Zeer onrustige buik!

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
Paulien
Berichten van Paulien
Onderwerpen van Paulien
Menopauzejaar:
Leeftijd: 63

Zeer onrustige buik!

Bericht door Paulien » zo 08 feb 2004 12:01

Hallo allemaal,

De laatste tijd heb ik erg veel last van een zeer onrustige buik. Het lijkt af en toe wel of er een houseparty in mijn darmen plaatsvindt!
Soms heb ik er wat pijn bij, een zeurderig gevoel of steken. Mijn buik is ook vaak erg opgeblazen, vooral s' avonds. Gisterenavond had ik weer zo'n aanval van gerommel en erge winderigheid.

Nu ben ik alleenwonend, dus is dat niet zo erg. Als ik een partner had, dan zou die me vast een tijdje buiten zetten! Deze keer eindigde het met diarree, maar dat is niet altijd zo. Soms pruttelt het de hele nacht door. Zijn er meer dames die dit herkennen?

Paulien

Linda
Berichten van Linda
Onderwerpen van Linda
Menopauzejaar:

Re: Zeer onrustige buik!

Bericht door Linda » zo 08 feb 2004 16:07

Hoi Paulien,

Ja heel herkenbaar. Had ik overigens vroeger ook vaak rond de dagen dat ik ongesteld was.
Daarna is dat patroon nog een hele tijd doorgegaan, zelfs lange tijd veel sterker geworden.

groetjes
Linda

Paulien
Berichten van Paulien
Onderwerpen van Paulien
Menopauzejaar:

Bericht door Paulien » zo 08 feb 2004 17:56

Hoi Linda,

Bedankt voor je reactie! Ik had het inderdaad ook altijd rond de menstruatieperiode, daarom denk ik dat het met de hormonen te maken heeft. Dat zal dus wel zo zijn.

Groetjes,
Paulien

InekeBB
Berichten van InekeBB
Onderwerpen van InekeBB
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door InekeBB » zo 08 feb 2004 20:39

Hallo Paulien,

Ook ik herken je verhaal hoor. Toevalligerwijs hebben we het er onlangs over gehad op de geregistreerde kant van deze site en er waren een heleboel dames die daar last van hadden.

Groetjes,

Ineke

Minou
Berichten van Minou
Onderwerpen van Minou
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Bericht door Minou » ma 09 feb 2004 11:34

Hallo allemaal,

Ik denk dat als je in de overgang zit, je hele stofwisseling ook van slag af is, tenminste zo ervaar ik dat.
Ik heb vorig jaar meer als 8 weken diarree gehad, onderzocht maar niets te vinden. Toen had ik weer een periode dat ik juist weer moeilijk naar het toilet kon. Ook veranderd de kleur van de ontlasting steeds.
Vandaar dus mijn vermoeden van een ontregelde stofwisseling tijdens de overgang......want sommige vrouwen hebben ook vaak last van hongeraanvallen, waaronder ondergetekende dus ook. Je krijgt honger terwijl je net iets gegeten hebt, en soms is die honger ondanks het nuttigen van voedsel niet te stoppen.
Bij mij gaat het een hele tijd goed, en dan begint het weer, ach het zal ooit wel eens overgaan........denk ik........hoop ik!!

groetjes van Minou

Paulien
Berichten van Paulien
Onderwerpen van Paulien
Menopauzejaar:

Bericht door Paulien » wo 11 feb 2004 10:49

Hallo Dames,

Bedankt weer voor jullie reacties. Marian: Het klopt wel dat je stofwisseling in de war is in de overgang, want ik heb dat ook zo erg gehad. Alles wat ik at, kwam er bijna vloeibaar weer uit langs onderen. Maar sinds ik bij een natuurgeneeskundige ben, is dit wel veel beter geworden. Maar het kan inderdaad wisselen in de overgang. Soms een hoop gepruttel en diarree en soms een paar dagen niet kunnen poepen. En de kleur wisselt bij mij ook sterk. Het wordt soms wel beïnvloed door wat ik eet. Ik heb het nogal eens na het eten van kip, dat ik vreselijk winderig word. Maar toch heb ik vaker van die pruttelbuik aanvallen, zonder iets bijzonders te hebben gegeten. Het zal er wel gewoon bij horen dan.

Paulien

Petra46
Berichten van Petra46
Onderwerpen van Petra46
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Bericht door Petra46 » vr 13 feb 2004 15:25

Hoi Paulien, :)

Hoe is het nu met je buik? Ik herken me in je verhaal.

Ik was net drie maanden niet meer ongesteld geweest en toen de afgelopen drie weken een echt rommelige, vollige buik. Ik ben slank maar het leek of mijn buik helemaal opzwol, zo voelde het althans je zag aan de buitenkant niet eens zoveel. En nu vanochtend ongesteld en het gerommel is over. Ik moet wel wennen aan mijn lichaam op deze manier, al die vertrouwde signalen zijn helemaal verdwenen, bij jou ook?

Groeten, Petra.

Paulien
Berichten van Paulien
Onderwerpen van Paulien
Menopauzejaar:

Bericht door Paulien » vr 13 feb 2004 18:28

Hoi Petra,

Vroeger had ik dat ook, dat ik na een opgeblazen buik en een hoop gepruttel en pijn ongesteld werd. Nu lijkt het net of mijn lichaam daar dus af en toe wel een poging toe doet, maar het lukt niet. Volgende week ben ik 10 maanden overtijd! Soms denk ik echt dat het komt, omdat de signalen daar erg op lijken, maar toch gebeurt het (nog) niet. Je kunt inderdaad dan niet meer van je lichaam op aan en ik vind dat ook lastig. Ik heb altijd verband in mijn tas voor de zekerheid. Bij sommige vrouwen komt het na een hele lange tijd toch weer terug. Daarom verwacht ik dit ook, al hoop ik van niet!

Groetjes,
Paulien

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht