Maag/darmen

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
Heksje0
Berichten van Heksje0
Onderwerpen van Heksje0
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Maag/darmen

Bericht door Heksje0 » do 23 nov 2006 13:03

Hallo dames,

na iedere maaltijd lijkt het wel oorlog in mijn darmen......soms heb ik het idee dat iedereen het kan horen
ook is mijn maag regelmatig van streek, last van opboeren en brandend maagzuur.
herkennen jullie deze klacht?

Heksje

Annechyn
Berichten van Annechyn
Onderwerpen van Annechyn
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd NU: 58

Re: Maag/darmen

Bericht door Annechyn » ma 27 nov 2006 10:55

Hoi,

Ik herken het wel. Ook heb ik de laatste (2) weken veel buikpijn. Heb jij er ook pijn bij? Ik ben nogal hypochondrisch, ben altijd bang dat ik kanker heb. Ik zit te dubben of ik nou naar de huisarts zal gaan voor die buikpijn, of dat ik het nog even aan zal zien. Met die angst voor ziekte hangt ook een angst voor de huisarts samen, ik ben bang dingen te horen te krijgen die ik niet wil. Bovendien heb ik een nieuwe huisarts (ik ben ruim een jaar geleden verhuisd) en daar wil ik niet de indruk wekken dat ik voor ieder wissewasje aankom. In het voorjaar ben ik wel geweest, met vooral psychische klachten, maar het woord overgang is toen niet gevallen, daar ben ik zelf pas achtergekomen, mede via deze site. Ik kreeg toen antidepressiva, die ik inmiddels zelf weer afgebouwd heb, veel te veel bijwerkingen.
Het ronken en rommelen wat jij beschrijft, en het maagzuur, daar heb ik ook regelmatig last van. Ik ben niet anders gaan eten of zo, weet niet waar het aan ligt. Overgangsverschijnsel?
Ik voelde me vanmorgen zo goed, ook in mijn hoofd, blij en positief, maar ik voel me gewoon weer afzakken vandaag, terwijl ik dit typ beginnen de tranen alweer achter mijn ogen te prikken.
Nou, dat heeft eigenlijk dus niks met jouw vraag te maken, maar terwijl ik aan het schrijven ben wil ik steeds meer vertellen.

Groet Annechyn

Ien
Berichten van Ien
Onderwerpen van Ien
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Ien » ma 27 nov 2006 13:57

Hallo dames,

@Heksje,
Herkenbaar hoor dat gerommel van binnen en ook heb ik regelmatig last van brandend maagzuur. Ik heb daarvoor bruistabletten van de dokter gekregen en dat helpt goed.

@ Annechyn,
Dat is inderdaad om te huilen Annechyn. Ik herken dat ook hoor. Sta ik 's morgens op met een goed gevoel en dan wil ik gelijk van alles gaan doen, want ik kan vandaag de wereld weer aan

Echter, voordat ik goed en wel mijn fiets uit de schuur heb gehaald om lekker te gaan fietsen, slaat mijn goede gevoel in een enkele seconde om in complete depressie en uitputting. Dan ben ik tot niets meer in staat.

Erger is het nog als mijn "goede gevoel" aanhoudt tot ik goed en wel ergens ben gearriveerd. Op visite bijvoorbeeld of in de winkel. Tjonge, wat kan ik me dan doodziek voelen zeg
Om moedeloos van te worden

Ik gebruik nu een maagzuurremmer, in combinatie met mijn pijnstillers voor fibromyalgie, waar ik ook maagpijn en zuurbranden van krijg.
Ik slaap 's nachts ook op twee kussens, dan ligt je wat hoger met je hoofd. Wil ook wel eens helpen.

Groetjes, Ien

Heksje0
Berichten van Heksje0
Onderwerpen van Heksje0
Menopauzejaar:

Bericht door Heksje0 » ma 27 nov 2006 21:06

gut meid, fibro.......

dat lijkt me in combinatie met de overgang geen pretje.
merk jij een verergering van je fibro-klachten door de overgang?

Heksje

Ien
Berichten van Ien
Onderwerpen van Ien
Menopauzejaar:

Bericht door Ien » di 28 nov 2006 16:09

Hallo Heksje

Eigenlijk is het tijdens de overgang geconstateerd. Alhoewel ik het zelf heel vaag vind allemaal.
Ik heb 95% van de voorkomende symptomen, maar ik voldoe niet helemaal aan het zogenaamde aantal drukpunten.

De meeste symptomen van FM kunnen echter ook weer bij de overgang horen en dat geldt ook weer voor het chronisch vermoeidheidssyndroom.

Na lang wikken en wegen met de huisarts heeft hij het op FM gecombineerd met de overgang gegooid. Hij noemt FM een verzamelnaam voor allerlei niet herleidbare, doch heftige en pijnlijke klachten. De pijngraad schijnt bij iedereen ook weer verschillend te zijn.
Dus het is best wel heel verwarrend allemaal.
Het uiteindelijke plaatje is dat ik me soms weken of maanden geweldig voel en dan ineens ben ik weer maanden doodziek en kan ik niks meer.
En of ik het nou Overgang, FM of Chronisch vermoeidheidssyndroom noem, het wordt toch door geen enkele instantie erkend en/of begrepen.

Mijn huisarts begrijpt me en hij probeert er van alles aan te doen om uit te proberen hoe hij me het beste kan helpen en.....................dat kan hij dus ook niet.
Ik heb dus pijnstillers tegen de pijn, maagzuurremmers, bètablokkers tegen de hartkloppingen en hartoverslagen en ik ben na een jaar gestopt met hormonen, omdat dat toch geen donder helpt.

Gewoon mijn tijd uitzitten dus. Ben al 10 jaar onderweg, dus als het "gewoon" de overgang is, gaat het ooit een keer over en als het toch FM is, dan merk ik dat in de loop der jaren ook wel.

Groetjes, Ien

Heksje0
Berichten van Heksje0
Onderwerpen van Heksje0
Menopauzejaar:

Bericht door Heksje0 » di 28 nov 2006 16:13

Hallo

ikzelf heb een aantal jaren geleden ook de diagnose fibromyalgie gekregen.........
Totdat uit een bloedonderzoek bleek dat ik de ziekte van lyme had. en nee, ik heb nooit een rode kring gehad om een tekenbeet.
maar wel veel verschijnselen die in de eerste instantie deden denken aan fibro.....moe, pijn, vaak ontstekingen in gewrichten.....

Maar na een kuur doxycicline (op eigen verzoek langer dan de norm) ben ik af van de ontstekingen en de (chronische) spierpijnen.

Heksje

Ien
Berichten van Ien
Onderwerpen van Ien
Menopauzejaar:

Bericht door Ien » di 28 nov 2006 22:15

Hallo Heksje

Ook dat zag de dokter als mogelijkheid en ik ben voor van alles getest, geprikt, gewikt en gewogen.
Maar ik ben gewoon een hartstikke gezonde vrouw volgens de diverse uitslagen.

In het begin was ik daar zeer gefrustreerd over. Je voelt je dikwijls doodziek, maar je bent kerngezond.
Ik houd het maar voor het grootste gedeelte op de overgang, omdat mijn menstruatie zo onregelmatig is.

Staat zo knullig he? Je voelt je hondsberoerd, maandenlang kun je niet of nauwelijks functioneren en dan vraagt men: "Wat heb je dan?"
"Uh.... ik zit in de overgang". Nou dan kan je natuurlijk diverse reacties verwachten. Je ziet de ongeloof en twijfel dan op de mensen hun gezicht, zeker van de jongeren. "Is dat alles? een paar opvliegers?"
Dan tel ik maar tot 10 en zeg ik maar niks meer.
Je kunt volgens mij beter met een vinger in het verband zitten, dat geeft meer begrip dan de overgang.
En voor wat betreft FM, daar gaan mensen en instanties pas serieus mee om als je in een rolstoel zit.

Ach het went hoor na al die jaren. Maak me maar niet meer druk, want daar zit ik alleen zelf mee. Ben allang blij dat ik geen levensbedreigende ziekte heb.

"Go with the flow", ik neem het zoals het komt. Voel ik me ziek, dan doe ik het rustig aan en als ik me goed voel dan ga ik lekker uit mijn dak.

gr. Ien

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht