Keelklachten

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Keelklachten

Bericht door Jamilla » do 01 mar 2012 10:35

Hoi dames,

Sinds een paar dagen heb ik ook iets in mijn keel en slokdarm.

Ik voel een prop of brok in mijn keel en mijn slokdarm reageert branderig op eten en maagzuur. De boel lijkt ook wel wat verkrampt. Ik heb wat moeite met slikken.
Ik vind het naar voelen. Soms steekt mijn keel ook wat.

Ik heb wel gelezen dat dit met spanningen te maken kan hebben. Ik had het voorheen eigenlijk alleen als kind weleens. Slikken lijkt de boel even te ontspannen maar dan is het er weer.

Wat ik merk, is dat je er natuurlijk steeds op blijft letten en het daardoor erger wordt. Ik vind het een naar verschijnsel waarover je je natuurlijk weer zorgen gaat maken. Maar zolang ik niet hees ben, oorpijn erbij krijg enz...probeer ik me niet teveel zorgen te maken.

Maar ook deze klacht hangt me nu al de keel uit... :D

Groetjes, Jamilla.

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 53

Re: Keelklachten

Bericht door Ellenoor » do 26 apr 2012 21:14

Hoi Jamilla

Bij mij is het niet anders. Het schijnt te maken te hebben met hormoonschommelingen.
Natuurlijk wel een lichamelijke oorzaak uit laten sluiten.
Mijn dokter zei me dat ik een stress-nek en keel had en adviseerde cesar-therapie dat heb ik gedaan, maar t hielp me niet echt tegen de brok of het band-gevoel
Bloedhitte aanvallen en hartkloppingen zijn vervelend maar dit vind ik het vervelends.

ik wens jouw ook sterkte
groetjes Ellenoor

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » za 28 apr 2012 13:22

Hoi,

De mannelijke huisarts die ik had herkende dit niet echt als overgangsklacht. (Tuurlijk niet...wij gelukkig wel) maar hoe vaak ik keelklachten hier niet tegenkom zou het toch wel moeten zijn.

Ook eigenlijk heel erg logisch. Als onze slijmvliezen droger worden door de overgang, worden ze dat in onze keelholtes ook. Slijm is een bescherming tegen uitdroging en vreemde indringers. Dus als je keel droger wordt tijdens de overgang wordt deze ook vatbaarder voor bacteriën, virussen en prikkelende stoffen, zoals pollen.

Waarschijnlijk is dit bij mij het geval in combinatie met spanningen. Door de overgang is mijn keel droog geworden, ook omdat ik intensief (4 a 5 keer per week) ben gaan hardlopen (met de mond open) en adem ik in dit seizoen veel pollen in. De overgangs-keel reageert daarop.

Dus nu aan de allergiepillen al ken ik mijzelf niet als een allergieklant. Wel als overgangs-kandidaat.. :) Maar de droogte van de keel ontstaat dus (mede) waarschijnlijk door de overgang.

Groetjes, Jamilla.

AnskeP
Berichten van AnskeP
Onderwerpen van AnskeP
Menopauzejaar:

Bericht door AnskeP » za 28 apr 2012 21:14

Hallo allemaal,

Ik heb het ook een ruim een jaar gehad en nu met periodes nog...... ik heb gemerkt dat het over gaat, als ik me op mijn hobby stort.... brei- en haakpatronen ontwerpen en die maken.... daar is veel telwerk bij nodig en als ik me daar op concentreer.. merk ik altijd "ineens" dat het weg is.
Ik wordt daar sowieso rustig van.
Lekker proberen mijn zinnen te verzetten dus.

Groetjes Ans.

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » zo 29 apr 2012 08:59

Hoi,

Dat is mooi en zeker goed. Dankjewel! Ik denk dat wij veel spanningen in de overgang ervaren en dat afleiding en ontspanning heel goed kan doen. Gewoon goed voor jezelf zorgen.
Je kunt nu vaak niet meer om jezelf heen en ik moet ook weer ontdekken wat niet en wat wel. En zelfs dat kan per moment verschillen.

Ik merk dat 's nachts de brok in mijn keel bijna weg is. Toch echt wel een teken dat het ook met spanning te maken heeft.

De keel heeft met communiceren te maken. Daar komt het woord 'opkroppen' vandaan. Misschien moeten we meer praten over wat ons treft en bezighoudt tijdens deze overgangsperiode met onze naasten?

Bij mij is de brok/prop er alweer licht. Ik ga een kopje thee maken. Misschien spoel ik 'm weg. :)

Fijne zondag voor iedereen. Groetjes, Jamilla.

Jetje
Berichten van Jetje
Onderwerpen van Jetje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Jetje » zo 29 apr 2012 11:07

Hallo Jamilla en de anderen,

Ja inderdaad ik herken ook die brok in mijn keel, heb ik de laatste tijd niet meer maar wel heel erg gehad. De uitleg van Jamilla is ook steeds mijn uitleg hiervan geweest.
Praten met je naasten over de overgang valt nog niet mee, mijn zussen doen net of ze het nooit gehad hebben en de rest van de wereld doet ook net of het aanstellerij is.
Daarom is het goed om hier erkenning te vinden!

Groetjes, Jetje

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor

Bericht door Ellenoor » zo 29 apr 2012 18:53

Hallo

Vind het ook heel aannemelijk hoor een overgangs-keel.
Moet er nu even om grinniken, een overgangs-keel.
Ik laat het maar over me heen komen, voor zover ik dat kan hoe vervelend de klacht ook is, ik herinner me dat ik er vroeger ook weleens last van had in mijn puberteit. Toen schonk ik er geen aandacht aan. Nu heeft het een en al mijn aandacht.
Dat gepieker daarover, over van alles eigenlijk, dat hoort toch ook bij de overgang.
Bedankt voor jullie reacties dat geeft weer moed dat ik niet de enige ben hiermee, want ook ik ken niemand in mijn naaste omgeving die makkelijk over de overgang praat. En als dat al gebeurt, dan zijn ze er even doorheen gefietst, was het maar een opvliegertje.
Helaas bij mij is het iets meer.
Iedereen voor morgen een gezellige Koninginnedag met een stralend zonnetje erbij gewenst

groetjes Ellenoor

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » vr 11 mei 2012 14:33

Hoi dames,

Even een update. De brok was een paar dagen wat minder maar is er weer helemaal. Ook mijn neus voelt onprettig erbij. Natuurlijk zitten daar ook slijmvliezen in. Moe hoofd erbij. Bah! Ik voelde me slapjes en moe. Ik heb echt het gevoel dat ik reageer op de pollenvolle lucht met die droge slijmvliezen.

Ik ben toch gaan hardlopen laat in de ochtend. In het begin ging het wel maar niet super. Toch... ik heb 15 kilometer kunnen hardlopen! Zover liep ik nog niet... :) Wel gaaf.

Ik hou me hier maar weer een beetje aan vast en hoop dat anderen hier ook wat aan hebben. Mijn lijf doet het wel goed maar ik heb gewoon klachten erbij. Soms super verwarrend!

Sterkte voor iedereen, Jamilla.

Ellenoor
Berichten van Ellenoor
Onderwerpen van Ellenoor

Bericht door Ellenoor » za 12 mei 2012 12:35

Hoi Jamilla e.a

Wat goed van je, dat zou ik je niet nadoen. Ik zou na 15 meter brakend en hijgend neervallen :o
Maar daarentegen kan ik wel een km of 5 wandelen
De brok en bandgevoel zit er bij mij ook nog, maar wel minder als t was.
Ik denk maar aan de overgangs-keel.
Bedankt voor je up date.

groetjes, Ellenoor

Carry
Berichten van Carry
Onderwerpen van Carry
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Carry » ma 18 jun 2012 10:35

Hallo allemaal,

jaren geleden had ik ook vaak periodes dat ik last had van een brok in mijn keel. Ik had het gevoel dat het mijn schildklier was. Ik was er vaak ongerust over, maar dan trok het weer voor een tijdje weg. Nu pas besef ik dat ik in het begin van de overgang zat. Ik was toen rond de 40 denk ik. Nu zit ik in de postmenopauze, heb allerlei klachten, maar de brok en de keer al jaren niet meer.
Misschien geeft het jullie moed dat deze klachten niet blijvend zijn, het houdt echt een keer op!

Groetjes, Carry

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » vr 19 okt 2012 06:09

Hoi Carry en andere dames,

Het laatste berichtje las ik nu pas en geeft de burger moed.

Nog steeds heb ik de brok. Ik put wel vertrouwen uit de dagen dat het even wat minder is. Wat voel je je dan letterlijk opgelucht!

Soms heb ik het gevoel alsof mijn keel dichtrekt (bij inspanning vaak), ik word dan ook niet lekker en krijg een forse loopneus. Herkent iemand dit?

Ik lees graag van jullie.

Groetjes, Jamilla.

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » ma 25 feb 2013 16:46

Hoi vrouwen,

In een ziekenhuis-document las ik dat een brok in de keel ook kan ontstaan door uitdroging van de keel. Omdat onze slijmvliezen, ook in de keel dus, droger worden tijdens de overgang, is dit mogelijk een reden van de keelklachten, w.o. een prop en geïrriteerd gevoel.

Ook stress schijnt een keel uit te kunnen drogen. Dat ervaren we nu misschien ook meer tijdens de overgang.

Ik heb nog een vraag aan jullie:

Ik drink veel gewone thee, eigenlijk de hele dag door en dat al jaren aaneen. Soms denk ik dat dat ook niet zo goed is voor onze overgangs-kelen omdat thee ook nog weleens wat uit kan drogen en samentrekkend werkt.

Wie drinkt er ook veel thee en herkent zich in deze klachten? Misschien kunnen we zo wat op het spoor komen om onze nu kwetsbare kelen wat te ontzien. Als er veel theedrinkers onder de vrouwen met keel-klachten zijn, dan zou er misschien een verband kunnen zijn.

Lees graag van jullie.

Groeten van Jamilla.

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:

Bericht door Gaea » ma 25 feb 2013 18:06

Hallo Jamilla,

Ik denk niet dat het daarmee te maken heeft, ik drink zelf weinig thee en had ook een brok in de keel (een vriendin van mij idem dito).

Groetjes
Gaea

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » wo 14 okt 2015 22:16

Hoi vrouwen,

Nu een paar jaar later heb ik het nog steeds, de vervelende keel. Ik moet ook veel schrapen om heel dik slijm weg te krijgen. Soms komt er ook wat bloed in het slijm. Naar is dit. Ook de neus geeft soms klachten. Ingedikte rommel uit beiden. Het is dus niet alleen psychisch.

Ik snap niet dat wij dit soort klachten alleen hier kunnen vinden en dat dit eigenlijk 'geen overgangsklacht' zou zijn. Ben ik het niet mee eens.. :)
Sterkte brokkenpiloten. :roll:

Jamilla

Heidel
Berichten van Heidel
Onderwerpen van Heidel
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Heidel » vr 16 okt 2015 07:54

Ja, brok in de keel herken ik...

Lang mee rondgelopen, in de ochtend tegen de tijd dat ik ongesteld moest worden was het in die week het ergste ...
Omdat het een op- en af klacht was, en niet altijd aanwezig had / heb ik niet het idee dat er iets 'aan het groeien is' ..

en proberen te ontdekken wat je aan 'oud zeer' bij je draagt.. vaak is het een combinatie van iets emotioneels en spierspanning...

Bij mij werd het altijd minder als ik een flinke pot gejankt had ... en mijn lichaam ontspande...

Sterkte ermee...

Heidel

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » ma 11 sep 2017 10:55

Dag dames,

Ik loop vooral 's morgens veel te schrapen en heb een forse slijmproductie. Heb dan ook de meeste klachten.
Soms ben ik even, een paar uurtjes (bijna) zonder klachten, wat dit betreft. Maar 's morgens is het irritant aanwezig. Dik gevoel keel, rauw, slijm weg schrapen, pijn in m'n neus, oorsuizen en soms doen m'n kaken zeer als ik wakker word.
Ik heb al een camera in m'n keel gehad en er was niets te zien. Dit gegeven in combinatie met het soms even geen klachten hebben geeft wel wat houvast al wankel ik hierin ook behoorlijk af en toe. Veel ongerustheid en angst door de dagen heen.

Ook het besef van ineens toch ouder worden heeft geestelijk veel impact. Ik was even geleden nog 36! Waar is de tijd gebleven...

Iedereen een goede week gewenst.
Groeten van Jamilla.

Josephine
Berichten van Josephine
Onderwerpen van Josephine
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Josephine » ma 11 sep 2017 20:33

Goerden.a.vond dames,

Bij mij ontstaat het globus gevoel altijd rond de periode dat ik mijn menstruatie zou hebben. Ik slik dan 2x per dag valdispert overgang en dan wordt het ook minder. Het is bij mij duidelijk stress-gerelateerd. Mijn maandelijkse migraine die ik vanaf mijn 23e had is stukken minder geworden maar heb er nu dit voor in de plaats. Ook inderdaad het gevoel dat ik mijn keel moet schrapen, voel ook wel slijm zitten wat ik dan met weg schrapen weg slik maar doordat ook mijn mond droger is geworden irriteert dit zodanig de keel dat ik al maanden een rode keel heb die raar aanvoelt. Ook weer tijdens de periode waarin ik de menstruatie zou hebben voel ik dan een stekende pijn (niet heel erg) aan de linkerkant van mijn keel richting de hals naar beneden. Ook met valdispert overgang wordt dit minder, zodat het nu weer rustiger is, al heb ik nog wel een rode keel. Ik ga er maar vanuit dat het weer overgaat. Had ook een jaar lang last van een soort brandend gevoel in de slokdarm toen de overgang zich aankondigde met een pijnlijk plekje op de borst in het midden, bij middenrif wat ook weer over is gegaan, dit is alweer 3 jaar geleden en nooit geen last meer van gehad. Ik heb steeds lastige kwaaltjes die langdurig aanhouden om dan na een behoorlijk aantal maanden te verdwijnen. Ik vermoed echt dat die onbalans waardoor je zenuwstelsel in de war raakt en overuren maakt de boosdoener is. Zodra ik valdispert overgang neem worden de klachten beduidend minder. Helpt ook goed tegen nachtelijk zweten, waar ik ook last van heb. Sterkte allemaal met deze vervelende periode. Overigens als ik afleiding heb merk ik de klachten ook minder.

Groetjes Josephine

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » za 30 sep 2017 15:59

Dag vrouwen,

Fijn, om hier weer even te lezen. Ik was weer enorm bezorgd over die akelige keel die ineens veel meer brandt.

Ik heb het met vooral tandpasta of sinaasappelsap en eigenlijk alles wat zuur of wat scherper is en heb dit al een hele tijd.

Gisteren heb ik na jaren keel-geklooi (brokken, schrapen, veel slijmmomenten, knellen, branden, rauw) echt keelpijn gekregen met rare smaak in mijn mond. Nu aan verhoogde dosis vitamine C en maandag maar naar de huisarts.

Een nare rot-klacht die je niet zomaar even onder het tapijt kan schuiven. Of.... door kunt slikken.. (Was het maar waar..). :S

Het is een klacht waar je voor moet vechten in begrip, herkenning en bevestiging. Het is een 'illegale klacht' in tegenstelling tot de bekende legale opvliegers. En heel fijn, dat je hier terecht kunt met je gevoel, je vragen, je onzekerheden enz. Ik kan het me voorstellen dat je als overgangster in een diep zwijgen verzinkt bij onbegrip voor of oordeel over je klachten met grote eenzaamheid tot gevolg. Juist niet wat je nu nodig hebt.

Dit is in ieder geval een levensfase die ik echt heb onderschat m.b.t. de intensiteit van klachten waarbij deze meedogenloze 'keelrasp' met stip op nummero 1. staat. Ik hoop dat het over gaat en ga aan de valeriaan. Al is het maar voor een tijdje.

Groeten van Jamilla.

Josephine
Berichten van Josephine
Onderwerpen van Josephine
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Josephine » zo 01 okt 2017 10:23

Hoi Jamilla,

Ja het is inderdaad een rotklacht, die keel, de mijne is nog steeds rood, maar het vreemd is dat ik alleen een gevoelig plekje heb links ver achter in de keel, voor mijn gevoel meer halverwege de hals, alsof je een schaafwondje hebt. En dan rond de periode van de menstruatie die brok in de keel erbij en dat schrapen.
Nu heb ik ook het vermoeden dat door die drogere mond ik als het ware gevoelig reageer op de commerciële tandpastas en heb nu ook tandpasta en mondwater gekocht voor de droge mond en kauw nu veel kauwgom met xylitol waardoor ik veel speeksel aanmaak en dat verlicht ook de klachten, is een aanrader. Van iemand anders op dit forum las ik de tip over omega 7 (membrasin) wat helpt tegen droge slijmvliezen, dus ook vaginale droogheid en droge ogen en mond. Ik slik het nu 3 weken en het schijnt een week of 5 a 6 te duren voordat je verschil merkt. Zo tobben we maar door, jij ook sterkte en afleiding helpt mij ook.

Groetjes Josephine

Phoeby2
Berichten van Phoeby2
Onderwerpen van Phoeby2
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Phoeby2 » zo 01 okt 2017 12:49

Hai Jamilla,

Hier hetzelfde probleem al anderhalf jaar keelpijn, de ene keer meer dan de andere keer, maar erg lastig brandende mond, zere wangen en een keel die dubbel dik aanvoelt maar niet dik is.
Om gek van te worden, en dan maar weer naar de huisarts, die niets raars constateert dus weer niets opgeschoten.
Kno arts bezocht, met lampje keel bekeken, ziet niets raars dus weer naar huis.
Het frustrerende hier aan is dat ze niets zien, en geen rare dingen voelen,....... maar ik voel het wel.
Er is heel veel over de keel en mond geschreven hier, het helpt om de ervaringen van anderen te lezen, je staat niet alleen.

Sterkte er maar mee, ben bang dat we er gewoon allemaal doorheen moeten.

groetjes, Phoeby

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » zo 01 okt 2017 17:53

Hi Phoeby,

Dankjewel, voor je berichtje. Vreemde klachten zijn het. Vooral dat er 'niets' gevonden wordt. Hierover twijfel ik nu weer omdat het inderdaad zo enorm voel- en merkbaar is. Dik slijm in mijn keel, brandende keel. En dan haal ik me soms de meest erge dingen in het hoofd. Flip soms helemaal van angst. En dat helpt natuurlijk ook niet. ;)

Vandaag heb ik maar rustig aan gedaan en spoelen met kamillethee en lepeltje zout. Ook neusdruppels (zoutoplossing). Misschien lost het iets op wat toch irriteert. Ik zal blij zijn als het van de week weer momenten weg is. Dat is dan meteen een stuk bevestiging dat het niet zo ernstig is als ik soms voel.

Fijn inderdaad, niet de enige te zijn en hier te lezen. Als ik het echt niet meer weet, doe ik dat en dat helpt wel. :idea:

Sterkte ook weer! Groetjes, Jamilla. (Kamilla vandaag... :D )

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » zo 01 okt 2017 18:08

Hallo Josephine,

Thanks! Weer wat tips die het uitproberen waard zijn.

Heel herkenbaar, dat schrale gevoel. Het gekke is dat het af en toe van plaats wisselt bij mij.

Ja, die tandpasta... Heel herkenbaar! Er is ook van die zoute tandpasta voor geïrriteerd tandvlees. Ik denk dat ik die eens ga kopen.

Inderdaad hoor, afleiding en vooral ontspanning daarbij is heel welkom. Als ik soms te ingespannen met iets bezig ben en ik stress krijg is de keel er meteen ook weer heel duidelijk. Ik moet dan echt stoppen met wat ik aan het doen ben.

Ook het regelmatig slijm ophalen moet ik ook wat minderen. Het irriteert alleen maar. Af en toe zit er teveel slijm en dan moet het wel even maar er maar geen gewoonte van maken. Je komt dan in een vicieuze cirkel terecht, heb ik het idee. De angst vind ik het ergste hierbij. Ik heb momenten dat ik voel; als het zo blijft, hoeft het allemaal niet meer. Voel me dan zo slecht. Gelukkig gaat dat ook wel weer over.

Ik besef wel dat vrouwen met forse klachten alle steun en begrip van de omgeving nodig hebben op de moeilijkste momenten. Ik ga alleen door het leven en dan is dit forum wel erg welkom. :-)

We proberen de moed erin te houden! Sterkte..

Groetjes, Jamilla.

Plaats reactie