Brok in keel / Slokdarm in brand

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
Danie1012
Berichten van Danie1012
Onderwerpen van Danie1012
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Brok in keel / Slokdarm in brand

Bericht door Danie1012 » za 13 sep 2014 20:34

Hallo dames

Ik heb sinds een week een brok in de keel zeg maar. Wie herkent dit en hoort dit misschien ook bij de overgang? Ook heb ik soms een rood hoofd terwijl ik het niet warm heb en zelf niet merk. Herkenbaar?

Groet, Danielle

Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Re: Brok in keel / Slokdarm in brand

Bericht door Hannah1 » za 13 sep 2014 20:49

Hoi Danielle,

Als je rondkijkt op het forum vind je veel over brok in de keel. Ben er al zeker 3 jaar bekend mee, vind het lastig maar het is niet iets lichamelijks ernstig. Bij mij heeft het te maken met constant stressgevoel in m'n lijf volgens mij.

Groetjes, Hanneke

Hildje
Berichten van Hildje
Onderwerpen van Hildje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Hildje » zo 14 sep 2014 08:44

Hoi Danielle,

ook ik ken dit gevoel , dan is het er weer een poos dan niet.
Bij mij is het best stress gebonden!
of het een overgangsverschijnsel is weet ik eigenlijk niet.

groetjes Hilde

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » zo 14 sep 2014 10:36

Hallo Hilde,

Omdat het lichaam tijdens de overgang innerlijke stress ervaart is je zenuwstelsel uit balans. Je draagkracht verandert daardoor.
Wat je vroeger 'gewoon' kon hebben ervaar je nu veel eerder als spanning of stress, wat zich o.a. kan uiten als brok in keel, maagzuur e.d.
Daarom is stress beperken zo belangrijk in de overgang.
Daarbij verandert ook de spijsvertering in de overgang. Behalve dat die vertraagt wordt alles ook minder gemakkelijk opgenomen.

Anette

Mariaelisabeth
Berichten van Mariaelisabeth
Onderwerpen van Mariaelisabeth
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 64

Bericht door Mariaelisabeth » zo 14 sep 2014 19:08

Hoi,

Ik heb ook regelmatig dat rare brok-in-keel gevoel. t Wordt ook wel globusgevoel genoemd. Sinds ik in de overgang ben gekomen, daarvoor had ik dat nooit.
Maar t schijnt ook een bijverschijnsel te zijn van een spastische darm. Ik heb daar al lang last van. Als mijn darmen onrustig zijn, komt dat gevoel in mijn keel ook vaak opzetten. En behalve dat voeding sterker van invloed is op mijn darmen, sinds de overgang speelt, is stress ook een grote factor.
t Is een naar gevoel, maar ik herken t inmiddels en weet dat t ook weer weggaat.

Groeten, Mariette

Danie1012
Berichten van Danie1012
Onderwerpen van Danie1012
Menopauzejaar:

Bericht door Danie1012 » do 16 okt 2014 21:46

Hallo

Ik heb sinds een paar dagen last dat als ik wat eet mijn slokdarm ontzettend brandt. Ik heb nooit geen brandend maagzuur gehad enz. Maar nu lijkt het ook of ik mijn eten brandend een weg voel volgen naar de maag.
Wie herkent dit?

Groetjes Danielle

Ingrid34
Berichten van Ingrid34
Onderwerpen van Ingrid34
Menopauzejaar:

Bericht door Ingrid34 » ma 20 okt 2014 09:40

Hallo,

Ben nieuw op het forum hier en ben heel blij dat ik deze website gevonden heb. Reeds een paar jaren verschijnselen die te maken hebben met de overgang en eerlijk gezegd had ik soms het gevoel dat ik gek aan 't worden was. Wat een opluchting te lezen dat het allemaal wel wat normaal is, maar daarom niet minder vervelend :)
Om terug te komen op die brok in je keel... dat zou ook met maagzuur te maken kunnen hebben. Heb er ook last van, en ga toch eens bij de huisarts langs. Het zou kunnen dat dit met een eenvoudige maagzuurremmer opgelost is.
Je sprak ook van een brandend gevoel bij het eten... dat heeft er misschien ook mee te maken...

Groetjes,
Ingrid

Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Hannah1 » di 21 okt 2014 10:18

Hoi dames,

Bij mij is het er al drie jaar. Ben het zo zat dat gevoel. Alleen op vakantie was het 's middags en 's avonds weg. Het bepaalt erg m'n stemming en dag en het voelt als een verdrietig gevoel, net zoals je die brok wel krijgt als je naar een zielige film kijkt. Het is zeker een spanningsklacht.
Hoop dat het bij jou weggaat snel.
En bij mij ook....

Zit net te bedenken dat we ook in een droevige film zitten!....vandaar die brok..... maar ik wil geen speler meer zijn in die film :roll:
Wordt er echt niet goed van, is er de hele dag door.

Groetjes, Hanneke

Julia
Berichten van Julia
Onderwerpen van Julia
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd NU: 67

Bericht door Julia » wo 22 okt 2014 13:32

Beste dames

Hier ook van het zelfde hoor, al weken brok in de keel, af en toe is hij even weg en dan weer een paar dagen/nachten snelle pols en wat ik heb ook de laatste tijd een zenuwachtig tandartsgevoel (zeg maar) door de buik, ..... en sommige dagen tranen.
En natuurlijk door de hartkloppingen vaak een (zeer) slechte nachtrust.

Wel is het zo bij mij, dat er veel om mij heen gebeurt de laatste tijd. Veel ernstige ziekte, onzekerheid en ook een paar sterf gevallen van goede kunde.

Veel herkenning......, maar geen oplossing helaas.....

Gebruik voedingssupplementen. Het is wel bijna en half jaar goed gegaan, meende dus dat het door de genoemde voedingssupplementen kwam, maar toch de laatste weken weer in de mieserre, Of is het de tijd van het jaar en veel nare gebeurtenissen en overgang??? Wie het weet mag het zeggen.

Sterkte allemaal!
Julia.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht