Brok in mijn keel

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
Catoo69
Berichten van Catoo69
Onderwerpen van Catoo69
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Brok in mijn keel

Bericht door Catoo69 » di 08 aug 2017 10:31

Hoi allemaal,

ik heb al verschillende topics hier gelezen en ben hier gekomen omdat ik nu al een maand of 3 een brok in m'n keel voel. Aangezien ik nogal hypochondrische trekjes heb maakt dit me zo angstig! Het kwam na een stressvolle periode. Ik ben gaan zoeken op internet want ik durfde niet naar de huisarts met dit probleem. Want ik las van keel-slokdarm-maag kanker tot ALS. Uiteindelijk met grote paniek toch naar de huisarts gegaan, zij vertelde me over het Globus-gevoel. En wat dat voor effect kon hebben. Enigszins gerustgesteld ben ik weer naar huis gegaan, maar na 5 wkn had ik het gevoel nog! Dus weer naar de huisarts, hij heeft in m'n keel gekeken, gevoeld aan m'n lymfeklieren, en hij zag ook niets. Als het er over 2 mnd nog zat moest ik terugkomen. Het is nu 5 wkn verder en het zit er nog..... Het maakt me zo bang. Soms het ik het idee dat er een hapje brood in mijn keel blijft steken. Moet ik steeds weer slikken om dat weg te krijgen. Volgens mij heb ik dat gekregen nadat ik had gelezen dat slokdarmkanker vaak samenhangt met slikproblemen, prompt bleef m'n brood hangen.
Het gevoel komt en gaat... Zo is het er een paar dagen niet, en zo een paar dagen weer wel.
Het is gekmakend voor mijn gezinnetje ook...

Voor vrijdag weer een afspraak met de huisarts. Misschien stuurt ze me wel door voor onderzoek... Wat zal ik dan een angst hebben voor de uitslag...
De overgang heeft me een angstige hoop ellende gemaakt :(.

Ik hoop op jullie ervaringen hiermee...

Catoo

Caroline69
Berichten van Caroline69
Onderwerpen van Caroline69
Menopauzejaar:

Re: Brok in mijn keel

Bericht door Caroline69 » di 08 aug 2017 16:09

Hoi Catoo,

ik herken het globus-gevoel hoor. Ik heb er jaren last van. Als ik nerveus was voor iets (of niets) dan kreeg ik het. Net een prop in je keel, en je wilt het steeds wegslikken. Na mijn scheiding werd het minder. Tot een paar jaar geleden het weer terug kwam. Als ik het gevoel kreeg, ging ik altijd even te raden waar ik zenuwachtig voor zou kunnen zijn. En vaak was dat het inderdaad. Als het gebeuren dan weer achter de rug was, was de prop in mijn keel ook weg. Ik ben toen ook eens gaan googelen en kwam er inderdaad achter dat het 'het globus-gevoel' is. Een meest irritant gevoel, dat wel.

Vorig jaar een hoop meegemaakt, emotioneel. En daar was het weer. Maar zo ernstig dat, als ik 's avonds in bed lag, bijna geen adem meer kon halen. Iedere keer gebeurde er weer iets, bijna maandelijks, waar ik nerveus over was. Ik ben er niet mee naar de huisarts geweest, omdat ik gewoon weet dat dit het is. Maar ik herken je angst hoor, je denkt dat je de meest ernstige ziekte hebt.

Nu ik wat in rustiger vaarwater zit, maar zeker weet dat ik aan de pre-overgang ben begonnen, heb ik ook minder last. Maar als het er is, dan is het er ook in alle hevigheid. En inderdaad het is een naar gevoel. Ik probeer dan na te gaan waarom ik zenuwachtig zou kunnen zijn. En eigenlijk altijd klopt het gevoel, het blijft ook gewoon, totdat de situatie weer voorbij is. Ik weet nu al, dat als ik volgende week weer aan het werk ga, waar ik al 4 jaar werk, toch die prop in mijn keel krijg. Ik verwacht aankomend weekend. Maar ik ben er niet meer bang voor, ik weet wat het is. In bed probeer ik altijd op mijn rug te gaan liggen, en al slikkend en rustig ademhalend in slaap kan vallen.

Ik lees veel hier, dat we snel denken dat we iets ergs hebben, als we wat voelen. Ik had laatst heel erg last van mijn rug, 1 punt als ik diep adem haalde. Toch maar even naar de huisarts, want je denkt minstens dat je iets ergs aan je longen hebt, en soms zelfs zulke pijnen dat het lijkt alsof je een hartinfarct krijgt. Nou het bleek het Syndroom van Tietze, of Tittee (zoals de huisarts zei) Het is een chronische ontsteking aan het kraakbeen, dat je borstbeen en je ribben aan elkaar verbindt. .... gelukkig maar.

Nou Catoo, dit is mijn ervaring over het globus-gevoel. Ik weet dat het echt heel eng is. Ik hoop dat er niet iets geks uit je onderzoek komt. En dat het net zo is als bij mij. Misschien kun je je er ook op proberen te concentreren als je er last van hebt. Misschien helpt yoga? Ik wens je veel sterkte in ieder geval.

Een heel NAAR ding die OVERGANG! Bah ....

Groetjes Caroline

Catoo69
Berichten van Catoo69
Onderwerpen van Catoo69
Menopauzejaar:

Bericht door Catoo69 » di 08 aug 2017 16:41

Hallo Caroline

Ja ergens denk ik dus ook dat het puur psychisch is. Maar steeds dat stemmetje; wat als....
Zo irritant en vaak zo angstaanjagend aanwezig.
Onwijs bedankt voor je antwoord, hier heb ik dan echt zoveel steun aan!
Ik heb de laatste tijd ook weer veel op m'n bordje gehad dus het kan idd echt een reactie zijn op alles.
Dat hoop ik ook echt... Maar ja, wat als he ;).

Nogmaals bedankt Caroline!

Catoo

Ellendemar
Berichten van Ellendemar
Onderwerpen van Ellendemar
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Ellendemar » do 10 aug 2017 22:51

Hoi Catoo,

Ik ben bijna blij dat er nog iemand is met dat soort van gedachtes! Ik heb namelijk exact hetzelfde. Vorige week, eerder teruggekomen van vakantie (het werd zulk slecht weer, en kamperen in GB in de regen is minder...) begon het bij mij (weer!). Ik wilde het wegwuiven, maar steeds kwam het er doorheen: "voel ik het nu weer?". Slikken, hete snoepjes (heel veel danta-flu en kauwgom), water drinken, afleiding zoeken... maar nee, voor ik het wist zat ik er weer midden in! Daar ging ik weer: googelen, op de Ipad, op de computer, op mijn telefoon.... en steeds maar weer iets bedenken, waar ik nog meer naar kon zoeken 'stress en brok in de keel', 'overgang en brok in de keel', 'dichtgeknepen keel'.... noem het maar op.

Ik was met vakantie gegaan in een uiterst stressvolle tijd, tel daar de overgang incluis zijn schommelende hormoonhuishouding bij, en dan ook die vreselijke opvliegers, en ja dus weer die knijpkeel. Vreselijk weekend gehad weer, alleen maar denken en voelen aan die keel. Kijken in de spiegel, lampje erin, vergrootspiegel, zie ik er slecht uit? Ja, ik zie er moe uit, oh jee.... ja dan zal ik dus ws kanker hebben. Strottenhoofd? Keel?

Mijn moeder was een vreselijke hypochonder, dus ik heb daar heel erg veel trekjes van meegekregen, die had bij elk steekje, kuchje of pufje definitief kanker. Zo ver wil ik het niet laten komen. Maar goed, terug naar mijn geval. Ik hield het niet meer uit, en ben naar de huisarts geweest. Ik had nachten niet goed ervan geslapen en ja, janken natuurlijk. Hij heeft gekeken in mijn keel, "ee" en "aa" moeten zeggen, en hij zag niks, en wijdt het allemaal aan de overgang. Ik ben niet hees, mijn eten zakt goed weg, en ik heb het in 2011 (ook KNO geweest, met zo'n slangetje in mijn keel via neus), was niks aan de hand. Tussendoor heb ik het ook gehad. Het ging vanzelf over.

Gisteravond gewandeld met een vriendin, en daar knapte ik dan weer van op: ze vertelde dat een vriendin en haar schoonmoeder het tijdens de overgang zo in hun keel gehad hadden, alsof het dichtzat, alsof er een prop in zat. Ik was zo blij met dat bericht, en ja, als ik eerlijk ben, lees ik het ook wel heel vaak dat een globus-gevoel vaak onschuldig is. En erg met stress te maken heeft. En wat je schrijft: " Zo is het er een paar dagen niet, en zo een paar dagen weer wel"... als er toch echt iets ernstigs aan de hand is, dan is het er toch steeds? Toch? En dat het stukje brood bleef hangen, dat is volgens mij gewoon, omdat je stik nerveus bent dan, en dan heel erg erop let dat je KUNT slikken, wat anders gewoon automatisch gaat.

Wat ik ook wel eens probeer, (als ik alleen ben... :-) -> is dat ik mijn kaak gewoon eens laat hangen, dat het helemaal ontspannen 'hangt'.... want soms merk ik dat bij het heftige globus gevoel mijn kaken echt zo gespannen aanvoelen..... kiezen stijf op elkaar....

Maar goed Catoo.... ik wil je dus even laten weten dat je er niet alleen in staat, en dat er dus net als jij heel veel van dit soort types zijn....
Ik weet wat je voelt, angst is vreselijk. Maar misschien met dit berichtje is je/ons! globus weer even een klein beetje minder..... we moeten elkaar maar een beetje helpen op dit forum....
Sterkte voor jou, en voor mij....

Groeten, Margriet

Evelien
Berichten van Evelien
Onderwerpen van Evelien
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Evelien » vr 11 aug 2017 21:12

Hallo allemaal

Ik was ook weer aan het googelen geslagen, ik heb het niet elke dag maar volgens mij een bepaalde periode in de maand
Het gevoel of ik een te groot stuk heb doorgeslikt en je voelt het dan steeds als je slikt, vind het zo raar en soms is het er niet
Ik ben niet bang dat het iets ergs is maar wil wel weten hoe het komt, voor mijn gevoel zit ik niet in een hele stressvolle periode er gebeurd wel het een en ander maar heb het volgens mijn aardig in de hand
Ik kan ook niet ergens vinden dat het echt een symptoom van de overgang is, hoop dat er veel met herkenning zijn zodat ik zeker weet dat het de overgang is,

Evelien

Livia
Berichten van Livia
Onderwerpen van Livia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 45

Bericht door Livia » za 12 aug 2017 08:21

Catoo: wat een herkenning!!!

Afgelopen 6 wkn waren een hel voor mij!! Inclusief vakantie die hierdoor compleet vergald Is! Ook ik heb hier met behoorlijke regelmaat ontzettend last van! Ook al eens diverse keren laten kijken door de huisarts.. constateerde wel een rode keel en uiteindelijk een keelontsteking ( door t vele wegslikken!!) Huisarts zei tegen mij: zolang je voedsel kunt doorslikken en t zakt ook dan geen grote zorgen maken! Het globusgevoel en de link naar de overgang herkennen zij Niet! Nou ik inmiddels wel!! Zit sinds een jaar in de pre en vind dit tot nu toe de meest verschrikkelijke klacht! Bij mij begint t elke keer met een extreem droge keel zeg maar net achter het huigje! Een droogheid die niet is weg te krijgen met drinken, snoepje eten, niks helpt! Vervolgens ga ik als een gek slikken..de prop komt dan ook opzetten! Door al dat slikken krijg ik een geïrriteerde keel, gaan mijn oren meedoen en zet ik de kaken vast ( kaakpijn), branderig gevoel op mijn tong, klieren gaan opzetten en om t feest compleet te maken krijg ik er ook nog gigantische nekpijn bij! Wat een hel en schijnbaar heeft niemand deze klacht in mijn omgeving! Thuis is dit ook vrijwel niet uit te leggen..snap er zelf al geen jota van!
Meestal gaat dit vooraf aan een zeer stressvolle periode..en dat klopt Ook!
Ook ik heb nog niet de oplossing (en nu sinds 2 dagen is alles weer een stuk leefbaarder).. die 6 wkn duren in mijn hoofd 6 jaar..continu je gedachte naar die klacht en gruwelijke angst! Kijken in de keel..zweet breekt me letterlijk uit!
Je bent zeker niet alleen!! O wat bij mij ook opvalt is zeer veel slijm in de keel, dan continu schrapen wat t geheel nog geïrriteerder maakt!!
En nu gaat t wel weer .. pfff..klieren slinken weer, oorpijn neemt af en ik sta niet meer in brand! Nu nog wat napijn!
Maar ik merk wel dat alles droog is..huid, haar, slijmvliezen in neus en keel!
Voor t eerst in 20 jr ook behoorlijk blaadjes eczeem gehad..is zeker ook stressgerelateerd! Ik krijg zoveel stress door die rottige overgang! Wat een straf!!

Heel veel sterkte Cartoo!!!

Livia

Josephine
Berichten van Josephine
Onderwerpen van Josephine
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Josephine » zo 13 aug 2017 11:35

Beste dames,

Ik lees hier heel veel herkenning. Die brok in de keel gevoel is heel herkenbaar en wordt bij mij veroorzaakt door de innerlijke stress van de hormoonschommelingen, echt heel irritant gevoel. Ik moet ook heel vaak de keel schrapen alsof er een slijmprop zit die ik niet weg krijg en probeer dit niet te doen maar het moet als het ware gewoon. Ik weet dat de slijmvliezen die al door de overgang droger worden geïrriteerd raken door dat schrapen met als gevolg dat door die droge slijmvliezen bacterie meer kans krijgen.
Na een verkoudheid met keelpijn gaat het met de keel nog niet goed. Hij ziet er rood uit en aan de linkerkant met name voel ik steeds als het ware een geïrriteerd plekje in de keel en/of dieper, wel weer richting het globus-gevoel. Om gek van te worden. Ik heb nu speciale tandpasta, mondwater en snoepjes speciaal voor de droge mond om de slijmvliezen te stimuleren speeksel aan te maken zodat bacteriën minder kans krijgen. ~Ook neem ik valeriaan om de interne stress te verminderen en dat helpt ook wel bij het globus-gevoel. Dit globus-gevoel heb ik niet continu maar in de periodes dat normaliter de eisprong/menstruatie zou plaatsvinden.
De keel is nog steeds rood om te zien, zeg maar de 2 bogen tussen de huig. Ik heb nog wel mijn amandelen maar zie geen opgezette amandelen.
Mijn schoonzus heeft ook last van en loopt af en toe bij de osteopaat en zegt dat het stress is dat globus-gevoel. Je schijnt zelf als het ware je schildklier te kunnen beetpakken voorzichtig en draaiende bewegingen te maken om de druk te verminderen.
Als ik afleiding heb is het globus-gevoel wel meer op de achtergrond merk ik.
Ik heb al veel vervelende klachten gehad maar ik vind dit de meest vervelende tot nu toe.
Iedereen sterkte en zoek zoveel mogelijk afleiding.

Groetjes Josephine

EML
Berichten van EML
Onderwerpen van EML
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door EML » wo 16 aug 2017 11:43

Beste dames,

Veel herkenning vind ik op dit forum en het stelt mij enorm gerust. Ook ik heb veel last van precies dezelfde klachten. Angstgevoelens voor iets ergs, brok in de keel, veel pijn op en rond het borstbeen, sinds een week een enorm droge keel en mond waardoor ik bijna niet slaap. Dus de volgende klacht is erbij: een inslaapprobleem. Ook out of the blue huilbuien. Er is een hartfilmpje gemaakt en er is vorige week nog ik mijn keel gekeken. Niks bijzonders. Ik herken mezelf totaal niet meer.Het begon een maand geleden, zomaar ineens was het er. En er komen steeds meer klachten bij. Ik vind het heel moeilijk te accepteren, want ik had gewoon wat opvliegers en 's nachts moest ik even een dekbed van mijn bed doen. Ik dacht jeetje als dit het is. En nu ineens op mijn 57ste (ik menstrueer sinds maart vorig jaar niet meer) krijg ik dit er nog even bovenop. Veel praten met mensen die dezelfde klachten hebben is enorm goed voor je zelfvertrouwen. Dus we moeten elkaar zeker steunen en op de hoogte houden. Sinds twee weken bezoek ik een haptonoom/fysiotherapeut en we hebben goede gesprekken. Ik zit momenteel in een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden, mijn ademhaling is veel te hoog en ik heb knopen in mijn nek, verkeerde houding dus. Ook dat speelt mee.

Ik wil iedereen heel veel sterkte toewensen met al die vervelende klachten die gepaard gaan met de overgang en menopauze.

Groetjes,
Liesbeth

Eelkje1960
Berichten van Eelkje1960
Onderwerpen van Eelkje1960
Menopauzejaar:

Bericht door Eelkje1960 » wo 16 aug 2017 19:03

Hallo,

Ik ben blij dat ik lees dat er meer last hebben van een brok in de keel. Heb hier nu vanaf eind maart last van, het varieert van gevoel slijmprop in keel, tot gevoel dat ik ergens over heen moet slikken, dat er iets achter in mijn keel hangt. (lastig te omschrijven) Soms is de klacht wat minder aanwezig, maar eigenlijk voel ik het iedere dag.
Tweemaal naar de huisarts geweest, 2 maal bloedonderzoek gehad, alles goed, geen ontstekingen, schildklier goed enz. Keel zag er goed uit en klieren niet opgezet. Maar ik wordt er wel een beetje bang van, en hoe meer ik er aan denk dat het iets ergs is, hoe erger het wordt.
Ook blijft soms het eten wat in de keel hangen, en vervolgens komt dan weer die slijmprop opzetten.
En ook met slapen kan ik niet op mijn zij liggen en kruipt er een benauwd gevoel naar mijn keel.
Zijn er onder jullie ook die dit in combinatie met keelklachten herkennen?
Ik lees van alles op dit forum en ben dus niet de enige. Als de klachten blijven aanhouden moet ik me weer melden bij de huisarts en krijg ik doorverwijzing naar de KNO arts. Maar als ik er aan breekt het zweet mij uit.
Dus zijn er die dit alles ook zo beleven en zelfde klachten ervaren?

groetjes Eelkje

EML
Berichten van EML
Onderwerpen van EML
Menopauzejaar:

Bericht door EML » do 17 aug 2017 13:54

Hoi Eelkje,

Volgens mij komt er een heleboel stress bij kijken. Die brok zit er volgens mij eigenlijk niet echt, wel het gevoel. Maar als je je zorgen maakt, moet je zeker even naar de KNO arts. Hij kan dan in je keel kijken.

Af en toe heb ik paniekaanvallen, zomaar out of the blue, omdat ik in mijn keel iedere keer wat anders voel. Misschien ga ik ook nog wel naar de KNO arts. Het kan wel een heleboel stress wegnemen.

Sterkte!

EML

Door
Berichten van Door
Onderwerpen van Door
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Door » vr 18 aug 2017 11:24

Hoi allen,

Wat een herkenning lees ik hier. Ook ik kan nauwelijks meer slapen door zeer gespannen hals en nekspieren.
Globusgevoel heb ik inmiddels al ruim 3 maanden.
Ik kan niet om mijn zij slapen omdat ik het gewoon benauwd krijg van gespannen halsspieren. Het voelt dan net of er iets
wordt dichtgeduwd. In 1 woord een afschuwelijke klacht! Het bepaald elke dag je leven. Het valt niet te negeren.
Wat kunnen we er nog meer aan doen om van die verkramping af te komen. Ik het gesprekstherapie, loop bij kaak/nek fysio.
Ga gewoon elke avond tegen het slapen opzien...

groepjes, Door

Livia
Berichten van Livia
Onderwerpen van Livia
Menopauzejaar:

Bericht door Livia » vr 18 aug 2017 20:38

Hallo dames

Wat is t toch een waardeloze klacht he!!!
Sinds een dag of 3 gaat t redelijk.. niet weg maar wat dragelijker! Dan 5 wkn non stop gehad! Gemene rotklacht!!

Livia

Livia
Berichten van Livia
Onderwerpen van Livia
Menopauzejaar:

Bericht door Livia » ma 28 aug 2017 21:06

Hallo dames

Nu is de brok helemaal weg! Wel net menstruatie achter de rug.. de dagen dat ik mij het beste voel!
Nu alleen nog die vervelende slijm in de keel..en die kuch/ hoest.. maar goed alles beter dan die brok en droogte in de keel!

Sterkte iedereen!

Livia

Lyntje
Berichten van Lyntje
Onderwerpen van Lyntje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Lyntje » ma 11 sep 2017 12:12

Hallo allemaal,

Een tijdje geleden ben ik op dit forum "gesukkeld" omdat ik de zoekactie "brokgevoel in de keel" en "globusgevoel" e.d. had gegoogeld. Ik zit er nu al enkele maanden mee, met dit brokgevoel. Er is een periode aan voorafgegaan van overspanning. Alles werd me allemaal een beetje teveel. Er waren enkele voorvallen die de emmer hebben doen overlopen. Misschien heeft de pre-overgang dit wel getriggerd. Op 2 maanden tijd was ik 5 kg afgevallen, ik sliep amper, en ik had last van een "bruisend" bloed-gevoel. Heel raar, ook 's nachts. Ik had dat niet onder controle, een constant gevoel van zenuwachtigheid en nervositeit. Zowel fysiek als lichamelijk. En momenten van totale neerslachtigheid, zonder bepaalde reden, tot een misselijk gevoel toe.

En toen kwam die brok......Ik sta er 's ochtends niet mee op. Dan valt het allemaal heel goed mee. Maar naargelang de plannen die ik die dag heb (druk of niet), komt het al snel op. Het voelt dan aan alsof er iets constant tegen mijn strottenhoofd gedrukt zit. Zeer vervelend en in mijn gedachten zijn al de meest vreselijke ziekten gepasseerd......Om duidelijkheid te krijgen, heb ik nu een aantal drastische maatregelen gepland. Morgen (nog maar eens) naar de huisarts. Zij had aangegeven, dat, als het gevoel bleef, ze een doorverwijzing voor een echografie van de halsstreek zou voorschrijven. Dus dan komt de echo... Begin oktober heb ik dan een afspraak bij de NKO-arts, en bij de endocrinoloog. Ik wil namelijk ook een bloedafname i.v.m alle mogelijke hormonen. Dan weten we misschien gelijk of het de (pre-)overgang kan zijn.... Want er moet toch iets zijn waardoor je dat globusgevoel hebt....? Ik bedoel, er gebeurt toch iets in de halsstreek waardoor je dat gevoel krijgt. Stress, oké, maar wat gebeurt er dan op lichamelijk vlak ? Spierspanning, schildklier, andere klieren.... ??? Ik wil het weten. En als er dan toch iets anders, ernstigers, aan de hand is, dan weten we dat - hopelijk - ook meteen en kunnen ze er iets aan gaan doen...

Zo, tot later dan. Ik hou jullie op de hoogte (in hoeverre dit jullie mocht interesseren ;) )

Hou jullie allemaal sterk !

Groetjes,
Lyntje

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Lia » ma 11 sep 2017 12:59

Lyntje schreef:
ma 11 sep 2017 12:12
Er is een periode aan voorafgegaan van overspanning. Alles werd me allemaal een beetje teveel. Er waren enkele voorvallen die de emmer hebben doen overlopen. Misschien heeft de pre-overgang dit wel getriggerd. Op 2 maanden tijd was ik 5kg afgevallen, ik sliep amper, en ik had last van een "bruisend" bloed-gevoel. Heel raar, ook 's nachts. Ik had dat niet onder controle, een constant gevoel van zenuwachtigheid en nervositeit. Zowel fysiek als lichamelijk. En momenten van totale neerslachtigheid, zonder bepaalde reden, tot een misselijk gevoel toe.
Hallo Lintje,

Dat is echt wel allemaal de overgang. Al voor je 40 bent veranderen de hormonen en begint de overgang.
Richting de menopauze (=de dag van je laatste menstruatie) neemt je draagkracht af. Het is dan niet meer vanzelfsprekend dat patronen die je gewend was, daar nog bij passen. Overbelast raken of zelfs opgebrand raken liggen dan op de loer.
De hormonen sturen je zenuwstelsel aan. Als die beginnen te schommelen/veranderen heeft dat invloed op hoe je zenuwstelsel reageert: Innerlijke stress

Bij vrijwel alle lichamelijke en geestelijke functies spelen hormonen een rol.
Huid- en spierweefsel structuren veranderen bijvoorbeeld, en in je hersenen veranderen allerlei verbindingen. Overal kun je de verandering voelen.
Ook al is er van buitenaf niet noemenswaardig veel stress, van binnenuit is die er sowieso.

Lia

Lyntje
Berichten van Lyntje
Onderwerpen van Lyntje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Lyntje » ma 11 sep 2017 13:15

Hey Lia,

bedankt voor je begripvolle reactie. Het is inderdaad zeer vreemd hoe hormonen invloed op je kunnen hebben. En het is moeilijk voor mensen die hier niets mee te maken hebben, om daar begrip voor te tonen. Als je fysiek ziek bent, is er wel begrip, want dan zien ze uiterlijk ook iets aan je. Maar als het zich allemaal binnenin afspeelt, is dat heel moeilijk voor anderen om dit te begrijpen. Je krijgt dan soms (goedbedoelde) reacties zoals: trek eens de natuur in, lees eens een ontspannend boek, enz..enz.. Maar je hormonen hebben toch altijd het laatste woord, die leidt je niet om de tuin, die doen gewoon hun zin, altijd.

Mijn gynaecoloog is een man. Die zei: "je bent pas in de overgang als je een jaar geen menstruatie gehad hebt en als je nachtelijk zweten hebt". Punt. Dat was het ! Echt typisch een uitspraak voor een man. Gelukkig is mijn huisarts een vrouw en leest die wel tussen de regels door.

Ach, ik vind het wel fijn om op dit forum berichten te lezen van vrouwen die in de overgang zitten, want het is allemaal zo herkenbaar, en je voelt jezelf al vlug veel normaler ! Als dit forum er niet geweest was, zou ik gedacht hebben dat ik lichamelijk en psychisch gestoord was. Gelukkig weet ik nu beter. Want ik zou er nooit bij stilgestaan hebben dat mijn symptomen met de (pre-)overgang te maken konden hebben.

Groetjes,
Lyntje

Juul1977
Berichten van Juul1977
Onderwerpen van Juul1977
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 41

Bericht door Juul1977 » wo 15 nov 2017 13:08

Goedemiddag allemaal,

Ik ben net 40 en heb deze klachten ook sinds kort. Ik zit al wel in de pre-overgang en merk naast een globus-gevoel ook enorme angstklachten, duizeligheid, misselijkheid bij het wakker worden en een afnemende eetlust. daarnaast ga ik ook liever het huis niet uit, omdat ik denk dat ik thuis alleen veilig ben. Het globus-gevoel komt bij mij ook wanneer ik iets ' spannends' ga ondernemen of alleen met de auto een stuk op reis moet. Dan drink ik zo een liter cola weg om maar te kunnen boeren en het globus-gevoel minder te maken. Daarnaast kauw ik continu op kauwgom en drink ik liters water om maar te kunnen slikken. Wanneer er stress is dan merk ik dat de droge mond een enorme trigger is om niet te kunnen slikken en begin me daar nu langzaam dus ook op te focussen. Het gekke is alleen dat ik prima kan eten, dan gaat slikken goed, behalve wanneer ik erg droog brood weg moet krijgen of zo, het is meer een continu drang om te slikken en te checken of het nog lukt....
Naar en eng.

Juul

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht