Darmen willen niet meewerken

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
Sammy24
Berichten van Sammy24
Onderwerpen van Sammy24
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 45

Darmen willen niet meewerken

Bericht door Sammy24 » vr 19 apr 2019 21:35

Hai hai

Mag ik jullie even lastig vallen met een paar onsmakelijke details? Ik heb nooit last gehad van mijn darmen tot twee jaar geleden toen ik ineens elke ochtend heel vroeg wakker werd van buikpijn en rugpijn. Dat heeft anderhalf jaar geduurd en in de plaats van pijn word ik nu elke ochtend wakker van darmkrampen. Als ik opsta en ontbijt dan is het bijna altijd over. Dit gebeurt altijd ongeveer zes uur badat ik ben gaan slapen. Nieuwe klacht erbij is dat ik sinds een maand bijna niet meer naar de wc kan. Ik moet wel maar er komen alleen hele kleine stukjes. Zo eens in de week wordt dit afgewisseld door diarree. Ik word er gek van en bang van. Ik heb een scan laten maken van de hele onderbuik en alles zag er helemaal goed uit behalve dat de sarmen vol zaten. Ontlastingonderzoek perfect en bloedtest ook perfect. Volgende maand moet ik een coliscopie waar ik heel erg tegenop zie, maar ik maak me zo’n zorgen... vooral als ik ik niet naar de wc kan... herkent iemand dit? Ben 45

Dank voor het meedenken alvast...

Sammy

Anita1967
Berichten van Anita1967
Onderwerpen van Anita1967
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Re: Darmen willen niet meewerken

Bericht door Anita1967 » za 20 apr 2019 08:39

Hoi Sammy,

het eerste herken ik niet, maar het tweede wel.
ook ik heb afwisselend obstipatie en dunne ontlasting. Het is niet waterdun maar zeker niet stevig.
Ik merk dat ik dan te snel naar de wc wil om toch maar bevestiging te krijgen dat de ontlasting goed is en poep dan ook allemaal kleine stukjes...
ik denk dat een darmonderzoek je een stukje geruststelling kan brengen, en ik herken zeer zeker je angst hiervoor.
Ik heb dit onderzoek ook al vaak gehad (omdat het bij mij 10 jaar geleden wel mis was, maar gelukkig weer geheel genezen) en vorige maand heb ik een darmscan gehad (doe ik dus nooit meer) en alles is helemaal goed.
Toch nog steeds afwisselend ontlastingspatroon en dat geeft enorm veel onrust.
Ik heb geen oplossing voor je (of voor mezelf) hoop dat het enige steun geeft dat je beslist niet de enige bent met deze klachten en met de angsten hiervoor

groetjes Anita

Sammy24
Berichten van Sammy24
Onderwerpen van Sammy24
Menopauzejaar:

Bericht door Sammy24 » za 20 apr 2019 10:12

Hai Anita

Dankjewel voor je reactie! Je gaat zo twijfelen als je lichaam zich ineens zo anders gedraagt dan je gewend bent. Ik zie erg op tegen de coloscopie vooral tegen de voorbereidingen erop zoals het laxeermiddel.
Hoop dat alles goed is!!

Sammy

Sammy24
Berichten van Sammy24
Onderwerpen van Sammy24
Menopauzejaar:

Bericht door Sammy24 » za 20 apr 2019 13:39

Hoi

Ik woon niet in Nederland en hier gaat het net iets anders. Het is hier sowieso verplicht onder narcose. Je begint drie dagen van te voren met een dieet en mag vanaf de avond er voor niet meer eten. Je drinkt ‘s avonds twee liter en ‘s ochtends tussen 6 en 8 twee liter wanneer je ook niks meer mag drinken tot je om twaalf uur aan de beurt bent. Het middel heet picoprep

Sammy

Oh ja en waar ik tegenop zie is dat je je misschien heel ziek voelt van het laxeermiddel

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Diaantje » wo 24 apr 2019 18:53

Hey Sanmmy,

Maak je maar niet zo druk. Ik heb pas ook zo'n onderzoek gehad en het valt reuze mee. Ook een roesje gehad, das wel handig voor de ontspanning. Picoprep is prima te doen. Zorg dat je thuis bent en dat de wc voor jou vrij blijft. Het enige is dat ik wat langer last van middenrif had. Dat komt door de ingeblazen lucht.
Dus, echt geen zorgen hoor.

Diana

Sammy24
Berichten van Sammy24
Onderwerpen van Sammy24
Menopauzejaar:

Bericht door Sammy24 » do 25 apr 2019 21:20

Dankjewel heel lief van je.

Jammergenoeg gaat het niet om een roesje. Het mag hier alleen onder volledige narcose... en ik geloof dat jullie in NL de helft moeten drinken van wat ik hier moet drinken. Hier is het 4 liter. Heb een heel erge hekel aan diarree en vind het een hele nare gedachte om dat zelf op te wekken..

Sammy

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht