijd. De dingen waar we niet genoeg tijd voor namen toen we het zo druk hadden.

De eerste veranderingen laten ons merken dat het tijd is te veranderen, rust te nemen om te verwerken, net zoals in het filmpje wat hier naast zegt, "het is je "geestelijke pijn lichaam, dat je iets wil zeggen" dat je moet luisteren naar je lichaam, en de tijd moet nemen .............. laat het over je heen komen, het komt goed, hoe zwaar het ook is, je krijgt nooit meer dan je kunt verwerken, je geest en lichaam weten dat en je komt weer langzaam in balans ............ het komt goed .......... hoe moeilijk het ook was ....... of nog is ........ het komt weer goed...............

Miep

Josie
Berichten van Josie
Onderwerpen van Josie
Menopauzejaar:

Bericht door Josie » di 27 jul 2010 22:57

Miep schreef:
di 27 jul 2010 22:40
"het is je "geestelijke pijn lichaam, dat je iets wil zeggen" dat je moet luisteren naar je lichaam, en de tijd moet nemen..............laat het over je heen komen, het komt goed, hoe zwaar het ook is, je krijgt nooit meer dan je kunt verwerken, je geest en lichaam weten dat en je komt weer langzaam in balans............het komt goed..........hoe moeilijk het ook was.......of nog is........het komt weer goed...............
Beste Miep,

Dat is jouw hoop.

Verdiep je eens in wat de overgang is voordat je een ander gaat lopen vertellen wat ze moet doen.
Veel vrouwen krijgen wel degelijk veel en veel meer dan hun systeem kan verwerken.

De overgang heeft geen handvatten en is totaal niet te vergelijken met de invloed van andere gebeurtenissen op gevoelens.

Josee

Miep
Berichten van Miep
Onderwerpen van Miep
Menopauzejaar:

Bericht door Miep » di 27 jul 2010 23:18

Sorry,

Ik bedoel dan alleen de "emoties " en lichamelijke zaken die in mijn leven een rol speelden, en zoals in het filmpje wordt gezegd. Ook al denk je dat je het niet aan kunt, je komt er door heen, dat bedoelde ik. Natuurlijk weet ik dat dat niet voor iedereen zo is, mijn zus heeft in die periode zelfmoord gepleegd, die kon het niet aan en werd ziek.

Ik heb ervaren dat het een hele zware tijd is, maar hoop op betere tijden.
Ik wil gewoon de moed niet opgeven, dat zou niet goed zijn, en voor iedereen is het anders, ieder mens is uniek .......... met begrip en liefde kom je heel ver ........ en de tijd zal ons leren of we het goed deden.

Goede nacht allemaal, Miep

Anja1959
Berichten van Anja1959
Onderwerpen van Anja1959
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Anja1959 » do 09 sep 2010 17:03

Dag dames,

Wat een herkenning in jullie verhalen, ben blij dat ik geen uitzondering ben! :D
Vroeger nooit last van.
Nu het nieuwste: vanmiddag moest ik op een roltrap omhoog en was doodsbang dat ik achterover zou vallen. Gelukkig stond mijn man voor me en hield mijn hand stevig vast. Ik durfde ook niet met de roltrap meer naar beneden en ben met de lift gegaan. Ik hoop niet dat ik dit blijf houden want ik moet elke dag met allerlei roltrappen overstappen op het treinstation!
Onzekerheid, het gevoel hebben dat je buiten de maatschappij staat. :cry:

Groeten, Anja

Martha
Berichten van Martha
Onderwerpen van Martha
Menopauzejaar: 2001
Leeftijd NU: 70

Bericht door Martha » ma 13 sep 2010 21:10

Jolly 1 schreef:
do 08 jul 2010 12:48
Gek word ik soms van mezelf en heb het forum weer nodig om te lezen dat er niets met me aan de hand is.....(buiten de premenopauze dan)
Hallo

Die eerste regel van jou, zou zo door mij geschreven kunnen zijn.
Ook ik denk vaak, dat ik er gek van wordt of zelfs, dat ze me beter met
loeiende sirenes naar het ziekenhuis moeten afvoeren.
Ik lees hier zoveel herkenbare dingen en ik ben zo blij dat dit forum er is.

Martha

SaskiaP
Berichten van SaskiaP
Onderwerpen van SaskiaP
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door SaskiaP » di 14 sep 2010 09:06

Jolly 1 schreef:
do 08 jul 2010 12:48
Deze quote ik ook weer want hier ben ik het zo mee eens. Ik lees vaak even op het forum en dan voel ik me weer iets ''veiliger''. Ik ben geen hypochonder o.i.d. en heb het karakter van ''niet zeuren, doordouwen'', maar er gebeuren zoveel dingen met mezelf, zowel lichamelijk als geestelijk dat het zo prettig is om lotgenoten te hebben.

Saskia

Martha
Berichten van Martha
Onderwerpen van Martha
Menopauzejaar: 2001
Leeftijd NU: 70

Bericht door Martha » di 14 sep 2010 15:33

Hallo dames,

Het is zo fijn om te weten dat ik niet de enige ben.
Gedeelde smart is halve smart :)

Martha

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » za 11 jun 2016 12:57

Even een vrij oud topic naar boven halen maar helaas nog steeds actueel en herkenbaar:

Gek worden van jezelf en je gedachtes. Hoe herkenbaar!!
Ik heb al jaren in meer of mindere mate last van alle mogelijke overgangsverschijnselen. De meeste klachten blijven een aantal weken soms maanden ' hangen' en gaan dan naadloos over in een volgende ' hoofdklacht'.
Bij elke klacht bedenk ik dat ik toch wel de meest vreselijke ziekte zal hebben, deze gedachtes, daar heb ik in toenemende mate behoorlijk last van. Soms nog erger dan van de klacht zelf.. :shock:
En er is ook altijd wel IETS...

Een paar weken terug een heerlijk weekje op vakantie geweest. Ik voelde mijn lijf ontspannen en had nagenoeg nergens last van. Dat voelde zo heerlijk, ik was vergeten dat ik me zo kon voelen... Ik was een paar uur thuis toen ik last kreeg van mijn voet (voelde als een soort contante kramp). Ik kon er amper op lopen. Nu had ik toevallig een afspraak staan met een natuurgeneeskundige die me wist te vertellen dat het overbelasting was (heel veel gelopen in de vakantie ) en dat dit met wat rust snel weer over ging. En inderdaad een paar dagen later kon ik weer normaal lopen. De dag dat ik dacht: 'he ik voel niks meer aan mijn voet' ontdekte ik een teek in mijn lies... Totale PANIEK! Hoe lang zat dat ding daar al?? De dag daarvoor was ik amper buiten geweest dus ws langer dan 24 uur...? Een paar uur later nog een teek op mijn schouder... Ik HAD het niet meer.
Ik schoot echt gelijk in de stress en kan sindsdien (nu 1 week geleden) amper meer rationeel denken.

De plekjes zijn nagenoeg verdwenen en ik zie geen rode kringen/vlekken maar ik heb wat keelklachten (had ik voor de vakantie ook al...), tintelende vingers, stijve vingers/ koude/warmte aanvallen (geen koorts) beetje verkouden... stijve schouders. Enfin, al met al last van zaken die me sinds de overgang niet vreemd voorkomen...
Als ik logisch nadenk (als dat al lukt) dan kan ik nog wel bedenken dat dit ws door de paniek/stress /overgang komt en dat dat wel erg snel is om na een tekenbeet zo te ervaren. Dat de kans groter is dat de teek niet besmet is dan wel, dat bovendien niet iedereen ziek wordt na een beet van een besmette teek.... en en en....
Niet te geloven hoe ik in dit soort dingen ben veranderd tijdens de overgang. Van me nooit ergens druk over maken naar DIT....

Moest het ff kwijt...
en geruststellende woorden zijn welkom hahaha

Friesje

Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Conny1966 » za 11 jun 2016 17:01

Nou Friesje,

Gerust stellen kan ik je denk ik niet, maar ik kan je wel vertellen dat het voor mijn 1000% herkenbaar is!
Ook ik ben in staat om OVERAL over te paniekeren. Als ik er geld voor kreeg was ik inmiddels multimiljonair.
Overal maak ik me zorgen over, ik voel continu allerlei rare dingen in mijn lijf en mijn gedachten gaan voortdurend met me aan de haal. Ik zou elke seconde van de dag gerustgesteld willen worden dat ik niks ernstigs heb, ik lijkt wel gestoord.
En als het ene naar de achtergrond is dan die t het volgende zich al weer aan.
Wat een drama he?

Dan toch maar: omdat jij het ook zo erg hebt en we allebei in de overgang zitten, zal het zeker daar van komen! :-)

Groetjes Conny

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » za 11 jun 2016 18:37

Bedankt voor je antwoord Conny :D .
Gedeelde smart....

En ja, gerustgesteld willen worden is bijna een levensbehoefte geworden. Maar ja, als dat al lukt (geruststelling) dan is dat meestal maar voor korte duren en specifiek voor die ene klacht en dan dient de volgende zich alweer aan....
Met dat in mijn achterhoofd en het heel diep van binnen wel weten dat het toch vast door de rommelende hormonen komt probeer ik toch iets minder snel naar een arts te rennen tegenwoordig.
Maar de verleiding is wel groot hoor, want geruststelling is zo fijn... en meestal verdwijnt die klacht dan toch ook wel weer naar de achtergrond...
Wat voor mij maar weer eens aantoont dat gedachtes hele rare dingen zijn die de klachten ook nog eens in stand houden blijkbaar.

Maar wb mijn laatste probleem zal ik, vrees ik, gewoon moeten afwachten of ik griepklachten krijg of rare vlekken. Wachten tot ik klachten krijg.... die had ik al en die lijken er verdacht veel op.... :S

En idd wat een DRAMA die overgang :mrgreen:

Friesje

Zell
Berichten van Zell
Onderwerpen van Zell
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 42

Bericht door Zell » di 21 jun 2016 13:18

Hallo Friesje en Conny (en andere meelezers)

O wat een feest van herkenning. Wat fijn dat ik niet de enige ben zeg! Weer een bevestiging dat t 'normaal' is. Op momenten dat ik me goed voel snap ik niet dat ik zo'n paniek kan hebben maar t volgende moment slaat de paniek alweer toe. Dat voorval met die teek van Friesje had ik zo zelf mee kunnen maken. In je hoofd weet je wel wat er aan de hand is maar je gevoel kan zo met je op de loop gaan!
En ook de geruststelling die maar van korte duur is is zo herkenbaar, het lijkt wel een beetje een verslaving, ik heb steeds meer nodig

Zo had ik maanden lang last van een globus gevoel. De dokter zei dat m'n spieren enorm gespannen waren en dat t daaraan lag. Verstandelijk gezien wist ik dat hij gelijk had maar op 1 dag had ik meerdere momenten dat de twijfel weer toesloeg. Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik er zelf niet uit kwam dus toch een doorverwijzing naar de kno arts. Die kon niks vinden en dat was voor mij genoeg bevestiging dat er inderdaad niks ernstigs aan de hand was. En t gevoel was weg.

Ik nam me voor me nooit meer zo te laten meeslepen, maar zie mij nu, een paar weken later..... Het gevoel dat er een fietsband onder m'n ribben vast zit. Soms wel en soms niet. Een raar gevoel en niet typisch voor de overgang lijkt mij. Dus ik maar voelen en drukken of ik iets voelde.....gevolg: een enorme beurse plek onder m'n ribben. Alarmbellen draaien overuren. Totdat ik besefte dat dat van t drukken kwam :lol:
Die fietsband zit er nog steeds maar aangezien ik ook last heb van gasvorming en de fietsband soms ook weg is zal t wel met m'n darmen te maken hebben. Maar wat wordt ik soms gek van mezelf :roll:

Groetjes Zell

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht