Pijn links onder rib

Onder invloed van de hormonen verandert er in de overgang iets aan onze spijsvertering.
Maag- darmklachten zijn daarnaast ook vaak een uiting van spanning, stress, overbelasting of oververmoeidheid
Pioenroos
Berichten van Pioenroos
Onderwerpen van Pioenroos
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Pijn links onder rib

Bericht door Pioenroos »

Hallo lady's

Zijn er meer dames die een zeurende pijn links onder de ribben hebben? Darmen? Alvleesklier? Eierstok? Ik schiet meteen door naar het ergste.... :(

Groet, Pioenroos

Nair
Berichten van Nair
Onderwerpen van Nair
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Re: Pijn links onder rib

Bericht door Nair »

Beste Pioenroos,

Ik herken t, ik heb t al jaren, trekt soms naar mn zij en rug soms heb ik meer en dan weer minder last. Bloed is in orde, echo van organen in orde maar ik zit er nog steeds mee, t maakt me erg bang.

Grt Nair
Foebs
Berichten van Foebs
Onderwerpen van Foebs
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Foebs »

Hallo dames,

Wat fijn om dit te lezen. Ik tob hier ook mee. Heb er ook al over geschreven op het forum. Ik heb dezelfde angsten als jij. Vooral als je op internet kijkt ( wat je dus niet moet doen) en dingen leest als de alvleesklier etc. Ik heb al jaren last van mijn linkerzij. Als ik op mijn onderste ribben duw zijn ze gevoelig, maar ook mijn zijkant en onder de rib is gevoelig. Niet altijd, maar het is net alsof ik me altijd bewust ben van die kant. Alsof het daar ook soms wat dikker voelt, alsof ik soms als ik op die kant ga liggen een kussentje voel. Ik kan niet zeggen dat ik echt pijn heb, maar is wel gevoelig. Als ik bijvoorbeeld iets til en ik houd dat tegen die kant van mijn lichaam dan voelt dat anders als tegen de andere kant..gevoeliger. ik probeer er rustig onder te blijven, maar dat is niet makkelijk. Ben zo blij dat er meer dames zijn die dit herkennen..kijk ook eens op trefwoord linkerzij daar staat ook mijn eerdere input op het forum,

Foebs
Chantal81
Berichten van Chantal81
Onderwerpen van Chantal81
Menopauzejaar:
Leeftijd: 39

Bericht door Chantal81 »

Hoi Foebs,

Wat ontzettend fijn om jouw verhaal te lezen! Dit is ook zo mijn verhaal. Vooral dat stukje waarin je aangeeft dat je op een kussentje slaapt!

Sinds een aantal maanden ervaar ik namelijk, als ik op m'n linkerzij lig, alsof er iets zit. Ik kan het als ik sta of gewoon op m'n rug lig niet voelen, maar zodra ik op mijn zij lig wel. Alsof het hoeslaken of slaapshirt een knobbel zit en ik het glad wil strijken.

Vorig jaar had ik ook een tijdje last van mijn linkerzij, en bleek dat mijn dikke darm daar en mijn maag iets geïrriteerd was. Ik had met name last als ik ademde en diep ademhalen. Voor de rest was alles goed qua andere organen. Het is toen vanzelf weer over gegaan gelukkig maar.

Maar vorige week merkte ik dat mijn urine erg stonk zonder iets raars te hebben gegeten. Ook mijn linkernier, of in ieder geval daar in de buurt, was vervelend, soms een steek. Huisarts heeft urine nagekeken en zag wel iets bloed en heeft daarom mijn urine op kweek gezet maar daaruit kwam geen bacteriegroei uit. Advies is om over 2 weken nog eens urine te testen. Huisarts vroeg ook of ik op dat moment ongesteld was. Dat was niet zo en zou nog ongeveer 1.5 week duren, tot ik afgelopen zaterdag ongesteld werd. Misschien dat daarom ook paar dagen ervoor al bloed in urine werd gevonden?

Maar goed om nu op mijn linkerzij terug te komen, sinds eind vorige week komt ook dat gevoel weer terug. En waarom? Das voor mij 1 groot vraagteken en maakt me weer bang. Nooit gehad overigens maar sinds ik in die premenopauze zit....hevig wat kan ik mij dan belabberd voelen. Soms denk ik, misschien heb ik te veel suikers en zetmeel binnen gehad. Ik heb ook erg last van mijn darmen en moet eigenlijk heel gezond eten wat ik i.v.m. corona en vakantie niet altijd heb gedaan. Of heeft het gewoon allemaal met stress te maken en moet ik mezelf gewoon echt tot rust manen? Pfff soms weet ik het echt allemaal niet meer en ga dan twijfelen aan alles.

Chantal
Chantal81
Berichten van Chantal81
Onderwerpen van Chantal81
Menopauzejaar:

Bericht door Chantal81 »

Hoi dames,

Ik ben met de pijn die ik ervaar in mijn linkerzij, gisteren naar de huisarts geweest. Alle organen voelen goed dus verwacht ze niet dat er daar wat mee is.

De knikker die Foebs al beschrijft zou kunnen komen omdat ik bijna 25 kilo ben afgevallen daardoor minder spek op mijn buik. Maar wat ik ook wilde zeggen, ik heb ooit al eens de diagnose coeliakie gekregen. Ging met glutenvrij dieet best heel goed, maar wilde soms, en in de corona en vakantietijd helemaal, wel eens smokkelen en at dan gewoon brood koek chips en alles waar gluten in zitten. Nu heb ik me vanaf afgelopen maandag weer goed aan mijn dieet gehouden maar gisteren had ik 2 koekjes waar toch tarwe in zaten, en kreeg ik weer diezelfde pijn. Misschien ligt het niet glutenvrij eten dus wel ten grondslag aan de pijn die ik dan links ervaar.

Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn bij jullie, maar vind het waardevol genoeg om dit met jullie te delen.

Misschien tot snel?

Groetjes Chantal
Flowers
Berichten van Flowers
Onderwerpen van Flowers
Menopauzejaar:

Bericht door Flowers »

Hoi dames,

ik herken die linkerzijde ook en de geïrriteerde ribben. Zo fijn te lezen dat jullie dit ook ervaren. Ik heb vorig jaar een foto van ribben en longen laten maken en zo’n bijna 2 jaar geleden een echo. Alles was gelukkig goed, maar ben toch angstig. De huisarts gooit het ook op mijn hypochondrie en ik denk alleen maar, lekker makkelijk praten, die onderzoeken zijn alweer een poosje geleden...dus het gaat lekker al dat gemaal in dat koppie.
Ook ervaar ik (weer linkerkant) linksboven (net boven de navel) ook vreemde sensaties in de buik. Geen kramp, geen pijn, maar zeurderig gevoel. Dus ik denk dan meteen weer 1 + 1 is 2, het zal dan wel iets met de alvleesklier zijn.
Wat kan een mens zichzelf gek maken.
Wie herkent deze buik in combinatie met ribben nog meer?

Liefs, Flowers
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht