Benauwdheid en opgeblazen gevoel in de maag

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
Annie-40
Berichten van Annie-40
Onderwerpen van Annie-40
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Benauwdheid en opgeblazen gevoel in de maag

Bericht door Annie-40 » do 16 jun 2011 19:04

Hallo allemaal :)

Misschien staat in het forum al het onderwerp, maar ik kan het dan niet vinden :oops:

Ik heb ook allerlei overgangsklachten, maar heb ook een opgeblazen gevoel in de maag/buik en voel me benauwd, de huisarts zegt het komt niet van mijn longen.

Herkent iemand dit als een (overgangs) klacht.

Hoop snel antwoord te krijgen ben zo moe en hopeloos van alles.

Groetjes van mij, Annie

Jojo
Berichten van Jojo
Onderwerpen van Jojo
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 66

Re: Benauwdheid en opgeblazen gevoel in de maag

Bericht door Jojo » do 16 jun 2011 19:16

Ja Annie,

hoort er ook bij ik heb dat ook erg gehad, en soms nog wel is.

Sterkte
Jojo

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 61

Bericht door Greta51 » do 16 jun 2011 20:44

Hoi Annie,

Ja dit herken ik ook!

Greta.

Kaatje48
Berichten van Kaatje48
Onderwerpen van Kaatje48
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 56

Bericht door Kaatje48 » do 16 jun 2011 22:26

Hallo Annie,

Ik herken dit helaas ook. De ene keer is het wat erger dan de andere keer en de ene keer kan ik het ook wat beter accepteren als de andere keer.

groet Kaatje

Annie-40
Berichten van Annie-40
Onderwerpen van Annie-40
Menopauzejaar:

Bericht door Annie-40 » do 16 jun 2011 22:37

Beste allemaal,

Heel fijn om zo steun aan elkaar te hebben.
Welke vreemde :) klachten hebben jullie nog meer??

Groetjes Annie

Charamber
Berichten van Charamber
Onderwerpen van Charamber
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Charamber » vr 17 jun 2011 00:49

Hoi hoi,

Ik in ieder geval ook de bovenstaande. Ik zei het ook zelf tegen de dokter het komt niet uit mijn longen, meer uit mijn maag lijkt het wel. Zo'n lucht teveel gevoel, maar ik ben er toch soms behoorlijk benauwd van.

Groetzels van Willemien

Sosolala
Berichten van Sosolala
Onderwerpen van Sosolala
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Sosolala » vr 17 jun 2011 08:10

Hoi,

nou welke klachten hebben we niet zou je beter kunnen vragen, het forum staat er vol van.

Die maag heb ik ook, maar of dat nou van mijn longen zou komen? geen idee. Ik heb ook heel veel " lucht" en " gas" ongevaarlijk, maar niet prettig en kan voor rode koontjes zorgen hoor.
Soms ' fluctueert' er zomaar wat onder het lopen of lachen en ja niet iedereen kent het fenomeen overgang dus wordt er nog wel eens raar gekeken. Nou daar lach ik dan maar om, wat moet ik er anders mee.

Ik ga geen lijst met klachten opsommen, die kan je wat mij betreft wel vinden en ik word er niet zo vrolijk van.

fijne dag!
Linda

Annie-40
Berichten van Annie-40
Onderwerpen van Annie-40
Menopauzejaar:

Bericht door Annie-40 » vr 01 jul 2011 17:41

Goedemiddag allemaal,

Ik heb een heel opgeblazen gevoel in de maag, veel last van maagzuur dat brandt achter mijn borstbeen, herkent iemand dit als een overgangsklacht.
Slik wel maagbeschermers.

Tot horens.
:) Annie

Julia
Berichten van Julia
Onderwerpen van Julia
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd NU: 67

Bericht door Julia » vr 01 jul 2011 21:34

Hallo Annie

Weet niet of het typisch een overgangsklacht is, maar heb er af en toe wel last van.

Groet JulIa

Pioenroos
Berichten van Pioenroos
Onderwerpen van Pioenroos
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Pioenroos » ma 04 jul 2011 09:12

Hallo Annie en Julia

Heb sinds een klein jaartje ook steeds last van brandend maagzuur en een drukkend gevoel op mijn borstbeen, vaak komen daar dan nog hartoverslagen bij en sinds kort ook pijnlijke gewrichten.... :(
Merk wel dat ik eerder last van maagzuur krijg als ik me te druk maak of me op zit te fokken... en dat gebeurd steeds vaker nu mijn hormonen zo schommelen :evil:
Het zal er ook wel mee te maken hebben dat ik, jammer genoeg, ook dikker aan het worden ben.
Het sterkt me wel dat ik dus niet de enige ben.

groetjes, Bloempje

Ellendemar
Berichten van Ellendemar
Onderwerpen van Ellendemar
Menopauzejaar:

Bericht door Ellendemar » do 08 sep 2011 21:18

Hallo!

Ik herken deze klachten. Ik ben al sinds een week of 2 benauwd. Heb pijn aan de onderkant van mijn linkerrib. Moet steeds diep zuchten van mijzelf. Als ik een trap op loop dan moet ik nog net niet hijgen.
Ik ben best in goede conditie over het algemeen, maar de laatste tijd voel ik me wel 80! Ik ben best een angsthaas, en denk meestal het ergste :roll: (hypochonder), trekt ook naar mijn rug, de ene keer erger dan de andere keer.
En... om het schouwspel nog even compleet te maken: ik heb een PENS niet normaal! Lijk wel zwanger. Strak en opgeblazen, ik wou dat er een ventiel zat, dan trok ik die er a la minute uit! Nou kom maar op... wie doet er met mij mee....
Als ik dit schrijf, denk ik meteen: "IS het wel de overgang..." en "wanneer ga ik naar de huisarts...?"
Maar ja, als ik jullie berichten klachten lees.... dan zal het toch wel met de overgang te maken hebben. HOOP IK.... :(

Margriet

Stimpylok
Berichten van Stimpylok
Onderwerpen van Stimpylok
Menopauzejaar:

Bericht door Stimpylok » do 08 sep 2011 21:36

Hihi heerlijk ja sorry hoor!!

Wat een herkenning niet normaal pfff.
Ik loop al anderhalf jaar met een opgeblazen maag/buik en die benauwdheid gatver wordt er soms moedeloos van ook trek het sinds kort naar de rug.
Dan is het net of mijn borstkas omhoog getild wordt ook zo'n zwaar vermoeiend gevoel.
Ik kreeg deze klacht in feb 2010 na een kijkoperatie toen stond de maag/midderif zo strak dat ik haast geen adem meer kon halen.
En daarbij de nodige angst/paniek zweet/koudaanvallen wat een walgelijke periode was dat en ook heel erg opgezet de maag/buik dat zelfs de huisarts het opviel.

Nu anderhalf jaar later is deze klacht wel minder geworden en soms 1 dag goed.
Deze klacht gaat bij mij wel heel langzaam minderen en geen angst of paniek meer en die opgezette maag/buik is ook wel wat minder nu.
Oohja in die tijd was ook dat borrelen en winden laten ook van de partij niet normaal.

Gr, Susan

Ellendemar
Berichten van Ellendemar
Onderwerpen van Ellendemar
Menopauzejaar:

Bericht door Ellendemar » do 08 sep 2011 21:53

Hallo

Wat lekker he al die herkenning... het is zowat verslavend, zo'n forum. Zeg, ik heb ook zo'n last van winden. Echt soms niet normaal. En dan weer minder naar het toilet...voor de grote boodschap zullen we maar zeggen. Soms denk ik aan laxeren. Maar ja, dat vind ik eigenlijk helemaal niet goed.
Heb je dan ook steeds zo'n last van: (nou, daar gaan we): vermoeide rug, onder/boven en dan weer opzij. En dan die rib links.... alsof je een blauwe plek hebt.
Ik vind het zo langzamerhand eigenlijk wel een beetje erg vervelend worden die pijntjes. Ik lees ook sommige vrouwen die zeggen "ik ken mijn eigen lichaam niet meer..." Dat heb ik ook zo langzamerhand. Het is net alsof ik in een ander geleend barrel-lijf leef.
Weet je, alsof je iets leent van een ander, omdat jezelf stuk bent... ha ha. En dat zit niet zo fijn. Wanneer word ik mezelf weer....

Margriet

Stimpylok
Berichten van Stimpylok
Menopauzejaar:

Bericht door Stimpylok » do 08 sep 2011 23:08

Hallo Margriet.

Ik heb dat wel 2 jaar lang gehad onregelmatige stoelgang hard dan weer diarree dan weer 1 dag niks.

Nu heb ik al anderhalf jaar met regelmaat grote boodschap en normaal.
Kon ook 1 jaar lang niet boeren ook zo benauwd,ook die kwaal is nu over.
Eigenlijk komt alles nu met regelmaat eindelijk.

En ik heb ook een vermoeide rug onder/boven en rondom net onder de ribben trekt door naar de maag, ik word er niet goed van.

En nachtelijke zweet buien is nu ook 7 maanden geleden.

En heb ook alle klachten al gehad van hartkloppingen, dichtgeknepen keel, pijnlijke gewrichten, loodzware armen en benen enz

Ben nu alleen door de bovenstaande klacht gauw moe en soms benauwd vanuit de maag.
Verders op het moment weinig klachten afgezien waar ik vandaan komt uit die mallemolen van klachten....

Gr, Susan

Geradina
Berichten van Geradina
Onderwerpen van Geradina
Menopauzejaar: 1998
Leeftijd NU: 70

Bericht door Geradina » vr 07 okt 2011 19:55

Hallo dames,

Wat een herkenning is dit ik had bijna de dokter gebeld voor de benauwdheidsklachten Ik ben nu 62 en al vanaf mijn 49e in de overgang ik wordt soms gek van mijn zelf, maar gelukkig vind ik hier veel herkenning.
en ben ik gelukkig niet de enigste.

groetjes van Rita

Annie-40
Berichten van Annie-40
Onderwerpen van Annie-40
Menopauzejaar:

Bericht door Annie-40 » do 27 okt 2011 23:25

Hallo dames

herkennen jullie dat, een opgeblazen maag hebben en je erg benauwd voelen, brandend maagzuur dat doortrekt tussen de schouderbladen, komen er ook nog eens die klachten bij.

Heb vandaag uitslag van de longfoto gekregen, niets bijzonders te zien.
100 x bij hp geweest dacht dat mijn hart het was, maar die is het ook niet, al geloof ik nergens meer in.

Wie oh wie kan mij helpen.

groetjes, Annie

Fiene
Berichten van Fiene
Onderwerpen van Fiene
Menopauzejaar:

Bericht door Fiene » vr 28 okt 2011 09:24

Hallo Annie,

Ik herken het ook hoor. Heb een maagonderzoek gehad omdat ik vooral 's nachts last had van het brandende gevoel. En gebruik nu maagzuurremmers. Dat helpt wel heb er nog maar af en toe last van. Maar het benauwde gevoel heb ik nog regelmatig maar daar lees je hier op het forum ook veel over dat veel dames dat hebben.

Sterkte!
Fiene

Mimi
Berichten van Mimi
Onderwerpen van Mimi
Menopauzejaar:

Bericht door Mimi » vr 28 okt 2011 17:09

Hallo Dames

Ben nieuw op het forum. maar wat een herkenning allemaal zeg, dat benauwde van mijn maag heb ik ook sins een paar dagen (buiten al de andere klachten)
het moeilijke van het alles vind ik dat je op laatst niet meer weet of het bij de overgang hoort of dat er iets anders aan de hand is :S Heb ook last van de linker kant net onder mijn borst het is net of daar spanning op staat en dan slaat ook regelmatig mijn hart over of krijg ik daar een steek..
Herkennen jullie dat ook ???

Gr Mimi

Eranreda
Berichten van Eranreda
Onderwerpen van Eranreda
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Eranreda » di 15 nov 2011 14:58

Goedemiddag,

Ook ik heb regelmatig last van mijn maag, raar gevoel, misselijk maar niet echt, wel gewoon honger gevoel.
Mijn ribben doen aan de rechterkant helemaal zeer, onder mijn ribben nog erger.. (na veel voelen blijken daar ook nog zwevende ribben te zitten!) en dat trekt door naar mijn hoofd, licht gevoel, <-- weet het anders niet echt uit te leggen.
Maar dat misselijke gevoel is wel het ergste,, buiten het niet slapen 's nachts.. maar ja vermoeidheid kan ook rare dingen doen..
En dan ook nog zweetaanvallen.. poeh poeh, 10 jaar zeggen ze...
LANG LEVE DE OVERGANG

Eranreda

Evirma
Berichten van Evirma
Onderwerpen van Evirma
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Evirma » di 15 nov 2011 22:09

Hallo,

Herken het ook heel goed. Heel de tijd boeren (zelfs bij een slok water) en het gevoel of er veel te veel lucht in je maag darmen zit. Ik vind het zo fijn hier te lezen dat al die klachten wel degelijk met de overgang te maken kunnen hebben. Heb de laatste tijd dus echt veel last van pijnlijke onderbuik, labiele buien, nergens zin in , maagpijn / diarree . Aantal keren bloed laten prikken maar er kwam steeds niets uit (gelukkig). Echter volgens mijn huisarts kan het niet de overgang zijn omdat ik nog regelmatig menstrueer.
Ik voel me hier heel onzeker door.
Voor mijn gevoel heeft het nl wel degelijk met mijn hormonen te maken .

groetjes,
irene

Jabet
Berichten van Jabet
Onderwerpen van Jabet
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Jabet » di 22 nov 2011 20:38

He hallo,

ik menstrueer ook nog maar heb wel degelijk de klachten die jullie opsommen en vandaag kreeg ik er een nieuwe bij.
Ik ontdekte een knobbeltje in mn linker borst gelukkig is het een cyste deze hebben ze leeggezogen, bij de uitleg kreeg ik te horen dat deze door hormoonschommelingen kunnen ontstaan vooral als je de weg al hebt naar de menopauze toe.
Hoezo geen klachten kunnen hebben wanneer je je menstruatie nog hebt van die opmerkingen krijg ik het ook af en toe benauwd van.
Volgens mijn huisarts is het heel bekend dat vrouwen klachten hebben naar de menopauze toe ze zei tegen mij eerst klachten dan menstruatie stop nog meer klachten en dan balans.
Tja tien jaar vind ik ook wel lang vooral als het met zoveel spanning moet en door die spanningen heb ik weer meer last van die benauwdheid en drukkend gevoel enz. enz.
Fijn dat je hier je verhaal kwijt kan lucht in ieder geval op,

groetjes, Bettina

Hil
Berichten van Hil
Onderwerpen van Hil
Menopauzejaar:

Bericht door Hil » ma 28 nov 2011 03:14

Jee,

Dat heb ik ook! Ik haalde me alweer de meest vreselijke aandoeningen in mijn hoofd :S
Wel fijn om te lezen hier op het forum. Wat een herkenning! :D

Hil

Syllie
Berichten van Syllie
Onderwerpen van Syllie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Syllie » ma 12 dec 2011 23:00

Hallo ik ben nieuw hier maar wat een fijne site.

Ik heb dat ook maar heb een kastje gehad en ja hoor hartritme stoornis donderdag naar cardioloog en hartecho maar als ik dit zo lees hoort dit bij overgang. Ik ben 42 jaar maar mijn moeder begon ook vroeg.
Ik zal even zelf een onderwerp maken en mezelf even voorstellen kijken of mijn klachten jullie bekend voor komen.

Syl

Gijsje66
Berichten van Gijsje66
Onderwerpen van Gijsje66
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 52

Bericht door Gijsje66 » di 13 dec 2011 09:34

Hallo dames

Hier nog iemand met veel maagklachten. Regelmatig last van misselijkheid, oprispingen, maagzuur. Lucht in darmen, veel diarree afgewisseld met dagen dat ik volledig verstopt zit.
Ik ben afgelopen vrijdag naar een overgangsconsulente geweest. Heel veel klachten die ik heb kwamen voor op een soort vragenlijst die zij had, maar vreemd genoeg de spijsverteringsklachten niet.

Ik loop de laatste tijd de deur plat bij de huisarts. Heb het gevoel niet serieus genomen te worden. En ik haal me ook van alles in mijn hoofd, echt verschrikkelijk. Ik vind het vaak heel lastig om optimistisch te blijven.

Tja en andere klachten: opvliegers, spier- en gewrichtspijnen, verouderde huid, humeurig, slecht slapen, piekeren, rugpijn enz.

Groeten, Marianne

Josephine
Berichten van Josephine
Onderwerpen van Josephine
Menopauzejaar:

Bericht door Josephine » wo 14 dec 2011 10:43

Hoi allemaal,

Ik heb ook sinds een tijdje last van een gespannen gevoel links onder mijn borst, bij de rib, af en toe voel ik er een steek in, als ik veel gedaan heb in huis voelt het soms verstijfd aan, alsof je iets verrekt hebt.

Josephine

Stimpylok
Berichten van Stimpylok
Menopauzejaar:

Bericht door Stimpylok » wo 16 mei 2012 11:11

Hallo Dames

Zijn er ook nog vrouwen die bij inspanning
zo moe worden en dan niet diep kunnen ademhalen,
dus niet diep goed ademen. Soms gaat het wel
maar merendeels kan ik niet goed op adem komen,
dus sporten durf ik dus niet.

En iedere morgen opstaan met een steengevoel in de maag.
Ik heb dat nu met komen en gaan iets meer dan 2 jaar.

Hoop op bericht, dank jullie,
groetjes Susan

Josephine
Berichten van Josephine
Onderwerpen van Josephine
Menopauzejaar:

Bericht door Josephine » wo 16 mei 2012 13:05

Hoi Mimi en anderen

Mimi jouw klachten herken ik als de mijne, ik heb dat ook drukkend gevoel op borstbeen, linkerrib onder de borsten met af en toe een steek dan weer richting borst dan weer in oksel en soms in het linkerschouderblad.

Groetjes Ingrid

Marjak
Berichten van Marjak
Onderwerpen van Marjak
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Marjak » za 19 mei 2012 14:28

Goedemiddag dames,

Ben nieuw op deze site. Maar wat ben ik blij deze te hebben gevonden.
Dacht echt al dat ik dood ging of zo.
Loop inmiddels al met spierklachten bij fysio en blijf maar misselijk gevoel houden. Ook dat volle opgeblazen gevoel in mijn maag is zo herkenbaar.
Heb ook al mijn longen laten controleren i.v.m. pijn in mijn rug, bleek ook om spierklachten te gaan. Alles zo vreselijk herkenbaar. Ook de benauwdheid en het diepe ademhalen. Maar dat voel ik dan weer in mijn linkerzij net onder mijn rib.
Al met al, mijn klachten zijn volgens mij nog lang niet over, maar na het lezen van alle berichten van de andere dames voel ik me wel een stuk geruster. :D

Marja

Nienke
Berichten van Nienke
Onderwerpen van Nienke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Nienke » zo 20 mei 2012 09:01

Gijsje66 schreef:
di 13 dec 2011 09:34
Hier nog iemand met veel maagklachten. Regelmatig last van misselijkheid, oprispingen, maagzuur. Lucht in darmen, veel diarree afgewisseld met dagen dat ik volledig verstopt zit.
Hallo Marianne

Heel herkenbaar hoor, ik heb zelfs een maagonderzoek gehad hiervoor, niks uit gekomen, heb nu maagtabletten van de huisarts gekregen, en dat geeft wel verlichting, maar helemaal over is het niet!!
Diarree en verstopping had ik ook, maar was na een jaar weer over!

Groet van Nienke

Caroguzzi
Berichten van Caroguzzi
Onderwerpen van Caroguzzi
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Bericht door Caroguzzi » ma 05 jun 2017 20:08

Hallo dames

Jeetje wat een herkenning ! Ik voel me net een michelin-mannetje nou ja, vrouwtje. Zo een opgeblazen gevoel, vermoeide rug, chaggie, humeur wisselingen, alsof er een snelweg door mijn aderen loopt,

Caroguzzi

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht