Spanningen op de keel

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
Swannie49
Berichten van Swannie49
Onderwerpen van Swannie49
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Spanningen op de keel

Bericht door Swannie49 » wo 22 jul 2009 13:07

Hallo dames.

Ik ben al 'n poosje in de overgang, en herken de meeste klachten wel.
Maar waar ik nu last van heb is, dat ik soms zo gespannen ben, dat ik 'n brok in m'n keel voel.
Mijn stem is dan soms ook schor...
Wie herkent dit......

Ik denk zelf dat het ook door de spanningen sinds de overgang komt.
Ben een aantal jaren geleden zwaar overspannen geweest, en toen had ik ook dezelfde klacht, brok in m'n keel en hees.
Eerst was ik ook erg bang dat ik weer overspannen zou zijn, maar ik twijfelde, omdat ik niet constant zo gespannen ben maar af en toe.
M'n menstruatie is nu een paar maanden weg, dus het zal er idd wel bij horen....en nu maar hopen dat het hierbij blijft....

Groetjes, Swannie

Cookie
Berichten van Cookie
Onderwerpen van Cookie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Re: Spanningen op de keel

Bericht door Cookie » wo 22 jul 2009 19:01

Hallo Swanni,

Dat gevoel heb ik ook de ene dag wat minder dan de andere, het is soms zelfs alsof ik ga stikken, ( beetje overdreven)
Ik denk soms het ergste ervan, ben zelfs door de scan geweest, maar alles is prima in orde.
Het zal dus wel weer bij de overgang horen.

Ik werk 38 uur per week en dan heb je genoeg te doen thuis. Nu moet ik vandaag gaan werken en zou ik het liefste thuis willen blijven.
We zijn maar gekke wezentjes he, maar dat word gestuurd door die rare hormonen van ons, die ons tot zoiets drijven, ik heb er in ieder geval geen controle meer over, terwijl ik vroeger zo'n controle freak was.

Groetjes Cookie

Swannie49
Berichten van Swannie49
Onderwerpen van Swannie49
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Swannie49 » do 23 jul 2009 12:19

Hey Cookie.

Ik begrijp wat je bedoelt ... ik heb normaal ook altijd plenty energie, maar nu zijn er dagen bij dat ik niet vooruit ben te branden, en ik zie dan overal tegen op!
Zelfs tegen de kleinste huishoudelijke klusjes! En ik werk er ook nog steeds bij. (thuiszorg)
Maar vandaag heb ik gelukkig weer 'n "goeie" dag.
Want, (over controle freak gesproken) ik ga zaterdag op vakantie, en wil dan m'n hele huis schoon en netjes hebben. (maf eigenlijk...)
Nou ..... laten we er maar van uit gaan, dat we ooit weer de oude worden!!

Groetjes, Swannie.

AnsB
Berichten van AnsB
Onderwerpen van AnsB
Menopauzejaar:

Bericht door AnsB » do 23 jul 2009 14:29

Hallo dames,

Het idee dat ik ooit weer als vroeger zou kunnen worden of zou willen worden is heimwee. Geen strohalm waar ik me ook ooit aan heb vastgehouden.
Ik wist immers van tevoren al dat ik na de menopauze niet meer vruchtbaar zou zijn.
Ik hoefde dan geen leven meer door te geven en had dus ook geen nest meer nodig dat daar op afroep gereed voor moest zijn. Net als ook allerlei andere zorg- en regeleigenschappen die van belang zijn om nieuw leven groot te brengen, naar de achtergrond verdwijnen.
Waarom zou ik me dan moeten willen vasthouden aan 'weer worden als vroeger'.

Mijn natuurlijke systeem past zich aan en schakelt over naar een nieuwe fase. Mijn taak in de cyclus van leven doorgeven zit erop.
Verdriet, afscheid nemen, het besef van ouder worden, bleken mij schuil te gaan onder veel van de bekende verschijnselen die de overgang mij gaf.

Een deel van de spanningen tijdens dat proces ontstond daar waar ik mezelf verzette tegen de realiteit van de verandering.
Weerstand in mezelf als ik voelde dat het proces aangaf dat mijn oude gedrag niet meer paste.
Zoals ik in mijn pubertijd ook trots was dat ik niet meer met mijn poppen speelde zoals een kind. Aan de andere kant de pijn in mijn hart omdat de hormonen me daarvan afstand lieten nemen. Ook toen trokken een tijdlang twee kanten aan me. Maar terug kon niet.

Ik zal ook nu nooit meer terug kunnen naar hoe het voor de overgang was.
Dat botst enorm met de wensen van de samenleving, die eist dat ik nog wel aan dezelfde voorwaarden voldoe. Ik moet kunnen doorgaan als vroeger en dat ook blijven wensen en verwachten van mezelf.

Een ware brok in de keel kreeg ik dan ook toen mijn werkgever op een dag zei dat hij geen boodschap had aan 'dat gezeik over die overgang'
Hier schreef ik dat destijds nog: Waar moet dat toch naar toe met de wereld
De lompigheid van mijn werkgever deed me beseffen hoe vrouwen door de maatschappij worden geleefd en gemanipuleerd.
Ik moest hen ten dienste staan en niet mezelf, wat me noodzaakte de pil te slikken en de risico's daarvan lopen zodat niemand gehinderd werd door mijn ongemakken van de cyclus of door spontane zwangerschappen.

Waar het de overgang betreft gaat men nog veel verder en wordt vrouwen aangepraat dat ze een soort van gekke onbetrouwbare dingen zijn, niet helemaal normaal. Ik sta daar niet achter. Mijn ervaring is dat bij het bewustwordingsproces dat de overgang in gang zet, nou eenmaal ook innerlijke verwarring en heleboel andere gevoelens nodig zijn om te kunnen verder groeien in je leven.

Hoe komt het dat we zo laconiek omgaan met de vrouw in de overgang.
Als vrouwen zouden we vrouwzijn moeten respecteren, omarmen zelfs. Maar we zijn het gaan vrezen en dragen die vrees zonder het in de gaten te hebben nog zelf uit ook.

AnsB

LindavanDuist
Berichten van LindavanDuist
Onderwerpen van LindavanDuist
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 67

Bericht door LindavanDuist » wo 12 aug 2009 15:44

Hoi lady's,

Een brok in de keel, komt mij heel bekend voor, ik heb het gekregen 1 jaar na het overlijden van mijn schoonzoon, dat is nu bijna 6 jaar geleden, en 5 jaar geleden ging ik in de overgang.
Dat brok of prop zoals ik het noem, zit er nog steeds, soms wat minder, soms wat meer, en krijg dan, ook soms, een hele nare smaak in de mond. Ik word er soms gek van. Maar of het nu van de overgang komt, of van onverwerkt verdriet, of misschien een combinatie, ik weet het niet.
Lastig is het wel. Ik ben zelfs bij de KNO-arts geweest, maar zonder resultaat.

Sterkte
Linda

Tonnie
Berichten van Tonnie
Onderwerpen van Tonnie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 68

Bericht door Tonnie » ma 24 aug 2009 16:31

hallo dames

Die brok in de keel, daar heb ik ook sinds kort last van.
Je denkt gelijk aan de ergste dingen, pas geleden iemand met slokdarmkanker gesproken en daar krijg je gelijk hartkloppingen van, die ik al had.
Wat een verademing zeg, dit forum.
Zou het de schildklier kunnen zijn, doet die soms mee aan de overgang????

Groetjes Tonnie.

Aniek
Berichten van Aniek
Onderwerpen van Aniek
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Aniek » do 27 aug 2009 18:47

Beste Tonnie,

Tijdens de overgang doen al je organen mee. Allemaal zijn ze afhankelijk van de stand van je eigen hormonen.
Dat wil zeker niet zeggen dat er dan aan al die organen wat mankeert.

Komt nog bij de spanningen en de stress die de overgangsklachten geven, de geestelijke veranderingen die je ondergaat..... Het is allemaal niet niks.
Ook dat geeft weer verschijnselen in je lijf. zoals bijv dat gevoel van een brok in je keel hebben.
Lees maar eens op het forum hoeveel vrouwen dat wel niet hebben.

Als er echt iets mis is dan duwt dat op en gegeven moment door.
Maar je wordt tegenwoordig al bij voorbaat bang gemaakt.

Aniek

Tonnie
Berichten van Tonnie
Onderwerpen van Tonnie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 68

Bericht door Tonnie » do 27 aug 2009 22:16

Hallo Aniek.

Dat is waar. Ik wacht het rustig af en kijk wel hoe het gaat.
Stress hebben we tegenwoordig allemaal en nu nog meer dan anders.
Bedankt voor je reactie.

Groetjes Tonnie.

Geradina
Berichten van Geradina
Onderwerpen van Geradina
Menopauzejaar: 1998
Leeftijd NU: 70

Bericht door Geradina » ma 07 sep 2009 20:41

Hallo Dames,

wat een herkenning vind ik terug op dit forum. Ik ben al 11 jaar in postmenopauze maar heb nog steeds heel veel klachten.
Ben hier ook mee naar de huisarts geweest. Maar er was niets aan de hand.
Ik hoop dat dit niet nog eens 5 jaar gaat duren,

heel veel sterkte allemaal,

groetjes, Rita

Neel
Berichten van Neel
Onderwerpen van Neel
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Neel » wo 30 sep 2009 16:34

Hallo Allemaal,

Ik heb hier ook al heel lang last van, net of er iets in mijn keel zit en het voelt ook aan of mijn keel helemaal uitgedroogd is.

Neel

Annette_R
Berichten van Annette_R
Onderwerpen van Annette_R
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Annette_R » di 22 dec 2009 17:46

Hallo Dames,

Sinds enige tijd heb ik ook last van mijn keel.
Het is net of ik constant met een brok in mijn keel rondloop, en dat is al een hele tijd.
Ik moet dan ook krachtig slikken.
Soms lijkt het net of ik keelpijn heb.

Er is niets in mijn keel te zien.
Ik krijg er opeens zoveel lichamelijke klachten erbij.

Annette_R

Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd NU: 65

Bericht door Sunny » do 14 jul 2011 09:42

Hallo Dames,

Ik heb nu al meer dan 'een week last van een brok in mijn keel, en ook alsof het word dicht geknepen.
De afgelopen maanden heb ik veel ophef gehad met m'n familie, en ik had dan in die periode ook geen last van de overgang klachten.
Ik heb me wel voor bereid dat er door al deze situatie bepaalde klachten zullen terug keren, en dat bleek ook zo te zijn.
Nu deze afgelopen weken kreeg ik veel klachten terug die ik herkende, maar bij wat ik nu heb was het iets nieuws!
Ik sta op met een brok in mijn keel, en daarna lijkt het net alsof het word dicht geknepen!
Ik vind het echt heel vervelend, ik weet gewoon niet wat ik moet doen, soms snak ik gewoon naar adem, en ga ik dan uit het raam hangen om lucht te krijgen, wat dan ook helpt.
Af en toe krijg ik er een versnelde hartslag bij, en ik probeer er rustig in te blijven, wat niet altijd lukt!
Herkennen jullie dit? Hoop dat het herkenbaar is bij meerdere dames!

Groet, Sonja

Rina50
Berichten van Rina50
Onderwerpen van Rina50
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Rina50 » do 14 jul 2011 20:06

Hoi Sonja,

Heel herkenbaar!
Ik loop hier al weken mee rond, soms zakt het wat.
het is echt net of iemand je keel dichtknijpt.
In mijn geval lijkt de oorzaak lucht te zijn.
Want ik moet veel boeren, en dan zakt dat dichtgeknepen keelgevoel gelijk.
Net of het uit mijn maag komt, ik gok maar wat hoor, het houd je toch bezig.
Ik vind het een heel naar gevoel.
Probeer je niet druk te maken, het zakt evengoed wel weg hoor, en wat ik dan weer vreemd vind maar wel blij om ben, dat je gewoon kan eten en drinken, dus echt dicht zit je keel niet.
En zo dokter je zelf maar door.
Ook ik weet de oorzaak niet, heb ook net een stressperiode achter de rug.
Zelf denk ik altijd maar, als het echt wat ergs is dan moet je het constant voelen, maar het komt en het gaat.
Ik hoop voor jou dat het overgaat, laat het mij dan a.u.b weten als je wilt.

Sterkte Rina

Kaatje48
Berichten van Kaatje48
Onderwerpen van Kaatje48
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 56

Bericht door Kaatje48 » vr 15 jul 2011 20:40

hallo Rina,

Jouw klacht is voor mij heel herkenbaar. Ik heb er een tijdje geleden al over geschreven op het forum. Wat mij gezegd werd is dat je spanningen op je keel vastzet. Die moeten er uit, dus heel hard schreeuwen echt letterlijk het eruit gooien dus. Ik heb een periode gehad dat mijn keel slokdarm zo verkrampte dat ik niet kon eten. het zakte gewoon niet door. ben toen ook veel afgevallen. Bleek een te hoge druk in de slokdarm te zijn. daarnaast merk ik ook wel dat als ik wat zuurbranden heb het lijkt dat de keel dicht gaat zitten. Lijkt dan ook een soort druk van uit de buik te komen. Boeren helpt ook wel eens en soms krijg ik er een opvlieger achteraan. Heb nu zowaar drie dagen wat minder klachten. Niet helemaal weg, maar wel minder. Wat een heerlijk gevoel is dat. ook wel gek hoor alsof het helemaal leeg is in de borst. Nou ik wens alle dames een goed en zonnig weekend toe. En veel verbetering.

Groet Kaatje

Lucienne
Berichten van Lucienne
Onderwerpen van Lucienne
Menopauzejaar:

Bericht door Lucienne » do 10 mei 2012 11:33

Hallo

Ik ben net 50 jaar en ik ben 6 april geopereerd aan een cyste op mijn eileider. Deze moest er snel uit want hij groeide en was 13 cm. Ze hebben mijn eileiders, baarmoeder en cyste verwijderd. Nu ben ik in de overgang. En nu last van een grote prop in mijn keel. Soms denk ik dat ik stikt. Soms heb ik het weer wat minder. Ik ben blij dat ik nu lees dat meerdere vrouwen hier last van hebben. Dus ik hoeft niet naar de dokter? ( ben bang voor keelkanker)
En hierbij een vraagje hoe lang blijf ik hier last van houden? Is er geen medicijn voor?

Dacht eerst dat het beschadigd was door die buis die ze in me keel hebben gestopt tijdens de operatie, maar dan zou het toch weg moeten gaan?

Lucienne

Jenny49
Berichten van Jenny49
Onderwerpen van Jenny49
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd

Bericht door Jenny49 » do 10 mei 2012 11:44

Hoi Lucienne

Bij mij is dat ook gekomen na mijn baarmoederoperatie.
Ik heb ook gedacht dat ik die brok had van de buis.
Als je het niet vertrouwd, kun je even naar de dokter gaan, maar het kan heel goed een overgangsklacht zijn.
Ik wist toen niet dat ik in de overgang was beland, maar achteraf was dat bijna direct.
Hoelang de klacht met je keel blijft aanhouden is voor iedereen verschillend, maar hoe rustiger je bent, hoe beter het gaat.
Je druk maken, stress en overbelasting verergeren vaak alle klachten.
Heel veel sterkte, en weet dat je niet alleen staat.

Een warme groet
Jenny

Lucienne
Berichten van Lucienne
Onderwerpen van Lucienne
Menopauzejaar:

Bericht door Lucienne » ma 02 jul 2012 16:24

Hallo Jenny

lang geduurd voordat ik je kon terug schrijven, ik heb zoveel mee gemaakt door me operatie (werk nog steeds niet na mijn operatie in april). Mijn buik doet nog steeds pijn.
Maar om even terug te komen op die prop in me keel. Ik ben net terug me vakantie in Frankrijk. Ik heb daar GEEN last meer gehad van die prop in me keel. Kom weer thuis en het begint weer. Stress???? ja!!!!
Nu weet ik echt dat het door stress komt en een beetje door die overgang denk ik. Moet van me gyn naar een menopauze consulent en die kan me helpen om met me overgang om te gaan. Dus misschien gaat dat helpen.

g Lucienne

Lucienne
Berichten van Lucienne
Onderwerpen van Lucienne
Menopauzejaar:

Bericht door Lucienne » ma 13 aug 2012 15:57

Hallo,

wie kan mij raad geven wat ik moet doen.
Ik heb al weken een klik in me keel bij het slikken. Nu heb ik een dichte keel, het is net of hij dicht geknepen wordt.
Wie kan mij helpen, wat moet ik doen?
Ben wel in de overgang

Lucienne

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 53

Bericht door Ellenoor » di 14 aug 2012 18:54

Hallo Lucienne,

Zelf heb ik er ook nog steeds heel veel last van de laatste 2 jaar loop ik dagelijks met een dichtgeknepen keel rond er is niet echt iets tegen te doen het is een klacht die ook verschijnt als je in de overgang bent. Ik denk soms dat er toch iets is wat ik er nog niet uit heb kunnen filteren. maar ik heb geen zin om daar over na te denken wat het dan kan zijn.
Ik heb genoeg gepiekerd en gehuild :(
Alhoewel ik afgelopen woensdag plots in tranen uitbarstte toen we naar huis reden vanuit een heerlijk gloeiend heet buitenland
Wee-moed traantjes :lol: die mijn man even gauw niet mocht zien, maar toch zag en lachte :D
Ik hield gauw op met de tranen en voelde toch lichtjes de keel verslappen.
Het enigste wat ik je kan zeggen is dat je moet proberen rustig te blijven en op je ademhaling te blijven letten.

Groetjes Ellenoor

Juul1977
Berichten van Juul1977
Onderwerpen van Juul1977
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 41

Bericht door Juul1977 » wo 15 nov 2017 13:24

Hallo dames,

Ik lees hier vooral veel reacties van dames die wat ouder zijn dan ik. Ik ben net een paar weken 40 maar heb sinds mijn jeugd al last van een globus-gevoel. Het is bij mij enorm hormonaal en stress gerelateerd.
Toen ik een jaar of 14 was begon het in HAVO 3 dat ik ineens niet meer kon slikken, het gevoel dat ik stikte maakte me zo bang, dat ik letterlijk in paniek raakte. Dit heeft een tijd aangehouden en verdween toen weer vanzelf.
Rond mijn 18e begon ik aan de pil en niet veel later kwam het globus-gevoel weer terug. De hormonen zetten alles op zijn kop en stress neemt dan mijn keel over, de spieren spannen zich aan en je denkt dat je letterlijk een brok door moet slikken.
Een aantal jaren ging het goed tot mijn moeder overleed toen ik 23 was, daarna begon het weer.
Ook na de geboorte van mijn jongste in 2007 heb ik er een tijd last van gehad en begon ik paniekaanvallen te krijgen. Ik heb daar jaren AD voor geslikt tot 2012.
Nu ben ik net 40, in januari is mijn vader overleden, ik heb lichte overgangsklachten en sinds een paar weken weer dat vervelende globus gevoel. Ondanks dat het mijn hele leven al een bekende klacht is, raak ik er nooit aan gewend. Het is een eng verschijnsel, en ik leef er al 25 jaar mee, dus we gaan er niet aan dood! Alleen het beperkt me wel in mijn doen en laten en kan leiden tot paniek. Vooral in combinatie met andere klachten als duizeligheid, misselijkheid bij het wakker worden, opvliegers en nervositeit wordt het er allemaal niet leuker op.

Juul

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht