Maagklachten / Ik herken mijn eigen lijf niet meer!

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
Luna0406
Berichten van Luna0406
Onderwerpen van Luna0406
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 54

Maagklachten / Ik herken mijn eigen lijf niet meer!

Bericht door Luna0406 » di 14 jun 2016 20:53

Hallo allemaal.

Ik ben sinds januari dit jaar bezig met de overgang. Mijn laatste menstruatie was op 16 Februari en heb daar dus geen last van. Maar heb al veel klachten ondervonden van opvliegers tot emotionele verschijnselen maar heb deze nu redelijk onder controle.
Nu heb ik sinds een paar weken last van mijn maag en darmen. Het doet pijn net onder mijn borstbeen en straalt uit naar mijn maag.
Ik heb ook last van veel lucht in mijn lichaam.
Wie herkent dit??
Graag zou ik willen weten wat jullie er aan hebben gedaan en wat voor jullie helpt.
Haal me soms de vreemdste dingen in mijn hoofd en denk dat ik ziek ben en van deze nare gedachte wordt het weer erger.
Hoop dat jullie wat tips voor me hebben.
Groetjes
Luna

Flippertje
Berichten van Flippertje
Onderwerpen van Flippertje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Re: Maagklachten / Ik herken mijn eigen lijf niet meer!

Bericht door Flippertje » di 14 jun 2016 22:19

Hallo Luna

Heb er volgens mij een jaar of drie last van, hebben best veel vrouwen last van.
Ik heb al van alles geprobeerd , maagbeschermers, en andere middeltjes, opletten met eten en koffie, helpt mij allemaal niks.

Een warme kruik werkt bij mij het beste, ontspant een beetje, want stress verergert het, maar valt niet mee, vindt het de meest vervelende klacht bij mij

Probeer het te zien als een overgangsklacht als je verder alles hebt uitgesloten dat er niks aan de hand is, sterkte!

Flippertje

Luna0406
Berichten van Luna0406
Onderwerpen van Luna0406

Bericht door Luna0406 » ma 20 jun 2016 12:48

Dankjewel Flippertje voor je reactie!!

Ben nu sinds zaterdag weer begonnen met menstrueren pfff dacht dat ik er vanaf was maar helaas.
Maagklachten gaan en komen dus zal eraan mee moeten leren leven.
Wel fijn dat ik hier zoveel herkenning tegenkom maakt het allemaal een beetje draaglijker.

Luna

Luna0406
Berichten van Luna0406
Onderwerpen van Luna0406

Bericht door Luna0406 » do 24 nov 2016 19:58

Beste dames,

Ben hier al een tijdje niet geweest omdat het eigenlijk heel goed ging. Tot een maand geleden. Mijn maag begon weer op te spelen en dat rare gevoel gewoon weer drama.
Het werd uiteindelijk zo erg dat ik op een avond zo beroerd wad dat ik opgenomen ben geweest omdat ik dacht dat ik een hartaanval kreeg. Zoveel pijn heb ik nog nooit gehad. Zweten, misselijk, pijn op de borst en denken dat ik flauw zou vallen.
Wat het geweest is weet de arts ook niet maar als dit de overgang is pfff wat een drama.
De stress die ik heb gaat maar niet weg en bij alles denken ik dat ik een ernstige ziekte heb.
Ben maar weer aan de maagzuurremmers maar heb het idee dat die ook weinig doen.
Herkennen jullie dit ook? Of ben ik een echte zeur aan het worden.
Hoor graag jullie ervaringen.

Groetjes luna

Moon1967
Berichten van Moon1967
Onderwerpen van Moon1967
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Moon1967 » ma 28 nov 2016 12:26

Hoi Luna,

Sinds een dag of 3 heb ik dat ook. Ik zweet niet, maar ik ben misselijk, pijn op de borst en in de rug. Benauwd en bij inspanning lijkt het erger te worden. Ik moet oppassen dat ik mijzelf niet gek maak, want ik weet dat mijn hart goed is. Ik heb geen hoog cholestorol en mijn vaten zijn helemaal schoon, zonder kalk. Mijn bloeddruk is wel verhoogd, maar dat wijd ik aan mijn stress. Dus een kleine kans op een hartaanval.
Ik wens je veel sterkte!

Monique

Mieke05
Berichten van Mieke05
Onderwerpen van Mieke05
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd NU: 55

Bericht door Mieke05 » wo 30 nov 2016 15:44

Hoi Luna,

Heel herkenbaar die angst, ik ben postmenopauzaal en heb het dus ook nog steeds, is een hele tijd goed gegaan, maar nu is het weer terug.
Ik denk dan ook altijd het ergste en kan niet fatsoenlijk functioneren, gelukkig gaat het na een aantal dagen meestal wel weer wat weg. Heel veel sterkte ermee,

groetjes Mieke

AnneB
Berichten van AnneB
Onderwerpen van AnneB
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door AnneB » wo 30 nov 2016 18:32

Hoi Luna ,

Heel herkenbaar je verhaal, ik reageer nu ook voor de eerste keer hier. Ik heb al twee jaar ook hartoverslagen en angst daarbij.
Ook de aanvallen met misselijkheid pijn op de borst en tussen me schouderbladen en ook gevoel dat ik soms ga flauw vallen dan.
Ik heb dus 2 weken geleden wel de ambulance gebeld, ik kreeg uit het niets aantal hartoverslagen en daarbij werd het zwart voor mijn ogen,
ik raakte totaal in de stress :shock: ze hebben niks kunnen vinden.
Maar ik heb me wel laten doorsturen naar een cardioloog waar ik geweest ben vandaag.
Hij zei ook veel vrouwen hebben last van hartoverslagen/kloppingen in de overgang.
In mijn geval dat zwart worden voor de ogen vond hij wel vreemd, en ik wordt nu dus verder onderzocht en krijg een hartecho (half december) en een holterkastje maar dat is pas volgende maand. Ondertussen maalt het toch door mijn hoofd of ik dan misschien toch wat aan mijn hart heb.
IN mijn geval wordt ik dus nog wel ongesteld, maar het is heel onregelmatig, soms sla ik 2 maanden over en dan is het weer een week te vroeg. De hartoverslagen zijn het ergste in de week voor en de week tijdens de menstruatie ik voel het dan met de dag erger worden. Misschien dat dit bij jou ook zo is?

Groet, Anne

Luna0406
Berichten van Luna0406
Onderwerpen van Luna0406

Bericht door Luna0406 » zo 04 dec 2016 15:23

Beste allemaal,

Toch fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Als ik jullie verhalen lees voel ik me gesterkt en dat neemt een stukje stress weg.
Het gaat nu sinds een paar dagen iets beter. Ik probeer maar te genieten van de goede dagen.

Ik wist echt niet dat die overgang zo heftig kon zijn :shock: vooral die gevoelens waar jullie over praten vind ik het ergst. Ken mezelf soms niet meer terug.
Ik hoop dat er weer een tijd komt waarin we kunnen zeggen dat we het achter de rug hebben en er een fijn en mooi 2e leven voor terug krijgen.
Sterkte voor jullie allemaal :P

Luna

Luna0406
Berichten van Luna0406
Onderwerpen van Luna0406

Bericht door Luna0406 » do 16 nov 2017 23:27

Hallo lotgenoten.

Vorig jaar en begin dit jaar veel gelezen op dit forum. Ik had allerlei klachten van angst, maagproblemen, borrelende darmen en altijd maar moe. Begin van de zomer ging het ineens beter hè hè dacht ik dat was het dan maar niets is minder waar.
Half oktober begon alles weer opnieuw weer angst, zware opvliegers en in mijn maag weer zo'n rare overslag. Niet kunnen slapen en rare gedachten.
Hoe kan het nou zomaar weg zijn, met af en toe een opvliegertje, en nu in alle hevigheid weer terug. Herkennen jullie dit? Zelfs de reis naar Frankrijk ging eigenlijk erg goed en heb een heerlijke vakantie gehad.
Wat een vreselijke periode is dit kan er niet over uit dat alles weer opnieuw begint. Soms twijfel ik of het wel aan de overgang ligt is dit herkenbaar??
Vorig jaar had ik dezelfde klachten in deze tijd van het jaar me af en toe gewoon ziek voelen en er komt niets uit mijn handen.
Ik hoop dat er nog meer lotgenoten zijn die dit herkennen en mij een hart onder de riem willen steken.

Groetjes Luna

Luna0406
Berichten van Luna0406
Onderwerpen van Luna0406

Bericht door Luna0406 » di 30 jan 2018 23:49

Beste medeovergangsters.

Ik heb het helemaal gehad met die overgang!
Kan niet meer op mijn eigen lichaam vertrouwen en zie het niet meer zitten.
Mijn maag en darmen spelen een spelletje of zo :roll: het ene moment denk ik het zijn mijn darmen en het andere moment mijn maag. Heb al van alles geprobeerd maar het helpt allemaal niks en bovenop alles die angst vreselijk gewoon. Ben al bij de ha geweest en nu weer een echo laten maken van de bovenbuik. Ja hij snapt er zelf ook niks meer van en gooit nu alles op de stress. Ja stress die was ik nog even vergeten.
Ik weet ik ben enorm aan het klagen maar dit is het enige plekje waar dit kan want hier thuis snappen ze er ook niks meer van.
Jullie merken het al ik heb jullie support weer even nodig.
Zit nu ziek thuis omdat werken ook zoveel stress met zich meebrengt maar ook daar voel ik me dan weer schuldig over.
Wie van jullie herkent dit?
Hoop dat er snel weer een goede periode aankomt waar ik weer een beetje energie uit kan halen.

Luna

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 58

Bericht door Janet » wo 31 jan 2018 10:17

Hoi Luna,

Hier hetzelfde! Maag/darmen zijn vreselijk. Maagzuurremmers, opletten met eten en drinken. Niks helpt, de hele winter is dit aan de gang. En zoveel lucht in de maag. Voel me vaak een heliumballon, en dan die negatieve bijgedachten. Ik dacht dat ik onderhand weleens door de overgang heen was, het blijft maar duren. Veel sterkte iig, ooit gaat het goed komen!

Groetjes Janet

Luna0406
Berichten van Luna0406
Onderwerpen van Luna0406

Bericht door Luna0406 » do 01 feb 2018 23:25

Hallo Janet

Dank je wel voor je reactie. Had vandaag ineens een goede dag en oh oh oh wat kun je daar dan van genieten.
Moet me dan wel inhouden om dan gelijk teveel te doen want dan ben ik heel snel heel erg moe.
Heb nu vanaf 16 september 2016 niet meer gemenstrueerd en ben benieuwd hoelang dit alles nog duurt.

Luna

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht