Darmen icm onrust en paniek

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
LadyB
Berichten van LadyB
Onderwerpen van LadyB
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Darmen icm onrust en paniek

Bericht door LadyB » ma 20 aug 2018 16:40

Hoi lady's,

Ik ben het forum aan het doorlopen maar kom niet veel tegen over darmproblemen icm met de onrust en soms paniek die we allemaal wel lijken te hebben. Zoals ik elders wel heb gelezen zijn de darmen het tweede brein en zijn belangrijk voor het behoud van goede darmflora omdat er in de darmen ook weer dingen worden aangemaakt die van belang zijn voor het algeheel welbevinden van ons hoofd.

Ik heb al een jaar met regelmaat last van mijn darmen, soms een keer per maand soms ook vaker. Ik heb het idee dat door mijn onrust (paniek) en dergelijke dit op mijn darmen 'slaat' en deze dus van slag raken. (geen vaste ontlasting, veel waterig). Ik heb wel wat kramp en voel duidelijk dat ik naar de WC moet. Ook veel gas (windjes). Dat kan 1 tot 3 dagen duren, het lijf wil alles kwijt. Is soms ook zo weer in orde en dan is alles rustig en normaal. Ik hou bij of ik me op die dag gespannen, onrustig of paniekerig voel. Veel stress of te veel op de do-to-list hebben staan geeft ook deze klachten, dus ik zie wel een link.

De HA(man) geraadpleegd omdat het toch wel vaak voorkwam en je raadt het al. Nauwelijks luisteren, van de term 'je darmen zijn je 2e brein' had ie nog nooit gehoord. Het advies was (na 5 min) een verwijskaart voor een darmonderzoek (colonoscopie?). Dat traject heb ik wel gestart, maar niet doorgezet, mijn gevoel zegt dat dit niet de weg is. Ik kreeg al een paniekaanval bij het moeten slikken van die vloeistof en het komende onderzoek. ik voel me goed bij mijn beslissing. Neemt niet weg dat de darmproblemen er wel zijn.

Heeft iemand vergelijkbare darmklachten tijdens de overgang? Wie wil de ervaring delen?

Ik maak me niet ongerust, binnen het hele scala van overgangsklachten is dit er een die ik wel kan handelen. Ben al overgestapt op speltbrood, gebruik geen suikers en steeds minder alcohol (een glaasje wijn moet af en toe kunnen). Verder eet ik normaal wat ik lekker vind en eten we afwisselend.

ik hoor graag!
Bianca

Jet1965
Berichten van Jet1965
Onderwerpen van Jet1965
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Re: Darmen icm onrust en paniek

Bericht door Jet1965 » ma 20 aug 2018 18:02

Hai,

Ik herken dit wel.
Zelf heb ik ook last van dit probleem maar denk dat het ook met spanning/stress te maken heeft.
Schakel dat maar eens uit, dat gaat niet zo makkelijk he :) .
Op je voeding letten is altijd wel belangrijk denk ik.
Ik kan zelf bijvoorbeeld geen aardappels eten zonder last te krijgen van mijn darmen en dit was voorheen echt niet zo.
Op een gegeven moment weet je precies wat je wel en niet kunt eten.
Alles verandert tijdens de overgang ook je spijsvertering.
Misschien is er weinig over bekend maar de vriendinnen die ik heb hebben hetzelfde probleem :shock:
Heb jij ook dat je soms 2 x achterelkaar naar het toilet moet?
De huisarts vond het niks geks dus ik leg het naast me neer.
Als het weer herstelt naar normaal dan zal het er vast bij horen.
Sterkte ermee!

Groetjes Jet

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht