Maagklachten en misselijk

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
Carina
Berichten van Carina
Onderwerpen van Carina
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Maagklachten en misselijk

Bericht door Carina » do 18 okt 2007 23:14

Hallo,

Ik ben nu een jaar in de overgang en heb sinds 4 maanden veel last van grote vermoeidheid wat gepaard gaat met maagpijn en misselijkheid.
Na een goede nachtrust kan ik de volgende morgen voor mijn gevoel toch wel fit opstaan, maar na de middag ben ik afgebrand en begint mijn maag op te spelen en daarvan wordt ik dan weer misselijk.
Verder heb ik last van een geïrriteerde keel en oorpijn.
Ik heb dus geen fut meer om de avonden gezellig door te brengen.
Zijn er nog meer vrouwen die deze klachten hebben?
Ik heb al diverse onderzoeken gehad, maar de arts kan niks vinden. De overgang heeft volgens hem niets te maken met deze klachten.

Carina

Anidre
Berichten van Anidre
Onderwerpen van Anidre
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Re: Maagklachten en misselijk

Bericht door Anidre » vr 19 okt 2007 11:03

Hoi,

Ook ik herken de klachten, ga doodmoe naar bed en sta even fit op en dan begint de ellende weer.

Heb veel last van mijn maag en ook veel pijn steken op de borstkas, ik denk dan iedere keer dan weer het is mijn hart wordt er deprie van. Heb vorig jaar alle onderzoeken gehad voor het hart en er was niets aan de hand, maar toch blijft die angst er zitten ook heb ik veel last van hartritme stoornis.

Als ik alle klachten op moet noemen kan ik er een dik boek van maken.
Hoop dat de overgang snel over gaat want dit beïnvloed je leven en gezin.

AnitaM

Jet54
Berichten van Jet54
Onderwerpen van Jet54
Menopauzejaar:
Leeftijd: 65

Bericht door Jet54 » vr 19 okt 2007 12:33

Hallo,

Ja ik heb soortgelijke klachten. Die vermoeidheid en je afgebrand voelen heb ik al wat langer. Gewoon futloos ... ik kende mezelf niet meer terug.

Vorig jaar veel spanning in de familie door overlijden en ziekte. Vaak had ik een soort brok in mijn keel. Maar volgens de huisarts was het een bacil die er nog zat. Kreeg antibiotica wat achteraf niet nodig was. Maar hield er van die antibiotica wel een mondschimmel van over. Ineens hevige last van mijn maag/slokdarm. Ik wist niet wat me overkwam. Ik zat 3x per week bij de huisarts. Het was een lichte ontsteking bij de maagingang. Niet zo erg dus, kreeg medicatie en dat hielp ook wel. Wekenlang had ik ook een soort keelpijn. Na maanden zakte het af en ineens begon die keelpijn weer, nu ook mijn tong, mond en oor doen mee. Merk dat mijn maag ook weer opspeelt af en toe. Moet echt voorzichtig zijn met wat ik eet en drink.

Ik denk weleens dat ik mij heel anders voel dan een paar jaar terug. Nooit meer zonder pijntjes of klachten. Ook geestelijk is het soms moeilijk, moet echt mijn best doen om de positieve kant te blijven zien.
Ik kan me dus heel goed voorstellen wat jij nu ook meemaakt. Misschien een troost dat er meer vrouwen zijn met die problemen en dat het echt wel met de overgang te maken kan hebben.

Sterkte ermee!
Jet

Carina
Berichten van Carina
Onderwerpen van Carina
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Bericht door Carina » za 20 okt 2007 11:51

Jet,

Bedankt voor je reactie. Zie veel dingen van mezelf terug.
Ook het verwerken van een groot verlies.
De arts gaf mij het idee dat dit geen klachten zijn van de overgang, maar nu weet ik dat dit dus wel kan.
Ook ik moet goed uitkijken wat ik eet. ( vooral geen koffie en chocola) Meestal eet ik meerdere keren per dag een klein beetje en vaak yogurt met muesly. Hiervan heb ik het minst last.
Ik heb sinds een maand een maagzuurremmer. Ik kan alleen niet zeggen dat het echt helpt. Mijn maag begint meestal zeer te doen als ik te moe wordt en dan geen rust neem.
Ik krijg binnenkort een gastroscopie, misschien dat ze dan ook nog iets anders vinden.
Heb jij iets gekregen tegen de oorpijn en keelpijn? zo ja, helpt het??
Ik kan het geestelijk ook nog niet verwerken ..... dus ik hoop dat dit allemaal niet te lang duurt....
Jij ook veel sterkte !!!

Groetjes
Carina

Jet54
Berichten van Jet54
Onderwerpen van Jet54
Menopauzejaar:
Leeftijd: 65

Bericht door Jet54 » za 20 okt 2007 14:23

Hoi Carina,

Een gastroscopie heb ik ook gehad. Ik heb gevraagd om een roesje dus ik heb er niks van gemerkt. Dat roesje vond ik erg fijn.
Er kwam dus een lichte ontsteking uit. Ik heb bijna een jaar lang een maagzuurremmer geslikt.
Ik ben er pas mee gestopt en merk nu toch dat ik met eten moet oppassen. Juist van yoghurt krijg ik zuur net als komkommer wat ook vervelend doet.
Voor mijn keel kon ik antibiotica krijgen, maar dat heb ik niet genomen. Dat middel is soms nog erger gezien de mondschimmel die ik ervan krijg.

Naast die oorpijn heb ik ook last van mijn kaak, dus lopen er twee dingen naast elkaar. De tandarts zegt dat als je last van je kaakgewricht hebt, je ook oorpijn kan hebben. Dat zegt de HA ook. Maar ik durf eigenlijk niet meer naar de HA te lopen omdat ik bang ben dat hij denkt: Daar heb je d'r weer. Dat zal wel niet, maar ik vind het moeilijk om er steeds met mijn klachtjes heen te gaan. Er is ook iedere keer wat anders. Al met al loop ik er maar mee door.

Ben pas begonnen met brandnetelthee. Even afwachten wat het doet. Ik hoop maar dat het allemaal vanzelf weer over gaat en dat er betere tijden aan breken.

Wens je sterkte
Groetjes, Jet

Piewie
Berichten van Piewie
Onderwerpen van Piewie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Piewie » zo 21 okt 2007 16:20

Hoi allemaal!

Die misselijkheid is echt wel een "overgangssymptoom".
Ik zie het in vele stukjes van lezeressen terug en ook ikzelf zit regelmatig ineens vanuit het niets opkomende misselijkheid weg te zuchten.

En die maagklachten spelen bij mij al jaren op. Ik ben 44 maar ben al
sinds mijn 40e niet mezelf meer. De meeste klachten op dit forum komen
bij mij in alle hevigheid voor, behalve de opvliegers. Maar wat niet is, komt vast nog wel....

Piewie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht