Keelklachten

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 53

Keelklachten

Bericht door Ellenoor » do 09 feb 2012 17:29

Hallo dames,

Ik ben nieuw hier, lees sinds zaterdag mee en ohw wat een herkenning.
Ik ben 46 en ook in de overgang fase van 30 weken niks en opeens weer ongesteld. Nu sedert november niets meer
Sinds januari vorig jaar dag en nacht die brok, alsof ik gewurgd word zo erg. Ik heb ook een aardige rugzak mee maar wie niet, in combinatie met de overgang is het vaak te zwaar. Die brok maakte dat ik niet meer dorst te eten.
In december 2011 ging ik naar de dokter, hondsberoerd en moe van alles. Bloedonderzoek was allemaal goed, behalve dat er een ernstig tekort was aan vit b 12.

Maar die brok daar word ik radeloos van. Krijg hem ook niet weg geademd (caesar therapie)
Sinds ik dus zaterdag meer las over deze klacht op dit forum gaf dat me rust en was het weg tot vanmorgen, wel soort van na-ijver in me keel maar dat wurgende was weg.

Het komt zomaar opzetten en zoek ik afleiding en let op mijn houding en ademhaling dan zakt het even. Het geeft ook een gevoel alsof ik heel de dag in de achtbaan zit, brr ja wat een ellende.
Ik benijd degene die er met glans doorheen komen,

bedankt voor het lezen,
groetjes Ellenoor

Snoettie
Berichten van Snoettie
Onderwerpen van Snoettie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Re: Keelklachten

Bericht door Snoettie » vr 10 feb 2012 18:35

Hoi Ellenoor,

Och och wat sneu voor je allemaal :cry: en ja het geeft heel veel stress ik weet er alles van.
Sjonge wat een ellende ook ik durfde bij na niet meer te eten en zeker niet buitenshuis!
Ik werd overal bang voor heb ademtherapie gehad en na 2 jaar was het over. Ik kan nu rustig blijven.

Heel soms komt er nog een duiveltje als ik met iemand uit eten moet gaan maar ik ga altijd wel en geef mezelf letterlijk een schouderklop dat het weer zo goed is gegaan!

Ik hou altijd voor ogen dat je door een angst heen moet en niet eromheen!

Er kan je niets gebeuren wanneer je die brok hebt.
Heel veel sterkte meid,

groetjes, Snoettie

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor

Bericht door Ellenoor » vr 10 feb 2012 19:34

Hoi Snoettie

Dank je voor je reactie, ik zit heel de tijd op dit forum te lezen en denk jezus nou dat verhaal, dat lijk ik wel.
Het begon met een vleesboom 10 jaar geleden.
Het gekke is dat ik alle rottige symptomen van de overgang negeerde omdat ik het zo druk had met anderen, toen ik eindelijk zover was dat ik los moest laten en bepaalde dingen moest gaan accepteren omdat ik niet meer kon helpen dat was vorig jaar, toen kwam die strakke band om de keel, de hartkloppingen ademnood de hevige opvliegers in de nacht nekpijn, het zuur, gewrichtspijn,
ingehouden buik rare ademhaling en dood en doodmoe enz enz.
Vorig jaar was een ellendig jaar was toen 45 dagen achterelkaar ongesteld, dan niet meer kunnen eten, dat loslaat proces, accepteren van dingen die onomkeerbaar zijn, dan weer een menstruatie. Ik was er klaar mee.
Toen kwam het weer en ging en kwam en ging en nu denk ik zo het nu dan zover zijn.

Ik ben zo blij met dit forum, mijn verhaal doen al klinkt het wel warrig.
Ik vergat ook zoveel, en ik wist het zelf, daar was ik ook zo bang van.
Nou ja het lezen op het forum geeft me rust, eh die brok maakt ook dat ik in maart mijn tandarts heb afgebeld, mijn kaak zat op slot en ik was als de dood te stikken, nu ga ik binnenkort toch maar bellen
Over een kleine 8 weekjes word ik oma van een meisje dat is dan weer het leuke van dit verhaal.

Nogmaals dank voor je reactie het geeft me echt steun, gek genoeg ken ik ook niemand die in de overgang zit, en degene die ik dan wel ken die stukken ouder zijn dan mij die zeggen oh neen hoor, ik heb wel wat last gehad maar niet zo erg.
nou we komen er wel.

groetjes Ellenoor

Snoettie
Berichten van Snoettie
Onderwerpen van Snoettie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Snoettie » zo 12 feb 2012 19:33

Hoi Ellenoor,

Ach ja vrouwen die zeggen nergens of niet veel last te hebben ken ik ook vanuit mijn omgeving maar wat gebeurde er hoe langer ze in de overgang waren hoe meer last ook hun krijgen, ja ik gun het ze natuurlijk niet maar bedenk dan wel zo van zie je wel ik ben niet gek!

Ook voor jou komt een moment van een soort berusting en dus acceptatie dat het op dit moment is zoals het is.
Daarna word je geestelijk rustiger althans dat is mijn ervaring ik ben niet meer zo bang voor de dood of om dood te gaan terwijl eerder dacht ik dat dat ieder moment kon gaan gebeuren omdat ik "oud" ben

In tijden van stress heb ik nog een klein beetje moeite met slikken maar ik moet het doen van mezelf en ben daarna reuze trots op mezelf :D

Maak je niet te druk en doe zoveel mogelijk dingen waar je behoefte aan hebt ik doe als ik een vrije dag heb ook lekker op de bank s"middags tv kijken met een kopje thee daarna kan ik er weer tegen.

Groet Snoettie

Marie
Berichten van Marie
Onderwerpen van Marie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Marie » ma 13 feb 2012 08:06

Goedemorgen,

Heb ook een tijd last gehad van die brok.....het voelde voor mij alsof iemand een strakke riem om mijn keel had gebonden.
Kon zelfs niets rond mijn keel verdragen omdat ik dacht dat het door mijn hoge kraag of sjaal kwam.
Dit had ik in een periode van twijfels en stress.....toch wel bijzonder dat je lijf letterlijk dingen aangeeft als metafoor.
""Het vliegt me naar de strot""

Misschien moet ik wel beter naar mezelf gaan luisteren......

Groetjes,
Marie

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor

Bericht door Ellenoor » di 14 feb 2012 19:29

Hoi Snoettie

Moest t even laten bezinken hoor wat je zegt.
Kan alleen maar zeggen, ja je hebt gelijk.
Die geestelijke rust doet wel al goed. Ik probeer me niet meer zo druk te maken en merk dat ik toch wel al op de goede weg was voor ik die nare klacht kreeg, bah ja die band om de keel beheerste wel mijn dagelijks leven buiten alle anderen klachten.

Ik gebruikte wel een plantaardig pilletje tegen opvliegers maar dat werkte niet echt ik had net zo goed nakend achter een boom kunnen gaan staan elke maandagmorgen met het idee dat dat ook helpt :lol:

Ik was al niet echt bang voor de dood, was meer bezig met, oef nu dit, hoe moet het dan als ik oud worden mag, dat komt ook weer met gebreken. Nou dat duurt gelukkig nog even.

Voorlopig houdt ik me hier mee bezig, accepteren en loslaten van de dingen die ik al zou ik het nog zo graag willen niet kan veranderen. Het heeft even geduurd eer ik dat snapte, overgang in combinatie met en zus en zo en dit en dat, is teveel.

Bedankt voor het lezen
Groetjes Ellenoor

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor

Bericht door Ellenoor » di 14 feb 2012 19:38

Marie schreef:
ma 13 feb 2012 08:06
""Het vliegt me naar de strot""
Hoi Marie
Het grijpt me bij de keel, ik kreeg ook dat gevoel wat jij beschrijft.
Ik kreeg het ook in een periode van twijfel ongeloof en intens verdriet.
Ik ging er mee naar bed en stond er mee op mee naar de winkel mee naar mijn werk mee op vakantie, stond doodsangsten uit om die strakke band de dokter zei ja mw u heeft een stresskeel en nek. Dat geloofde ik niet maar ik liet het erbij dat maakte t natuurlijk erger de gedachte aan wat engs.
Nu heb ik t nog wel, maar t word iets minder, iets minder constant.
We moeten ook beter naar onszelf luisteren, maar dat moet je leren

groetjes, Ellenoor

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor

Bericht door Ellenoor » ma 07 mei 2012 21:55

Hallo dames

Ik voel me nooit goed, het laatste jaar zeker niet.
Niet blij of vrolijk te krijgen, ja gemaakt, omdat je t niet aan een ander wil laten merken. Op de fiets huilend naar huis van moeheid en ellende als ik klaar ben met mijn parttime baantje in de zorg.
Die brok in de keel die band om de hals en ook die rarigheid in het hoofd dat slechte slapen, en daardoor er ook doorgehaald uit gaan zien.
Hebbie een kater of zie je altijd zo slecht uit zei iemand.
Neen 't is slechts de overgang.
Je zou ze..... :evil:

Allen sterkte en hou de moed erin.
Groetjes Ellenoor

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor

Bericht door Ellenoor » ma 07 mei 2012 22:59

Hallo dames,

nu zit ik het na een uur weer te lezen, en denk ik jee :(
Ik heb wel een fijne man, 2 kinderen en 2 schoonkinders een kleindochter van 6 weken 3 noorse boskatten een heerlijk huis een zomerhuisje en een gezamenlijke hobby.
Wat is er toch met me?
Is het slechts die overgang.
Hopende van wel, dit gaat toch wel een keer over he.

Ellenoor

Peetrie54
Berichten van Peetrie54
Onderwerpen van Peetrie54
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Peetrie54 » di 08 mei 2012 08:51

Hoi Ellenoor,

Zoals jij denkt, denk ik ook vaak. Ik heb ook geen reden tot klagen: leuke kinderen, geduldige man, fijn huis, geen geldzorgen, maar ik kan er nu even niet van genieten. Helaas duurt dat 'even' nu wel erg lang.
Huisarts heeft gisteren mijn oren getest. Ik heb aan beide oren gehoorverlies van hoge tonen. Het oorsuizen en de duizeligheid kon ze niet verklaren, behalve dat ze me aanraadde naar de opticien te gaan voor een oogmeting.
Als het aan de overgang ligt, zei ze, kan dat nog wel jaren duren voor je er vanaf bent. Tja. Ik heb thuis meteen een overgangsconsulente gebeld en daar ga ik binnenkort naartoe. Ik verwacht er geen wonderen van, maar ik moet gewoon iets doen, anders blijf ik maar doormodderen.

groet, Peetrie

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor

Bericht door Ellenoor » di 08 mei 2012 16:52

Hoi dames

Dank je voor jullie reacties. Houd moed hoor, dat we nu zo lijden moeten, betekent dat we straks extra sterk zijn als we ouder worden :)
Het zal toch zeker wel ergens voor bedoeld zijn.
Al zie ik er het nut niet van dat ge-lijd, zelfmedelijd is het meer :evil:
Peetrie dat oorsuizen en duizelingen heb ik ook last van en ik ben benieuwd hoe jij de overgangsconsulente ervaar, ik heb er geen ervaring mee.
Ik was ook naar de opticien geweest maar mijn ogen waren goed al heb ik tegenwoordig moeite met scherpstellen maar dat wijt ik aan de moeheid.
Obsessieve gedachten heb ik ook wel, het word dan een complete chaos in mijn hoofd.
Het is ondanks alles toch wel een strijd ondanks de tegenstrijd. Je geest accepteert de overgang wel op gegeven moment en geestelijk is het dan geen strijd meer maar het duurt lang eer het lichaam het accepteert en klaar is met de veranderingen is mijn bescheiden mening.

Groetjes Ellenoor

Plaats reactie