Darmen, rug, maag

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
Nonnie
Berichten van Nonnie
Onderwerpen van Nonnie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Darmen, rug, maag

Bericht door Nonnie »

Hoi lotgenoten,

Ik heb nu weer iets waar ik moedeloos van word. Sinds een week of 6 heb ik als ik onderuit ga zitten pijn helemaal rechts onder de laatste rib. Ik kan precies voelen waar de pijn zit als ik erop duw. Ik weet alleen niet waar de pijn precies vandaan komt, maag, darmen, rug want daar straalt het ook naar uit. Ik ben bekend met PDS en heb geen galblaas meer. Het hypochonder monster gaat weer lekker op stap met mij.

Herkent iemand dit en zou het toch iets met de overgang te maken hebben. Ben vorig jaar nog door de hele medische molen geweest en toen was alles oké. Ik hoop dat iemand dit herkend en mij een beetje van dat monster kan verlossen!!

Grtjs Marion.
Laila
Berichten van Laila
Onderwerpen van Laila
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd: 65

Re: Darmen, rug, maag

Bericht door Laila »

Hoi Marion,

Het lijkt een beetje op wat ik al een paar jaar heb, als ik op m'n rechterzij ga liggen, voelt het alsof ik op een klein kussentje lig. Alsof er iets "diks" in m'n zij zit. Ben ermee naar de huisarts geweest en volgens hem was het een spier.
Ik merk wel dat het gevoel erger wordt, als ik veel stress en zorgen heb. Het is ook wel eens een periode helemaal weg.
Vervelend al die dingetjes, ik word er onzeker van.

Groetjes,
Laila.
Mi
Berichten van Mi
Onderwerpen van Mi
Menopauzejaar: 2019
Leeftijd: 57

Bericht door Mi »

He Nonnie,

Ik herken het. Weet niet of het mn darmen zijn of mn rib.
Lastig he. Heb het nu 2 wk. Is het over bij jou?
Ik ben nu 1 jr menstruatie vrij.

Gr Mi
Jol
Berichten van Jol
Onderwerpen van Jol
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Jol »

Hallo dames

Ik weet er alles van
Heb veel overgangsklachten (opvliegers, gewrichtspijnen, aankomen, tintelingen noem maar op)
Sinds 1,5 maand pijn rechts tussen schouder bladen uitstralend naar rib en ook maag. Het is niet goed aan te wijzen. Ook darmen werken traag en idd ben ik ook bekend met PDS en ook mijn galblaas is er al enige tijd uit. De plek waar hij zat speelt heel vaak op.
Ik wordt er ook zeer onzeker van. Dus ben blij te lezen dat anderen dit herkennen. Daar is dit forum ook een beetje voor toch.
Elkaar steunen in deze walgelijke (overgangs) tijd.
Hoop snel weer “de oude” te zijn.

Jol
Regina1977
Berichten van Regina1977
Onderwerpen van Regina1977
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Regina1977 »

Hoi Laila,

ik lees net jou berichtje over als je je rechterzijde gaat liggen dat het net lijkt of je ergens op lig. Ik heb dat ook, en ook zittend in auto voel ik ook net of er iets zit. Ik ben vandaag huisarts geweest en moet maandag echo maken. Ik maak me er vreselijk zorgen om ben helemaal van slag ervan. Bang wat eruit komt. Ik ben nu 2 jaar in de overgang en word helemaal gek van die rare klachten. Heb je deze klachten nu nog? Of is het inmiddels weg?

Regina
Laila
Berichten van Laila
Onderwerpen van Laila
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd: 65

Bericht door Laila »

Hoi Regina,

soms heb ik die klachten nog steeds, af en toe is het er ineens weer. Nu met die corona heb ik veel last van stress en spanningen en dus heb ik er weer last van, plus nog een hele lijst andere klachten. Heb bijv. het hele weekend heel erg last van prikkelbare darm gehad. Ontzettend kramp en buikpijn onderin de buik. Na een dag of 4 is het nu weer wat beter.
Dat met die rechterzij heb ik wel al een jaar of 3. Sterkte met de echo, er komt vast niets bijzonders uit. Laat je het even weten?

Groetjes, Laila
Regina1977
Berichten van Regina1977
Onderwerpen van Regina1977
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Regina1977 »

Hoi Laila,

Ik heb vanmiddag een echo gekregen omdat ik het niet meer hield. Ik was vreselijk nerveus. Ik moest eigenlijk maandag en kon niet eerder maar ze merkte wel dat ik heel nerveus was en kon vanmiddag terecht. Ze mocht natuurlijk niets zeggen want krijg via huisarts uitslag, dat zal vrijdag zijn. Zelf zei ze al wel tijdens onderzoek van nou de eventuele cyste waar dokter het over had kon ze niet vinden en verder ook geen rare dingen.
Ik ben vreselijk opgelucht maar vraag me dan toch af wat dat dan is die verdikking die ik voel. Maar goed als het niet goed was dan had ik het wel gehoord. Dus ben zeker heel opgelucht dus ga er maar van uit dat het bij de overgang hoort zoals zoveel vage klachten.

Regina
Dieltje
Berichten van Dieltje
Onderwerpen van Dieltje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 57

Bericht door Dieltje »

Hallo Regina,

ik heb dezelfde klachten als jij. Echo leverde niks op (gelukkig). Wat is er bij jou uitgekomen?

Dieltje
Jurina
Berichten van Jurina
Onderwerpen van Jurina
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Jurina »

Regina1977 schreef: di 01 dec 2020 20:53Heb echo gehad en daar was niets raars op te zien.
Hallo Dieltje,

Daar schrijft ze over in een van haar volgende berichten :)

Jurina
Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi
Menopauzejaar: 2015

Bericht door Mymi »

Hoi Dames,

Dat heb ik dus ook, aan de linkerkant van mijn buik onderin net of er wat zit, het loopt een beetje door naar achteren toe.
Maak me er ook ongerust over, ik heb het nu ongeveer 2 weken, de ene keer voel ik niets en dan ineens voel ik het weer.
Als het zo blijft ga ik ook naar de huisarts en vraag ik om een echo.

Groetjes Mymi
Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi
Menopauzejaar: 2015

Bericht door Mymi »

Hoi dames,

Ik bleef dus laat van mijn buik houden de ene keer wel last de andere keer niet.
Ik ben naar de huisarts gegaan, hij heeft me onderzocht, vond wel mn darmen soepel maar ik toch gevraagd om echo.
Die kreeg ik afgelopen donderdag, ik vroeg tijdens onderzoek of ze wat zag, ze zei ik zie niks. De definitieve uitslag krijg ik maandag.
Het zal wel goed zijn denk ik maar ik voel het nog steeds, vandaag ook weer steeds steken links van navel.
Ik zou nog wel verder onderzoek willen.
Zijn er meer dames die echo van buik hebben gehad waar niks uitkwam en wat voor onderzoek kan er verder nog gedaan worden? Bloedonderzoek? Of darm onderzoek waar ik niet aan moet denken.
Zij die de echo maakte zei darmen schoon waren maar volgens mij zie je niet alles op echo.

Groet Mymi
Plaats reactie