Spierspanning romp / strak middenrif

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 59

Spierspanning romp / strak middenrif

Bericht door Troelaatje »

Beste meiden..

Kent iemand van jullie een super branderig gevoel achter je borstbeen wat lijkt op pijn en warmte...ik heb geen last van maagzuur..of is dit juist maagzuur? Na een minuutje is zon verkramping/aanval weer weg...wat is dit?

Troelaatje
Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Re: Spierspanning romp / strak middenrif

Bericht door Diaantje »

Hoi,

heb ook krampend, benauwd gevoel, zonder warmte. Volgens huisarts zou het van mijn maag komen, maagzuur. Heb omeprazol gekregen maar bij tijd en wijlen heb ik het nog steeds. Blaas dan ook op met een nog dikkere bovenbuik. Had een afspraak voor gastroscopie maar is afgezegd tot nader bericht i.v.m. corona.
De MDL denkt dat het niets is maar omdat ik last blijf houden doet de toch verder onderzoek. Moet helaas nog ff geduld hebben.

Diana
Troelaatje
Berichten van Troelaatje

Hallo dames

Wie o wie heeft ook wel eens last van druk en soms een pijnscheut onder het borstbeen..voelt niet prettig..

Groet, Troelaatje
Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje »

Hoi,

Dit heb al heel lang. Veel onderzoeken gehad maar er is nooit iets concreets uit gekomen. Heb er ook een benauwd gevoel bij, best beangstigend. Zelf denk ik Tietze en verkeerde ademhaling en houding. Mijn middenrif staat ook best strak.

Sterkte met alles.
Diana
Troelaatje
Berichten van Troelaatje

Diana

Dankjewel voor reactie
IK heb een hele nare emotionele periode achter de rug en heb inderdaad ook het idee dat het iets met verkrampte en nu weer wat meer loslatende spanning is van spiertjes rondom het borstbeen ook mijn slokdarm doet soms mee ..ik ben de laatste maand intensief begonnen met mediteren waardoor miss ook spanning vrij komt en wordt losgelaten. Maar t is soms wel eng inderdaad ook benauwd ...ook zit er regelmatig spanning in mijn keel. Ik probeer er geen aandacht aan te.schenken of geen paniekreactie op los te laten en hoop dat het van lieverlee weer wegzakt.
Fijn weekend

Troelaatje
Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje »

Hoi,

Emoties doen inderdaad geen goed aan dit soort klachten. Zelf heb ik ook een nare periode achter de rug en dan zijn deze klachten overduidelijk aanwezig. En inderdaad doen bij mij slokdarm en maag dan vrolijk mee. Echt een rot gevoel allemaal.
Ik hoop voor je dat je weer wat meer rust mag krijgen.

Diana
Troelaatje
Berichten van Troelaatje

He meiden,

Ik heb een heel strak middenrif herkennen jullie dat ook?
En soms.lijkt.het als of je een opvlieger onder je borstbeen krijgt...
Balen hoor 's ochtends geen last hiervan kan alles eten en heb geen zuurbranden volgens mij ...

Troelaatje
Laila
Berichten van Laila
Onderwerpen van Laila
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd: 66

Bericht door Laila »

Hoi Troelaatje,

Hoe voelt dat dan, een strak gespannen middenrif? Ik vraag me af of ik dit ook heb, ik heb soms het idee dat mijn middenrif ik een kramp schiet, ik heb dan hevige pijn vlak onder de ribben, links en rechts. Maar ook soms een heel vage pijn die lang aanhoudt.

Groetjes, Laila.
Troelaatje
Berichten van Troelaatje

Dag Laila.

Een strak middenrif is net als of er een koord net onder mijn ribben links en rechts wordt aangetrokken... ik kan het ook zelf voelen dat er dan gruwelijke spanning op zit...heb dit nu al weer een paar weken ..ms verkeerde ademhaling of spanning in mijn bovenlichaam of alle twee ...heb dat ook langs mijn borstbeen lijkt het spierspanningen
Tja.....wat ervaar jij Laila?

Grts, Troelaatje
Laila
Berichten van Laila
Onderwerpen van Laila

Bericht door Laila »

Hoi Troelaatje,

Ja, ik geloof dat ik dan hetzelfde ervaar, die strakke band rond het middenrif. Maar ook soms ineens die kramp, heel hevig. Ik heb dit nu ong. een week. Ik heb al wat ontspanningsoefeningen voor het middenrif opgezocht, daar ga ik eens mee aan de slag. Hoop dat het helpt.
Trouwens, ook veel boeren, wat dan haast niet wil en het eten valt mij heel zwaar, alsof er een steen in m'n maag zit.

Groetjes, Laila.
Troelaatje
Berichten van Troelaatje

Dag Laila...

Die plotselinge kramp kan dat ook slokdarmspasme zijn? Ik heb dat ook wel eens een verkrampte slokdarm richting maag...super strak aangetrokken..ik.vermoed toch spierspanning met kramp tot gevolg...niet prettig. Ik weet niet waartoe een lichaam met.hormoonschommelingen toe.in staat.is..tenminste ik hoop maar dat dat het is...
Sterkte laila..

Groetjes
Troelaatje
Troelaatje
Berichten van Troelaatje

Ben ik weer meiden..

hoe gaat het met.jullie ...ik zit weer in een strak gespannen bovenlichaam....het komt en het gaat.
Ben benieuwd

Troelaatje
Laila
Berichten van Laila
Onderwerpen van Laila

Bericht door Laila »

Hoi Troelaatje,

Dat is weer lastig voor jou. Het komt en het gaat zeg je. En bleef het dan ook maar weg! :D
Maar helaas, die middenrifkramp is momenteel rustig, maar nu zit ik al weer een paar dagen met steken in de onderbuik. Heel vervelend. Ik had er vannacht ook last van, steeds als ik me omdraaide in m'n slaap werd ik wakker van de pijn. :x Ja, en dan weer die zorgen hè! En angst.

Groetjes, Laila
Elisabeth23
Berichten van Elisabeth23
Onderwerpen van Elisabeth23
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Elisabeth23 »

Hallo allemaal,

veel van jullie symptomen herken ik ook, vooral last van middenrif waardoor alles strak spant, en branderig aanvoelt, vorige week vlak voor de menstruatie 4 dagen ervoor s morgens wakker geworden met overal prikkels in mijn hoofd, later ook in armen en nek, een strak gevoel in gezicht en een soort zeebenen net of je niet goed geaard bent, en een drukgevoel op de borst, dat hield een paar uur aan, van hevig tot lichtere prikkelingen en druk (spierdruk).
Afgelopen week een afspraak gehad bij de fysiotherapeut en hij zei dat ook dit kan komen door spanning vanuit je middenrif, als je middenrif blokkeert dat je dan allerlei van die rare klachten kan hebben.
Ik heb het de laatste tijd heel vaak en steeds met andere klachten erbij, Je durft het soms zowat geeneens meer te zeggen omdat je bang bent dat andere denken dat je een zeur bent, maar de klachten zijn echt zo heftig en belemmeren mij vaak.
Tijdens de menstruatie van 7 dagen veel bloedverlies ook met stolsels erbij waren al die gekke klachten weg, en de menstruatie is nu gelukkig over want dat vele bloed is ook geen feest, maar dan beginnen al die gekke dingen weer, met vandaag een paniekaanval tijdens boodschappen doen, wat begon met weer zo’n nare druk op al je spieren (gezicht, hoofd, benen enkels middenrif rechts onder de ribben, handen etc,
Herkent iemand zich in deze waslijst?

Elisabeth
Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje »

Hoi,

Jouw klachten herken ik helaas maar al te goed. Gelukkig heb ik ze niet meer iedere dag maar o wat heeft mij dit veel angst gebracht. Ben toentertijd helemaal binnenste buiten gekeerd maar er is nooit iets uitgekomen. Als je middenrif strak staat is goed doorademen ook lastig. Dan ga je een soort van hyperventileren waar ook dit soort klachten bij horen.
Misschien is een osteopaat een oplossing voor je?

Groetjes,
Diana
Elisabeth23
Menopauzejaar:

Hoi Diana,

Oh wat vervelend hoelang heb je er last van gehad, en inderdaad de osteopaat dat helpt dan wel maar niet voor lang en dan begint het weer, middenrif schiet vaak op slot en ook vaak echt zonder enige reden of aanleiding, maar het afgelopen jaar wel erger geworden daarom linkt de de osteopaat het aan hormonaal.
Heb jij er iets voor geslikt of is het vanzelf verminderd?

Groetjes, Elisabeth
Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje »

Hoi,

Heb er nog steeds wel last van hoor, van dat middenrif. Spierspanning doet een hoop met je. Ben behoorlijk burn-out geweest 1,5 jaar geleden. Had toen heel veel last van een tintelend hoofd, heel naar. Bij de minste stress schiet mijn romp in de kramp met de bekende klachten. Heb het nu ook. Dat benauwde vind ik het meest enge. Kan daar nog steeds van in de angst schieten.
Ik heb er nooit iets voor geslikt, alleen paracetamol, dat haalt de scherpe randjes er wat vanaf.
Wel slik magnesium omdat dat voor heel veel dingen goed is en vitamine D omdat ik daar een tekort van heb. Ga zo nu en dan naar de fysio/osteopaat.

Groetjes,
Diana
Elisabeth23
Menopauzejaar:

:roll: :roll: Hoi

ook weer herkenbaar wat jij schrijft Diana, en wat ik me afvroeg heb je nog wel je menstruatie? En zo ja ook soms veel? En last van je banden, aanhechting en darmen of valt dat mee?,
Bij mij hebben ze tijdens een MRI scan gezien dat ik adenomyose heb, eerst dacht de gynaecoloog tijdens het maken van een echo dat het een vleesboom was, het schijnt met een echo altijd als een grote vleesboom gezien te worden, maar met de mri scan zeiden Ze het is adenomyose ook wel spierweefsel genoemd wat de baarmoederwand in groeit, na de menopauze wordt het minder en krimpt dat in, de baarmoeder is daardoor vergroot en menstruaties zijn vaak zwaarder met mogelijke stolsels waardoor er dan weer een risico is op meer bloedverlies en bloedarmoede.
Ik ben nu 48 en rommel al een paar jaar met vage klachten maar het laatste 1.5 jaar echt anders in mijn lijf, op dit forum heb ik nog niet veel gelezen over adenomyose misschien wordt het in Nederland ook wel anders genoemd dat weet ik niet, ik Woon in het buitenland vandaar, Veel vrouwen die ik ken hebben nergens last van, een beetje menstruatie maar verder niet, dan denk wat fijn maar hoe is het mogelijk,

Groetjes, Elisabeth
Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje »

Hoi,

Ik menstrueer nog steeds. Kortere cyclus en soms sla ik over. Als ik over sla dan is de menstruatie wel heftiger. Normaal ben ik het ongeveer 4 dagen. Eigenlijk doet heel mijn lichaam vaak pijn. Moedeloos word ik soms van.
Vervelend dat je die aandoening ook nog er bij hebt.

Groetjes,
Diana
Elisabeth23
Menopauzejaar:

Hoi

ja je wordt er inderdaad moedeloos van, eigenlijk zijn er maar een paar dagen van de maand goed en dan begint het weer, maar dan wordt er vaak gezegd dat het er allemaal bij hoort en dat heel veel vrouwen het hebben, maar dan nog dat neemt het vervelende en onzekere gevoel erbij niet weg, het zou toch fijn zijn als dat vertrouwen weer terug is.

Groetjes, Elisabeth
Marquarita
Berichten van Marquarita
Onderwerpen van Marquarita
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Marquarita »

Elisabeth23 schreef: ma 22 feb 2021 08:47op dit forum heb ik nog niet veel gelezen over adenomyose
Hallo Elisabeth,

Inderdaad ik kan ook niets vinden over adenomyose.
Heb jij ook zo'n last vd rug en flankpijn..
Ik heb primolut gebruikt, maar kan niet tegen hormonen.
Ze dachten bij mij ook een vleesboom, maar helaas Adeno..
Wat gebruik jij hiervoor? De pijn wordt bij mij helaas erger

Groetjes Marquarita
Elisabeth23
Menopauzejaar:

Goedemorgen,

hoi ja ik heb ook last van rug en flanken, en de laatste tijd rond de ovulatie tussen dag 11 en 14 van cyclus veel last van alle spieren waaronder billen bekken en hoofdpijn tot in gezicht aan toe.
Ik neem eigenlijk niet echt iets ervoor omdat het niet 24/7 er zijn ook dagen dat het minder is, en wil liever niet al die extra hormonen en pillen nemen, maar of dat goed is weet ik eigenlijk niet, qua supplementen neem ik wel dagelijks; magnesium omega 3 vit D, C en zink en linidol. Ken je dat?

Verder probeer ik zo goed mogelijk te eten en ik merk wel dat dat een verschil kan maken bij mij, zodra ik mezelf laat gaan heb ik meer last omdat dan denk ik druk op de darmen erbij komt, heb jij last van een opgezette buik door de adenomyose?

Groetjes
Elisabeth
Plaats reactie