Darmen

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
Jackie
Berichten van Jackie
Onderwerpen van Jackie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Darmen

Bericht door Jackie » za 14 mar 2015 07:56

Hallo, ik ben Jackie, een vrouw van 52 jaar.

Mijn vraag is heeft er iemand ook zo last va de darmen.
Ben sinds 5 weken aan de diarree, is lichte van kleur en veel krampen als ik naar de wc moet.
De dokte zegt spastische darm, maak me wel zorgen, bloed afgenomen, moet nog wachten op de uitslag.
Heb al zoveel rare klachten zoals vocht vast houden in de benen, opvliegers, dan weer heel koud, piep in de oren, jeukende ogen, jeukende oren, vaginale schimmel, en maar niet te praten over geestelijke, weet het soms niet meer.
Vroeger kon ik alles eten en drinken, het is net of ik er nu niet meer tegen kan.
Heb een ontzettend kort lontje, ha ha, niet leuk voor mijn man, maar goed.
Als dit de overgang allemaal is, en wanneer is het einde,
Mijn vriendinnen hebben nergens last van, ben ik de enige.
Hoor graag reacties, o ja ik heb geen baarmoeder meer dus ook moeilijk wanneer mijn laatste menstruatie was dan.

groetjes, Jackie

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 60

Re: Darmen

Bericht door Wiske » ma 16 mar 2015 08:03

Hallo Jacky,

Wel ik heb ook al vele jaren last van prikkelbaar darm syndroom. Het lijkt, nu in de overgang, steeds erger te worden.

De laatste 14 dagen bijna constant buikpijn en geconstipeerd.
Wat ik ook probeer, veel bewegen, fruit en groenten eten het heeft geen effect.
Enkel meer buikpijn door de overprikkeling.

Ik ben al bij de arts geweest en die vond niks abnormaal.
Toch ga ik terug als dit blijft duren. Durf bijna niks te eten uit angst voor buikpijn.

Ik ga het einde van de maand naar de acupunctuur. Omdat het bij mij ook met stress te maken heeft.
Mijn darmen gooien zich op slot door lange tijd stress.
De acupuncturist dacht mij te kunnen helpen.

Veel beterschap met alles
groetjes
Wiske

Grietje50
Berichten van Grietje50
Onderwerpen van Grietje50
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Grietje50 » ma 16 mar 2015 09:10

Hallo

Hier ook, ik heb ook een spastische darm en het lijkt inderdaad steeds slechter te worden, krampen, dan verstopping, dan diarree (licht van kleur), opgeblazen gevoel :(

Grietje

Puck
Berichten van Puck
Onderwerpen van Puck
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Puck » ma 16 mar 2015 10:09

Hallo dames,

Zo herkenbaar!
Vorige week naar de huisarts geweest omdat ik doffe pijn voel in mijn liesstreek aan beide kanten, uitstralend naar mijn rug. Volgens hem zijn het mijn darmen die dit veroorzaken. Inderdaad bij onderzoek van mijn buik waren mijn darmen erg gevoelig. Ook mijn stoelgang is onregelmatig en heb vaak een opgeblazen gevoel.
Ik vroeg hem of dit niet aan de overgang kon liggen. NEE! We moeten niet alles op de overgang gooien, was het antwoord. En omdat ik nog iedere maand menstrueer ben ik nog helemaal niet in de overgang!! Geloof er dus niets van.
Heb meerdere klachten: onrust, nachtelijk transpireren, hartkloppingen...
Nu een soort van vezels gekregen om mijn stoelgang regelmatiger te krijgen, bij aanhoudende klachten moet ik terugkomen...

Puck

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Lunar » ma 16 mar 2015 10:47

Hoi dames,

Ik ben al jaren bekend met PDS (prikkelbare darm) maar de laatste weken is het een ramp. Ook mijn maag doet mee. Dat geeft weer extra spanning .eet heel aangepast. Zoweer kilo eraf. Ondanks dat ik het al lang ken raak toch ook ik extra gespannen erover nu. Bovendien voel ik me ook enorm ziekerig daardoor . Is wel een cirkel.
Heb wel medicijnen van de huisarts maar die helpen niet (is ook wel bekend,
werkt maar bij weinigen..) is ook lapmiddeltje..geen genezing.
Had er jaren geleden niet zo veel.stress over : Maar nu ? Pfff Stress overal over lijkt wel momenteel.
Vermoed dat door de overgang mijn zenuwen op hol slaan en daardoor die darmen weer extra.

Groet
Luna

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Gaea » ma 16 mar 2015 14:17

Hallo dames,

De darmen worden ook wel het 'tweede brein' genoemd en dit tweede brein communiceert met de hersenen, vandaar dat darmklachten ook vaak verergeren bij stress.

Ik heb zelf ook meer darmklachten tijdens of na een stressperiode, de overgang en verminderde belastbaarheid maken het bepaald niet gemakkelijker om de darmwerking optimaal te laten blijven.

Groetjes
Gaea

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske

Bericht door Wiske » ma 16 mar 2015 15:27

Hoy dames,

Dus is er toch een verband tussen overgang en PDS.
Inderdaad weinig medicijnen helpen.
En ik geloof ook dat stress alhoewel niet altijd merkbaar, veel aan dit probleem doet.

Je geraakt in een vicieuze cirkel. onverklaarbare buikpijn, bezorgd weer meer stress uit angst voor iets ernstig.
Dus weer meer buikpijn.
Voor mezelf eens ontdekken als de stress aangepakt wordt of de buikpijn verminderd.

Ik ben wel blij dat er meerdere dames dit ondervinden.

Veel steun van
Wiske

Marjo50
Berichten van Marjo50
Onderwerpen van Marjo50
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Marjo50 » ma 16 mar 2015 22:03

Hallo dames

Ik heb ook last van maag en darmen. Op het moment weer een week lang maagpijn en pijn in me darmen. Ik heb altijd al last gehad van me darmen en maag, en ook een spastische darm. Maar nu tijdens de overgang die meer stress en paniek geeft door alle soorten klachten heb ik plots van de ene dag op de andere dag maagpijn.

Dat kan een week duren,en dan plots is het weg. Het valt me ook steeds vaker op dat ik steeds minder producten kan gebruiken, vaker ook een aanval van maagpijn na het eten, ben al bang om bepaalde voedsel te eten uit angst voor een aanval.

Bijv ik eet erwten en wortelen, de dag erop maagpijn. enz enz. dan zijn er periodes dat ik wel weer tegen kan. ben al kilo's kwijt geraakt hierdoor. Maar ook de stress , de onrust het gejaagdheid maken mijn maag verstreek. Ik ben nog nooit zo geweest. maar de paniek en bang voor ziekte te hebben houd volgens mij deze klachten van maag en darmen ook bezig , en geven volgens mij ook een val. Soms weet ik het echt niet meer en zit ik er helemaal doorheen.

Gr Marjo

Marjo65
Berichten van Marjo65
Onderwerpen van Marjo65
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Marjo65 » wo 18 mar 2015 16:02

Dag dames,

ook ik had tot voor een jaar of 5 nergens last van, qua spijsvertering. Hooguit een wat moeizame stoelgang, maar kon letterlijk alles eten en drinken en vond ook bijna alles lekker.

Omdat mijn spijsverteringsklachten redelijk ernstig werden (veel buikpijn, ernstige constipatie, 10 kilo afgevallen, ontlasting was 50 tinten beige ;-), ben ik het hele medische circuit doorgeweest. Nergens iets gevonden, en niemand nam mijn vragen over de overgang serieus.

Ben uiteindelijk bij een dietist terecht gekomen, en ook nog naar een orthomoleculair therapeut geweest, maar het heeft niets geholpen. Door zelf gewoon dingen uit te proberen qua voeding, is het een en ander uiteindelijk duidelijk verbeterd, al gaat het nog steeds niet echt geweldig. Maar inmiddels durf ik te geloven dat het heel langzaam over aan het gaan is.

Voor mij is het belangrijkste om geen gluten meer te eten, verder zoveel mogelijk verse, biologische groenten en fruit (ook tussen de middag), weinig suiker, goeie olijfolie en kokosolie, de lichter verteerbare peulvruchten (linzen, kikkererwten, witte bonen), weinig vlees, voldoende water en nog zo min mogelijk spul uit potten en pakjes.

Ik hoop dat iemand iets heeft aan de herkenning!
Groetjes,

Marjolein.

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske

Bericht door Wiske » do 19 mar 2015 19:29

hallo Marjolein,

Ja zeker heb ik hier iets aan. Enkel vrees ik dat het voor mij ook zo zal zijn dat ik goed moet opletten wat ik eet of drink.
Genoeg verse groenten en fruit maar ook niet te wegens overprikkeling.

Zo weinig mogelijk suikers e.d.

Kortom altijd bezig zijn met wat ik wel en niet kan eten zonder problemen.

In ieder geval ga ik nog eens terug op controle en vragen voor verdere onderzoeken.
Serieuze onderzoeken zijn ondertussen alweer 10 jaar geleden.

groetjes
Wiske

Louise33
Berichten van Louise33
Onderwerpen van Louise33
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Louise33 » vr 20 mar 2015 23:14

Hallo

Ook ik heb last van mijn darmen, ben erg prikkelbaar, heb last van stemmingswisselingen, last van mijn benen (lijkt wel of er soms aderen niet doorstromen). Ook moet ik vaak mijn broekriem losser doen, ik houd het niet uit. Het lijkt wel of mijn ingewanden worden afgekneld. Vooral als ik veel zit, dan is er geen houden aan. Opgezet als een ballon!
Ik heb al eens een darmonderzoek laten doen, maar daar kwam niks uit. Misschien toch opeens het eten. Maar het lukt me niet om suiker of gluten te laten staan.
Juist ook in deze overgang heb ik niet de controle over mijn eetgewoonte lijkt het wel. Er zit een dwingend stemmetje in mijn hoofd die niet naar mijn verstand luistert lijkt het wel.

Sterkte!
Louise

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht